ئه ستیره
مدیر تالار
السلام علیکم و رحمة الله
خواهران و برادرانم متن سخنرانی کلاس های چت روم با موضوع احســـــان در اسلام را در این تایپیک میگذارم امیدوارم رضایت الله را برای هممون به دنبال داشته باشد آمین یا رب العالمین.
بسم الله وتوكلت عليه و الصلاة و السلام علي سيدنا و مولانا محمد و آله و اصحابه و سلم اما بعد
موضوع این جلسه احســــان در اسلام است. احسان از نظر لغوي ضد آن اسائه يعني بدي و معني احسان نيكي هستش البته تحقیق لغوی برای معنای احسان نیاز بود لکن بنده افقر به این مورد اکتفا کردم و در معني اصطلاحي رساندن نفع نیکو به دیگری است .
در حديثي صحيح از سيدنا رسول الله صلوات الله عليه و سلم وارد شده كه در مورد احسان از آنحضرت سؤال شد ، فرمودند :
أن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك
اين كه طوري خداوند را عبادت كني كه انگار اورا مي بيني واگر اورا نمي بيني پس بدان او تورا ميبيند.
امام مسلم در صحیحش و ديگران اين حديث را روايت كردن
امـــر به احســــان
در ايات متعددي امر به احسان شده است ازجمله در این آیات :
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ نحل / 90
وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ اسراء / 53
در مورد ایه اولی که از سوره ی نحل / 90 هستش یک نکته ی حقوقی عرض کنم و اون این که:
در مؤلفه های حقوق شهروندی مسأله ی عدالت بسیار مهم است در این آیه الله تعالی به عدالت کردن امر فرموده بعد از آن به احسان
نکته ی قابل توجه در ترتیب این امر هستش که در این آیه آمده اول عدالت بعد احسان
جامعه ی اسلامی نباید صرفاً به دنبال اقامه ی عدالت باشد بلکه باید به دور نگاه کند و به احسان برسد.
مقام احسان بالاتر از مقام عدالت هستش به عبارت دیگه محسن = احسان کننده بالاتر از عدال = عدالت گر هستش
در همه چیز باید احسان داشت چون خداوند بر همه چیز به نیکی و احسان نوشته
در حديث صحيح وارد شده است كه سيدنا و مولانا رسول الله صلوات الله عليه و سلم فرمود:
إن الله كتب الإحسان على كل شيء، فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة
همانا خداوند بر همه چيز احسان نوشته است ، هرگاه كشتيد (در ميدان جنگ و يا اداي حق قتل شرعي مانند قصاص ) پس به شيوه ي نيكو بكشيد و هرگاه (حیوانی را )ذبح كرديد به شيوه ي نيكو ذبح كنيد.
اين حديث را امام مسلم در صحيح و امام احمد بن حنبل در مسند روايت كردن
حافظ ابن رجب رحمه الله تعالي در كتاب "جامع العلوم و الحكم" مي گويد: احسان گاهي واجب است مانند احسان به والدين و محارم به اندازه اي كه بر و نيكي و صله ي رحم حاصل شود و احسان به مهمان به اندازه ي كافي آن ، گاهي هم مندوب و مستحب هستش مانند صدقه دادن و امثال اين .
نکته ی ای در مورد حدیثی که نقل شد عرض کنم و اون این که این حدیث در مورد کشتن امر به وجه احسن میکنه یعنی شیوه ی کشتن طوری باشد که بهترین شیوه و روش باشه .
کسانی که شکنجه و آتش میزنن بندگان خدا را و حتی حیوانات را باید بدانن که احادیث تحریم شکنجه و آتش زدن بر این قضیه دلالت میکند و اسلام و عطوفت اسلامی آنچنان هستش که حتی در کشتن دشمن و معاند دین و مسلمانان امر به اتخاذ شیوه ی نیکو میکنه
فضـــل احســــان
وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ بقره / 195
فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ آل عمران / 148
پاداش احســــان
هَلْ جَزَاءُ الإحْسَانِ إِلا الإحْسَانُ رحمن / 60
وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى نجم / 31
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ يونس / 26
در حديثي وارد شده كه سيدنا رسول الله صلوات الله عليه و سلم فرمودند:
الحسنى الجنة والزيادة النظر إلى وجه الله عز وجل ، الحسني يعني بهشت و الزيادة يعني نگاه كردن به خداوند عزوجل
اين حديث را ابن جرير طبري در تفسيرش با اسناد روايت كرده و حافظ ابن كثير در تفسيرش نقل و در مورد حكم آن سكوت كرده ، ميگويم محقق تفسير طبري حكم به ضعف سند آن داده است
لله الحمد و صلی الله علی سیدنا محمد و آله
ان شاء الله مبحث احسان ادامه دارد
راستی منبع بحث توبه از کتاب عبدالله بن جبرین بود که مختصری از آن رو ترجمه و برخی اضافات و تصرفاتی در آن انجام دادم منبع بحث احسان نیز از یک مقاله ی عربی هستش که ترجمه و دخل و تصرفاتی درش انجام دادم.
در مورد اینکه ایات رو ترجمه نمیکنم اینکه به حکم قرآن افلا تدبرون القران میخوام که شما خودتون دنبال اون ایات رو بگیرید و ترجمه و تفسیرشو یه جوری پیگیری کنین که اینجوری مشمول مدبرین آیات قرآن قرار میگیرین اما احادیث رو چون کمتر ممکنه شنیده باشیم و یا کمتر در دسترس بوده لذا ترجمه میکنم.
خواهران و برادرانم متن سخنرانی کلاس های چت روم با موضوع احســـــان در اسلام را در این تایپیک میگذارم امیدوارم رضایت الله را برای هممون به دنبال داشته باشد آمین یا رب العالمین.
بسم الله وتوكلت عليه و الصلاة و السلام علي سيدنا و مولانا محمد و آله و اصحابه و سلم اما بعد
موضوع این جلسه احســــان در اسلام است. احسان از نظر لغوي ضد آن اسائه يعني بدي و معني احسان نيكي هستش البته تحقیق لغوی برای معنای احسان نیاز بود لکن بنده افقر به این مورد اکتفا کردم و در معني اصطلاحي رساندن نفع نیکو به دیگری است .
در حديثي صحيح از سيدنا رسول الله صلوات الله عليه و سلم وارد شده كه در مورد احسان از آنحضرت سؤال شد ، فرمودند :
أن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك
اين كه طوري خداوند را عبادت كني كه انگار اورا مي بيني واگر اورا نمي بيني پس بدان او تورا ميبيند.
امام مسلم در صحیحش و ديگران اين حديث را روايت كردن
امـــر به احســــان
در ايات متعددي امر به احسان شده است ازجمله در این آیات :
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ نحل / 90
وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ اسراء / 53
در مورد ایه اولی که از سوره ی نحل / 90 هستش یک نکته ی حقوقی عرض کنم و اون این که:
در مؤلفه های حقوق شهروندی مسأله ی عدالت بسیار مهم است در این آیه الله تعالی به عدالت کردن امر فرموده بعد از آن به احسان
نکته ی قابل توجه در ترتیب این امر هستش که در این آیه آمده اول عدالت بعد احسان
جامعه ی اسلامی نباید صرفاً به دنبال اقامه ی عدالت باشد بلکه باید به دور نگاه کند و به احسان برسد.
مقام احسان بالاتر از مقام عدالت هستش به عبارت دیگه محسن = احسان کننده بالاتر از عدال = عدالت گر هستش
در همه چیز باید احسان داشت چون خداوند بر همه چیز به نیکی و احسان نوشته
در حديث صحيح وارد شده است كه سيدنا و مولانا رسول الله صلوات الله عليه و سلم فرمود:
إن الله كتب الإحسان على كل شيء، فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة
همانا خداوند بر همه چيز احسان نوشته است ، هرگاه كشتيد (در ميدان جنگ و يا اداي حق قتل شرعي مانند قصاص ) پس به شيوه ي نيكو بكشيد و هرگاه (حیوانی را )ذبح كرديد به شيوه ي نيكو ذبح كنيد.
اين حديث را امام مسلم در صحيح و امام احمد بن حنبل در مسند روايت كردن
حافظ ابن رجب رحمه الله تعالي در كتاب "جامع العلوم و الحكم" مي گويد: احسان گاهي واجب است مانند احسان به والدين و محارم به اندازه اي كه بر و نيكي و صله ي رحم حاصل شود و احسان به مهمان به اندازه ي كافي آن ، گاهي هم مندوب و مستحب هستش مانند صدقه دادن و امثال اين .
نکته ی ای در مورد حدیثی که نقل شد عرض کنم و اون این که این حدیث در مورد کشتن امر به وجه احسن میکنه یعنی شیوه ی کشتن طوری باشد که بهترین شیوه و روش باشه .
کسانی که شکنجه و آتش میزنن بندگان خدا را و حتی حیوانات را باید بدانن که احادیث تحریم شکنجه و آتش زدن بر این قضیه دلالت میکند و اسلام و عطوفت اسلامی آنچنان هستش که حتی در کشتن دشمن و معاند دین و مسلمانان امر به اتخاذ شیوه ی نیکو میکنه
فضـــل احســــان
وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ بقره / 195
فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ آل عمران / 148
پاداش احســــان
هَلْ جَزَاءُ الإحْسَانِ إِلا الإحْسَانُ رحمن / 60
وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى نجم / 31
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ يونس / 26
در حديثي وارد شده كه سيدنا رسول الله صلوات الله عليه و سلم فرمودند:
الحسنى الجنة والزيادة النظر إلى وجه الله عز وجل ، الحسني يعني بهشت و الزيادة يعني نگاه كردن به خداوند عزوجل
اين حديث را ابن جرير طبري در تفسيرش با اسناد روايت كرده و حافظ ابن كثير در تفسيرش نقل و در مورد حكم آن سكوت كرده ، ميگويم محقق تفسير طبري حكم به ضعف سند آن داده است
لله الحمد و صلی الله علی سیدنا محمد و آله
ان شاء الله مبحث احسان ادامه دارد
راستی منبع بحث توبه از کتاب عبدالله بن جبرین بود که مختصری از آن رو ترجمه و برخی اضافات و تصرفاتی در آن انجام دادم منبع بحث احسان نیز از یک مقاله ی عربی هستش که ترجمه و دخل و تصرفاتی درش انجام دادم.
در مورد اینکه ایات رو ترجمه نمیکنم اینکه به حکم قرآن افلا تدبرون القران میخوام که شما خودتون دنبال اون ایات رو بگیرید و ترجمه و تفسیرشو یه جوری پیگیری کنین که اینجوری مشمول مدبرین آیات قرآن قرار میگیرین اما احادیث رو چون کمتر ممکنه شنیده باشیم و یا کمتر در دسترس بوده لذا ترجمه میکنم.
آخرین ویرایش: