دلایل علمی عاشق شدن

tahora

Active member
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
33
پسندها
0
عشق و عاشقی هیچ ارتباطی به سن و سال، جنسیت، شغل و موقعیت اجتماعی ندارد و تقریباً افراد در همه جوامع و فرهنگ*ها عاشق می*شوند.


فکر می*کنید چه زمانی متوجه حضور فردی در قلب خود می*شوید؟ این حس چه تغییراتی در شما به* وجود می*آورد؟ این حسی که پیدا کرده*اید، زودگذر است یا ماندگار؟ اصلاً این احساس از کجا و چگونه در شما پدیدار می*شود؟ محققان در جواب همه پرسش*ها این چنین پاسخ می*دهند که فرد در اثر تغییرات مولکولی و هورمونی عاشق می*شود!


رابطه عشق و هورمون

فرضیه*های متعددی در مورد اساس زیستی عاشق شدن وجود دارد. برخی می*گویند که عشق نتیجه اوج**گیری میزان ماده فنیل ایتلامین، مولکولی پیام*دهنده در مغز که ساختمان شیمیایی مشابه آمفتامین دارد، است. برخی دیگر افکار ناخوانده عشق را به کاهش یافتن سیستم*های سروتونین یک ماده شیمیایی پیام*رسان دیگر در مغز نسبت می*دهند. اما بیشتر پژوهشگران بر این باورند که عاشق شدن عاطفه*ای است که با اضطراب و ترس ارتباط دارد. آنها اعتقاد دارند افراد اغلب در شرایط ترسناک پیوندهای قوی عاطفی و صمیمی برقرار می**کنند و معیار آنها برای افراد عاشق فکر کردن به معشوق دست*کم چهار ساعت در روز و رابطه داشتن با او برای بیشتر از شش ماه است البته گروهی از روان*شناسان معتقدند احساس عاشق بودن حدود ۱۸ ماه تا ۳۰ سال ادامه پیدا می*کند ولی نه به شدت اولیه.


اصلی*ترین هورمونی که در افراد عاشق بالا می*رود همان هورمونی است که هنگام استرس در بدن ترشح می*شود بنابراین وجود استرس و برانگیختگی در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه بارزتر است.
جالب اینجاست که در مردان درگیر عشق میزان تستسترون،* همان هورمونی که مسؤول ایجاد میل جنسی و رفتار پرخاشگرانه در دو جنس مرد و زن است، کمتر از مردان غیرعاشق است. اما در زنان عاشق میزان این هورمون افزایش می*یابد که این تغییرات این فرضیه را در بین دانشمندان قوت می*بخشد که ممکن است عاشق شدن تا حدی تفاوت*های میان دو جنس را از بین ببرد، یعنی مردان را ملایم*تر و زنان را تهاجمی*تر کند.


هورمون*هایی که شما را عاشق می*کنند


دانش امروز نشان می*دهد احتمالاً نوع عمل هورمون*های ما در داشتن یک زندگی سعادتمند دخیل هستند. همه مردها و زن*هایی که با هم ازدواج می*کنند، دوست دارند زندگی*شان دوام داشته باشد، بنابراین سال*هاست که علم در حال کاوش منشاء عصبی – زیستی احساسات انسان است. داستان*های رمانتیک پر است از عشق در اولین نگاه، ازدواج، بچه*دار شدن، خوشبخت شدن و مرگ که با وجود پیچیدگی*های زندگی امروز، داشتن چنین زندگی*ای آرزوی هر زوجی است و همه مردها و زن*هایی که با هم ازدواج می*کنند خواهان یک زندگی عاشقانه و پایدار هستند.​
در اولین برخورد، بدن شما و مرد مقابل*تان اطلاعات متفاوتی را رد و بدل می*کند که تبادل اطلاعات با فرومون*ها نوعی ترکیبات حیاتی که از غدد لنفاوی زیر بغل ترشح می*شوند، انجام می*گیرد.​
بعد از طی مرحله نخست، در صورتی که نگاه، خنده یا ژستی از فرد مقابل باعث جذب زن یا مرد شود، شخص احساس می*کند دلبسته طرف مقابل است. دلیل آن هم افزایش آدرنالین در بدن است که فعالیت مغزی را افزایش می*دهد و باعث می*شود فرد احساس خوبی داشته باشد.


وقتی فردی حس می*کند عاشق طرف مقابل شده حالت سرخوشی به او دست می*دهد و این حالت نتیجه فعالیت فنیل اتیل آمین یا نوعی آمفتامین مغزی طبیعی است که در شکلات هم وجود دارد و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می*دهد البته اثر فنیل اتیل آمین دوام چندانی ندارد و برای اینکه این حالت در فرد بماند به فعالیت*هایی نیاز است تا دوباره سبب ترشح آن شوند.


نگران نباشید طبیعت برای آنکه شما را همچنان مجذوب همسرتان نگه دارد ماده دیگری در گنجه دارد. دوپامین، مسبب حس خوشبختی و آرامش در بدن است. اکسی*توسین هم هورمونی است که «بانوی عشق» لقب گرفته است. صدای فرد مورد علاقه، خاطرات شیرین، حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح این هورمون در بدن می*شود. اکسی*توسین به مقدار زیادی در اولین رابطه عاشقانه در بدن ترشح می*شود (این هورمون عامل انقباض*های دوره زایمان هم هست). وقتی دو نفر به هم وابسته می*شوند و اعتماد کامل بین*شان شکل می*گیرد ترشح این هورمون در بدن آغاز می*شود و در حقیقت می*توان گفت این هورمون جزو هورمون*هایی است که ترشح آنها نه* تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه احساسی دارد. اکسی*توسین باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم می*شود و افراد را به داشتن یک زندگی بادوام، رابطه زناشویی مکرر و داشتن فرزند و …. ترغیب می*کند.


مرحله به مرحله عاشق شدن


دانشمندان و محققان عاشق شدن را به سه مرحله تقسیم کرده*اند: مرحله اول شهوت است که در هر دو جنس زن و مرد به دلیل وجود هورمون*های جنسی استروژن و پروژسترون پدید می*آید که دوره کوتاهی دارد.


مرحله دوم مجذوبیت و دل*باختن است. از این مرحله است که واقعاً عشق پا می*گیرد. در این مرحله فرد دیگر نمی*تواند به چیزی جز معشوقش فکر کند. این مرحله از علاقمند شدن باعث فعال شدن واکنش*های استرس*زا و افزایش سطح آدرنالین و کورتیزول در خون می*شود. این فرآیند تأثیر فریبنده*ای در فرد ایجاد می*کند. وقتی او را برای اولین بار می*بینید بدن*تان عرق می*کند، قلب*تان سریع*تر می*تپد و دهان*تان خشک می*شود.


مرحله سوم دل*بستن است که تعهد طولانی*مدت را به همراه دارد. فکر کنید اگر مرحله اول یعنی شهوت و مرحله دوم یعنی مجذوبیت طولانی بنابراین، هر فردی که عاشق می*شد نابودیش هم حتمی بود. ولی وقتی فرد وارد این مرحله می*شود احساساتش کنترل*شده**تر می*شود. این احساسی است که زوج*ها را به هم متعهد می*کند و هورمون*هایی که در این مرحله به وسیله سیستم عصبی آزاد می*شوند، هورمون*هایی هستند که باعث می*شود دو نفر به هم وفادار بمانند.


با وجود این هورمون*ها چطور همسران عشق را فراموش می*کنند؟


برای ترشح مداوم این هورمون*ها به*خصوص اکسی*توسین لازم است زوجین دینامیک و فعال باقی بمانند چون به مرور زمان میزان دوپامین در بدن کاهش می*یابد و از میزان اشتیاق کاسته می*شود. برای افزایش آن لازم و ضروری است که زن و مرد خلاق باشند و مدام در مورد خاطرات یا آرزوهایشان صحبت کنند. هر جرقه*ای می*تواند سبب ترشح اکسی*توسین شود؛ اگرجرقه*ای نباشد طبیعی است که به مرور آتش خاموش می*شود.برای تداوم زندگی، ایجاد خلاقیت و تازگی برعهده هر دو جنس زن و مرد است در غیر این صورت عشق به راحتی از بین می*رود و کاری از دست هورمون*ها برنمی*آید.


نشانه*های عاشق شدن


شما با افراد بسیاری برخورد کرده و در تماس بوده*اید اما اخیر با شخصی روبه*رو شده*اید که احساس متفاوتی نسبت به او دارید ولی مطمئن نیستید که او همان شخصی است که دنبالش بوده*اید. برای رسیدن به جواب خود در این قسمت ۱۰ علامتی که نشان می*دهد عاشق او شده*اید را می*خوانید.

۱- نامزد قبلی خود را فراموش کرده*اید: بعد از برهم خوردن یک رابطه تا زمانی طولانی طرفین به یکدیگر فکر می*کنند و اغلب به این فکر می**کنند که آیا راه درستی را انتخاب کرده*اند یا خیر، ولی از زمانی که او را دیده*اید دیگر فکر برگشت به نامزد قبلی خود را به سر راه نمی*دهید و تمایلی به برقراری رابطه مجدد ندارید. نامزد قبلی شما دیگر مانند گذشته برایتان جالب نیست.


۲- نمی*توانید به او فکر نکنید: فکر شما سراسر از یاد و اندیشه اوست. بی*دلیل به فکر شما می*آید و از خود می*پرسید که آیا به اندازه*ای که به او فکر می*کنید، او هم به شما فکر می*کند؟ همیشه به این فکر هستید که در ذهن او چه می*گذرد یا حتی فکر تماس گرفتن با او به سرتان می*زند اما به دلیل ترس از نپذیرفتن او از این کار خودداری می*کنید.​
اگر او آخرین چیزی است که پیش از خواب به فکر شما می*آید و اولین چیزی است که بعد از بیدار شدن به ذهن شما خطور می*کند و حتی چندین بار رویای او را دیده*اید، دیگر لازم نیست ادامه این مطلب را بخوانید تا بفهمید عاشق شده*اید یا نه.


۳- برای او اهمیت قایلید: اگر عاشق کسی باشید دوست دارید همه چیز را در مورد او بدانید. اینکه او کیست؟ به چه فکر می*کند و چه چیز او را می*خنداند. به او و احساساتش اهمیت می*دهید. اگر به فردی علاقه واقعی داشته باشید اگر او روز بدی داشته باشد یا به خاطر موضوعی ناراحت باشد، شما نیز غمگین و پریشان می*شوید.


۴- شخصیت و خصوصیاتش برای شما فریبنده و دلرباست: حرکات او هنگام غذا خوردن، قدم زدن، صحبت کردن و همچنین عادت*هایش در انجام کارها برای شما شادمانی فراوانی به دنبال خواهد داشت.​
او چیزهایی می*گوید که موجب تمایز او با دیگران می*شود و شما این را دوست دارید.


۵- ارتباط تنگاتنگی با او دارید: شما نمی*توانید عاشق کسی باشید که با او هیچ تناسخی نداشته باشید. اگر شما و او در یک طول موج قرار داشته و عقاید مشابهی دارید، این نشانه محکمی محسوب می*شود. هم فکر بودن در مسایل گوناگون، گرفتن تصمیمات مشابه و یکسان حاکی از آن است که می*توانید عاشق او باشید.


۶- افراد دیگر زیاد به چشم*تان نمی*آید: هنگامی که عاشق باشید دیگر رادار شما برای ردیابی دیگران خوب کار نکرده و بقیه در مقایسه با فرد مورد علاقه شما جالب نخواهند بود؛ به علاوه به تدریج احساس خواهید کرد که او تنها فرد مورد توجه شما در یک جمع است و کسی است که به دنبالش بوده*اید.


۷- عاشق وقت*گذراندن با او هستید: این مساله واضح ولی در عین حال بااهمیت است. شما به دنبال دیدن او هستید. اخیرا قدم زدن با او، زیباترین راه گذراندن یک بعدازظهر است؛ به*علاوه وقتی از او دورید، آرزو می*کنید که کاش پیش شما بود.​
۸- مطابق با میل او رفتار کنید: سعی می*کنید با اینکه برخی از کارها مثل رفتن به کتابخانه یا نمایشگاه برای شما خوشایند نیست ولی به خاطر خواسته او بدون جبهه*گیری و مخالفت به انجام آنها بپردازید. متوجه خواهید شد که خود را با امیال و برنامه*های او وفق داده و در موارد گوناگون همراهی*اش می*کنید.


۹-اولویت*های دیگر عقب*نشینی می*کنند: شما عادت دارید ظهرها به باشگاه ورزشی بروید اما اگر او برای ناهار وقت داشته باشد ترجیح می*دهید با هم به رستوران بروید. شما دیگر مانند گذشته آدم سخت*کوشی که کارهای ناتمام خود را آخر هفته*ها با خودش به خانه می*آورد تا آنها را انجام دهد، نیستید و به*جای آن ترجیح می*دهید آخر هفته خود را با او بگذرانید. فهرست کارهای روزانه که همیشه اصرار در انجام دادن آنها داشتید اکنون به علت با او بودن دیگر رونقی ندارد و توجهی به آن نمی*شود.


۱۰- شما به آینده*ای فکر می*کنید که او نیز جزیی از آن است: در ذهن*تان با او آینده*ای نامحدود دارید. این آینده فقط محدود به چند روز و چند هفته نمی*شود بلکه سالیان سال ادامه خواهد یافت. هنگامی که برای سه ماه بعد به یک جشن عروسی دعوت می*شوید با اینکه سه ماه مانده، از اکنون از او می*خواهید که همراه شما در آن مراسم شرکت کند.


منبع: عبرت نیوز
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
ممنون جالب بود. ببخشین واکسن هم داره؟zd;jfi[-0jhjhjhj
 

عاطفه

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
24/4/13
نوشته‌ها
416
پسندها
0
خیلی جالب بود................ممنونokxdujpdox

واکسن میخواین چیکار
nmnmn
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
خب منم میدونم واکسن میخواین میگم میخواین درمقابل عاشقی واکسینه کنید یا میخواید عاشق بشیدopopop
bvbvbv نمیدونم فکر نکردم بهش p[p[p[ إن شاءالله که عشق الله و رسولش در دل های هممون باشه
 
بالا