مِنْ کَلَامِ الْسَّلَف

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
علامه ربیع بن هادی مدخلی:هیچ فرقی میان عبادت بت و عبادت قبر وجود ندارد، کسی که لات و عزی را صدا می زند، هیچ فرقی میان او و میان کسی که شخص مرده یا غائب را صدا می زند وجود ندارد، همه شان غیرالله هستند، هم این غیرالله است و هم آن.نوار علامه ربیع با عنوان حقوق الله عز وجل على عباده
==============================================
 
آخرین ویرایش:

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
✔هدف از خلقت✔
امام عبدالعزيز بن باز ( رحمه الله ) مي فرمايد:


تو خلق نشده اي كه بخوري و بنوشي,
خلق نشده اي كه قصرها را بنا كني يا درختي بكاري يا مسير رودها را قطع كني يا ازدواج كني و امثال اينها. نه;
✅ بلكه تو خلق شده اي براي عبادت پروردگارت
✅تو خلق شده اي براي اينكه بر راه طاعت از الله و تبعيت از پيامبرش محمد صلي الله عليه و آله و سلم, استقامت يابي
پس تو براي اين خلق شده اي, و هرچه در زمين است براي تو خلق شده تا بوسيله آن الله سبحانه و تعالي را عبادت كني و گناهان را ترك كني نه اينكه آنها را وسيله رسيدن به خواسته هاي شهوانيت قرار دهي.


[ مجموع الفتاوى ج7ص98 ]
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
یاران شیطان


ابن بطة رحمه الله می فرماید:


هر آنکه پس از شنیدن حق و علم به آن، آن را انکار کرد پس او از جمله کسانی است که نسبت به الله تکبر ورزیده؛ و هرکه آنچه که حق نیست و خطا و نادرست است را یاری دهد براستی که از گروه شیطان است.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


قال ابن بطة رحمه الله:


من سمع الحق فأنکره بعد علمه فهو من المتکبرین علی الله، و من نصر الخطاء فهو من حزب الشیطان


الإبانة 2/54
 

تسنیم

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
361
پسندها
0
امام ابوحنیفه می‏گوید: (و تمامی‏اعمال بندگان از حرکت کردن و ساکن ماندن به طور حقیقی جزو

دستاوردهای اوست و خداوند متعال خالق آنهاست و تمامی‏آنها به اراده، خواست، علم، قضا و قدر

بستگی دارد و همه عبادات به سبب دستور، محبت، رضایت، علم، اراده،قضا و قدر خداوند متعال

واجب شده‏اند و کلیه گناهان به علم قضا، قدر و اراده خداوند نهی شده‏اند نه به محبت، رضایت و

دستور خداوند متعال).

الفقه الاکبر ، ص303.
 

تسنیم

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
361
پسندها
0
امام ابوحنیفه می‏گوید: (خداوند هیچ یک از مخلوقاتش را بر کفر کردن یا ایمان آوردن مجبور نمی‏کند، و آنها رابه

صورت اشخاص مستقلی آفریده که ایمان و کفر از افعال بندگان ناشی می‏شود و خداوند متعال می‏داند که

چه کسی در حالی که کفر کرده، کافر می‏شود، و اگر بعد از این کفرش ایمان آورد و خداوند بداند که او ایمان

آورده او را دوست دارد، بدون آنکه علم خداوند تغییر پیدا کند.)

الفقه الاکبر ، ص303
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
مطرف ابن عبدالله رضی الله عنه فرمودند ؛
اصلاح قلب به اصلاح اعمال بستگی دارد واصلاح اعمال به اصلاح نیت ها.


(جامع العلوم والحكم ص13)


========================================
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
عمر رضی الله عنه فرمود:
هرکس حیایش کم باشد، تقوایش کم است، و هرکس تقوایش کم باشد قلبش مرده است.


(مکارم الاخلاق لابن ابی الدنیا 20)
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
امام ابن تیمیه رحمه الله می گوید:
هرگاه یکی از مومنان در سرزمینی بود که در آنجا ضعیف بود، یا در زمانی بود که ضعیف بود، پس باید به آیه ی «صبر و درگذشتن در مقابل اهل کتاب و* مشرکینی که الله و رسولش را آزار می دهند» عمل کند، اما کسانی که قدرت دارند به آیه ی «جنگیدن با امامان کفر که به دین طعنه می زنند» عمل می کنند و به آیه ی «جنگیدن با اهل کتاب تا در حالی که خوار هستند جزیه بدهند» عمل می کنند.


((الصارم المسلول 2/413))
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
امام قرطبی در " الجامع " می گویند:
آخر این امت، هنگامی که دین را برپا دارند و به آن تمسک جویند و در هنگام ظهور شر و فسق و آشوب و گناهان صغیره و کبیره، بر طاعت پروردگارشان صبر نمایند، آن هنگام آنها نیز جزء غُرَبا هستند و اعمالشان پاکیزه میشود همانگونه که اعمال اولین این امت پاکیزه شد.


قال القرطبی فی الجامع 172/4:

إن أواخر هذه اﻷمة، إذا أقاموا الدین، وتمسکوا به، وصبروا على طاعة ربهم فی حین ظهور الشر، والفسق، والهرج، والمعاصی، والکبائر؛ کانوا عند ذلک أیضا غرباء، وزکت أعمالهم فی ذلک الوقت کما زکت أعمال أوائلهم .
 

آلبانی

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
15/4/13
نوشته‌ها
457
پسندها
0
من أعظم أنواع الجهاد: الجهاد في التفقه في الدين والتعلُّم، كما جاء عن يحيى بن أبي كثير عن الأزدي قال سألت ابن عباس عن الجهاد فقال: ألا أدلك على خير من الجهاد؟ فقلت: بلى، قال: "تبني مسجدا وتعلم فيه الفرائض والسنة والفقه في الدين".
وقال أبو الدرداء: "من رأى الغدو والرواح إلى العلم ليس بجهاد فقد نقص عقله ورأيه".
أخرجهما ابن عبد البر في جامع بيان العلم وفضله، باب تفضيل العلماء على الشهداء.


از بزرگترین انواع جهاد: جهاد برای فقیه شدن در دین است. همانطور که از یحیی بن ابو کثیر از أزدی روایت شده که گفت: از ابن عباس رضی الله عنهما در مورد جهاد ( با شمشیر ) پرسیدم.
گفت: آیا تو را به چیزی بهتر از جهاد راهنمایی نکنم؟
گفتم: بله.
گفت: " مسجدی بنا کنی و در آن فرائض و سنت و فقه در دین را تعلیم دهی ".

و ابو درداء رضی الله عنه می گوید: " کسی که تصور کند صبح و شب حرکت کردن برای کسب علم، جهاد نیست، عقل و رأی او ناقص شده است ".
این دو قول را ابن عبدالبر رحمه الله در کتاب " جامع بین العلم و فضله " در باب برتری داشتن علما بر شهدا آورده است.

 

Ghoraba7402

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
27/11/13
نوشته‌ها
194
پسندها
0
قال ابن القيم رحمه الله:
اغبي الناس من ضل في اخر سفره وقد قارب المنزل
امام ابن القیم رحمه الله فرمودند:
احمق ترین مردم کسی است که در آخر سفرش گمراه شود در حالیکه به منزل نزدیک شد!
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
علت سکوت علما:
سائل: از بعضی طلاب علم می شنویم که به بهانه ی اینکه علما هنگام وقوع بعضی حوادث یا نوازل، سکوت می کنند در آنها طعنه وارد می کنند. توضیح شما چیست جناب شیخ؟
علّامه شیخ صالح فوزان حفظه الله:
گاهی مصلحت در سکوت است و گاهی هم در سخن گفتن. علماء مصالح را رعایت می کنند و از مفاسد جلوگیری می کنند. پس حرف نمی زنند مگر وقتی که سخن گفتن مفید و سودمند باشد و سکوت نمی کنند مگر وقتی که سکوت أولی باشد. پس علمای به معنای واقعی، سکوت نمی کنند مگر هنگامی که سکوت را مجال باشد و سخن نمی گویند مگر وقتی که مجالِ سخن باشد. امور نیز وقتی که اتفاق می افتد، هر کسی شایستگی این را ندارد که در موردش سخن بگوید، و فقط اهل علم و نظر و کلام ساطع هستند که امر به آنها واگذار می شود. همانطور که الله جل و علا می گوید: ((وَإِذَاجَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ )) و هنگامى که خبرى از ایمنى و ترس [چون پیروزى و شکست] به آنان [که مردمى سست ایمان‏ند] رسد ، [بدون بررسى در درستى ونادرستى‏ اش] آن را منتشر مى‏کنند ، و [در صورتى که] اگر آن خبر را به پیامبر و اولیاى امورشان [که به سبب بینش و بصیرتْ داراى قدرت تشخیص و اهل تحقیق‏ند] ارجاع مى‏دادند ، درستى و نادرستى ‏اش را در مى ‏یافتند ؛ [چنانچه به مصلحت جامعه بود ، انتشارش را اجازه مى‏دادند و اگر نبود ، از انتشارش منع مى‏ کردند] و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود ، یقیناً همه شما جز اندکى ، از شیطان پیروى مى‏کردید .
پس اموری که متعلق به مصالح مسلمانان و امت است،کسی غیر از اهل حل و عقد و اهل علم و بصیرت که از آنها راه حل خواسته می شود در آن نظر نمی دهد.
اما اینکه در این مورد هر کسی سخن بگوید، این جزء ضررهایی است که برای مسلمین است و از ترساندن و ارعاب است و از ورای آن، مسلمین به هیچ نتیجه ای نمی رسند. همچنین ممکن است این از اموری باشد که سرّی است و سرّی نیز معالجه می شود و با علنی کردنش جلوی مردم معالجه نمی شود و فقط مخفیانه و همراه با روشهای صحیح معالجه می شود. امور نیاز به تأمل و تعقل دارد و بر عامه ی مسلمین واجب است که در این امور به اهل علم و رأی و بصیرت مراجعه کنند.

سکوت العلماء لماذا؟

الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَبَعْد:
السائل:نسمعُ بعضَ طلبةِ العلمِ أحیاناً یطعنونَ فی العلماءِ بحجةِ أنّهم یسکتونَ عند حصول بعض الحوادثِ أو عندحلول بعض النوازل فما هو تعلیقُکُم یا فضیلة الشیخ ؟.
العلامة صالح بن فوزان الفوزان -حفظه الله -:
أحیانًا یکون السکوتُ هو المصلحةُ وأحیانًا یکون الکلامُ هو المصلحةُ، فالعلماءُ یراعونَ المصالحَ ودرءَ المفاسدِ، فلا یتکلمونَ إلا حیثُ یُفیدُ الکلامُ و ینفعُ ، ولا یسکتونَ إلا حیثُ یکوُن السکوتُ أولى، فالعلماء بالمعنى الصحیحِ لایسکتونَ إلا إذا کانَ السکوتُ له مجالٌ، ولا یتکلمونَ إلا إذا کان الکلامُ لهُ مجالٌ ، والأمورُ إذا حدثتْ لا یصلح لکلِّ واحدٍ أنْ یتکلّمَ فیها وإنّماتُوکِلْ إلى أهل العلمِ وأهلِ الرأی وأهلِ الکلمةِ
کما قال – جلّ وعلا - : ((وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِالْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِمِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ)).
فالأمور التی تتعلقُ بمصالحِ المسلمین وبالأمةِ هذه لا یتولاها إلا أهل الحلِّ والعقدِ ،أهلُ العلمِ والبصیرةِالذین یلتمسون لها الحلول الصحیحة.
وأما أنْ یتولاها ویتکلمَ فیها کلُّ مَنْ هبَّ ودبَّ فهذا مِنَ الضررِعلى المسلمینَ ومِنَ الإرجافِ والتخویف ولا یصلُ المسلمون مِنْ وراء ذلک إلى نتیجةٍ وهذه أیضًا أمورٌ قد تکون أمورٌ سریةٌ تعالج بالسریة ولا تعالج علانیة أمام الناس وإنّما تعالج مع السریة ومع الطرق الصحیحة. الأمور تحتاج إلى رویةٍ وإلى تعقلٍ والواجبُ على العامةِ أنْ یرجعوا إلى أهلِ العلمِ وأهل الرأیِ والبصیرةِ فی هذه الأمورِ.للسماع :
http://www.gulfup.com/?pxWDnn
 
آخرین ویرایش:

سامان

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
193
پسندها
0





من زعم الهنا محد&#.jpg

هر کس گمان کند خداوند محدود به حد است

خداوند خالق را نشناخته است
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
از صحابی جلیل القدر ابو الدرداء رضی الله عنه (م 32 هــ) روایت است ، می فرماید:

تفكر ساعة خير من قيام ليلة

یک ساعت تفکر از قیام شب (نماز شب) بهتر است.


الطبقات الكبرى لابن سعد 7 / 392 ؛الناشر: دار صادر - بيروت الطبعة: الأولى، 1968 م

الزهد لأحمد بن حنبل ص 114ح 746؛الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان الطبعة: الأولى، 1420 هـــ
الزهد لهناد بن السري 2 / 468 ؛الناشر: دار الخلفاء للكتاب الإسلامي - الكويت الطبعة: الأولى، 1406هــ
الزهد والرقائق لابن المبارك 1 / 332 ح 949؛الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت
شعب الإيمان للبيهقي 1 / 261 ح 117؛الناشر: مكتبة الرشد - الریاض الطبعة: الأولى، 1423 هــ

می گویم: اسناد این اثر صحیح است و همانند آن نیز از تابعی حسن بصری رحمه الله تعالی (م 110هــ) با سند صحیح روایت شده است.(ر ک:
مصنف ابن أبي شيبة 7 / 190 ح 35223 ؛الزهد لأحمد بن حنبل ص 220 ح 1547) . اما حدیثی که در آن آمده : "تفکر یک ساعت از هفتاد سال عبادت بهتر است" ، ضعیف بلکه موضوع است و صحیح همانی است که از ابوالدرداء رضی الله عنه و حسن بصری رحمه الله روایت شده است. الله اعلم.
 
آخرین ویرایش:

سامان

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
193
پسندها
0
امام عبدالغنی نابلسی (رضی الله عنه)


من اعتقد أن الله ملأ السموات والارض

أو أنه جسم قاعد فوق العرش

فهو کافر وإن زعم أنه مسلم



هر کس اعتقاد داشته باشد که خداوند آسمانها وزمین را پوشانده

یا اینکه او (تعالی) جسم است و بر روی عرش نشسته

کافر است، هر چند که به گمان خودش مسلمان است



من اعتقدالله.jpg
 

مُحِبُّ السَّلَف

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
256
پسندها
0
علامه شیخ صالح فوزان حفظه الله می گوید:


ما نسبت به قضایای مسلمین غافل نیستیم.


بلکه به آن اهمیت می دهیم و آنها را نصرت می دهیم و تلاش می کنیم به هر وسیله ای اذیت و آزار را از آنها دور کنیم،


و برای ما آسان نیست که مسلمین کشته و آواره شوند،


لیکن اهتمام به قضایای مسلمین به این نیست که ما گریه کنیم و به گریه اندازیم،


و دنیا را با حرف و نوشتار و داد و فریاد پر کنیم؛


این چیزی را علاج نمی کند:


اما علاج صحیح برای این قضایا این است که اولا جستجو کنیم در مورد اسبابی که سبب این عقوبات برای مسلمین شده،


و دشمن را بر آنها مسلط کرده است..
...

و مهمترین این اسباب،
...
سستی ورزیدن مسلمین نسبت به توحید است.

========================

ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻌﻼﻣﺔ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻦ ﻓﻮﺯﺍﻥ ﺍﻟﻔﻮﺯﺍﻥ -ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ-:


« ﻧﺤﻦُ ﻻ ﻧﻬﻤﻞُ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ؛

ﺑﻞ ﻧﻬﺘﻢ ﺑﻬﺎ،

ﻭﻧﻨﺎﺻﺮﻫﻢ ﻭﻧﺤﺎﻭﻝ ﻛﻒ ﺍﻷ*ﺫﻯ ﻋﻨﻬﻢ ﺑﻜﻞ ﻭﺳﻴﻠﺔ،


ﻭﻟﻴﺲ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻬﻞ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺃﻥ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ ﻳﻘﺘَّﻠﻮﻥ ﻭﻳﺸﺮﺩﻭﻥ.


ﻭﻟﻜﻦ ﻟﻴﺲ ﺍﻻﻫﺘﻤﺎﻡ ﺑﻘﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ ﺃﻧﻨﺎ ﻧﺒﻜﻲ ﻭﻧﺘﺒﺎﻛﻰ،


ﻭﻧﻤﻸ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﺑﺎﻟﻜﻼﻡ ﻭﺍﻟﻜﺘﺎﺑﺔ، ﻭﺍﻟﺼﻴﺎﺡ ﻭﺍﻟﻌﻮﻳﻞ؛
ﻓﺈﻥ ﻫﺬﺍ ﻻ ﻳﺠﺪﻱ ﺷﻴﺌﺎ.


ﻟﻜﻦ ﺍﻟﻌﻼﺝ ﺍﻟﺼﺤﻴﺢ ﻟﻘﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ:
ﺃﻥ ﻧﺒﺤﺚ ﺃﻭﻻ
ﻋﻦ ﺍﻷﺳﺒﺎﺏ ﺍﻟﺘﻲ ﺃﻭﺟﺒﺖ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻌﻘﻮﺑﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺣﻠَّﺖ ﺑﺎﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ،
ﻭﺳﻠﻄﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻋﺪﻭﻫﻢ
..
ﻭﺃﻫﻢ ﻫﺬﻩ ﺍﻷﺳﺒﺎﺏ
...
ﻫﻮ ﺇﻫـﻤـﺎﻟـﻬـﻢ ﻟـﻠـﺘـﻮﺣـﻴــﺪ »


ﺍﻧﺘﻬﻰ ﺑﺎﺧﺘﺼﺎﺭ ﻣﻦ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﺹ ٨-١١
 
آخرین ویرایش:

سامان

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
193
پسندها
0
شیخ بهاء الدین الرواس (رحمت الله علیه) می فرمایند:

او (تعالی) مانند هیچ چیز نیست وهیچ چیز هم همانند او نیست .
اندازه ها او را محدود نمی کند.چیزی او را در بر نمی گیرد
هیچ جهتی او را احاطه نمی کند.
و زیر آسمانها هم قرار ندارد



تصویر لیس کمثله &#.jpg
 
آخرین ویرایش:

kurdnews

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
312
پسندها
0
آخر آدم هی میگه چیزی نگه ولی تو که نمی ذاری ادم سکوت کنه اغا ما اهل سنت به تجسم کردن خدا اعتقاد نداریم این هزار بار هر چی خداوند در مورد احدیت خودش در قران و سنت گفته باشه ما به همون معتقدیم نه کمتر نه بیشتر نه افراط نه تفریط...سامان همه ی پست هات بوی نفاق میدن خیلی ازت بدم میاد
 

سامان

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
193
پسندها
0
امیر المؤمنین علی (رضی الله عنه) می فرمایند :


ان الله خلق العرش اظهاراً لقدرته

ولم یتخذه مکاناً لذاته

به درستی که خداوند عرش را خلق کرد تا قدرتش را نمایان کند

وآن را مکانی برای ذاتش قرار نداده



خلق العرش .jpg
 

سامان

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
193
پسندها
0

سبحان الله

الذی لا یحویه مکان

ولا یجری علیه زمان

پاک ومنزه است الله

که مکان او را دربر نمی گیرد

و زمان هم بر او نمی گذرد



لا یحویه المکان .jpg
 
بالا