تبریک گفتن عید کریسمس به کفار چه حکمی دارد؟

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
چند روایت دال بر تایید نوروز

سعر التميمي عن علي قال خذوا الدرهم ما كان في متعة فإذا كان الدنيا فارفضوه قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن سعر وحدثنا آدم نا حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن السعر التميمي أتى علي بفالوذج قال ما هذا قالوا اليومالنيروزقال فنيروزا كل يوم
تاریخ الکبیر - جلد 4 ص 200


قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن على بن زيد عن سعر، وحدثنا آدم (نا) حماد بن سلمة عن على بن زيد عن السعر التميمي: أتي على بفالوذج قال: ما هذا ؟ قالوا: اليوم النيروز، قال فنيروزا كل يوم.
همان منبع ص 201

النَّرْزُ : الا سْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ وبه سَمَّوْا : نَرْزَةَ ونارزة وع . ونَريزُ كأميرٍ : ة بأَذْرَبِيجانَ وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ . ونَيْرِيزُ : ة بفارسَ . والنَّيْرُوزُ : أوَّلُ يومٍ من السنةِ مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ قُدّمَ إلى عليّ شيءٌ من الحَلاوَى فسألَ عنه فقالوا : لِلنَّيروزِ . فقال : نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ . وفي المَهْرَجانِ قال : مَهْرِجونا كلَّ يومٍ . وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ : محدّثٌ

القاموس فیروزابادی ج ل ص 677


النَّرْزُ الاسْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ، وبه سَمَّوْا نَرْزَةَ ونارزة، وع. ونَريزُ، كأميرٍ ة بأَذْرَبيجانَ، وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ. ونَيْرِيزُ ة بفارسَ. والنَّيْرُوزُ أوَّلُ يومٍ من السنةِ، مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ، قُدِّمَ إلى عليٍّ شيءٌ من الحَلاوَى، فسألَ عنه، فقالوا لِلنَّيروزِ. فقال نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ. وفي المَهْرَجانِ، قال مَهْرِجونا كلَّ يومٍ. وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ محدِّثٌ.
همان کتاب ج 2 ص 63



در کنار اینها یک سوال برای من پیش میاید :
آیا اگر ایرانی ها نبودند دیگر بهار و سرسبز شدن طبیعت هم وجود نداشت ؟؟؟ گیرم که ایرانی ها نبودند با شادی بچه های کوچک در هنگام زنده شدن بهار چه میکردید ؟؟ سنگ و خاک تو بهار سرسبز میشه پس قلبی که به جوش و خروش نیاد چه حکمی داره ؟؟

مگر ایا رسم های غیر اسلامی حتما متضاد با اسلام است ؟ پیامبر در زمان جاهلیت در پیمان حلف الفضول شرکت داشتند و به ان هم افتخار میکردند

این روایتِ موقوف ، سنداً ضعیف می باشد؛

علی بن زید همان علی بن زید بن جدعان بصری ( م 131 هــ) است که جمهور اهل فن اورا ضعیف دانستند.

ابن سعد می گوید:

و كان كثير الحديث ، و فيه ضعف ، و لا يحتج به

و بسیار اهل حدیث بوده و در او ضعف است و به او احتجاج نمی شود.

احمد بن حنبل می گوید:

على بن زيد ضعيف الحديث

علی بن زید در حدیث ضعیف است.

يحيى بن معين می گوید:

ليس بذاك القوى

در حدیث قوی نیست.

إبراهيم بن يعقوب الجوزجانى می گوید:

واهى الحديث ، ضعيف ، فيه ميل عن القصد ، لا يحتج بحديثه

سست حدیث ، ضعیف ، در او قصداً گرایش به [شیعه] است به حدیثش احتجاج نمی شود.

أبو زرعة می گوید :

ليس بقوى

قوی نیست.

أبو حاتم می گوید:

ليس بقوى ، يكتب حديثه ، و لا يحتج به ، و هو أحب إلى من يزيد ابن أبى زياد ، و كان ضريرا ، و كان يتشيع

قوی نیست، حدیثش نوشته می شود و به او احتجاج نمی شود ، او نزد من از یزید بن ابی زیاد محبوبتر است و نابینا بود و شیعه .

نسائى می گوید :

ضعيف

ضعیف است.

أبو بكر بن خزيمة می گوید:

لا أحتج به لسوء حفظه

به او احتجاج نمی شود به علت حفظ بدش.

ابن حبان می گوید :

يهم و يخطىء ، فكثر ذلك منه فاستحق الترك

وهم و اشتباه می کرد از او (اشتباه )زیاد شد و مستحث ترک گردید.

و بسیاری دیگر از علمای اهل فن علی بن زیاد بن جدعان رو جرح و تضعیف کردن و در عین حال برخی از علما او را راستگو و توثیق و مورد اعتماد دانستند و علت ضعفش را بر شیعه بودن و نیز برخی از احادیث منکری که روایت کرده حمل کردند که البته قول ضعیف بودنش صحیح و مقبول است و موافق قول جمهور اهل علم می باشد و بنابه قاعده ی " تقدیم جرح بر تعدیل" پس وی ضعیف است.

اما سعر التمیمی ، این شخص را ابن حبان در کتاب الثقات (4 / 345 رقم ترجمه 3264؛ ط:دارالفکر / بیروت 1395هــ ) ذکر کرده و ابوحاتم او را در کتاب الجرح والتعديل (4 / 208 رقم ترجمه 898؛ ط:دار إحياء التراث العربي / بيروت 1271هــ) بدون آوردن جرح و تعدیلی ذکر کرده است و سعد التمیمی به مجهول بودن نزدیکتر است تا به ثقه بودن چرا که ابن حبان در ذکر مجهولین در کتاب الثقاتش عادت داشته است وبا این حال که دیگران با ابن حبان موافقت نداشتند.

نتیجه این که سند این روایت ضعیف است لکن برای آن متابعتی وجود دارد که بیهقی در سنن الکبری با اسناد روایت کرده است:

أخبرنا أبو عبد الله الحافظ ثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا الحسن بن علي بن عفان ( م 270هــ ، صدوق) ثنا أبو أسامة (م201 هــ ، ثقة ثبت) عن حماد بن زيد(م 179هــ ،ثقة ثبت)عن هشام (م 147هــ ، ثقة) عن محمد بن سيرين ( م 110هــ ، ثقة حجة) قال : أتي علي رضي الله عنه بهدية النيروز فقال ما هذه قالوا يا أمير المؤمنين هذا يوم النيروز قال فاصنعوا كل يوم فيروز

با اسناد مذکور از محمد بن سیرین روایت است که می گوید: برای علی رضی الله عنه هدیه ی نوروزی آورده شد، فرمود: این چیست؟ گفتند: ای امیر المؤمنان این روز نوروز است ، فرمود: عمل کنید هر روز پیروز است.

سنن البيهقي الكبرى 9 / 235 ح 18644؛الناشر : مكتبة دار الباز - مكة المكرمة ، 1414 - 1994م

سند این روایت صحیح است لکن منقطع می باشد ؛ زیرا محمد بن سیرین سیدنا علی رضی الله عنه را درک نکرده است.این روایت اخیر با توجه به روایت اولی - هرچند ضعیف است - تقویت شده و به درجه ی حسن می رسد ان شاء الله .

ببینیم عبدالله بن عمر در این مورد چه می فرماید و همه ی ما اهل سنت می دانیم که عبدالله بن عمر از بزرگان و عالمان صحابه بود که خود صحابه رضی الله عنهم اجمعین از ایشان سوال شرعی می پرسیدند
وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامة .

از عبدالله ابن عمر وارد شده است که فرمودند :
" اگر شخصی به شهرهای عجمها ( ایرانیان وغیره) سفر کرد ومانند ایشان در نوروز وعیدهایشان شرکت کرد وبه ایشان شباهت نمود وبر همین وضعیت باقی ماند تا از این دنیا رفت پس روز قیامت همراه ایشان حشر خواهد شد .

این روایت از عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنهما می باشد و در سند آن ضعف وجود دارد بیهقی در سنن الکبری آن را روایت کرده است :

أخبرنا أبو طاهر الفقيه أنبأ أبو بكر القطان ثنا أحمد بن يوسف ثنا محمد بن يوسف قال ذكر سفيان عن عوف عن الوليد أو أبي الوليد عن عبد الله بن عمرو قال : من بنى ببلاد الأعاجم وصنع نيروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتى يموت وهو كذلك حشر معهم يوم القيامة


وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا الحسن بن علي بن عفان ثنا أبو أسامة ثنا عوف عن أبي المغيرة عن عبد الله بن عمرو قال:من بنى في بلاد الأعاجم وصنع نيروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتى يموت وهو كذلك حشر معهم يوم القيامة وهكذا رواه يحيى بن سعيد وبن عدي وغندر وعبد الوهاب عن عوف عن أبي المغيرة عن عبد الله بن عمرو من قوله


سنن البيهقي الكبرى 9 / 234 ح 18642 و 18643؛الناشر : مكتبة دار الباز - مكة المكرمة ، 1414 - 1994م

این روایت سنداً ضعیف است ؛ در سند اولی ولید یا ابو ولید وجود دارد از طریق سفیان - ثوری- از عوف ... الخ که قول اصح ابوالمغیره می باشد چرا که در روایت دومی ابو اسامه و یحیی بن سعید و بن عدی و غندر و عبدالوهاب جمیعاً از عوف نقل کردند در بدل ولید یا ابو ولید ، به ابو مغیره تصریح کردند و صحیح همان است.
ابی المغیرة نیز با توجه به کتب تراجم اسم کاملش ابوالمغیرة القواس است.


در کتاب الجرح و التعدیل در ترجمه " ابوالمغیرة القواس" عبدالرحمن بن ابی حاتم می نویسد:

أبو المغيرة القواس روى عن عبد الله بن عمرو روى عنه عوف سمعت أبى يقول ذلك نا عبد الرحمن قال سئل أبو زرعة عن اسم أبى المغيرة القواس قال لا اعلم أحدا يسميه نا عبد الرحمن نا صالح بن احمد بن محمد بن حنبل نا على يعنى بن المديني قال قلت ليحيى بن سعيد أبو المغيرة القواس قال كان أشر عنده يعنى عند سليمان التيمى من عبد الله بن شقيق قال يحيى ولم ار أحدا عرف أبا المغيرة غيره نا عبد الرحمن انا أبو بكر بن أبى خيثمة فيما كتب الى نا إبراهيم بن عرعرة نا يحيى بن سعيد قال ضعف سليمان التيمى أبا المغيرة القواس نا عبد الرحمن قال ذكره أبى عن إسحاق بن منصور عن يحيى بن معين انه قال أبو المغيرة القواس ثقة


ابو مغیره قواس روایت کرده از عبدالله بن عمرو ، روایت کرده از او عوف ، شنیدم پدرم آن را می گوید. از ابوزرعه در مورد اسم ابو مغیره قواس سؤال شد در جواب گفت: نمی دانم کسی او را اسم برده باشد... علی بن مدینی می گوید: به یحیی بن سعید گفتم ابو مغیرة قواس ؟ گفت: نزد سلیمان التیمی شرورترین بود. عبدالله بن شقیق می گوید: یحیی و کسی را ندیدم بشناسد ابو مغیره را غیر از او ... یحیی بن سعید گفته است: سلیمان التیمی ، ابو مغیره قواس را ضعیف دانسته است.... یحیی بن معین گفته است: ابو مغیره قواس مورد اعتماد است.


الجرح والتعديل 9 / 439 رقم ترجمه 2203؛الناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت الطبعة الأولى ، 1271 - 1952م

ابن حبان اسم ابو مغیره قواس را در کتاب الثقاتش آورده است:

أبو المغيرة القواس يروى عن عبد الله بن عمرو روى عنه عوف الأعرابي


الثقات 5 / 565 رقم ترجمه 6264؛الناشر : دار الفكر الطبعة الأولى ، 1395 - 1975م

ابن حبان از روی عادت اسامی برخی از مجهولان را در کتاب الثقاتش آورده است و علما تصریح کردند که هرگاه اسم راوی را ذکر کرد و تنها به دو راوی ناقل و منقول از او اشاره کرده باشد دلیل بر مجهول بودن آن راوی است در غیر این صورت ثقه است. و ابو مغیره قواس باتوجه به این سخن علما چنین است یعنی از یک راوی نقل کرده و یک راوی نیز از او نقل کرده است از طرفی هم سلیمان التیمی او را ضعیف دانسته و ابوزرعه او را مجهول و ابوحاتم نیز اورا جرح و تعدیل نکرده - دلالت بر مجهول بودن می کند - لکن یحیی بن معین او را توثیق کرده که قول مقبول تر ضعف راوی است و نتیجتاً این که این سند ضعیف است.
الله اعلم.

باتوجه به اطلاعات این بنده ی حقیر نص صریحی از سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و سلم در منع و یا تشویق و یا تقریر بر نوروز وارد نشده است لکن در خصوص اعیاد مشرکین نص صریح داریم و جمهور قریب به اجماع علما بر تحریم آن اتفاق نظر هستند و در آن شکی وارد نیست.

برخی از ادله موجود دلالت بر خوردن هدایا در نوروز می کند لکن نوع هدایا غالباً از میوه جات بوده است.

بنده در اینجا تنها به بررسی روایات و بعضاً نکته نظراتی که لازم دانستم عرض کنم ، بیان شد و تصحیح و یا تضعیف اقوال متعدده در خصوص این اعیاد از بُعد فقهی را به خود دوستان واگذار میکنم.

فقط یک نکته و اون این که این مسأله در مقابل مسائل دیگر زیاد محل توجه نیست و می شود از چهارچوب فقهی به آن پرداخت.
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
جزاک الله برادر صدیق و بارک الله فی علمک
برادر من توی پست های اول حدیث ابوداوود رو که امام آلبانی تصحیحش کرده نقل کردم که رسول الله صلی الله علیه وسلم در مدینه دیدند که مردم دو روز رو جشن میگیرند که آن دو روز بنا بر قول علما روز نوروز و مهرگان بودند و به آنها فرمودند الله تعالی دو روز بهتر را برای شما جایگزین کرده اند.

و همان طور که شما می فرمایید این مسئله باید از منظر فقهی بررسی شود و این هم کار ما نیست ما درست است که می توانیم به بررسی احادیث بپردازیم اما قطعا ما حق نداریم حکمی صادر کنیم چون از علوم شرعی که علما سال ها برایش زحمت کشیدن هیچ بهره ای نداریم و این که صرفا بخاطر نظر خودمان قول عالمی را رد کنیم خلاق احترام به علماست و آثار بدی به همراه داره متاسفانه

من فتوای شیخ ابن عثیمین رو در مورد نوروز نقل کردم و خوشحال میشم دوستان اگر فتوایی خلاف این از علما صادر شده است رو نقل کنند البته هستند کسانی که در این مورد مقاله نوشتند و در سایت های فارسی هم موجودند اما نویسندگان آنها نه تنها عالم نیستند بلکه در طالب علم بودنشون هم شک هست.
هم چنین شیخ ابن جبرین هم مشابه فتوای شیخ ابن عثیمین رو در این مساله رو صادر کرده اند

و همچنین همه ی دوستان رو دعوت میکنم که در تاپیک جدیدی که برادر صدیق به نام آداب فتوا ایجاد کردن شرکت کنند چون واقعا برای فعالین عرصه ی مجازی خیلی مسئله ی مهمی است.
 
آخرین ویرایش:

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
ممنون از مستنداتی که برادر صدیق گذاشتند

اما واقعا من نمیتونم تو نوروز و اول بهار خوشحال نباشم . اخه سنگ و خاک به وجد میان طبیعت زنده میشه واقعا این رو نمیتونم انکار کنم . واقعا از سنگ و خاک و جانوران نمیتونم بی ذوق تر باشم
yuyuyu
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
برادرم حرفتون کاملا درسته و این از فطرت بشری هست که با دیدن طبیعت سرسبز شاد می شه و هیچ کس این رو منع نکرده چون شادی و خوشحالی و جمع شدن و به جا آوردن صله رحم و هدیه دادن و ... نه تنها در هیچ روزی بد نیست بلکه خیلی هم به آن تشویق شده ولی این شادی ها نباید بخاطر بعضی اعیاد و جشن های شرکی و خرافی غیر مسلمین باشه و نباید طوری عمل کرد که بزرگداشت آن اعیاد شود
 

مسلم

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
23/4/13
نوشته‌ها
1,407
پسندها
0
محل سکونت
ایالت آزاد "پشت کامپیوتر"
وب سایت
islamafg.com
سلام علیکم
من در عجبم در این زمانیکه علامه گوگل همه راههای درست و نادرست را در خودش راه داده، هنوزم ما با هم جدال می کنیم چرا چنین است و چرا چنان؟
امروزه به نظر من بهترین منبع ما اهل سنت: سایت وزین پرسش و پاسخ است.
جستجو بفرما، اگر پرسش و پاسخت نبود خودت بپرس تا چیزی بدست آری.

من خیلی از مسائل را از علماء در فضای حقیقی نمی پرسم، دنیای مجازی همه چیز را روشن کرده است. از مسائل دینی گرفته تا اجتماعی، زبان، ترجمه، نام اشیاء به زبانهای مختلف و غیره ....
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
سلام علیکم
من در عجبم در این زمانیکه علامه گوگل همه راههای درست و نادرست را در خودش راه داده، هنوزم ما با هم جدال می کنیم چرا چنین است و چرا چنان؟
امروزه به نظر من بهترین منبع ما اهل سنت: سایت وزین پرسش و پاسخ است.
جستجو بفرما، اگر پرسش و پاسخت نبود خودت بپرس تا چیزی بدست آری.

من خیلی از مسائل را از علماء در فضای حقیقی نمی پرسم، دنیای مجازی همه چیز را روشن کرده است. از مسائل دینی گرفته تا اجتماعی، زبان، ترجمه، نام اشیاء به زبانهای مختلف و غیره ....

کلی لایک برادر iuiuiui
بله واقعا سایت اسلام پی پی نعمت بزرگیه که الله تعالی در خدمت ما ایرانیا قرار داده و فضل و توفیقی ست از جانب الله برای گردانندگانش
البته طلب علوم شرعی و فتوا خواستن بهتر است که از علما به صورت مستقیم پرسیده شود خصوصا در مسائلی که عالم باید به عرف منطقه آشنا باشد ولی خوب دیگه تو ایران که اصلا آدم نمیتونه بعضی سوالا رو مستقیم بپرسه و توی خیلی مناظق هم عالم نداریم مجبوریم بازم بریم سراغ فیلترشکن و اسلام پی پی iuiuiui
 

Ghoraba7402

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
27/11/13
نوشته‌ها
194
پسندها
0
وحَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ، جَمِيعًا عَنْ أَبِي عَامِرٍ، قَالَ عَبْدٌ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ عَمْرٍو، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ جَعْفَرٍ الزُّهْرِيُّ، عَنْ سَعْدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ:أَخْبَرَتْنِي عَائِشَةُ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ» همین روایت مسلم کافیه بر رد بدعات و ضلالت ها!
روز مادر و عید کریسمس و دیگر اعیاد چیزی که نه رسول الله و نه اصحاب و نه سلف امت انجام دادن و آن جز تشبه به کفار چیزی نیست!
أنا مسلم لا احتفل بأعياد الكفار

 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
اگر فکر کنیم که نه سرزمینی به اسم ایران هست و نه مردمی به نام ایرانی وجود داره . اما بهار وجود داره و این نوبهار ربطی به ایران نداره .نهایتش بشه انسان ها را با فتوا ارام کرد و وادار کرد که این روز رو چشن نگیرید اما با فتوا که نمیشه در برابر قدرت خدا مقاومت کرد چون هر چند فتوا به تحریم نوروز بدید نمیشه جلو شکوفا یی طبیعت و شادی جانوران و گیاهان رو گرفتyuyuyu
 
آخرین ویرایش:

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
اگر فکر کنیم که نه سرزمینی به اسم ایران هست و نه مردمی به نام ایرانی وجود داره . اما بهار وجود داره و این نوبهار ربطی به ایران نداره .نهایتش بشه انسان ها را با فتوا ارام کرد و وادار کرد که این روز رو چشن نگیرید اما با فتوا که نمیشه در برابر قدرت خدا مقاومت کرد چون هر چند فتوا به تحریم نوروز بدید نمیشه جلو شکوفا یی طبیعت و شادی جانوران و گیاهان رو گرفتyuyuyu

ببرادرم برداشت شما کاملا اشتباهه هم من هم برادر صدیق اشاره کردن که شادی در هیچ روزی مخالف اسلام نیست و منظور از این فتوا اینه که ما اعیاد غیر اسلامی که مشکل دارن رو نه تبریک بگیم نه خودمون برگزارش کنیم و شاد بودن به هیچ وجه بد نیست مگر این که کارهایی مثل چیدن سفره ی خرافی هفت سین و برگزاری مراسم سیزده بدر و تبریک عید و... انجام بشه و با عملمون باعث بزرگداشت اون عید بشیم
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
خب وقتی بخاییم ویه یک روزی مثلا اول بهار شادی کنیم مگر این نیست که باید یک سری مراسم و شادی و شیرینی و امثال این داشته باشیم ؟؟؟
خب شما از طرفی میگید که با شادی مخالف نیستید اما از طرفی گرامیدادشت این روز رو منع میکنید ؟؟ این به نظر شما متضاد نیست ؟؟؟
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
خب وقتی بخاییم ویه یک روزی مثلا اول بهار شادی کنیم مگر این نیست که باید یک سری مراسم و شادی و شیرینی و امثال این داشته باشیم ؟؟؟
خب شما از طرفی میگید که با شادی مخالف نیستید اما از طرفی گرامیدادشت این روز رو منع میکنید ؟؟ این به نظر شما متضاد نیست ؟؟؟
خوب شما حررف خودتون این بود که آدم با سرسبز شدن و نوشدن طبیعت خود به خود شاد میشه حالا مگه این سرسبزی یهو تو روز اول فروردین شروع میشه؟ اگه همه چی طبیعیه و ربطی به اعیاد خرافی کفار ایران باستان نداره چرا باید همه ی این جشنا هر سال تو روز اول فروردین باشه؟ طرفای ما یه سال از وسط اسفند هوا خوب میشه و درخت ها شکوفه میکنن و یه سال هم که هوا سرده تا وسط فروردین خبری از طبیعت سرسبز نیست پس اگه این شادی ها مربوط به نوشدن طبیعته چرا هر سال با وضع آب و هوا تغییر نمیکنه؟ امیدوارم رو این فکر کنید

بعدشم مگه ما مسلمان نیستیم؟ چرا باید تابع دینمون نباشیم؟ من موندم دلیل قبول نکردن شما چیه؟ الحمدلله که مخالف اسلام نیستید دلیلی هم برای شرعی بودن این مراسم ها نیاوردید و دلایل غیر شرعی بودنشون رو هم رد نکردید به نظرم دلیلی برای قبول نکردن باقی نمیمونه
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
خوب شما حررف خودتون این بود که آدم با سرسبز شدن و نوشدن طبیعت خود به خود شاد میشه حالا مگه این سرسبزی یهو تو روز اول فروردین شروع میشه؟ اگه همه چی طبیعیه و ربطی به اعیاد خرافی کفار ایران باستان نداره چرا باید همه ی این جشنا هر سال تو روز اول فروردین باشه؟ طرفای ما یه سال از وسط اسفند هوا خوب میشه و درخت ها شکوفه میکنن و یه سال هم که هوا سرده تا وسط فروردین خبری از طبیعت سرسبز نیست پس اگه این شادی ها مربوط به نوشدن طبیعته چرا هر سال با وضع آب و هوا تغییر نمیکنه؟ امیدوارم رو این فکر کنید

داداش من تا اینجا سوال دارم
با این حساب مثلا اگر یه منطقه ای وسط اسفند جشن بگیرن یعنی جشن سرسبزی رو بگیرن نظر شما چی هست ؟
اما ایکه چرا اول بهار هست اینه که سال شمسی چون بر اساس گردش خورشید هست و تغییر فصول هم تابعی از میزان حرارتی هست که از خورشید هست که به زمین میرسه و از اون خا که اول فروردین رو بهش میگن اعتدالین یعنی روزی که دیگه شب و روز همه جای دنیا دقیقا به یک اندازه هستند و از اون به بعد در نیمکره شمالی روز ها از شب ها بلند تر میشن یعنی همه حرکات ظاهری خورشید از نو شروع میشه و در واقع به عنوان مبدا قراردی تاریخ شمسی در نظر گرفته شده تا روز شماری به هم نریزه و بخصوص که میبینیم تاریخ شمسی از دقیق ترین تاریخ های دنیا هست و بهترین نوع تاریخ برای تنظیم امور کشاورزی کشاورزان هست چون دقیقا منطبق ترین تقویم با طبیعت خدا وند هست .


بعدشم مگه ما مسلمان نیستیم؟ چرا باید تابع دینمون نباشیم؟ من موندم دلیل قبول نکردن شما چیه؟ الحمدلله که مخالف اسلام نیستید

خب ما میتونیم تابع اسلام باشیم در عین حال مثلا بهار رو هم جشن بگیریم مگه چه عیب داره داداش


دلیلی هم برای شرعی بودن این مراسم ها نیاوردید و دلایل غیر شرعی بودنشون رو هم رد نکردید به نظرم دلیلی برای قبول نکردن باقی نمیمونه

داداش من هم قبول دارم نوروز یه امر غیر شرعی هست اصلا هر کس بگه نوروز شرعی هست کاملا اشتباه گفته . من فقط میخام بگم مثلا جشن نوروز اگر کارهای مشرکانه توش نباشه و یا چیزی برخلاف دین توش نباشه مثلا به عنوان یک نوع جشن شکر گزاری یا طبیعت و یا چیزی مثله این باشه بخصوص که نوروز امروزه دیگه صبغه مذهبی نداره یعنی مثله قدیم ها دیگه نوروز برای ایرانی ها یک مراسم دینی زرتشتی نیست پس انجام دادنش هم اشکال نداره .
مثلا اگه کسی کت و شلوار های اروپایی بپوشه عیب نداره اما اگر لباسی بپوشه که تبلیغ مسیحیت باشه مثلا لباس کشیش ها رو بپوشه اشکال داره .
منظور من این هست برادر ojasd;hfopi
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
داداش من تا اینجا سوال دارم
با این حساب مثلا اگر یه منطقه ای وسط اسفند جشن بگیرن یعنی جشن سرسبزی رو بگیرن نظر شما چی هست ؟
اما ایکه چرا اول بهار هست اینه که سال شمسی چون بر اساس گردش خورشید هست و تغییر فصول هم تابعی از میزان حرارتی هست که از خورشید هست که به زمین میرسه و از اون خا که اول فروردین رو بهش میگن اعتدالین یعنی روزی که دیگه شب و روز همه جای دنیا دقیقا به یک اندازه هستند و از اون به بعد در نیمکره شمالی روز ها از شب ها بلند تر میشن یعنی همه حرکات ظاهری خورشید از نو شروع میشه و در واقع به عنوان مبدا قراردی تاریخ شمسی در نظر گرفته شده تا روز شماری به هم نریزه و بخصوص که میبینیم تاریخ شمسی از دقیق ترین تاریخ های دنیا هست و بهترین نوع تاریخ برای تنظیم امور کشاورزی کشاورزان هست چون دقیقا منطبق ترین تقویم با طبیعت خدا وند هست .
من این حرفا رو برای این گفتم که ثابت بشه جشن نوروز صرفا بخاطر نو شدن طبیعت نیست نه این که بگم اگر در روز دیگری برگزار شود مشکلی ندارد نمیگم مشکلی هم دارد چون فعلا همچین چیزی وجود ندارد و حتی در آداب فتوا هست که به فتوا به چیزی که وجود ندارد و رخ نداده است داده نشود

خب ما میتونیم تابع اسلام باشیم در عین حال مثلا بهار رو هم جشن بگیریم مگه چه عیب داره داداش
الله سبحانه و تعالی می فرماید ادخلوا فی السلم کافه نباید به بخشی از اسلام عمل کنیم و بخشی دیگر رو چون برایمان سخت است انجام ندهیم
در ضمن فراموش نشه منظور من از عید نوروز عیدی هست که در ایران رایج است مثلا سفره ی هفت سین و سیزده بدر و دعای تحویل سال و ... هست شاید شما منظورتون چیز دیگه ای باشه که اینو گفتم که اشتباهی در فهم مسئله نشه

داداش من هم قبول دارم نوروز یه امر غیر شرعی هست اصلا هر کس بگه نوروز شرعی هست کاملا اشتباه گفته . من فقط میخام بگم مثلا جشن نوروز اگر کارهای مشرکانه توش نباشه و یا چیزی برخلاف دین توش نباشه مثلا به عنوان یک نوع جشن شکر گزاری یا طبیعت و یا چیزی مثله این باشه بخصوص که نوروز امروزه دیگه صبغه مذهبی نداره یعنی مثله قدیم ها دیگه نوروز برای ایرانی ها یک مراسم دینی زرتشتی نیست پس انجام دادنش هم اشکال نداره .
مثلا اگه کسی کت و شلوار های اروپایی بپوشه عیب نداره اما اگر لباسی بپوشه که تبلیغ مسیحیت باشه مثلا لباس کشیش ها رو بپوشه اشکال داره .
منظور من این هست برادر

علما هم به این مسئله واقف هستند که خیلی از مردم دیگه ریشه ی این جشن ها رو نمی دونن و صرفا بخاطر شادی و خوشحالی انجام میدن ولی باز با وجود این که این رو میدونن این فتوا رو دادن

برادر اگه بازهم قانع نشدید این رو بر بی علمی من بگذارید چون واقعا علم من در حدی نیست که بتونم سوالاتتون رو به نحو احسن پاسخ بدم ولی مطمئن باشید علما برای همه این سوال ها جواب دارند و خودشان همه ی اینها را بررسی کرده اند بعد فتوا داده اند
به نظرم بحث زیادی طولانی شد و ادامه ش هم به نظرم فایده ای نداره
الله تعالی هممون رو هدایت کنه و روی مسیر هدایت ثابت قدممون بکنه
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
تشکر ازدوست عزیز بخاطر توضیحاتشون من علاقه مند هستم که بحث ادامه پیدا کنه اما خب اگر مایل به ادامه بحث نیست من هم ادامه نمیدم . ولی در کل برخی از رسوم دوره قبل از اسلام ویژه اعراب جاهلیت هم هست که به علت خوب بودنشون پیامبر اون را ادامه دادند . فقط میخاستم بگم ملاک خوب بودن هست که تعصبی نباید در این باره داشته باشیم
من الله توفیق
 
بالا