تبریک گفتن عید کریسمس به کفار چه حکمی دارد؟

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
تبریک گفتن عید کریسمس به کفار چه حکمی دارد؟ وقتی* آن*ها این عید را به ما تبریک گفتند، جواب آن*ها را چگونه بدهیم؟ آیا رفتن به مجالس آن*ها که به همین مناسبت برگذار می*شود، درست است؟ آیا اگر انسان چنین کاری را بدون قصد انجام دهد، گناهکار می*شود؟ حال که انگیزه*اش سازش، شرم، انجام این کار بصورت ناخواسته یا دیگر اسباب باشد، آیا مشابهت به آن*ها جایز است؟



bd25f9de5c690bf8c897ba9eb67141bf.jpg


الحمدلله،

تبریک گفتن عید کریسمس یا دیگر عیدهای دینی آن*ها به اتفاق حرام است. ابن قیم «رحمة الله علیه» در کتاب احکام اهل ذمه (1/441) این مطلب را نقل کرده است و می*گوید:

تبریک گفتن شعائر مختصّ کفار، به اتفاق حرام است، مانند: تبریک عید و روزه*یشان که بگوید عید بر شما مبارک! و یا این عید بر شما مبارک باد! و مانند این*ها. اگر گوینده* این (تبریک) از کفر سالم بماند، این عمل از محرمات است، چنین تبریکی به منزله*ی تبریک بخاطر سجده*ی بر صلیب است، حتی گناهش در نزد الله بزرگتر و دشمنی*اش بر الله سخت*تر، از تبریک گفتن بخاطر شراب*خواری، قتل، زنا و.... است.

بسیاری از کسانی که از دین آشنایی ندارند مرتکب این چنین گناهانی می*شوند درحالی*که از زشتی عملش بی*خبر است و اگر کسی بر انجام* دهنده ی گناه، بدعت یا کفر تبریک بگوید، خودش را در معرض خشم و غضب الله تعالی قرار داده است.

تبریک اعیاد دینی کفار، حرام است وآنچه را که ابن قیم ذکر کرده است مؤید همین مطلب است، چون تبریک گفتن نوعی اقرار بر شعائر کفر و تأیید (و رضایت) وی به نفع عقیده آنان است، هر چند قلباً چنین کفری را برای خود نپسندد، اما برای فرد مسلمان حرام است که شعائر کفر را بپسندد یا آن*ها را به کسی دیگر تبریک بگوید، چون الله تعالی این را نمی*پسندد و...

الله تعالی می*فرماید: *» إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَلا یَرْضَی لِعِبَادِهِ الْکُفْرَ وَإِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ »

(اگر کفران [نعمت] کنید الله از شما بی*نیاز است و هرگز کفر را برای بندگانش نمی*پسندد و اگر شکر او را به جا آوریدآن را برای شما می*پسندد). «زمر/7»

والله می*فرماید: « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا »

(امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین [جاودان] شما پذیرفتم). «مائده/3»


تبریک گفتن عید به آنان چه با فرد مسلمان همکار باشند یا نباشند؛ حرام است. حتی اگر اعیادشان را به ما تبریک گفتند ما نباید جواب تبریک*شان را بدهیم؛ چرا که از اعیاد ما نیست و عید آن*ها عیدی است* که مورد تأیید الله تعالی نیست، چرا که این عیدها یا در دین*شان نبوده لذا بدعت است و یا مشروع بوده و به وسیله دین اسلام که الله تعالی محمد صلی الله علیه وسلم را با آن برای تمام بندگان مبعوث کرده، منسوخ گردیده است.

و در این رابطه الله تعالی می*فرماید:

« وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الإسْلامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ (85)»


(هر کس جز اسلام دینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از زیان*کاران است). «آل عمران/85»

به این ترتیب برای فرد مسلمان اجابت دعوت*شان به این مناسبت حرام است چون این عمل از تبریک گفتن به آن*ها بزرگتر است چرا که مشارکت با آن*ها [در این عمل ناجایز] است و هم چنین بر مسلمان تشبیه به کفار در برگذارکردن جلسات به این مناسبت*ها یا رد و بدل کردن هدایا یا توزیع حلوا، غذا دادن، تعطیل کردن کارها و... حرام است، به دلیل این که پیامبرالله صلی الله علیه وسلم می*فرماید:

«مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم»: (هرکس خودرابه قومی تشبیه کند ازآن*ها است).

ابن تیمیه در کتاب «اقتضاء الصراط المستقیم، مخالفة اصحاب الجحیم(ص(219)) می*گوید:

«مشابهت به آن*ها در بعضی از اعیادشان موجب شادی و سرورآنان در عمل باطل*شان می*گردد و...»
حتی چه بسا که آن*ها را به طمع بیاندازد تا فرصت را غنیمت بشمارند و ضعفا را به ذلت بکشانند، هر کس چیزی از این گونه اعمال را انجام دهد گناهکاراست فرقی ندارد که به خاظر سازش، دوستی، از روی شرم یا دیگر اسباب باشد. چون این سازش با کفار در دین است و از اسباب تقویت روحی کفار است و موجب افتخار کردن به دین*شان می*گردد.

از الله می*خواهیم که مسلمانان و دین*شان را عزت دهد، به آن*ها توفیق ثبات در دین و یاری علیه دشمنان*شان را عنایت فرماید که او قوی و عزیز است.



شیخ ابن عثیمین- مجموع فتاوای و رسائل(3/44)



IslamPP.Com
 
آخرین ویرایش:

ترانه

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
227
پسندها
0
واقعا لازم بود این مطلب رو بدونیم ولی خب برای این که بهشون احترام بذاریم میتونیم بگیم سال نو مبارک و صبغه دینی هم پیدا نکنه
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
واقعا لازم بود این مطلب رو بدونیم ولی خب برای این که بهشون احترام بذاریم میتونیم بگیم سال نو مبارک و صبغه دینی هم پیدا نکنه

نه خواهر گرامی این هم جایز نیست به هر حال شما با هر لفظی تبریک بگی باز هم یکی از اعیاد کفار رو تبریک گفتی که شامل همین حکم میشه
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
آداب و رسوم محلی چه حکمی داره ؟ مثلا یه قبیله یا یه قوم رسم یا جشن محلی داره ؟
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
آداب و رسوم محلی چه حکمی داره ؟ مثلا یه قبیله یا یه قوم رسم یا جشن محلی داره ؟

برای این مسائل بهتره که به عالم همان منطقه رجوع شود که به عرف آن منطقه و آداب و رسومشان آشنایی دارد البته همان طور که گفتم باید به عالمان دین رجوع شود که به قرآن و سنت آشنایی دارند و از علوم شرعی بهره مند هستند نه هر شخصی که خودش را رجال دینی می داند و بدون علم شرعی به پاسخگویی مردم می پردازد
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
به نظر من اداب و رسوم ملی و حلی اگر از نظر یک تعتقاد مقدس و دینی بهش نگاه نشه حکم بدی نداره مثلا رقص شمشیر عربها ربطی به دین نداره و یا ممکنه هر قومیتی در ایران یک سری اداب و رسوم محلی داشته باشه که اونها را جز دین و یا عقیده مقدس ندونه . مثلا شب یلدا هندوانه بخوری نه به این نیت که یک اعتقاد دینی هست بلکه صرفا برای یک رسم یا عرف محلی .yuyuyu
 

Ghoraba7402

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
27/11/13
نوشته‌ها
194
پسندها
0
بارک الله فیکم
لا احتفل باعیادکم یا نصاری
مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
اداب و رسوم محلی اسلام با اون مخالفتی نداره مادامی که ریشه ی شرک و یا مخالفت توحید نداشته باشه و حدیث "من تشبه بقوم فهو منهم" نیز فقط در خصوص مسائل دینی هستش نه دنیایی و ادله کافی در توجیه این حدیث موجوده . الله اعلم.
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
به نظر من اداب و رسوم ملی و حلی اگر از نظر یک تعتقاد مقدس و دینی بهش نگاه نشه حکم بدی نداره مثلا رقص شمشیر عربها ربطی به دین نداره و یا ممکنه هر قومیتی در ایران یک سری اداب و رسوم محلی داشته باشه که اونها را جز دین و یا عقیده مقدس ندونه . مثلا شب یلدا هندوانه بخوری نه به این نیت که یک اعتقاد دینی هست بلکه صرفا برای یک رسم یا عرف محلی .yuyuyu
بله برادر گرامی برای این سوال نمیشه حکم کلی داد مگر این که اصول رو مشخص کرد که برادر صدیق اشاره کردند ولی برای هر یک از جشن های محلی بهتره به اقوال و فتاوای علما رجوع کنیم نه این که خودمان اظهار نظر کنیم برای مراسم شب یلدا که در ایران از عید فطر و قربان هم پر شکوه تر برگزار میشه و ریشه در اعتقادات شرک آمیز مهری ها (آئین قبل از مجوسیت) دارد هیچ شکی در حرمتش نیست چون آنها این شب را روز زایش خورشید که خدایشان بود می دانستند.

شبیه همچین مسئله ای در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم وجود داشت که اهل مدینه روز نوروز و مهرگان ایرانیان رو جشن می گرفتند اینم حدیث شریف

انس بن مالک می گوید:«قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَی وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[ابوداود]

رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

این هم لینک فتوای حکم بزرگداشت شب یلدا از سایت اسلام پی پی:
http://www.islampp.com/?id=144&ftwid=13528
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
خب اگه این طوره همه ی اداب رسوم منحل میشه چون همه اداب رسوم یک فلسفه ی محلی یا یک علتی داره .

مثلا ایا رقص شمشیر رو اعراب جاهلیت انجام نمیدادن ؟؟؟
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
بله برادر گرامی برای این سوال نمیشه حکم کلی داد مگر این که اصول رو مشخص کرد که برادر صدیق اشاره کردند ولی برای هر یک از جشن های محلی بهتره به اقوال و فتاوای علما رجوع کنیم نه این که خودمان اظهار نظر کنیم برای مراسم شب یلدا که در ایران از عید فطر و قربان هم پر شکوه تر برگزار میشه و ریشه در اعتقادات شرک آمیز مهری ها (آئین قبل از مجوسیت) دارد هیچ شکی در حرمتش نیست چون آنها این شب را روز زایش خورشید که خدایشان بود می دانستند.

شبیه همچین مسئله ای در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم وجود داشت که اهل مدینه روز نوروز و مهرگان ایرانیان رو جشن می گرفتند اینم حدیث شریف

انس بن مالک می گوید:«قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَی وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[ابوداود]

رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

این هم لینک فتوای حکم بزرگداشت شب یلدا از سایت اسلام پی پی:
http://www.islampp.com/?id=144&ftwid=13528

با تشکر از برادر عبدالرحمن ...

فقط یه نکته رو اضافه کنم:
اصل بازی و شادی مباح و جایزه لکن اگه این شادی در باب جشن و اعیاد کفار باشه مذموم هستش و شرع مقدس از آن نهی فرموده است. امام ابوجعفر طحاوی و حافظ مُناوی رحمهما الله تعالی بدان اشاره کردن البته مناوی از قول مجد ابن تیمیه رحمه الله نقل کرده است. الله اعلم.
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
خب اگه این طوره همه ی اداب رسوم منحل میشه چون همه اداب رسوم یک فلسفه ی محلی یا یک علتی داره .

مثلا ایا رقص شمشیر رو اعراب جاهلیت انجام نمیدادن ؟؟؟

من اطلاعاتی در مورد رقص شمشیر ندارم متاسفانه
ولی مادامیکه آداب و رسوم محلی مخالف شریعت نباشه و ریشه و فلسفه ی شرک آمیز نداشته باشد مشکلی نداره مثلا در کردستان خیلی بازی های محلی هستند که هیچ مشکلی ندارن و همین طور لباس های محلی و آداب و رسوم ازدواج محلی و...
پس طبق آیه ی 36 سوره احزاب که می فرماید:
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَکُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا
هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى که خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانى خدا و رسولش را کند، به گمراهى آشکارى گرفتار شده است!

پس باید در برابر شریعت تسلیم باشیم هر چند که حکم شرعی یک مسئله از نظر ما سخت باشد باید بگوییم سمعنا و اطعنا
 

ترانه

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
227
پسندها
0
از نظر مسیحیان تولد حضرت عیسی علیه السلام 25 دسامبر و آغاز سال نو برای اونا اول ژانویه هستش پس به نظر نمیرسه با تبریک سال نومساله ای دینی رو تبریک گفته باشیم در ضمن چه رابطه ای بین تولد حضرت عیسی علیه السلام با تایید تثلیث هستش ؟اتفاقا خود مساله تولد یافتن نشانه بشری بودن یه امر هستش نه الوهیت
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
چند روایت دال بر تایید نوروز

سعر التميمي عن علي قال خذوا الدرهم ما كان في متعة فإذا كان الدنيا فارفضوه قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن سعر وحدثنا آدم نا حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن السعر التميمي أتى علي بفالوذج قال ما هذا قالوا اليومالنيروزقال فنيروزا كل يوم
تاریخ الکبیر - جلد 4 ص 200


قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن على بن زيد عن سعر، وحدثنا آدم (نا) حماد بن سلمة عن على بن زيد عن السعر التميمي: أتي على بفالوذج قال: ما هذا ؟ قالوا: اليوم النيروز، قال فنيروزا كل يوم.
همان منبع ص 201

النَّرْزُ : الا سْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ وبه سَمَّوْا : نَرْزَةَ ونارزة وع . ونَريزُ كأميرٍ : ة بأَذْرَبِيجانَ وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ . ونَيْرِيزُ : ة بفارسَ . والنَّيْرُوزُ : أوَّلُ يومٍ من السنةِ مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ قُدّمَ إلى عليّ شيءٌ من الحَلاوَى فسألَ عنه فقالوا : لِلنَّيروزِ . فقال : نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ . وفي المَهْرَجانِ قال : مَهْرِجونا كلَّ يومٍ . وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ : محدّثٌ

القاموس فیروزابادی ج ل ص 677


النَّرْزُ الاسْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ، وبه سَمَّوْا نَرْزَةَ ونارزة، وع. ونَريزُ، كأميرٍ ة بأَذْرَبيجانَ، وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ. ونَيْرِيزُ ة بفارسَ. والنَّيْرُوزُ أوَّلُ يومٍ من السنةِ، مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ، قُدِّمَ إلى عليٍّ شيءٌ من الحَلاوَى، فسألَ عنه، فقالوا لِلنَّيروزِ. فقال نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ. وفي المَهْرَجانِ، قال مَهْرِجونا كلَّ يومٍ. وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ محدِّثٌ.
همان کتاب ج 2 ص 63



در کنار اینها یک سوال برای من پیش میاید :
آیا اگر ایرانی ها نبودند دیگر بهار و سرسبز شدن طبیعت هم وجود نداشت ؟؟؟ گیرم که ایرانی ها نبودند با شادی بچه های کوچک در هنگام زنده شدن بهار چه میکردید ؟؟ سنگ و خاک تو بهار سرسبز میشه پس قلبی که به جوش و خروش نیاد چه حکمی داره ؟؟

مگر ایا رسم های غیر اسلامی حتما متضاد با اسلام است ؟ پیامبر در زمان جاهلیت در پیمان حلف الفضول شرکت داشتند و به ان هم افتخار میکردند
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
از نظر مسیحیان تولد حضرت عیسی علیه السلام 25 دسامبر و آغاز سال نو برای اونا اول ژانویه هستش پس به نظر نمیرسه با تبریک سال نومساله ای دینی رو تبریک گفته باشیم در ضمن چه رابطه ای بین تولد حضرت عیسی علیه السلام با تایید تثلیث هستش ؟اتفاقا خود مساله تولد یافتن نشانه بشری بودن یه امر هستش نه الوهیت
خواهر ترانه ما عوام مسلمین موظفیم در احکام پیرو علما باشیم نه این که خودمان هر چه به نظرمان درست بود رو قبول کنیم و هر چه ناپسند آمد رو ترک کنیم
من فتوایی که گذاشتم از شیخ ابن عثیمین رحمه الله علیه بود که همه ی جهان اسلام به علم ایشان اعتراف داشتند.
من تشبه بقوم فهو منهم این حدیث صحیح از رسول الله است نه نوشته ی بنده
و چه تقلیدی بدتر از تقلید در بزرگداشت اعیاد کفار و چه قومی بدتر از نصاری
 
آخرین ویرایش:

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
چند روایت دال بر تایید نوروز

سعر التميمي عن علي قال خذوا الدرهم ما كان في متعة فإذا كان الدنيا فارفضوه قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن سعر وحدثنا آدم نا حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن السعر التميمي أتى علي بفالوذج قال ما هذا قالوا اليومالنيروزقال فنيروزا كل يوم
تاریخ الکبیر - جلد 4 ص 200


قاله لنا موسى بن إسماعيل عن حماد بن سلمة عن على بن زيد عن سعر، وحدثنا آدم (نا) حماد بن سلمة عن على بن زيد عن السعر التميمي: أتي على بفالوذج قال: ما هذا ؟ قالوا: اليوم النيروز، قال فنيروزا كل يوم.
همان منبع ص 201

النَّرْزُ : الا سْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ وبه سَمَّوْا : نَرْزَةَ ونارزة وع . ونَريزُ كأميرٍ : ة بأَذْرَبِيجانَ وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ . ونَيْرِيزُ : ة بفارسَ . والنَّيْرُوزُ : أوَّلُ يومٍ من السنةِ مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ قُدّمَ إلى عليّ شيءٌ من الحَلاوَى فسألَ عنه فقالوا : لِلنَّيروزِ . فقال : نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ . وفي المَهْرَجانِ قال : مَهْرِجونا كلَّ يومٍ . وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ : محدّثٌ

القاموس فیروزابادی ج ل ص 677


النَّرْزُ الاسْتِخْفَاءُ من فَزَعٍ، وبه سَمَّوْا نَرْزَةَ ونارزة، وع. ونَريزُ، كأميرٍ ة بأَذْرَبيجانَ، وإليها يُنْسَبُ النَّرِيزيُّ أحمدُ بنُ عُثمانَ الحافظُ الفَرَضِيُّ. ونَيْرِيزُ ة بفارسَ. والنَّيْرُوزُ أوَّلُ يومٍ من السنةِ، مُعَرَّبُ نَوْرُوزٍ، قُدِّمَ إلى عليٍّ شيءٌ من الحَلاوَى، فسألَ عنه، فقالوا لِلنَّيروزِ. فقال نَيْرِزُونا كلَّ يومٍ. وفي المَهْرَجانِ، قال مَهْرِجونا كلَّ يومٍ. وابنُ نَيْروزٍ الأَنْماطِيُّ محدِّثٌ.
همان کتاب ج 2 ص 63



در کنار اینها یک سوال برای من پیش میاید :
آیا اگر ایرانی ها نبودند دیگر بهار و سرسبز شدن طبیعت هم وجود نداشت ؟؟؟ گیرم که ایرانی ها نبودند با شادی بچه های کوچک در هنگام زنده شدن بهار چه میکردید ؟؟ سنگ و خاک تو بهار سرسبز میشه پس قلبی که به جوش و خروش نیاد چه حکمی داره ؟؟

مگر ایا رسم های غیر اسلامی حتما متضاد با اسلام است ؟ پیامبر در زمان جاهلیت در پیمان حلف الفضول شرکت داشتند و به ان هم افتخار میکردند

برادر گرامی بازهم متاسفانه راجب به پیمان حلف الفضول اطلاعی ندارم
دوست عزیزم ما مجتهد نیستیم که از روی احادیث حکم برداشت کنیم بلکه این کار علم و تبحر خودش را می طلبد که ما نداریم دوما هیچ کدام از این روایت هایی که گذاشتید معلوم نیست سند صحیحی داشته باشند و سوما من ندیدم تبریکی خاص به مناسبت نوروز گفته شده باشد بلکه گفته شده نوروز ما هر روز است
ولی برادر من من حدیث صحیح که شیخ آلبانی تصحیحش کرده از رسول الله صلی الله علیه و سلم گذاشتم که می فرماید الله تعالی دو روز بهتر را برای شما قرار داده است


ببینیم عبدالله بن عمر در این مورد چه می فرماید و همه ی ما اهل سنت می دانیم که عبدالله بن عمر از بزرگان و عالمان صحابه بود که خود صحابه رضی الله عنهم اجمعین از ایشان سوال شرعی می پرسیدند
وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامة .

از عبدالله ابن عمر وارد شده است که فرمودند :
" اگر شخصی به شهرهای عجمها ( ایرانیان وغیره) سفر کرد ومانند ایشان در نوروز وعیدهایشان شرکت کرد وبه ایشان شباهت نمود وبر همین وضعیت باقی ماند تا از این دنیا رفت پس روز قیامت همراه ایشان حشر خواهد شد .
 

ترانه

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
227
پسندها
0
خواهر ترانه ما عوام مسلمین موظفیم در احکام پیرو علما باشیم نه این که خودمان هر چه به نظرمان درست بود رو قبول کنیم و هر چه ناپسند آمد رو ترک کنیم
من فتوایی که گذاشتم از شیخ ابن عثیمین رحمه الله علیه بود که همه ی جهان اسلام به علم ایشان اعتراف داشتند.
من تشبه بقوم فهو منهم این حدیث صحیح از رسول الله است نه نوشته ی بنده
و چه تقلیدی بدتر از تقلید در بزرگداشت اعیاد کفار و چه قومی بدتر از نصاری

برادر خوبم من از بزرگداشت مراسم اونا حرف نزدم من از تبریک سال نو حرف زدم که حتی ربطی به میلاد حضرت عیسی هم نداره دقیقا بر خلاف آنچه امروزه تصور میشه مثل این می مونه که من ازدواج دو فرد مسیحی رو بهشون تبریک بگم من که شخصا بخاطرش جشنی نمی گیرم و مظاهر عیدشونو به زندگیم نمیارم اونچه شیخ عثیمین ازون حرف میزنن بزرگداشت اون عید و اون وز هست به روش اونا نه این که اگه من به اونا شادباش هم بگم شبیه اونا شده باشم من وقتی شبیه اونا میشم که مثل اونا عیدشونو جشن بگیرم و ازین قبیل
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
برادر خوبم من از بزرگداشت مراسم اونا حرف نزدم من از تبریک سال نو حرف زدم که حتی ربطی به میلاد حضرت عیسی هم نداره دقیقا بر خلاف آنچه امروزه تصور میشه مثل این می مونه که من ازدواج دو فرد مسیحی رو بهشون تبریک بگم من که شخصا بخاطرش جشنی نمی گیرم و مظاهر عیدشونو به زندگیم نمیارم اونچه شیخ عثیمین ازون حرف میزنن بزرگداشت اون عید و اون وز هست به روش اونا نه این که اگه من به اونا شادباش هم بگم شبیه اونا شده باشم من وقتی شبیه اونا میشم که مثل اونا عیدشونو جشن بگیرم و ازین قبیل

خواهرم سوال فقط در مورد شرکت در عید آنها نیست بلکه اول مسئله ی تبریک گفتن رو صرفا بررسی میکنه و میگه جایز نیست و همه ی اعیاد و جشن های کفار همین حکم رو داره و مسئله ی ازدواج هم قابل قیاس با اعیاد آنها نیست چون عید تعریفی دیگر دارد و عید فقط عید خوشحالی نیست در این مورد از شیخ ابن عثیمین سوال شده و اینگونه جواب دادند
" و هر کسی که چیزی از این قبیل انجام داد، چه از روی مجامله باشد و چه بخاطر دوستی و یا شرم و حیا و غیره، گناهکار میشود زیرا سستی در دین خدا را نشان میدهد و از اسباب تقویت نفوس کفار و فخر ورزیدن به دینشان میشود." (مجموع فتاوی و رسائل شیخ ابن عثیمین 3/369)


حتی علما برای تبریک سال هجری قمری که مختص مسلمین هست توصیه کرده اند که برای تبریک گفتن پیشقدم نشویم مگر این که کسی به ما تبریک بگوید و جوابش بدهیم
 
آخرین ویرایش:

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
برادر گرامی بازهم متاسفانه راجب به پیمان حلف الفضول اطلاعی ندارم

حلف الفضول یا پیمان جوانمردان در زمان جاهلیت انجام گرفت و پیامبر به عضویت انها پیوست

دوست عزیزم ما مجتهد نیستیم که از روی احادیث حکم برداشت کنیم
برادر من قصد اجتهاد ندارم فقط برای تحقیق و بررسی این مسائل ر مطرح میکنم گمان نکنم عیبی داشته باشه



دوما هیچ کدام از این روایت هایی که گذاشتید معلوم نیست سند صحیحی داشته باشند
خب گر ثابت بشه این روایات جعلی هستند من قبول میکنم


سوما من ندیدم تبریکی خاص به مناسبت نوروز گفته شده باشد بلکه گفته شده نوروز ما هر روز است

بله تاکید بر تبریک نشده اما خب با یک حالت خوشایند به ان نگریسته شده و ان را مذمت نکرده اند

لی برادر من من حدیث صحیح که شیخ آلبانی تصحیحش کرده از رسول الله صلی الله علیه و سلم گذاشتم که می فرماید الله تعالی دو روز بهتر را برای شما قرار داده است


ببینیم عبدالله بن عمر در این مورد چه می فرماید و همه ی ما اهل سنت می دانیم که عبدالله بن عمر از بزرگان و عالمان صحابه بود که خود صحابه رضی الله عنهم اجمعین از ایشان سوال شرعی می پرسیدند
وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامة .

از عبدالله ابن عمر وارد شده است که فرمودند :
" اگر شخصی به شهرهای عجمها ( ایرانیان وغیره) سفر کرد ومانند ایشان در نوروز وعیدهایشان شرکت کرد وبه ایشان شباهت نمود وبر همین وضعیت باقی ماند تا از این دنیا رفت پس روز قیامت همراه ایشان حشر خواهد شد .

بله دوست عزیز اما عرف جامعه هم مهم هست . مثلا زمانی میبود که هر کس اینکار ها را میکرد میگفتند زرتشتی هست . اما الان نوروز یک جشن جهان شمول شده و حتی در سایت گوگل بعضا در روز نوروز ارم گوگل تغیر میکند و در کل نوروز از شعار دینی خارج شده و تبدیل به یک جشن ملی شده است . مثله کراوات و کت و شلوار که مخصوص فرنگی ها هست اما الان همه می پوشند و کسی که کراوات و کت و شلوار بپوشد بهش نمیگن که فلانی خودشو مثله مسیحی ها کرده و اینها .
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
باشه برادر اگر اطلاعاتی در مورد این روایاتی که گذاشتید تونستم به دست بیارم در اختیارتون میذارم ان شاء الله
 
بالا