در باره ی مسیح دجال

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
تأليف: محسن قاسم درويش فخرو(رحمه الله‎)


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و ‏اما بعد ‏:‏
دجال يكي از علامت هاي بزرگ است كه خداوند آن را براي نزديك شدن قيامت و اجل آن اراده كرده است و آن از بزرگترين آزمايشي ‏مي باشد كه خداوند بندگانش را با آن امتحان مي كند تا آنجا كه پيامبر، فتنه او را به فتنه قبر تشبيه مي نمايد. رسول الله- صلي ‏الله عليه و سلم- مي فرمايد:« .. أَنَّكُمْ تُفْتَنُونَ فِي قُبُورِكُمْ مِثْلَ أَوْ قَرِيبَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ» [1]
(…همانا شما در قبرهايتان ‏به فتنه اي مانند يا نزديك به مسيح دجال دچار مي شويد.) آنچه كه بر بزرگي اين فتنه دلالت مي نمايد اين است كه تمام پيامبران ‏گروهها و دسته هاي خويش را از آن برحذر داشته اند و پيامبر- صلي الله عليه و سلم- نيز دوري از آن را ابلاغ نموده است تا آنجا كه ‏بيشتر اصحاب گمان مي كردند كه دجال از ايشان نزديك است همانگونه كه در صحيح بخاري ثبت شده است‎.

فتنه او كه ادعاي ربوبيت است پوشيده نمي ماند پس گمان مي شود كه او پروردگار است. خداوند بر دستهاي او كارهاي خارق ‏العاده را جاري مي سازد كه آن را بر درستي ادعايش دليل قرار مي دهد. از جمله كارهاي خارق العاه اي كه پيامبر از آن خبر داده ‏اين است كه همراه او بهشت و آتش است- بهشت او در حقيقت آتش و آتشش در حقيقت بهشت است- با او رودهايي از عسل و ‏آب و كوهي از نان به همراه دارد. به آسمان مي گويد ببار مي بارد؛ به زمين مي گويد برويان، مي روياند؛ به زمين دستور مي دهد كه ‏گنجهاي خويش را برايش نمايان سازد پس مانند زنبور عسل خارج مي شوند؛ نزد قومي مي آيد به او ايمان مي آورند پس بر ايشان ‏باران نازل مي كند؛ زمينشان را سرسبز مي نمايد و چهارپايانشان چاق مي گردند؛ پيش قومي ديگر مي رود دعوتش را رد مي ‏نمايند و تصديقش نمي كنند دچار قحطي و گرسنگي مي شوند و تمام آنچه روي مي دهد به اذن و مشيت پروردگار براي امتحان و ‏آزمايش مي باشد‎.

با ظهور دجال فتنه و بلا و نارحتي زياد مي شود و تشريع كننده كريم اسباب دفع فتنه را بيان كرده است. فتنه، كساني را در بر مي ‏گيرد كه از آن اسباب شناخت ندارند يا در عمل به اسباب شرعي كه شريعت براي دفع آن بيان كرده است كوتاهي نموده اند. كه آن ‏اسباب به شرح زير مي باشند‎:

‎1- ‎شناخت حالت و صفات او: پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بر شناخت مؤمنان نسبت به صفات دجال حريص بودند تا اگر بر آنان ‏ظاهر شد بر او آگاهي يابند. پيامبر- صلي الله عليه و سلم- خبر داده كه بين دو چشمش كلمه كافر مكتوب شده است كه هر ‏خواننده يا امي مي تواند آن را بخواند. چشم راست او كور است؛ جواني سفيد رنگ مايل به سرخ مي باشد و موهاي سرش جعد ‏مانند است. قامتي كوتاه و بدني نيرومند دارد‎.

‎2-‎شناخت قرائت قرآن، دعاها و چيزهاي ديگر كه شر و فتنه او را دفع مي كند: از دعاهاي پيامبر- صلي الله عليه و سلم- در نمازش ‏اين دعا مي باشد:«اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ...»[2]
(پروردگارا از عذاب قبر، فتنه مسيح ‏دجال و … به تو پناه مي برم.)
پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بر مواظبت اين دعا بعد از تشهد در نماز امر نموده اند كما اينكه از ‏ابوهريره -رضي الله عنه- ثابت است كه رسول الله- صلي الله عليه و سلم- فرمودند:« إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ ‏يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ»[3]
(هنگامي ‏كه يكي از شما در تشهد قرار گرفت از چهار چيز به خداوند پناه ببرد و بگويد: خداوندا از عذاب جهنم، عذاب قبر، فتنه زندگي و مرگ ‏و از شر فتنه مسيح دجال به تو پناه مي برم.) و پيامبر- صلي الله عليه و سلم- بيان نمود كه آنچه باعث مي شود مسلمان به ‏وسيله آن از شر فتنه دجال محفوظ بماند ده آيه اول سوره كهف مي باشد.
از ابودرداء -رضي الله عنه- روايت است كه پيامبر- صلي ‏الله عليه و سلم- فرمودند:«مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْف عُصِمَ مِنْ الدَّجَّالِ»[4]
(هركس ده آيه اول سوره كهف را ‏حفظ نمايد از دجال محفوظ مي شود.)
و از اسباب دفع فتنه دجال فرار و دوري كردن از اوست. رسول الله- صلي الله عليه و سلم- ‏مي فرمايد:«مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْيَنْأَ عَنْهُ فَوَاللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِيهِ وَهُوَ يَحْسِبُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ فَيَتَّبِعُهُ مِمَّا يَبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ»[5]
‏‏(هركس از ظهور و خروج دجال اطلاع يافت از آن دوري گزيند. قسم به خدا همانا مردي بر او وارد مي شود و او به آنچه از شبهات ‏همراه او است ايمان مي آورد‎.)

اين بعضي از اسباب و وسايلي بود كه تشريع كننده بزرگوار براي كسي كه در فتنه قرار مي گيرد را بيان داشته تا به وسيله آن شبه ‏را دفع نمايد. كسي كه منزلت و شأن او را بداند و از كارش اطلاع يابد چه بسا ظهورش باعث افزايش ايمان كساني كه از او شناخت ‏دارند گردد. براي اين است كه رسول الله- صلي الله عليه و سلم- خبر داده كه بزرگترين تبعيت كنندگان دجال كافران و جاهلان ‏مسلمان مي باشند‎.

اين فتنه دجال و راههاي دفع آن بود. اما در باره اينكه چه مدت زماني در زمين مي ماند رسول الله- صلي الله عليه و سلم- فرموده ‏اند كه چهل روز مي ماند، يك روز مانند يك سال، يك روز مانند يك ماه، يك روز مانند يك هفته و ساير روزها مانند روزهاي ما مي ‏باشند. همانگونه كه مسلم نيز روايت نموده است‎.

اما در آخر دجال- كه بزرگترين دليل بر كذب و دروغش مي باشد- به دست عيسي - عليه السلام- كشته مي شود. پيامبر- صلي ‏الله عليه و سلم- خبر داده كه عيسي به دنبال نازل شدن از آسمان دجال را جستجو مي كند و در باب لد شهري نزديك بيت ‏المقدس او را مي يابد و مي كشد كما اينكه در صحيح مسلم ثابت است‎.

اين همان دجال- لعنه الله – است كه خداوند او را آزمايشي براي بندگانش قرار داده است. به صدق و درستي خبر ايمان داريم و با ‏اطلاع از آن يقينمان افزايش مي يابد. و اين فتنه اي است كه كسي از آن نجات نمي يابد مگر كساني كه به كتاب خدا و سنت ‏پيامبر- صلي الله عليه و سلم- چنگ زده باشند‎.

‎ وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏
وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

-------------------------------
‎1] ‎رواه بخاري‎
‎[2] ‎متفق عليه‎
‎[3] ‎رواه مسلم‎
‎[4] ‎رواه مسلم‎
‎[5] ‎رواه أبو داود وصححه الشيخ الألباني
 
بالا