فضایل ماه رجب ؟؟

matin555

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
29/3/13
نوشته‌ها
178
پسندها
0
روزها و ماه ها یکسان نیستند. خداوند برخی از ایام را بر برخی دیگر برتری داده است و بعضی از زمان ها فضیلت ویژه ای دارند همانند: ماه رمضان، لیلة القدر، دهه ی ذی الحجه، عرفه و . . .
آیا ماه رجب فضیلت ویژه ای دارد که پیامبر بدان اشاره کرده باشد؟ یا اینکه روزی از روزهای این ماه، یا شبی از شب های آن، دارای عبادت و فضیلت ویژه هستند؟
واقعیت آن است که ماه رجب، هیچ فضیلت خاصی ندارد و فقط چون از ماه های حرام چهارگانه است، عبادت در آن پرارزش تر و گناه در آن عقابی سنگین تر دارد.
در سال، چهار ماه حرام وجود دارد که عبارتند از: رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم. که عبادت در این ماه ها پرفضیلت تر است و گناه در آن ها سنگین تر است.
چون یکی از این ماه های حرام، رجب است بهتر است مؤمن در رجب بر عبادت ها، تلاوت، نماز و روزه بیفزاید و از گناهان و بدی ها بیشتر دوری کند.
اما در هر صورت هیچ فضیلت ویژه ای در مورد رجب در احادیث نیامده است و به همین خاطر حافظ ابن حجر می گوید: «در فضیلت ماه رجب، یا روزه گرفتن این ماه، یا روزه گرفتن روزهای معینی از آن، یا عبادت و شب زنده داری شب های معینی از آن هیچ حدیث صحیحی که قابل استدلال و احتجاج باشد، وجود ندارد و پیش از من امام ابو اسماعیل الهروی الحافظ نیز این مطلب را تأکید کرده است که آن را به سند صحیح از ایشان و دیگران نقل کرده ایم»
متأسفانه در بین عوام و مردم برخی عبادت و فضیلت ها در مورد رجب وجود دارد که هیچ گونه دلیل و سندی ندارد و جزءِ امور بدعت می باشد، لذا شایسته است مؤمن از نادرستی این موارد اطلاع پیدا کند و از انجام دادن آن پرهیز کند در ادامه این موارد را به صورت مختصر ذکر می کنیم:
۱- دعای ابتدای ماه رجب
«اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا رمضان»
این دعا صحیح نمی باشد و در روایات صحیح نیامده است.
۲- تبریک به مناسبت فرا رسیدن رجب
۳- خبر دادن ابتدای رجب
برخی می گویند اولین کسی که خبر دهد فردا اول رجب است آتش جهنم بر او حرام می شود این سخن هیچ اصل و سندی ندارد.
۴- غسل رجب
۵- نماز رغائب
عده ای معتقدند در شب اولین جمعه رجب ۱۲ رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء سنت می باشد و این نماز را رغائب می نامند.
این نماز هیچ سند شرعی ندارد و هیچ روایت صحیحی این مطلب را تأیید نمی کند، لذا این نماز از امور بدعت می باشد. امام نووی و ابن تیمیه و دیگر علماء این نماز را بدعت می دانند.
۶- روزه، زکات، عمره، قربانی
اینکه روزه و زکات و عمره و قربانی کردن در رجب دارای فضیلت ویژه ای است، صحیح نمی باشد. مؤمن می تواند در رجب همه ی این عبادت ها را انجام دهد اما تصور اینکه در این مورد حدیث و فضیلت ویژه ای ذکر شده است، صحیح نیست.
امید آنکه بتوانیم از خرافات و بدعت ها دوری کنیم و دین را از منبع زلالش قرآن و سنت فرا بگیریم.

نویسنده: عبدالسلام صدیقی
 

roshana

کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
23/3/13
نوشته‌ها
943
پسندها
0

الله بهتون خیر و برکت بده

آمین

دستتون درد نکنه
 
بالا