نبايدهاي آرايشگاههاي مو

  • نویسنده موضوع ahmad
  • تاریخ شروع

ahmad

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
13/1/13
نوشته‌ها
319
پسندها
0
نبايدهاي آرايشگاههاي مو

اخيراً بعضي از دختران جوان به آرايشگاههائي مي روند كه موها را به مدل هاي مختلفي در مي آورند يكي از اين مدل هاي جديد، مدل تايلندي است كه در مجله هاي لباس، تبليغ مي شود، اين مد نزد دختران جوان طرفداران زيادي دارد. يكي ديگر از مدهاي پر طرفدار، فِر دادن مو به مدل آمريكائي است، بدون ترديد چنين كارهائي مشابهت با زنان كافر است.

در اين آرايشگاهها با استفاده از موادي مخصوص، ابروها را بر مي دارند، اين كار ساعت ها وقت مي گيرد و پول هاي زيادي خرج آن مي شود. با توجه به اين كه چنين كارهائي در ميان دختران جوان طرفداران زيادي دارد حكم آن را مفصلاً توضيح دهيد، شايد خداوند به سبب فتواي شما فرزندان جوان ما را كه فريب خورده اند و به دنبال مدهاي غربي رفته اند و هويّت اسلامي خويش را فراموش كرده اند و از طرفي اميد ورود به بهشت و نجات از دوزخ را هم دارند.


الحمد لله رب العالمين، و أصلي و أسلم علي نبينا محمد و علي آله و اصحابه اجمعين... اما بعد:

قبل از پاسخ به اين سؤال، هر مسلماني بايد بداند كه دشمنان اسلام از هر سو و در هر وقت عليه اسلام و مسلمين توطئه مي كنند. بر هيچ يك از ما پوشيده نيست كه كفار، بسياري از كشورهاي اسلامي را با زورِ اسلحه تحت استعمار خود در آورده اند؛ آنگاه كه خداوند دشمنان اسلام را از سرزمين ما بيرون كرد آنها خواستند از راه تهاجم فرهنگي به جنگ اسلام و مسلمين بيايند. خداوند در قرآن و پيامبر در سنت از مشابهت مسلمانان با كفار بر حذر داشته است.

خداوند متعال مي فرمايد: «وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ »«و از پى هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه گشتند و بسيارى [از مردم] را گمراه كردند و [خود] از راه راست منحرف شدند نرويد » [مائده-77]

و مي فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ» «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد و حال آنكه قطعاً به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند»[ممتحنه:1

و مي فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‏نمايد » [المائدة-51]

منظور بنده از ذكر اين دو آيه اين است كه پيروي از مدهاي بيگانگان و تأسّي از اخلاق و عملكرد يهود و نصارا در نهايت، منجر به دوستي با آنان مي انجامد تا گام به گام از آنها پيروي كنند. از اين رو پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ از چنين كاري بر حذر داشته است و مي فرمايد: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ» «هركسي خود را با قومي شبيه نمايد او از آنهاست »

بنابراين تمام مسلمانان، به خصوص مردان عاقل و هوشيار، بايد در مورد بانوان، دستورات الهي را رعايت نمايند، بانواني كه پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در مورد آنها مي فرمايد: «مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ »«هيچ ناقص عقل و ديني نمي تواند مانند شما زنان، مردان عاقل را فريب دهد »

بر اين اساس، مردان مؤظف هستند كه مواظب باشند تا همسران و دخترانشان گرفتار مدهاي جديد نشوند؛ زيرا دشمنان اسلام مي خواهند ما مسلمانان دستورات پروردگار خويش را فراموش كنيم و از مسير عبادت و ديانت فاصله بگيريم، بجاي پيروي از دين و شريعت دنباله رو مدهاي جديد باشيم كه به جز از شرّ و بلا و شهوت پرستي عايدي ديگر ندارند، به نظر من در اين آرايشگاهها چند امر ممنوع و ناجايز وجود دارد:

1- در اين آرايشگاهها زنها به سبك كفار آرايش مي شوند، بديهي است كه اين حرام است چون تشبّه به كفار مي باشد، و هر كسي با قومي مشابهت اختيار كند او از آنهاست.

2- موهاي ابرو را مي گيرند كه پيامبر از آن نهي نموده و انجام دهنده آن را لعنت كرده است. لعنت، يعني: دور شدن از رحمت خدا. فكر نمي كنم مرد يا زن مؤمني به دور شدن از رحمت الهي راضي باشد.

3- بدون فايده پول به هدر داده مي شود، بلكه به هدر دادن پول به خاطر به دست آوردن ضرر و زيان است، زني كه موها را آرايش مي كند هم پول زن مسلمان را مي گيرد و هم موهايش را مانند زنهاي كافر آرايش مي كند.

4- دختران و زنان مسلمان از نظر فكري و اعتقادي بر اين باور رشد مي كنندكه بايد سبك آرايش زنهاي كافر را انتخاب كنند، تا جايي كه زنها پا را از اين هم فراتر مي گذارند، و بي بند و باري و فساد اخلاقي را دنبال مي كنند.

5- در اين آرايشگاهها زنها را بدون آن كه نياز باشد برهنه مي كنند و چيزهايي را بر رانها و اطراف شرمگاه زن مي مالند تا آن را ببينند و تماشا كنند. در حالي كه پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ زنان را از نگاه كردن به شرمگاه يكديگر نهي كرده است. جايز نيست كه زني به شرمگاه زني ديگر نگاه كند مگر آن كه نياز باشد، در حالي كه اينجا نيازي به اين كار نيست. اگر زني تمام موهاي بدنش را بزدايد و اصلاً موئي بر بدن نداشته باشد، و مانند عروسكي باشد، چه فايده از چنين زني؟ شايد موهايي كه خداوند در بدن زن رويانيده حكمتي در آن باشد كه ما آن را نمي دانيم و چه بسا كه از بين بردن آن براي بدن مضر باشد. شايد هم سخن كساني درست باشد كه مي گويند موهاي ساق و ران و شكم جزو خلقت و آفرينش الهي هستند و تغيير آن حرام است؛ زيرا تغيير آن، تغيير خلقت و آفرينش الهي است و از اوامر شيطان مي باشد؛ خدا و پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به دور كردن اين موها دستور نداده اند. پس آن طور كه بعضي از علما گفته اند: اصل اين است كه اين كار حرام است. علمايي كه آن را جايز قرار داده اند، نگفته اند دور كردن و دور نكردن آن يكسان است؛ بلكه تقوا و عمل بهتر، آن است كه موهاي بدن را دور نكنيم هر چند كه دور كردن آن حرام نيست، چون دليلي قوي بر حرمت آن نيست.

اينجانب به تمام زنان و مردان سفارش مي كنم كه در اين امور فريب نخورند. و معتقدم بايد اين آرايشگاهها تحريم شوند، و زنها به آرايشي اكتفا نمايند كه به دين و اعتقاد آنها ضرري نداشته باشد و آنان با تشبّه به كفار، مرتكب حرام نشوند. اگر خداوند بخواهد كه زن و شوهر همديگر را دوست داشته باشند و نسبت به همديگر عشق بورزند، نيازي به اين كارها نيست. بايد دانست كه محبت بين زن و شوهر با نافرماني خدا به دست نمي آيد؛ بلكه با اطاعت از خدا و پايبندي به حيا و متانت به دست مي آيد. از خداوند مي خواهم كه ملّت ما را از مكر دشمنان حفاظت كند، و ما را به متانت و حيايي كه سلف صالح و پيشكسوتان نيكو سيرت از آن بر خوردار بودند باز گرداند.


الشيخ ابن عثيمين- فتاوي و رسائل في الأفراح، ص(27،36)

IslamPP.Com


 
بالا