روش حجاب زنان صحابه

تسنیم

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
361
پسندها
0


شرع الله تعالي ثابت است و از زمان نزول آن تا قيامت بدون تغيير مي ماند و کسي که خواهان ‏تغيير آن باشد يا گمان نمايد مي تواند شرع را با گذشت زمان تغير دهد مرتکب کفر شده است.‏
بنابراين مسئله حجاب نيز امري ثابت مانده است و همانگونه که زنان صدر اسلام پوشش ‏اسلامي برايشان واجب بود براي زنان امروزي نيز از هر قشري که باشند واجب است و روش ‏حجاب زنان نيز بايد به همانگونه باشد که اسلام تشريع نموده و براي دانشجويان روش حجاب ‏جدايي وجود ندارد.‏
لذا روش حجاب اسلامي براي دختر دانشجوي مسلمان همان روش حجاب زنان صحابه است با ‏اين تفاوت که ممکن است که لباس آنها فرق داشته باشد، ولي بايد چند ويژگي را داشته باشد:‏

اول:* پوشيدن همة بدن زن بنا بر قول راجح.‏
و بعضي از علماء* ظاهر كردن چهره و دو كف دست را مباح دانسته*اند. به شرط اينكه زن دچار ‏فتنه نشود و ديگران را هم به فتنه نيندازد. يعني:* زيبا نباشد و دست و صورتش را هم آرايش ‏نكرده باشد و همچنين غالب افراد جامعه*اي كه در آن زندگي مي*كند، افراد فاسد، فاجر و چشم* ‏چران نباشند.‏

دوم:* خود حجاب، زينت نباشد.‏
زيرا خداوند مي*فرمايد:«وَ لا يُبْدِيْنَ زِيْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» (و زينت خويش را آشكار نكنند ‏مگر آن مقدار كه ظاهر است). و همچنين مي*فرمايد:*»وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُوْلَي» (مانند ‏جاهليت پيشين ـ در ميان مردم ـ با آشكار ساختن اندام و زيورآلات خود، ظاهر نشويد).‏
و در اصل، خداوند قانون حجاب را وضع نموده تا زينت زن پوشيده شود. پس معقول نيست كه ‏خود حجاب، زينت باشد.‏

سوم:* ضخيم باشد، نازك و شفاف نباشد.‏
حجاب بايد ضخيم باشد. زيرا ستر و پوشش فقط با لباس ضخيم، متحقق مي*شود. اما زن در لباس ‏شفاف هر چند به ظاهر پوشيده است اما در حقيقت، عريان و لخت است. رسول *الله صلي الله ‏عليه وسلم مي*فرمايد*:* «به زودي در پايان امت من، زناني مي*آيند كه به ظاهر لباس پوشيده*اند ‏ولي در واقع، عريان و لخت*اند، بالاي سرشان مانند كوهان شتر است. آنها را لعنت كنيد زيرا ‏آنها ملعونند». و در حديثي ديگر آمده است كه: «اين زنان وارد بهشت نمي*شوند، حتي بوي ‏بهشت هم به مشام آنها نمي*رسد و اين در حالي است كه بوي بهشت از مسير بسيار طولاني به ‏مشام مي*رسد».‏
اين حديث، دلالت بر اين دارد كه پوشيدن لباس شفاف و نازك در بيرون از منزل و نزد نامحرم، ‏به طوريكه اوصاف بدن را ظاهر نمايد، از گناهان كبيره شمرده مي*شود و باعث هلاكت و ‏نابودي مي*گردد.‏

چهارم:* لباس حجاب بايد فراخ و گشاد باشد، تنگ نباشد.‏
زيرا هدف از حجاب،* جلوگيري از فتنه است و لباس تنگ، حجم و اندازه همة بدن يا بعضي از ‏بدن را نشان مي*د*هد و اعضاي بدن را جلوي چشم مردان نامحرم و بيرون از منزل شوهر، به ‏تصوير مي*كشد. و پر واضح است كه اين نوع لباس، باعث فساد و فتنه مي*گردد.‏
اسامه بن زيد رضي *الله* عنهما مي*گويد: پيامبرخدا صلي الله عليه وسلم جامة ستبر و ضخيمي ‏را كه از كتان سفيد درست شده بود و دهية كلبي به او اهداء *كرده بود، به من بخشيد. من آن را ‏به همسرم بخشيدم. آن حضرت صلي الله عليه وسلم فرمودند: «چرا آن را نمي*پوشي»؟ گفتم: آن ‏را به همسرم بخشيدم. پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: «به همسرت دستور بده تا ‏زيرپوش استفاده نمايد. مي*ترسم اين جامه، حجم استخوانهايش را نشان دهد».‏

پنجم:* معطر و خوشبو نباشد.‏
رسول *الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:* «هر زني، عطر و خوشبويي استعمال كند و بر ‏گروهي گذر نمايد به طوري كه بويش به مشام آنها برسد، آن زن، زناكار است».‏

ششم:* شبيه لباس مردان نباشد.‏
رسول *الله صلي الله عليه وسلم مي*فرمايد:* «از ما نيستند زناني كه خود را شبيه و مانند مردان ‏كنند و همچنين از ما نيستند مرداني كه خود را شبيه و مانند زنان نمايند».‏
حضرت ابوهريره ـ رضي*الله*عنه ـ مي*گويد: رسول *الله صلي الله عليه وسلم‎ ‏ مردي را كه لباس ‏زنانه بپوشد و زني را كه لباس مردانه بپوشد، لعنت نمود.‏
و همچنين آن حضرت صلي الله عليه وسلم فرمود:* «سه نفر، روز قيامت وارد بهشت نمي*شوند ‏و خداوند به سوي آنها نگاه نمي*كند: فرزندي كه نافرماني پدر و مادرش را كند،* و زني كه خود ‏را شبيه و مانند مردان نمايد و مرد بي*غيرت».‏

هفتم:* شبيه لباس زنان كافر نباشد.‏
رسول *الله صلي الله عليه وسلم مي*فرمايد: «كسي كه خود را شبيه و مانند قومي نمايد، از همان ‏قوم، بشمار مي*آيد». و عبدالله بن عمرو ـ رضي*الله*عنه ـ مي گويد:* هنگامي كه رسول *الله صلي ‏الله عليه وسلم دو لباس قرمز رنگ به تنم ديد، فرمود:* «اين، لباس كافران است،* شما آن را ‏نپوشيد».‏

هشتم: هدف از آن، شهرت ميان مردم نباشد.‏
رسول *الله صلي الله عليه وسلم مي*فرمايد: «كسي كه در دنيا لباس شهرت بپوشد، خداوند روز ‏قيامت به او لباس ذلت و خواري مي*پوشاند. سپس، آتش جهنم را در آن، شعله*ور مي*سازد».‏
لباس شهرت به لباسي گفته مي*شود كه هدف صاحب آن، مشهور شدن ميان مردم باشد. فرقي ‏نمي*كند كه لباسي ارزشمند باشد و فرد آن را به خاطر افتخار به دنيا و زيورآلات آن بپوشد و يا ‏لباسي بي*ارزش باشد و فرد آن را براي به نمايش گذاشتن زهد و تقوايش بپوشد. به عنوان مثال: ‏رنگي را انتخاب مي*كند كه ديگران آن را نمي*پوشند تا مردم را به سوي خود متوجه نمايد و با ‏غرور و خودپسندي به مردم، كبر ورزد.‏

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com
 
بالا