چرا علیه السلام ؟

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ابوذر

Well-known member
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
88
پسندها
0

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
شاید این پرسش به ذهن خیلی از دوستان عزیز رسیده باشد که چرا شیعیان به جای استفاده از عبارت دعایی (رضی الله عنه) از عبارت های (علیه السلام ) یا (سلام الله علیها) برای ائمه ی خود و اهل بیت پیامبر (ص)و خاندان ایشان استفاده میکنند امیدوارم امروز بتوانم اطلاعات مفیدی در این زمینه به دوستان بدهم انشاءالله
پاسخ . در پاسخ باید بگویم که عبارت دعایی (رضی الله عنه ) عبارت بسیار زیبا و پرمعنایی است و از قرآن گرفته شده است اما این که چرا شیعیان برای ائمه ی خود و اهل بیت پیامبر(ص) از عبارت های دعایی (علیه السلام )و (سلام الله علیها) استفاده میکنند برمیگردد به آیه ی 130 سوره ی صافات که در آن خداوند میفرماید((سلام علی آل یاسین)) و همانطور که میدانید یاسین یکی از نام های پیامبر (ص) میباشد و آل یاسین هم به اهل بیت ایشان گفته می شود حال که خداوند بر این خاندان درود میفرستد چرا ما چنین نکنیم ؟
حال برای این که
مطلب بیشتر جا بیفتد چند سند از منابع اهل سنت به دوستان عزیز و کاربران محترم ارائه میدهم
ابن حجر مکی در ذیل آیه سوم از ایاتی که در کتاب « صواعق محرقه» در فضایل اهل بیت نقل نموده، نوشته است که : جماعتی از مفسرین از ابن عباس معروف به حبر امت نقل نموده اند که : ان المراد بذلک سلام علی آل محمد، یعنی: مراد از ال یاسین ال محمدند.پس سلام بر ال یاسین ، سلام بر ال محمد است و همچنین می نویسد که: امام فخر رازی ذکر نموده است:ان اهل بیته یساوی فی خمسه اشیاء فی السلام علیک ایها النبی و قال السلام علی ال یاسین و فی الصلوه علیه و علیهم فی التشهد و فی الطهاره قال تعالی طه یا طاهر و قال یطهرکم تطهیرا و فی تحریم الصدفه و فی المحبه قال تعالی قل ان کنتم تحبون الله قاتبعونی یحببکم و قال قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربییعنی:اهل بیت ان حضرت در پنج چیز با ان حضرت برابری می کنند، اول در سلام، فرموده: سلام بر پیغمبر بزرگوار و نیز فرموده سلام بر آل یاسین( ال محمد) و دوم در صلوات بر ان حضرت و بر ایشان در تشهد نماز،سوم در طهارت که خدای متعال فرموده است: طه، یعنی ای طاهر و در باره انها ایه ی تطهیر را نازل فرموده و چهارم در تحریم صدقه که بر پیغمبر و اهل بیتش حرام است، پنجم در محبت که خدای متعال فرموده:بگو اگر شما دوست می دارید خدا را متابعت نمایید مرا،تا دوست بدارد خدا شما را و در باره اهل بیت ان حضرت فرموده: محمد بگو ( به امت) من اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر دوستی ذوی القربی و اهل بیتم( ایه 23 شوری)ابوبکر بن شهاب الدین علوی در ص 24 باب اول « رشفه الصادی من بحر فضائل النبی الهادی» چاپ مصر سال 1303 از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که مراد از ال یاسین در ایه فوق، آل محمد هستندهمچنین امام فخر رازی در ص 163 جلد هفتم « تفسیر کبیر مفاتیح الغیب» از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که سلام علی آل یاسین یعنی سلام بر آل محمد...
امید وارم این مطالب مورد توجه دوستان واقع شده باشد
انشاءالله
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
السلام علیکم و رحمة الله

دوست عزیز! قبلاً در یکی دو جا متذکر شده بودم که از نقل منقولاتی که در راستای اختلاف شیعه و سنی است اجتناب کنید...

بنده این مطلب را حذف نمی کنم ، لیکن مواردی دیگری را که تایپیک زده بودید همچون «زنده بودن امام زمان» و «ایرانیان و ظهور» را با کمال معذرت حذف کردم. در خصوصی شما در مورد دیدگاه ما (اهل سنت) درباره ی امام مهدی سؤال کرده بودید و بنده پاسخ دادم ،و دوکتاب را به شما معرفی کردم. لیکن این چه کاری است که به نشر و دفوت مذهب خویش می پردازید؟!

در ضمن «آل یاسین» اشتباه است بلکه «اِل یاسین» با کسره الف صحیح است در میان قرائت ها و این اسم ادریس علیه السلام است. اگر مواضعی که در همان سوره اِل یاسین آمده ، دقت بفرمائید ، به ترتیب سلام بر انبیاء علیهم السلام آمده نه آل و اهلشان.

سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمِين‏ .... سَلامٌ عَلى إِبْراهِيم‏ .... سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُون‏ .... سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏ياسِين‏

ابن جریر طبری رحمه الله (م 310هــ) ، در تفسیرش بعد از ذکر اقوال متعدده ذیل آن آیه ،می نویسد:

والصواب من القراءة في ذلك عندنا قراءة من قرأه: (سَلامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ) بكسر ألفها على مثال إدراسين، لأن الله تعالى ذكره إنما أخبر عن كل موضع ذكر فيه نبيا من أنبيائه صلوات الله عليهم في هذه السورة بأن عليه سلاما لا على آله، فكذلك السلام في هذا الموضع ينبغي أن يكون على إلياس كسلامه على غيره من أنبيائه، لا على آله ..

صحیح قرائتی که در آن نزد ماست ، قرائت کسی است که آن را این چنین قرائت کرده «سَلامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ» با کسر الف آن ، به مانند ادراسین ، چونکه خداوند متعال آن را در جائی ذکر نموده که در هر موضع در آن پیامبری از پیامبرانش علیهم السلام را در این سوره ذکر کرده ، خبر داده است و بر او سلام کرده نه بر آلش ، بر این اساس سلام در این موضع می بایست بر «الیاس» باشد همانند سلامش بر سایر پیامبرانش نه بر آلش ..

جامع البيان في تأويل القرآن 21 / 103؛الناشر: مؤسسة الرسالة الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 2000 م

اما آنچه از ابن عباس رضی الله عنهما نقل شده ، اولاً فاقد اسناد صحیح است ثانیاً بر فرض قبول آن ، باز دلیل بر انحصاری کردن آل محمد صلوات الله علیه و علی آله نیست ، چون ابن عباس با ضمیر «نحن ... الخ» آن را بکار برده یعنی ما ... الخ و حداقل بنی عباس را در زمره ی آل سیدنا رسول الله صلی الله علیه و سلم شامل می شود.

18254 - عن ابن عباس رضي الله، عنهما في قوله: سلام على إل ياسين قال: نحن آل محمد إل ياسين

تفسير القرآن العظيم لابن أبي حاتم 10 / 3225؛الناشر: مكتبة نزار مصطفى الباز - المملكة العربية السعودية الطبعة: الثالثة - 1419 هـ


حافظ ابن حجر رحمه الله (م 852هــ) ، در فتح الباری می گوید:

وأما قوله تعالى : ( سلام على إلياسين ) فقرأه الأكثر بصورة الاسم المذكور وزيادة ياء ونون في آخره . وقرأ أهل المدينة " آل ياسين " بفصل آل من ياسين ، وكان بعضهم يتأول أن المراد سلام على آل محمد صلى الله عليه وسلم وهو بعيد ، ويؤيد الأول أن الله تعالى إنما أخبر في كل موضع ذكر فيه نبيا من الأنبياء في هذه السورة بأن السلام عليه فكذلك السلام في هذا الموضع على إلياس المبدأ بذكره ، وإنما زيدت فيه الياء والنون كما قالوا في إدريس إدراسين والله أعلم

اما این فرموده ی خداوند متعال : «سلام علی إلیاسین» ، بیشتر به صورت مذکور
قرائت کردند ،و زیاده ی حروف «یاء» و «نون» در آخرش ، و اهل مدینه آن را «آل یاسین» با جدایی «آل » از «یاسین» قرائت کردند و برخی از آنان را تأویلش کردند که منظور سلام بر آل محمد صلی الله علیه و سلم است و این بعید و دور [از سیاق آیه] است. و مؤید قرائت اولی این است که خداوند متعال با خبر دادن درهر موضعی در این سوره اسم پیامبری از پیامبرانش را ذکر نموده و بر او سلام کرده و همچنین سلام در این موضع بر الیاس با شروع ذکرش است و در آن حروف « «یاء و نون» اضافه آمده همانطور که در مورد ادریس و ادراسین چنین گفتند.

فتح الباري شرح صحيح البخاري 6 / 373؛الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379 هــ

اما در مورد آن پنج چیزی که از امام فخرالدتین رازی رحمه الله نقل شده ، باید عرض کنم که در میان این پنج چیز یک مورد آن را بررسی میکنیم تا مشخص شود که منظور از اهل بیت در این سخنان امام رازی رحمه الله چیست؟!

در این پنج چیز اشاره به آیه تطهیر ، سلام بر آل در تشهد و آل یاسین ، تحریم صدقه ، محبت بنابر آیات قرآن ، و سلام دادن .. بررسی تک تک این موارد وقت گیر است لذا یک مورد را بررسی میکنم که بعد از روشن شدن اصل قضیه سایر موارد نیز به خودی خود روشن می شود؛

تحریم صدقه .. بنابر احادیث صحیح تحریم صدقه بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و سلم حرام است و این گروهی که صدقه بر ایشان حرام بوده عبارتند از آل عباس ، آل عقیل ، آل جعفر و آل علی رضی الله عنهم ...

در صحیح مسلم ح 4425 ، در قسمتی از حدیث طولانی از زید بن ارقم رضی الله عنه در مورد اهل بیت سؤال شد ، فرمودند:

أهل بيته من حرم الصدقة بعده قال ومن هم قال هم آل علي وآل عقيل وآل جعفر وآل عباس قال كل هؤلاء حرم الصدقة قال نعم

اهل بیت آنحضرت صلی الله علیه و سلم بعد از ایشان ، کسانی هستند که صدقه بر آنان حرام است ، [راوی پرسید] آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: آل علی ، آل جعفر ، آل عباس ، [راوی پرسید] بر همه ی اینها صدقه حرام است؟ فرمود : بله .

باتوجه به این حدیث مشخص می شود که اهل بیت منحصر به 12 نفر نیستند و قطعاً منظور امام فخر رازی رحمه الله بیان انحصاری اهل بیت به 12 نفر نبوده چرا که خود وی اهل بیت را تعمیم داده و علامه ابن حجر هیتمی رحمه الله نیز اهل بیت را در 12 نفر منحصر نکرده است بلکه در همان کتابی که بدان استناد شده همین حدیث مذکور را نقل کرده و در جایی دیگر به طور تصریح ذکر کرده است که اهل بیت شامل آل عباس و آل جعفر و آل عقیل و آل علی رضی الله عنهم می باشد.

و أذكركم الله في اهل بيتي الحث الأكيد على مودتهم ومزيد الإحسان إليهم واحترامهم وإكرامهم وتأدية حقوقهم الواجبة والمندوبة كيف وهم أشرف بيت وجد على وجه الأرض فخرا وحسبا ونسبا ولا سيما إذا كانوا متبعين للسنة النبوية كما كان عليه سلفهم كالعباس وبنيه وعلي وأهل بيته وعقيل وبنيه وبني جعفر .

الصواعق المحرقة - إبن حجر الهيتمي 2 / 653 - 654؛الناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت الطبعة الأولى ، 1997م

بنابر این سخن ابن حجر هیتمی رحمه الله ، آل عباس و علی و جعفر و عقیل از اهل بیت هستند و بلکه فراتر از آن تمام سادات و تمام نسل هایی که به این چهار بزرگوار منتهی شود اهل بیت است به قرینه ی لفظ «كما كان عليه سلفهم» ..

و در جائی دیگر صراحتاً ، اهل بیت را دو دسته دانسته یک دسته که عموم هستند و دسته ی دیگر خاص که بنابر حدیث مسلم ، همان آل عقیل و عباس و جعفر و علی رضی الله عنهم می باشند.

وأهل البيت فيه غير أهله في حديث العباس وبنيه المذكور لما مر أن له إطلاقين إطلاقا بالمعنى الأعم وهو ما يشتمل جميع الآل تارة والزوجات أخرى ومن صدق في ولائه ومحبته أخرى وإطلاقا بالمعنى الأخص وهم من ذكروا في خبر مسلم
الصواعق المحرقة - إبن حجر الهيتمي 2 / 655 ؛الناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت الطبعة الأولى ، 1997م

علی کل حال در این آیه (صافات / 130) و این سخنان علمای اهل سنت هیچ دلیلی وجود ندارد مبنی بر اینکه آل پیامبر صلی الله علیه و سلم منحصر در 12 نفر باشند.

 

ابوذر

Well-known member
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
88
پسندها
0

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم
برادر صدیق بنده هم نگفتم که سلام و درود فقط مخصوص این 14 نفر است بلکه ما برای تمام فرزندان و نوادگان صالح رسول خدا مثل حضرت معصومه (س) و... هم از سلام و درود استفاده میکنیم
دوما من آخر نفهمیدم که اهل سنت به ظاهر آیات و احادیث توجه میکنند یا به تفسیر آن چون هرکجا که ما از ظاهر آیات و روایات استفاده کردیم مثل کشیدن مسح در وضو و نه شستن پا شما قبول نکردید و هرکجا هم که از تفسیر استفاده کردیم باز هم شما قبول نکردید حالا هم معلوم نیست میخواهید چه بگویید ؟ میشود بگویید باید با چه ملاکی با شما سخن بگوییم تا همان کنیم ؟
درضمن شما مثل این که هرکجا سخنی در وصف مقام بالای اهل بیت ولو از کتب معتبره ی خودتان میشنوید دوست دارید هرطور که شده و از هر سوراخی یک دلیل پیدا کنید و آن را تکذیب کنید
نکته ی بعد آنکه حرف خنده داری زدید شما سراغ اهل بیت پیامبر را از غریبه ها میگیرید ؟ در حالی که رسول خدا خود اهل بیت خود را درجریان آیه ی تطهیر معرفی کرده و
بسیاری از کتب خودتان از قبیل (صحیح مسلم-سنن ترمذی-صحیح بخاری-مسند احمد بن حنبل - سنن بیهقی- و... ) آیه ی تطهیر و حدیث مربوط به آنرا درموردپیامبر خدا (ص)- امام علی (ع) -حضرت فاطمه ی زهرا (س) -امام حسن (ع) - امام حسین(ع) دانسته اند
درضمن برادر صدیق عوض این که خود را در دریای کلمات و تاویل غرق کنید یکمی هم به اصل سخن توجه کنید گناه نمیشود
 
آخرین ویرایش:

ابوذر

Well-known member
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
88
پسندها
0
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادر صدیق بنده در پست هایم هیچ مطلبی را مخالف کلام خدا و سنت رسولش نگذاشتم و اکثرا هم از منابع خودتان استفاده کردم اگر انها را تکذیب کنید خود را تکذیب کرده اید و اگر هم تایید کنید خود را تایید کرده اید ولی مثل این که کار شما به جایی رسیده است که دیگر خودتان را هم قبول ندارید
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم
برادر صدیق بنده هم نگفتم که سلام و درود فقط مخصوص این 14 نفر است بلکه ما برای تمام فرزندان و نوادگان صالح رسول خدا مثل حضرت معصومه (س) و... هم از سلام و درود استفاده میکنیم
دوما من آخر نفهمیدم که اهل سنت به ظاهر آیات و احادیث توجه میکنند یا به تفسیر آن چون هرکجا که ما از ظاهر آیات و روایات استفاده کردیم مثل کشیدن مسح در وضو و نه شستن پا شما قبول نکردید و هرکجا هم که از تفسیر استفاده کردیم باز هم شما قبول نکردید حالا هم معلوم نیست میخواهید چه بگویید ؟ میشود بگویید باید با چه ملاکی با شما سخن بگوییم تا همان کنیم ؟
درضمن شما مثل این که هرکجا سخنی در وصف مقام بالای اهل بیت ولو از کتب معتبره ی خودتان میشنوید دوست دارید هرطور که شده و از هر سوراخی یک دلیل پیدا کنید و آن را تکذیب کنید
نکته ی بعد آنکه حرف خنده داری زدید شما سراغ اهل بیت پیامبر را از غریبه ها میگیرید ؟ در حالی که رسول خدا خود اهل بیت خود را درجریان آیه ی تطهیر معرفی کرده و
بسیاری از کتب خودتان از قبیل (صحیح مسلم-سنن ترمذی-صحیح بخاری-مسند احمد بن حنبل - سنن بیهقی- و... ) آیه ی تطهیر و حدیث مربوط به آنرا درموردپیامبر خدا (ص)- امام علی (ع) -حضرت فاطمه ی زهرا (س) -امام حسن (ع) - امام حسین(ع) دانسته اند
درضمن برادر صدیق عوض این که خود را در دریای کلمات و تاویل غرق کنید یکمی هم به اصل سخن توجه کنید گناه نمیشود

وعلیکم السلام

دوست عزیز! شما با بررسی سلام فرستادن بر اهل بیت به نوعی به انحصاری کردن آن اشاره کردید ، وقتی از منابع اهل سنت مبنی بر تمجید از اهل بیت نقل میکنید خوب است که اقوال و دیدگاه جامع را نقل کنید نه گلچین و آنچه که موافق دیدگاه خودتان است... بنده نیز دیدگاه آن علمایی که از آنان نقل کرده بودید را برای مخاطبان تشریح کردم تا بر آنان مشبه نشود که منظور از اهل بیت چه کسانی هستند...

در سایر موارد نیز که مدعی هستید از کتاب اهل سنت نقل کردید ، صرفاً نقل است و باز با اسلوبی که بکار بردید خواستید ثابت کنید که مثلاً این دیدگاه اهل سنت با استناد به منابع خودشان فلان و بسان هستند...
 

ابوذر

Well-known member
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
88
پسندها
0
وعلیکم السلام

دوست عزیز! شما با بررسی سلام فرستادن بر اهل بیت به نوعی به انحصاری کردن آن اشاره کردید ، وقتی از منابع اهل سنت مبنی بر تمجید از اهل بیت نقل میکنید خوب است که اقوال و دیدگاه جامع را نقل کنید نه گلچین و آنچه که موافق دیدگاه خودتان است... بنده نیز دیدگاه آن علمایی که از آنان نقل کرده بودید را برای مخاطبان تشریح کردم تا بر آنان مشبه نشود که منظور از اهل بیت چه کسانی هستند...

در سایر موارد نیز که مدعی هستید از کتاب اهل سنت نقل کردید ، صرفاً نقل است و باز با اسلوبی که بکار بردید خواستید ثابت کنید که مثلاً این دیدگاه اهل سنت با استناد به منابع خودشان فلان و بسان هستند...

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادر صدیق بنده در جای دیگری درپاسخ به برادر من- مسلمانم درمورد موضوعی تقریبا پاسخی دادم که اکنون هم به کار شما می آید پس عینا آنرا برایتان می نویسم
اما این که ما برای اثبات اعتقادات خود از کتب اهل سنت استفاده میکنم نشانه ی احترام ما نسبت به شما عزیزان است و این کار را میکنیم که شما مارا دروغگو و تهمت زن نپندارید و حرف حق را بپذیرید اما شما عزیزان برعکس شیعیان اغلب از کتب شیعه استفاده نمی کنید و آنها را مردود میدانید که این نشانه ی تکبر شما است
درضمن برادر عزیز کتب معتبره ی شما را که ما ننوشته ایم اگر برای اثبات مطلبی از کتب شما استفاده میکنیم بخاطر این است که حرف های ما برای شما سندیت داشته باشد اگر سخنان ما دروغ است پس چرا علمای شما آنها را در کتاب های معتبره ی خود نوشته اند و اگر هم راست است پس چرا با عناد و لجاجت آنها را تکذیب میکنید ؟​

با تشکر
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادر صدیق بنده در جای دیگری درپاسخ به برادر من- مسلمانم درمورد موضوعی تقریبا پاسخی دادم که اکنون هم به کار شما می آید پس عینا آنرا برایتان می نویسم
اما این که ما برای اثبات اعتقادات خود از کتب اهل سنت استفاده میکنم نشانه ی احترام ما نسبت به شما عزیزان است و این کار را میکنیم که شما مارا دروغگو و تهمت زن نپندارید و حرف حق را بپذیرید اما شما عزیزان برعکس شیعیان اغلب از کتب شیعه استفاده نمی کنید و آنها را مردود میدانید که این نشانه ی تکبر شما است
درضمن برادر عزیز کتب معتبره ی شما را که ما ننوشته ایم اگر برای اثبات مطلبی از کتب شما استفاده میکنیم بخاطر این است که حرف های ما برای شما سندیت داشته باشد اگر سخنان ما دروغ است پس چرا علمای شما آنها را در کتاب های معتبره ی خود نوشته اند و اگر هم راست است پس چرا با عناد و لجاجت آنها را تکذیب میکنید ؟​

با تشکر

احسنت کار خوبی می کنید که برای اثبات اعتقادات خود به کتاب مخالف تمسک میجوئید...
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا