محاسبه بندگان توسط خدا

  • نویسنده موضوع faezin
  • تاریخ شروع

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
محاسبه بندگان توسط خدا
بسم الله الرحمن الرحيم​


الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و ‏اما بعد‏:‏

خداوند میفرماید:

« فَكَانَتْ هَبَاء مُّنبَثًّا*وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً*فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ*وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَاأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ* وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ*فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ» (الواقعه / 6-12)

«و کوهها به صورت گرد و غبار پراکنده درمیآیند و شما سه گروه خواهید شد سمت راستیها، اما چه سمت راستیهایی [خوش به حالشان] و سمت چپیها، اما چه سمت چپیهایی [بد به حالشان] * و پیشتازان پیشگام * آنان مقربان درگاه یزدان هستند * در میان باغهای پرنعمت بهشت جای دارند».

هر گاه کرسی قضاوت بین بندگان نصب گردد، کافران از مؤمنان جدا شده و به سمت چپ برده میشوند و مؤمنان در سمت راست عرش خدا قرار میگیرند و گروهی نیز در مقابل خدا جای دارند و نزدیک به او هستند.

« وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ»(یس / 59)

«با تحقیر ندا داده میشود: ای بزهکاران و مجرمان امروز از مؤمنان جدا شوید».

« إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلاَّ مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ» (یونس / 28)

«و روزی که همه را گرد میآوریم. سپس به مشرکان میگوییم: شما و معبودهایتان را در جای خود بایستید، بعد آنها را از هم جدا میسازیم و معبودهایشان میگویند: شما ما را نپرستیدهاید».
« وَتَرَى كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ* هَذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُم بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(الجاثیه / 28-29)

«همه ملتها را میبینی که بر سر زانوها نشسته و هر ملت به سوی نامه اعمالش خوانده میشود. امروز جزا و سزای کارهایتان را به شما داده میشود * این نامه اعمال، کتاب ماست که اعمال شما را صادقانه بازگو میکند ما خواسته بودیم که تمام کارهای شما که در دنیا انجام میدادهاید را یادداشت کنند».

« وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» (الزمر / 69)
« و زمين به نور پروردگارش روشن گردد و كارنامه [اعمال در ميان] نهاده شود و پيامبران و شاهدان را بياورند و ميانشان به حق داورى گردد و مورد ستم قرار نگيرند»

« وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا» (الکهف / 49)
«کتابها و نامه اعمال توزیع میشود و بزهکاران را میبینی که از دیدن آنچه در آن است ترسان و لرزان میشوند و میگویند: ای وای بر ما ! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی ر رها نکرده و همه چیز را برشمرده است، و بدین وسیله همه اعمال خود را حاضر میبینند و خداوندت به کسی ظلم نمیکند».

همه مخلوقات متواضعانه و خاشعانه در برابر رب العالمین صف کشیدهاند، عرق از سر و رویشان میبارد، هر کسی به نسبت اعمالش غرق در عرق است، فروتن و ذلیل، بدون اذن خدا کسی یارای سخن گفتن را ندارد، فقط پیامبران سخن میگویند، مردم به پیامبران خود چسبیدهاند، نامه اعمال که شامل اعمال تمامی انسانها از خلق آدم تا نهایت دنیا است و فرشتگان آن را در طول تاریخ یادداشت نمودهاند، گذارده میشود.

میزان جهت وزن اعمال خیر و شر گمارده میشود، پل صراط بر امتداد جهنم زده شده، فرشتگان به بنیآدم خیره گشتهاند، شعلههای جهنم زبانه میکشد و بهشت برین آشکار میگردد، خداوند جهت قضاوت و تسویه حساب با بندگان تجلی مییابد و زمین با نور خدا روشن میگردد، و کتاب اعمال گذارده میشود، فرشتگان شهادت خود را بر اعمال بندگان ادا میکند، زمین نیز بر اعمال انسانها بر روی خودش گواهی میدهد، راهی به جز اعتراف نمیماند والاّ بر دهان مُهر سکوت زده شده و تمامی اعضای بدن به صدا آمده و هر آنچه انسان در شبها و روزها مرتکب میشده است را برمیشمارند.
«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا* بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا »(الزلزله / 4-5)
«در آن روز زمین خبرهای خود را بازگو میکند * چون خداوند تو بدو امر و وحی کرده است».

« يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ »(النور / 24)
«روزی که زبانشان و دستهایشان و پاهایشان برعلیه آنها و کارهایی که کردهاند گواهی میدهند».

« الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ »(یس / 65)
«امروز بر دهانهایشان مُهر میزنیم و دستهایشان با ما سخن میگویند و پاهایشان بر کارهایشان و کاسبیاشان گواهی میدهند».

امام احمد از ابوهریره روایت میکند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«اولین کسی که در روز قیامت خوانده خواهد شد، حضرت آدم است. اعلام میگردد: این آدم پدر شماست. آدم میگوید: پروردگارا «لبیک و سعدیک» خداوند به او میگوید: از میان نوادگانت سهم جهنم را جدا ساز، آدم میگوید: به چه تعداد؟ میفرماید: از هر صد 99 نفر را جدا کن، گفتیم: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم ، اگر از هر صد نفر 99 نفر را به جهنم ببرند از ما چه باقی خواهد ماند؟ رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: امت من نسبت به دیگر امتها همچون موی سفیدی در گاوی سیاه بیش نیست».( اما بخاری نیز حدیث را با لفظی شبیه به همین لفظ روایت کرده است.)
در صحیحین و مسند احمد از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«خداوند میفرماید: ای آدم، آتشیان را بفرست. آدم میگوید: «لبیک و سعدیک والخیر فی یدیک»( لبیک و سعید و الخیر فی یدیک : خداوندا فرمانت را اجابت میکنم و سعادت فقط در اجرای فرمان توست و تمامی خیر و خوبی از تو سرچشمه میگیرد. )، پروردگارا آتشیان چه کسانیند؟ میفرماید: از هر هزار نفر 999 نفر را بفرست. سپس رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: و آن زمانی است که نوزاد از ترس و وحشت پیر میشود و زنان باردار سقط میکند و مردم مستانه به این طرف و آن طرف میروند، آنها مست نیستند بلکه عذاب خدا شدید است. اصحاب میپرسند: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم ، آن یک نفر بهشتی در میان ما کیست؟ فرمودند: 999 نفر از یأجوج و مأجوج و یک نفر از شماست. مردم از خوشحالی تکبیر گفتند. سپس رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: به خدا من امیدوارم که شما یک چهارم بهشتیان باشید، به خدا من امیدوارم که شما یک سوم بهشتیان باشید. خیر، به خدا من امیدوارم که شما نصف اهل بهشت باشید، دوباره تکبیر در میان جمع بالا گرفت و رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«شما به نسبت بقیه مردم همچون مویی سفید در گاوی سیاه یا مویی سیاه در گاوی سفید پیش نیستید».
امام احمد از ابوسعید خدری رضی الله عنه نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«روز قیامت حضرت نوح علیه السلام را احضار کرده از او میپرسند؟ آیا رسالت خود را ادا نمودهای؟ میگوید: آری. سپس قومش را احضار میکنند و از آنها میپرسند؟ آنها در جواب میگویند: کسی نزد ما نیامده که ما را بیم و هشدار دهد، به نوح گفته میشود: گواهان تو چه کسانی هستند؟ میگوید: محمد و امتش. این استدلال مصداق سخن خداوند است که میفرماید:
« وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا» (البقره / 143)
«و بیگمان شما را امتی میانهرو کردهایم تا گواهانی بر مردم باشید و پیغمبر نیز برشما گواه باشید».
«شما احضار میشوید و شاهد بر تبلیغش میگردید و من بر صحت قول شما شهادت میدهم».( امام بخاری، ترمذی و نسائی نیز روایت کردهاند. )
در لفظی عامتر چنین روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«در روز قیامت پیامبری خواهد آمد که فقط یک نفر همراه وی است و پیامبری خواهد آمد که دو نفر همراه دارد و پیامبرانی نیز همراهان بیشتری دارند، سپس ملتهایشان احضار میشوند و از آنها پرسیده میشود که آیا این پیامبر رسالت خودم را به شما رسانده است؟ جواب میدهند: خیر، سپس از خودش میپرسند، میگوید: آری. از او گواه شاهد میخواهند. میگوید: محمد و امتش گواهان من هستند. محمد و امتش را احضار میکنند و آنها شهادت میدهند که این پیامبر قوم خود را بیم داده است. از آنها پرسیده میشود؟ شما از کجا میدانید؟ جواب میدهند: پیامبرمان آمده و به ما خبر داده که پیامبران همگی رسالت خود را ادا نمودهاند و این مصداق گفتار خداوند است که فرموده است:
« وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا »(البقره / 143)( امام احمد نیز این حدیث را از ابوسعید خدری روایت فرموده است. ابن ماجه نیز آن را روایت نموده است.)

«و شما را امتی میانه و عادل قرار دادهایم ....».
ابن کثیر میگوید:
«دلالت این حدیث بر این است که در روز قیامت دیگر ملتها و سایر امتها به فضل و برتری و شرف این امت اقرار داشته و شهادت آنها را میپذیرند؛ زیرا در غیر این صورت شهادت آنها به نفع پیامبران معنایی نخواهد داشت».

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏
 
بالا