شموليت عبادت در اسلام

  • نویسنده موضوع ahmad
  • تاریخ شروع

ahmad

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
13/1/13
نوشته‌ها
319
پسندها
0
شموليت عبادت در اسلام


عبادت و پرستش خداوند جل جلاله، مهمترين قضيه ايست كه به خاطر آن آفريده شده ايم، عبادت اصل رسالت ما درين زندگي است؛ خداوند مي فرمايد: (وما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون) جنيات و انسانها را فقط براي عبادت آفريده ايم. پس قابل قبول و معقول نيست كه به آن بي توجهي كرده و يا چيز ديگري را بر آن مقدم سازيم.


خداوند عبادتش را به خاطر نيازمندي*اش بر ما واجب نكرده؛ بلكه براي خير و خوبي ما واجب نموده است؛ تاكه ما پرهيزگار شويم، از گناهان و لغزش ها حفظ شده و به رضايت الله و بهشت او نايل گرديم و از دوزخ و عذاب دردناك آن رهايي يابيم.


خداوند مي فرمايد: {يا ايهاالناس اعبدوا ربكم الذي خلقكم و الذين من قبلكم لعلكم تتقون} بقره21 اي مردم پروردگار تان را كه شما و آناني كه قبل از شما بودند آفريد، عبادت كنيد تا پرهيزگار شويد.


در حقيقت اگر ما تمام زندگي خود را به عبادت خدا سپري كنيم و تمام نعمت هاي الهي را در طاعت او بكار بيندازيم، حق شكر يكي از نعمت هاي خداوندي مثل نعمت بينايي را ادا كرده نمي توانيم، درحالي كه نعمت هاي خداوند قابل شمارش نيستند. {ان تعدوا نعمة الله لاتحصوها إن الانسان لظلوم كفار} ابراهيم 34 اگر بخواهيد نعمت هاي خداوند را بشماريد، قابل شمارش نيستند، انسان ستمگر ناسپاس است.


بندگي و عبادت خداوند عزت بزرگ و جايگاه رفيعي براي ماست. خداوند، بهترين مخلوقاتش را در بسياري از آيات به صفت عبوديت توصيف كرده است و مي فرمايد" سبحان الذي اسري بعبده ليلاً من المسجدالحرام الي المسجد الاقصي" پاك است خداوندي كه بنده اش را در شب از مسجد حرام به مسجد اقصي برد.


مي خواهم به موضوعي تركيز كنم كه بر بسياري از مسلمانان پوشيده مانده، كه مفهوم عبادت را بر فرايض چهارگانه نماز، روزه، زكات و حج منحصر مي دانند؛ چون در كتابها هرگاه از عبادات بحث شده، اين فرايض چهارگانه را بررسي كرده اند.
وقتي خداوند مي فرمايد: {وما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون} مفهوم آن اين است كه بايد كل زندگي ما در بندگي خدا سپري شود، در حالي كه اين عبادات چهارگانه اوقات اندكي از زندگي ما را احتواء مي كنند.


در واقع اجراي تمام دستورات و خواسته هاي اسلام، عبادت محسوب مي گردد: دعوت به سوي الله، امر به معروف و نهي از منكر، نهادينه ساختن دين الله در روي زمين، حاكميت شرع الهي، جهاد در راه خدا و... عبادت به شمار مي روند.


وهركاري كه به بندگي الله كمك نمايد، عبادت گفته مي شود؛ پس خورد و نوش عبادت است؛ اگر نيت ما نيرومندي بر طاعت الله باشد، بشرطي كه براي خوردني و نوشيدني حلال تلاش نموده و از حرام بپرهيزد.


درس دانش آموز مسلمان عبادت است؛ اگر نيت و قصد از درس و تخصص فايده رساندن به اسلام و مسلمين باشد، كار كردن درهر ميدان مباحي عبادت به شمار مي رود؛ اگر شخص نيت خود را خدمت به اسلام قرار دهد، ازدواج عبادت است؛ اگر شخص قصد عفت، پاكدامني، تشكيل خانواده مسلمان و تربيه اولاد صالح را داشته باشد و حتي ورزش عبادت است؛ اگر هدف تقويت بدن براي به دوش كشيدن مسؤوليت دعوت و جهاد باشد.
به اين فهم از عبادت مي توانيم خانه، شركت، باغ، تجارتخانه و استديوم را محراب هاي بندگي خدا قرار دهيم ،هرعملي كه در پرتو نيت درست انجام دهيم عبادت خداست، درين صورت دنيا محراب بزرگي براي عبادت قرار مي گيرد كه به تمام اعمال و در تمام اوقات خداوند را بندگي كنيم.


و به اين عملكرد ما اين آيه قرآني عملي مي شود" وما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون" و بايد عبادت را به صورت درست و حسابي انجام دهيم، تا به درجه اتقان رسيده و به بالاترين مرتبه دينداري ارتقا كنيم كه عبارت است احسان است و پيامبر صلي الله عليه وسلم آن را اينگونه تعريف كرده اند: (الاحسان أن تعبدالله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك) احسان اين است كه خداوند را طوري پرستش كني، گويا كه او را مي بيني؛ اگر او را نمي بيني در حقيقت او ترا مي بيند.

 

tazkerah

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
10/2/13
نوشته‌ها
564
پسندها
0
بسیار به جا بود احمد جان ... خدا توفیق عبادتش رو نصیب همه ی ما بکنه
 
بالا