نگاه منصفانه علی شریعتی درموردخلفای راشدین(رضی الله عنهم)

taha______alone

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
208
پسندها
0



شریعتی در باب خلیفه ی دوم و شناخت خود از نحوه ی ایمان آوردن
او به پیغمبر چنین می گوید: «او وقتی به پیغمبر گروید که وی هنوز در خانهی ارقم مخفی بود و با سی و نه تن ُ که تمام پیروانش را تشکیل می دادند ُدر حکومت وحشت و شکنجه و خطر می زیست . در تمام دوران نبوت پیغمبر ُ همه جابا او بود و از نزدیکترین اصحاب وی به شمار می رفت . پیغمبر دختر او را بهزنی گرفت و شخص علی دختر خویش را به همسری او داد ُ او اسلام را به یکقدرت بزرگ جهانی تبدیل کرد و کمر قوی ترین امپراطوری های شرق و غرب را شکستُ او وارث پرشکوه ترین امپراطوری ها و سلطنت های زمین شد و هم چون یک ژندهپوش فقیر می زیست . پیاده راه می رفت و بر خاک می خفت . او فرزندش را کهبه شراب خوردن در مصر ُ متهم شده بود ُ به دست خود تازیانه زد ُ می گریست ومی زد . با شگفتی پرسیدند: چرا می گریی ؟ پس چرا می زنی ؟ گفت : عمر قاضیمی زند و عمر پدر می گرید ! وقتی هم در بستر مرگ افتاده بود ُ شرطی را کهبا شورای خلیفه گذاشت ُ این بود که فرزند او ُ عبدا... که به زهد معروف بودکاندیدای جانشینی او نکنند.»

مجموعه آثار 26 صفحه 304




شریعتی چگونگی گفتمان علی (ع) را با خلیفه ی اول و دوم چنین بیا ن می کند: «... علی در خانه اش می نشیند و سکوت می کند و شمشیر بر روی مخالفانش نمی کشد چون مخالف داخلی است و بعد بیعت می کند و پشت سر همین ها نماز می خواند و بعد در جنگ ها مورد مشورت قرار می گیرد و برای آنها خیراندیشی می کند ُ و مراوده و دوستی دارد و در عین حال هرگز چنانکه دیدیم تا آخر عمر از سر اصول و مبانی اعتقادیی که به آن معتقد بود یک وجب عقب نشینی نکرد و حتی چنانکه دیدیم در هیچ یک از مواردی که انتقاد داشت گذشت نکرد ُ و چنانکه دیدیم در شورا برای تایید رویه دو شیخ خلافت را کنار گذاشت و نابودی خودش را امضا کرد و آن رویه را تایید نکرد.»

مجموعه آثار 26 صفحه 189




شریعتی از دوران حکومت او و رفتارش با توده ی مردم چنین می گوید: «بنی عباس در تاریخ اسلام کاری کردند که سرنوشت ما و تاریخ اسلام به این روز افتاد . یک کار عجیب کردند . توده مسلمان تا کوچکترین ناراحتی از نظر سرنوشت جامعه می دید ُ کوچکترین ظلم و ستمی از طرف خلیفه می دید ُ یا یکی از وابستگان قدرت خلافت را می دید که از مقام خودش سوء استفاده کرده ُ مردم کوچه و بازار از هر شغلی به مسجد می ریختند و داد و فریاد و محاکمه و توضیح خواستن و این وضع حساسیت اجتماعی توده مسلمان در زمان پیغمبربود ُ در زمان عمر بود در زمان ابوبکر بود ُ در زمان علی بود و حتی در زمان دوران بنی امیه بود . معلوم است که بر چنین مردمی نمی شود ُ "درست و حسابی حکومت کرد" نمی شود آنها را آرام و فارغ البال به زیر مهمیز کشید ! آنها تا این اندازه "فضول " بودند! همان طور که تا صدای اذان بلند می شد به نماز می رفتند همان طور هم وقتی که می دیدند عمر ُ امپراطوری که مصر و ایران و روم را برایشان گرفته ُ پیرهنی که از غنایم جنگ پوشیده از پیراهن اصحاب دیگر کمی درازتر است ( غنیمت ها باید مساوی تقسیم می شد چه عمر باشد چه یک سرباز ) اعتراض کردند که چرا این پیراهن تو بلندتر است ؟ مردم به جای این که از او سپاس گذاری کنند و برایش صلوات بفرستند ُ که ایران و روم را گرفته و ازش تقدیر کنند ُ اولین بار محاکمه اش کردند و یقه اش را گرفتند که چرا پیراهن تو از مال دیگران بیشتر است و غنیمتی که تو گرفتی از غنایم دیگر بیشتر بوده ؟ تبعیض کرده ای ! بعد عمر مجبور می شود ـ آن هم نه این که سخنگوی اش بیاید به مخبرین توضیحاتی بدهد ُ نه ُ می کشندش به مسجد ! تا عبدا... پسرش را شاهد بیاورد . می گوید : بیایید تحقیق کنید ُ نماینده بفرستید ُ هر جا که می خواهید نماینده بفرستید ُ چون من قدم دراز است و مقدار پارچا های هم که به همه رسیده بود ـ و برای بعضی ها کافی بود ـ برای من کافی نبود ُ این بود که عبدا... قسمت خودش را به من داد تا از دوتا قواره غنیمتی ُ یک پیراهن برای من بشود و بنابراین این سهم خودم به اضافه سهم پسرم عبدا... است . بروید ببینید ُ عبدا... از این غنیمت ندارد ؟ آنها هم رفتند و تحقیق کردند ُ بعد تبرء اش کردند!»


مجموعه آثار 20 چه باید کرد ؟ صفحه 213 و 212


شریعتی در تحلیل نهایی و کلی خود از عملکرد و سیره و روش دوران زمامداری ابوبکر و عمر معتقد است که: «..در این جا با این که انتقادات اصلی شیعه - آن چنان که که از زبان علی تجسم عینی و کامل روح اسلام می شنویم درست و دقیق است ُ اما هیچ مورخ منصفی که از تاریخ سیاسی اسلام آگاه است ُ هر گاه حکومت این دو صحابی نامی پیغمبر را با رژیم های قیصرها و خسروهای تاریخ می سنجد ُ نمی تواند از اعجاب و تحسین خودداری کند ُ به عقیده ی من تنها بد اقبالی این دو مرد در این بود که رقیبشان مردی خارق العاده چون علی است و مورخان غالبا آنان را با وی می سنجند و محکوم می کنند . اگر علی در برابر نمی بود حکومت آن دو حکومتی بی نظیر در جهان جلوه می کرد.»

مجموعه آثار 29 حسین وارث آدم صفحه 356


البته هیچ کدوم ازین ها به مقصود اینکه آقای شریعتی شیعه اثناعشری نبوده نیست.

 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
برادر طه کار خوبی کردی عکس شهید باقری رو گذاشتی واقعا با اون سن کمش چه نقشه های عالی برای مبارزه با بعثی ها ارائه داد واقعا مدیون ایشون هستیم


اما درباره دکتر شریعتی
هر چند من اقرار میکنم کتابهایی که از ایشون خودم عالی بوده و واقعا چیزهای زیادی یاد گرفتم اما واقعا خط خودش رو مشخص نکرده که اینوری هست با اون وری
مثلا در کتاب : اری اینچنین بود برادر در باره سه خلیفه ی اول گفته :

و برادر ! ناگهان ديدم كه ديگر بار معابد عظيم و پرشكوه بنام او سركشيد و شمشيرها بر رويشان آيات جهاد بسويمان آخته شد. و باز از ثمره غارت ما بدست جور، بيت المال ها سرشار شد. و نمايندگان اين مرد نيز به روستاهامان ريختند، و جوانهامان را به بردگي نمايندگان و روساي قبايلشان بردند و مادرانمان را در بازارهاي دور فروختند و مردانمان را، به نام جهاد در راه خدا كشتند و همه هستيمان را بنام زكوه، غارت كردند .
نا اميد شدم كه چه مي توانستم بكنم برادر؟
قدرتي به وجود آمده بود كه در جامه توحيد، همان بتها را پنهان داشت و در معبد و محراب (الله) آن آتشهاي فريب را برافروخته بود . و باز همان چهره هاي قاروني و فرعوني كه تو خوب مي شناسي برادر و چهره هاي قدسين دروغ همدست و همدستان قارون و فرعون كه بنام خلافت الله و خلافت رسول الله، بر جان ما تازيانه شرع نواختند .


در کتاب شیعه هم از خلفا به شکل دیگه ای غیر از اون چه شما بیان کردید توصیف های داره .
 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
جناب شریعتی هنوز هم که هنوزه افکارش از لابه لای کتابهایش که در بازار موجوده برای اهل تشیع نافههوم هستش چه برسد به اهل سنت و به نظر این بنده ی حقیر ایشون بیشتر در نظریه هایی که داشته تابع هوای نفس= تفکرات خاص به خودش بوده تا به اصول و مبانی دقیق اسلامی که در قران و سنت صحیح و یا سنت معصومین - به زعم اهل تشیع- بوده و لذا تفکرات ایشان برای تزکیه و معرفت خلفا راشدین و حتی مبانی اسلام حجیت ندارد. بسیاری از افکارش مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. غفرالله له و لنا
 

masoud hamzeazar

Well-known member
تاریخ ثبت‌نام
25/7/13
نوشته‌ها
109
پسندها
0
محل سکونت
یه آسمون آبی سقف اتاق منه
بسم لله الاحد والغفور/

سلام برادر طه,مطلبت جالب بود ولی یادمون باشه(همونطور که برادر عزیزم صدیق گفت) دکتر شریعتی صرفا تو نظراتش عقاید خودشو مطرح می کرده و حرفاش برای تشیع هم اهمیت چندانی نداره چه برسه به اهل سنت! خیلی خوب می شد هر کس در زمینه ی مربوط به خودش که تخصص داره صحبت کنه,کاری که دکتر شریعتی و خیلی های دیگر نتونستند درست انجام بدند!
 

بنده الله

Active member
تاریخ ثبت‌نام
9/6/14
نوشته‌ها
39
پسندها
0
دوستان در مورد دکتر شریعتی باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که عقیده ایشان شامل دو مرحله می باشد.
اما اینکه ایشان به این طرف نزدیک بوده یا اون طرف در کتاب خود به اسم"اری،پدر ومادر ما متهمیم"بیان میکند(به اختصار) "در مکه یه کنفرانس اسلامی بود ومن متن سخنرانی خود را به این کنفرانس فرستادم.ولی اجازه سخنرانی به من ندادن.بعدها متوجه شدم که گفته اند این یک شیعه افراطی می باشد.جالب است در عربستان مرا به شیعه بودن ودر ایران مرا به سنی بودن متهم می کنن".حتی در ایران نیز عده ای از علمای بزگ تشیع دکتر شریعتی را تکفیر کردند،اما همان علما امروزه سنگ دکتر شریعتی را به سینه می زنن.چون آن زمان بودن و امروزه هم هستن عده ای که با چرندوپرند به اسم دین شکم های خوذ را پر میکردند،نانشان اجر می شد.
 
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
6
پسندها
0
و برادر ! ناگهان ديدم كه ديگر بار معابد عظيم و پرشكوه بنام او سركشيد و شمشيرها بر رويشان آيات جهاد بسويمان آخته شد. و باز از ثمره غارت ما بدست جور، بيت المال ها سرشار شد. و نمايندگان اين مرد نيز به روستاهامان ريختند، و جوانهامان را به بردگي نمايندگان و روساي قبايلشان بردند و مادرانمان را در بازارهاي دور فروختند و مردانمان را، به نام جهاد در راه خدا كشتند و همه هستيمان را بنام زكوه، غارت كردند .
نا اميد شدم كه چه مي توانستم بكنم برادر؟
قدرتي به وجود آمده بود كه در جامه توحيد، همان بتها را پنهان داشت و در معبد و محراب (الله) آن آتشهاي فريب را برافروخته بود . و باز همان چهره هاي قاروني و فرعوني كه تو خوب مي شناسي برادر و چهره هاي قدسين دروغ همدست و همدستان قارون و فرعون كه بنام خلافت الله و خلافت رسول الله، بر جان ما تازيانه شرع نواختند .

متن کامل این هست:
و برادر ! ناگهان ديدم كه ديگر بار معابد عظيم و پرشكوه بنام او سركشيد و شمشيرها بر رويشان آيات جهاد بسويمان آخته شد. و باز از ثمره غارت ما بدست جور، بيت المال ها سرشار شد. و نمايندگان اين مرد نيز به روستاهامان ريختند، و جوانهامان را به بردگي نمايندگان و روساي قبايلشان بردند و مادرانمان را در بازارهاي دور فروختند و مردانمان را، به نام جهاد در راه خدا كشتند و همه هستيمان را بنام زكوه، غارت كردند . نا اميد شدم كه چه مي توانستم بكنم برادر؟
قدرتي به وجود آمده بود كه در جامه توحيد، همان بتها را پنهان داشت و در معبد و محراب (الله) آن آتشهاي فريب را برافروخته بود . و باز همان چهره هاي قاروني و فرعوني كه تو خوب مي شناسي برادر و چهره هاي قدسين دروغ همدست و همدستان قارون و فرعون كه بنام خلافت الله و خلافت رسول الله، بر جان ما تازيانه شرع نواختند . ما باز به بردگي افتاديم تا مسجد بزرگ دمشق را بسازيم.

ديگر بار مبازرات عظيم، محرابهاي پرشكوه و قصرهاي بزرگ و كاخ سبز دمشق و دارالخلافه هزارويكشب بغداد، به قيمت خون و زندگي ما سركشيد . و اين بار بنام “الله” .



منظور از دکتر شریعتی در متن بالا خلفای ثلاثه راشدین نبوده بلکه منظور خلفای بنی عباس هست.
نظر و عقیده اهل سنت هم اینگونه هست که همه خلفای بنی عباس و بنی امیه صالح نبوده اند!

خوشحال میشم بگید برای شما در کدام کلام دکتر شریعتی دیگر چه شبهه ای وجود دارد؟
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
سلام علیکم جمیعا

برادر من دلیل شما چی هست ؟ شما اشاره به کاخ سبز دمشق کردید یعنی قرینه ی شما این بود . با مطالعه متنی که شما و بنده گذاشتیم متوجه میشویم که ابتدا ایشان در باره افرادی که بیت المال را حراج کرده و در ماردران را در بازار های دور فروختند صحبت کرده و بعد فارغ شده و می گوید :ديگر بار مبازرات عظيم، محرابهاي پرشكوه و قصرهاي بزرگ و كاخ سبز دمشق و دارالخلافه هزارويكشب بغداد،......

دوست عزیر شما بهتر از من میدانید که مبحث کاخ سبز دمشق را تشیع به چه کسی نسبت می دهد به این لینک نگاه کنید

http://danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C+%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%87&SSOReturnPage=Check&Rand=0


قطعا شرح افرادی که قبل از کاخ سبز دمشق امده چه کسانی به جز خلفای ثلاثه هستند ؟؟؟؟


همچنین شریعتی کتابی دارد به نام" شیعه " در این کتاب به صراحت از عثمان تحت عنوان فرعون ذی النورین نام برده .
اگر اندکی کتب شریعتی را مطالعه بفرمایید متوجه خواهید شد که بسیار در نقد خلفای سه گانه صحبت کرده .
البته ایشلان هم سخنان خوب دارند و هم بعضا حرفهای بسیار متناقض .
 
آخرین ویرایش:

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1
سلام علیکم جمیعا

برادر من دلیل شما چی هست ؟ شما اشاره به کاخ سبز دمشق کردید یعنی قرینه ی شما این بود . با مطالعه متنی که شما و بنده گذاشتیم متوجه میشویم که ابتدا ایشان در باره افرادی که بیت المال را حراج کرده و در ماردران را در بازار های دور فروختند صحبت کرده و بعد فارغ شده و می گوید :ديگر بار مبازرات عظيم، محرابهاي پرشكوه و قصرهاي بزرگ و كاخ سبز دمشق و دارالخلافه هزارويكشب بغداد،......

دوست عزیر شما بهتر از من میدانید که مبحث کاخ سبز دمشق را تشیع به چه کسی نسبت می دهد به این لینک نگاه کنید

http://danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C+%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%87&SSOReturnPage=Check&Rand=0


قطعا شرح افرادی که قبل از کاخ سبز دمشق امده چه کسانی به جز خلفای ثلاثه هستند ؟؟؟؟


همچنین شریعتی کتابی دارد به نام" شیعه " در این کتاب به صراحت از عثمان تحت عنوان فرعون ذی النورین نام برده .
اگر اندکی کتب شریعتی را مطالعه بفرمایید متوجه خواهید شد که بسیار در نقد خلفای سه گانه صحبت کرده .
البته ایشلان هم سخنان خوب دارند و هم بعضا حرفهای بسیار متناقض .

وعليكم السلام و رحمة الله

آقای شریعتی همانطور که قبلاً عارض بودم در پست های اولی نزد خود شیعه (غالب علمای شیعه ) مطرود است چه برسد به اهل سنت و این به دلیل دیدگاه ها و نظریه های منحصر به خودش است.
اما در مورد بدگوئی از خلفاء راشده بنابه متنی که از کتاب وی نقل شده گویا مراد ایشان امیر معاویه رضی الله عنه است دربرخی از سخنانش سیدنا عثمان بن عفان رضی الله عنه و به طور عام غالب بنی امیه ، که سخنانش جای نقد است ، در مورد کاخ سبز دمشق و امثال آن که تصریح کرده است این به دوره ی حکومت معاویه و خلفای بنی امیه (مروانی) اشاره دارد چون خاصتاً به دمشق تصریح نموده که این انحصار دلالت بر دوره ی حکومت معاویه میکند مگرنه قبل از آن دارالخلافة در کوفه ( دوره ی خلافت سیدنا علی بن ابی طالب ) و قبل تر در مدینة النبی (دوره ی سیدان ابوبکر و عمر ) بوده است.

بررسی کتابهای شریعتی نیز نیاز به این دارد که دقت کرد تاریخ این تألیفاتش چه زمانی بوده مثلاً فلان کتاب را زودتر تألیف کرده یا دیرتر که بهتر تشخیص داد تناقضاتش آیا قابل جمع هستند یا نه ... .
غفرالله له و لنا
 

mahan-geo

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
810
پسندها
1
عرض سلام مجدد خدمت دوستان
خاستم سندی ارائه دهم که دیدگاه شریعتی را درباره عثمان یعنی خلیفه سوم مشخص میکند


zom8svqk9fndadc7u01o.jpg


ص 129

h7gay5n234rxj696ppd8.jpg



ص 135
a8ilvx7hni2k3e1pmflk.jpg



ص138
d8px0nftmnw0soqneso5.jpg
 
بالا