دروغ گفتن

  • نویسنده موضوع ahmad
  • تاریخ شروع

ahmad

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
13/1/13
نوشته‌ها
319
پسندها
0
[h=2][/h]

دروغ گفتن يكي از اعمال بسيار زشت و نادرست در يك جامعه مي باشد. خداوند متعال دروغگو را دوست ندارد و حضرت محمد (ص) گفته كه دروغگو مومن نيست و يكي از نشانه هاي مشرك اين است كه هميشه دروغ مي گويد.
شخص دروغگو با گفتن حرف هاي دروغ خود باعث رنجش و جدائي, كينه و كدورت و دشمني ميان ديگر افراد فاميل و جامعه مي شوند كه خود يك گناه بزرگ است .
اگر نگاه دقيقي در علل و سر آغاز دروغ گفتن نمايیم بر مي گرديم به محيط خانوادگي و شيوه تربيه نمودن اطفال توسط پدران و مادران .زيرا بعضي از پدران و مادران با شنيدن دروغ طفل كوچكشان خوشحال شده او را نوازش مي كنند. طفل كه با گفتن دروغ توجه مادر و پدر را جلب كرده نوازش هم شده فكر مي كند كه كار خوب و درست انجام داده و بيشتر كوشش مي كند كه دروغ بگويد كه همين اشتباه كوچك مادران و پدران باعث ميشود كه اطفال شان دروغگو تربيه شده هميشه دروغ بگويد و فكر كند كه با دروغ گفتن نزد همه احترام بيشتر پيدا مي كند.
و هنگامي كه جوان شد دروغ هاي بزرگ تر گفته فكر مي كند مي تواند با دروغ هاي خود ديگران را آله دست خود ساخته و همه را بفريبد, اما اين نكته را هيچ وقت درك كرده نميتواند كه اين خود او است كه با گفتن هر دروغ ارزش و حيثيت و احترام خود را نزد همه افراد فاميل و جامعه از دست داده خود را كوچكتر ميسازد نه ديگران را .
شخص دروغگو چون هميشه در مورد خود دروغ گفته خود را تعريف نموده حالا فكر مي كند كه واقعا همان شخص تخيلي خود است و واقعا بسيار هوشيار دانسته و با فهم است ولي بر علاوه كه چنين نيست بلكه اگر اندكي هم با فهم باشد با گفتن دروغ هاي پي در پي خود همه را از دست داده هيچ فرد جامعه بالاي گفتار او - وعده او - عمل او اعتبار نمي كند و هر فرد هوشيار با فهم كه با شخص دروغگو مقابل شود اكثرا خاموشي اختيار كرده حرف هاي بي ارزش او را ناچار گوش نموده كوشش مي كند كه زودتر از او جدا شده و فاصله بگيرد. اما اين دروغگو است كه فكر مي كند كه او را فريب داده از او كرده هوشيار تر است كه چنين نيست .
در جامعه كنوني ما نيز هستند چنين اشخاص كه هميشه از صبح تا شام در تمام امور زندگي خود چه امور كاري چه امور داخل فاميل چه با دوستان چه با فاميل هميشه براي همه دروغ ميگويند كه اين عمل شان هميشه باعث بي ارزشي خودشان شده و ميشود .
در حالي كه اگر كوشش كند متوجه گفتار خود شوند و كوشش كنند كه ديگر دروغ نگويند خواهند ديد كه همه امور زندگي شان بهتر درست تر به پيش رفته همچنین دوستان واقعي بيشتري براي خود گرد آورده اند كه در اين صورت هم لذت زندگي صادقانه را ميچشند هم براي خود با جلو گيری از گفتن هر دروغ گناه بيشتري را مهيا نميسازند .
پس بيايید همه ما در قدم نخست متوجه تربيه سالم و درست اطفال خود باشيم كه در طفوليت آنها را عادت به دروغ گفتن ندهيم كه در بزرگي باعث سرخمي و شرمندگي مادر و پدر خود نشوند و همچنان به دوستان خود كه هميشه دروغ ميگويند ياد آور شويم كه خداوند شخص دروغگو را دوست ندارد و دروغگو مومن گفته نمي شود .
پس اي دوستان عزيز .
بيايد با خداوند خويش وعده نمايم كه ديگر تا حد نهايت كوشش كنيم كه حق بگويم و از دروغ گفتن پرهيز نما يم .




 

صدیق

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
19/1/13
نوشته‌ها
620
پسندها
1

دروغ گفتن يكي از اعمال بسيار زشت و نادرست در يك جامعه مي باشد. خداوند متعال دروغگو را دوست ندارد و حضرت محمد (ص) گفته كه دروغگو مومن نيست و يكي از نشانه هاي مشرك اين است كه هميشه دروغ مي گويد.


جزاک الله خیرا ... مطلب ارزشمندی بود....

فقط یه نکته و اون اینکه: مشهور و اصح (صحیح تر) اینه که دروغ از نشانه های منافق است نه مشرک ...

سیدنا و مولانا و حبیبنا رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید:

آية المنافق ثلاث إذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان

علامت منافق سه چیز است؛ هرگاه سخنی بگوید دروغ می گوید. و هرگاه وعده ای بدهد خلاف وعده می کند و هرگاه امانتی بگیرد خیانت می کند.

حدیث صحیح متفق علیه / بخاری و مسلم و ترمذی و نسائی و امام احمد بن حنبل این حدیث را روایت کردند از طرق متعدد.
 

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
جزاکم الله خیر
همینجور که برادر صدیق گفتند دروغ نشانه منافق هست برادر صدیق در بعضی مواقع دروغ گفتن هم جایز هست طبق احادیث که پائین گذاشته شده
حال اگه فکر میکنید توضیحاتی لازمه اضافه کنید با تشکر از شما

یکی از نشانه های منافق: دروغ گفتن (در باور، گفتار و کردار)
{وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ (1)} [المنافقون: (1)]
«خداوند گواهي مي دهد كه منافقان در گفتار خود دروغگو هستند».
اولين صفتي که خداوند در سوره منافقون به منافقين نسبت مي دهد، دروغ گفتن است. يعني در صحبت کردن چيزهايي را به زبان مي آورند که خودشان ايماني و اعتقادي به آن سخنان ندارند و در دل خود ميدانند که در حال دروغ و فريبکاري هستند. منافق با دروغگويي حقايق را به نفع خود پنهان ميکند. منافق اگر پيماني با کسي ببندد يا قولي بدهد، در قول و پيمانِ خود دروغگو بوده و پيمان خواهد شکست. او همچنين در قول خود دغل باز و نيرنگ باز نيز مي باشد. بنابراين کسي که به زن، فرزند، دوستان و بقيه مردم قولي يا وعده اي بدهد و بدون داشتن عذرِ شرعيِ قابلِ قبول، آن را بجا نياورد و در قول و وعده خود دروغگو باشد، با اين کارِ خود، وارد دايره نفاق خواهد شد و يکي از نشانه هاي نفاق را در خود پرورش ميدهد.
نقض ميثاق و عهود از احمقيست ... حفظ ايمان و وفا کار تقيست

در قرآن هر جا از نفاق صحبت مي فرمايد، بلافاصله همراه با اين واژه از دروغ هم صحبت مي کند و برعکس هر جا از دروغ سخن مي گويد، به همان شکل همراه با آن از نفاق هم سخن مي گويد.

قابل يادآوري است كه فقهاء گفته اند: در بعضي موارد، دروغ گفتن نه تنها جايز است بلكه واجب مي باشد. (عمدة القاري)

1542 - وعنْ ابنِ مسعود رضي اللَّه عنْهُ قال: قالَ رسُولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: «إنًَّ الصِّدْقَ يهْدِي إلى الْبِرِّ وَإنَّ البرِّ يهْدِي إلى الجنَّة، وإنَّ الرَّجُل ليَصْدُقُ حتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اللَّهِ صِدّيقاً، وإنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إلى الفُجُورِ وإنَّ الفُجُورًَ يهْدِي إلى النار، وإن الرجلَ ليكذبَ حَتى يُكْتبَ عنْدَ اللَّهِ كَذَّاباً» متفقٌ عليه.

1542 - از ابن مسعود رضي الله عنه روايت است که:
رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: همانا راستي بسوي طاعت رهنمائي مي کند و طاعت بسوي بهشت. هر آئينه شخص راست مي گويد تا اينکه در نزد خداوند صديق (بسيار راستگو) نوشته مي شود.
و همانا دروغ بسوي معاصي (گناه) رهنمائي مي کند و معاصي بسوي دوزخ و هر آئينه شخص دروغ مي گويد تا اينکه در نزد خدا کذّاب (بسيار دروغگو) نوشته مي شود.

1543 - وعن عبدِ اللَّهِ بنِ عَمْرو بنِ العاص رضي اللَّه عنْهُما، أنَّ النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: «أَرْبعٌ منْ كُنَّ فِيه، كان مُنافِقاً خالِصا، ومنْ كَانتْ فيهِ خَصْلَةٌ مِنْهُن، كَانتْ فِيهِ خَصْلةٌ مِنْ نِفاقٍ حتَّى يَدعَهَا: إذا اؤتُمِنَ خَان، وَإذا حدَّثَ كَذَب، وإذا عاهَدَ غَدَر، وإذا خَاصمَ فجَرَ» متفقٌ عليه.
وقد سبقَ بيانه مع حديثِ أبي هُرَيْرَةَ بنحوهِ في «باب الوفاءِ بالعهد».
صحیح بخاری
1543 - از عبد الله بن عمرو بن عاص رضي الله عنهما روايت است که:
پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: چهار خصلت است که هرگاه در کسي جمع شوند، آن شخص منافق خالص است و کسيکه در او خصلتي از آن ها باشد، در او خصلتي از نفاق است تا اينکه آن را ترک کند: چون امين شمرده نمي شود خيانت کند، و چون صحبت کند دروغ گويد وچون پيمان بندد، فريب بازي و غدر کند و چون دعوا کند دشنام دهد.
که بيان آن با حديث ابوهريره رضي الله عنه که مانند اين حديث است در باب وفا به عهد گذشت ...


بدانکه اگر چه اصل دروغ حرام است، ولي در بعضي حالات و روي شرطهائي رواست که در کتاب "اذکار" ذکر نمودم که فشردهء آن اين است که سخن وسيله ايست براي بيان مقاصد و هر مقصد نيکي که رسيدن به آن بدون گفتن دروغ ممکن باشد، دروغ گفتن در آن حرام است و اگر رسيدن به آن بدون دروغ گفتن، ممکن نباشد، دروغ جائز و رواست.
پس اگر مقصود او مباح باشد، دروغ گفتن، هم مباح است و اگر واجب باشد، دروغ گفتن، واجب است.
هرگاه مسلماني از ظالم و ستمگري که مي خواهد او را بکشد، يا مالش را بگيرد، پنهان شد، يا مالش را پنهان نمود و از شخصي در بارهء وي سؤال شد، واجب است که دروغ بگويد و آنرا مخفي بدارد.
همانطور هرگاه نزد او مالي به وديعت نهاده شده باشد وظالمي بخواهد که آن را بگيرد، واجب است که دروغ گفته آن را پنهان بدارد.
و محتاط تر در اين موارد اين است که توريه کند، و معناي توريه اين است که از عبارتش مقصد صحيحي را در نظر داشته باشد که نسبت به آن دروغگو نيست، هر چند در ظاهر لفظ و نسبت به آنچه که مخاطب آن را مي فهمد، دروغگو است. و هرگاه توريه را گذاشته و عبارت دروغي را ذکر نمود، در اين حال حرام نمي باشد. و علماء براي روا بودن دروغ گفتن در اين حال به حديث ام کلثوم استدلال جسته اند، که گفت: از رسول الله صلي الله عليه وسلم شنيدم که مي فرمود: کذّاب کسي نيست که در ميان مردم اصلاح مي آورد، پس خبري را مي رساند، يا خبري را مي گويد.

و مسلم رحمه الله در روايتش افزوده که ام کلثوم رضي الله عنها گفت: و نشنيدم در چيزي از آنچه مردم مي گويند، رخصت داده باشد، مگر در سه چيز:
منظورش: جنگ، و آشتي در ميان مردم، و سخن مرد به همسرش و سخن همسر به شوهرش.

در سه حالت انسان مي تواند دروغ گفته و چيزي جز حقيقت بزبان آورد. خداوند براي آن ها فرد را مجازات ننموده، و بلكه شامل اجر و ثواب نيز مي گردد. شرايط مذكور موارد زير هستند:

برقراري آشتي بين دو دشمن:

خبردار مي شويد كه بين دو نفر از دوستان خصومتي هست و قصد آشتي دادن آن دو را داريد. در اين شرايط ايرادي ندارد كه به دوست اولي بگوييد: فلاني ترا دوست دارد. همه اش از تو تعريف مي كند ... و به ديگري هم همين قصه را بگوييد. به اين ترتيب بين دو دشمن دوستي دوباره برقرار شده و جاي دشمني، محبت و دوستي پيدا مي شود.

دروغ گفتن به دشمنان در جنگ:

يكي از مسلمانان به دست دشمن مي افتد و از او مي خواهند تا در مورد كشور خود معلوماتي را به آنان بدهد. در اين حالت طبيعي است كه نبايد به آنان اطلاعات درست داده و براي محافظت از كشور خود از آسيب دشمن بايد به آنان اطلاعات نادرست بدهد.

دروغ، در زندگي زناشويي!:
ادب اسلامي اقتضا مي كند كه فرد مسلمان به همسر خود نگويد كه او نازيبا و زشت است، او را دوست ندارد، به او علاقه ندارد و ... بلكه بهتر است خاطر همديگر را شاد ساخته و او را با گفتن مطالب خوشايند و تعريف و تمجيد از زيبايي ها و اينكه با وجود او چقدر خوشبخت است، راضي نگه دارد (ولو آنكه دروغ هم باشد). نبايد اين را جزو دروغ حساب نمود، بلكه براي گوينده ي آن حتي اميد اجر و ثواب از جانب پروردگار متعال نيز هست.

مسلمان در مدح و در شوخي از دروغ استفاده نمي كند:

پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و سلم به شدت كار منافقان و دورويان را زشت مي شمارد كه جلوي ديگران حتي به دروغ آنان را مدح و ثنا مي گويند. آنحضرت صلي الله عليه و سلم مي فرمايد: (إذا رأيتم المداحين فاحثوا في وجوههم التراب) [مسلم] يعني: " اگر با مداح و تمجيدگري روبرو گشتيد بر صورتش خاك بپاشيد."

در اين بين افرادي هم هستند كه ميل دارند ديگران را بخندانند؛ براي اين كار دست به دروغ پردازي مي زنند. اين چيزي است كه پيامبر صلي الله عليه و سلم آن را ناپسند دانسته و فرموده اند: (ويل للذي يحدِّث بالحديث ليضحك به القوم؛ فيكذب، ويل له، ويل له) [ترمذي] يعني: " واي بر آنكه سخني را بر زبان آورد تا كساني به او بخندند؛ و دروغ بگويد. واي بر او! واي بر او! "
نيز فرموده اند: (أنا زعيم بيت في رَبَضِ الجنة (أطرافها) لمن ترك المراء وإن كان مُحِقَّا، وبيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحًا، وبيت في أعلى الجنة لمن حَسُن خلقه) [أبوداود] معني حديث شريف: " من ضامنم به خانه اي در دامنه ي بهشت براي کسيکه خصومت و دعوي را ترک کند، هرچند که حق بجانب هم باشد و به خانه اي در وسط بهشت براي کسيکه دروغ را ترک کند، هر چند که براي مزاح هم باشد. و به خانه اي در بالاترين طبقات بهشت براي کسيکه اخلاقش نيکو باشد."
 
بالا