تعريف عبادت، عابد کيست، شروط صحت عبادت، اعمال عبادي که تنها براي خدا جايز هستند

  • نویسنده موضوع ahmad
  • تاریخ شروع

ahmad

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
13/1/13
نوشته‌ها
319
پسندها
0
تعريف عبادت، عابد کيست، شروط صحت عبادت، اعمال عبادي که تنها براي خدا جايز هستند
دکتر عمر سليمان اشقر
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي رسول الله و علي آله و اصحابه الي يوم ‏الدين و اما بعد ‏:‏
مطلب اول: تعريف عبادت
توحيد تنها با دو امر تحقق پيدا مي‏كند:‏
اول: گواهي دادن به يگانگي خداوند در ذات و صفات. ‏
دوم: در تمام عبادات تنها او مقصود و مراد باشد. ‏
عبادت، عبارت است از: هر آنچه كه مورد پسند و رضايت خداوند باشد از اقول و اعمال ظاهر و باطن. ‏اعمال ظاهر مانند تلفظ به شهادتين و نماز و روزه، اعمال باطن مانند ايمان به خدا، فرشتگان، كتابهاي آسماني، ‏پيامبران، و بيم و اميد(خوف و رجا) ‏
مطلب دوم: عابد كسي است كه ميان بيم و اميد زندكي مي‏كند. ‏
عبادت راستين و واقعي آن است كه انسان، ميان محبت خداوند و بيم از وي وتذلل در برابر او و اميد و ‏چشم داشتن به رحمت هاي او زندگي كند.‏
عبادتي که ناشي از محبت، بيم و اميد نباشد، در واقع حركاتي توخالي و بي محتوايي را انجام ميدهد كه ‏هيچ گونه ارزشي ندارند.‏
عبادت گذاري که خدا را دوست دارد اما در برابر او متواضع و فروتن نباشد و بيم و اميد نداشته باشد، ‏بسيار گرفتار گناه و معاصي شده، در حالي که چنان مي پندارد كه خداوند را دوست دارد و نيازي به عمل ‏نمي بيند و بر انجام گناهان جرأت پيدا مي كند. در گذشته قوم و كساني بودند كه بدون انجام هيچگونه ‏اعمالي مدعي محبّت خدا بودند اما خداوند آنان را آزمود، چنانکه مي فرمايد:‏
‏« قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» آل عمران: ٣١‏‎‎
‏ (بگو: اگر خدا را دوست مي*داريد، از من پيروي كنيد تا خدا شما را دوست بدارد.)‏
هر كس مدعي محبت خدا شود اما از رسول وي پيروي نكند، كاذب و دروغگو است.‏
امام شافعي مي فرمايد: اگر كسي را ديديد كه روي آب راه مي رود يا در فضا پرواز مي كند، باورش نكنيد ‏تا اينكه از رسول الله صلي الله عليه وسلم پيروي نكند.‏
همين طور است اميد صرف و رجاء تنها. پس اگر اميد همراه با خوف و خشيت خداوند نباشد انسان بر ‏انجام گناه جرأت پيدا کرده و از تدبير وچاره انديشي خدا غافل مي شود، چنانکه مي فرمايد: ‏«أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللّهِ فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» الأعراف:٩٩‏
‏ (آيا آنان از چاره نهاني و مجازات ناگهاني خدا ايمن و غافل شده*اند؟ در حالي از چاره نهاني و مجازات ‏ناگهاني خدا جز زيانكاران (و از دست*دهندگان عقل و انسانيّت) ايمن و غافل نمي*گردند.) ‏
همچنين اگر بيم همراه با اميد نباشد همين حالت را دارد و انسان خائف محض نسبت به پروردگارش بد ‏گمانش مي شود و از رحمت پروردگار مأيوس ميگردد، خداوند مي فرمايد:‏
‏«إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ» يوسف: ٨٧‏
‏(چرا كه از رحمت خدا جز كافران نااميد نمي*گردند.)‏
عبادت راستين همان است كه عبادت گذار ميان بيم و اميد باشد، خداوند مي فرمايد:‏
‏«وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ» الإسراء: ٥٧‏
‏(‏‎‎و به رحمت خدا اميدوار و از عذاب او هراسناكند.) ‏
‏« أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ» الزمر: ٩‏‎‎
‏((آيا چنين شخص مشركي كه بيان كرديم، بهتر است) يا كسي كه در اوقات شب سجده*كنان و ايستاده به ‏طاعت و عبادت مشغول ميشود و (خويشتن را) از (عذاب) آخرت به دور مي*دارد، و رحمت پروردگار ‏خود را خواستار ميگردد.)
‏ عبادت واقعي و عيادت گذار راستين كسي است كه ميان رغبت و رهبت باشد، همانطور كه خداوند ‏درباره ذكريا عليه السلام مي فرمايد: «إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا ‏خَاشِعِينَ» الأنبياء: ٩٠‏‎‎
‏(آنان در انجام كارهاي نيك بر يكديگر سرعت مي*گرفتند، در حالي كه چيزي مي*خواستند يا از چيزي ‏مي*ترسيدند ما را به فرياد مي*خواندند.) ‏
بنده نيك و صالح گاهي اميد و رغبت او را تقويت مي كند و بخاطر علاقه و شوق بسوي خداوند، به ‏پرواز درمي آيد و گاهي هم بيم و ترس او را چنان احاطه مي كند كه نزديک است از خشيت الهي ذوب ‏شود، پس چنين انساني همواره در صدد جلب خشنودي خداوند است و در عين حال از عقاب و عذاب وي ‏مي ترسد، از ترس عذاب او بسوي او پناه مي برد و به رحمت هايش توقع و اميد د ارد.‏
مطلب سوّم: اركان عبادت
عبادت سه ركن دارد
1- اخلاص: يعني اينكه عابد خشنودي خداوند و آبادي جهان آخرتش را اراده كند. رسول الله صلي ‏الله عليه وسلم مي فرمايد:‏
‏ (انّما الاعمال بالبنات و انما لكل امرئي مانوي فمن كانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله و ‏من كانت هجرته الي دنيا يصيبها او امرة ينكحها فهجرته الي ما هاجر اليه)‏
‏(مدار اعمال بر اساس نيت است، هر كس از عملش همان بهره را مي برد كه قصد آن را كرده است، هر ‏كس براي خشنودي خداوند و رسول او هجرت كند، هجرتش براي خدا و رسول خواهد بود و هر کس به ‏خطر دنيا و متاعي هجرت کند که بدان برسد و يا در هجرتش زني را قصد کند و بخواهد با او ازدواج كند، ‏هجرتش براي آن بوده که بسويش هجرت نموده است.) بخاري و مسلم.‏
ترك اخلاص عبادت را باطل مي كند.‏
2- صدق: منظور از صدق، راستي در اراده و تصميم است، بدين صورت كه بنده تمام سعي و تلاشش را ‏در پيروي از اوامر خداوند و پرهيز از مناهي او به خرج دهد و براي ديدار با خدا، خود را آماده كند و عجز ‏و تكاهل و سستي در عبادت را ترك كند.‏
‏3- تبعيت از سنت رسول الله صلي الله عليه وسلم : يعني خدا را ‏مطابق شريعت و به شيوه اي كه خداوند فرموده است و آنگونه که پيامبر صلي الله ‏عليه وسلم دستور داده است عبادت كنند. زيرا که بندگي بدون علم نوعي بدعت است كه ‏رسول الله ص مردم را از آن برحذر داشته و آن را مورد نكوهش قرار داده است، اينگونه اعمال را ذلالت ‏معرفي نموده است، چنانکه ميفرمايد: ‏
‏«کل محدثة بدعة، وکل بدعة‎‎ضلالة،‎‎و‎‎کل ضلالة في النار». (آري، هر عمل خود پديد آورده اي بدعت ‏است و هر بدعتي، گمراهي است و هر گمراهي در دوزخ است.)‏
عمل بدعت گذار مردود و غير مقبول است
‏ در صحيح بخاري و مسلم از حضرت عايشه رضي الله عنها روايت است که رسول اكرم صلي ‏الله عليه وسلم فرمود: «من أحدث في امرنا هذا ماليس منه فهو رد» و در ‏روايت مسلم: «من عمل عملا ليس عليه امرنا فهو رد» هركس در دين ما از طرف خود چيزي بگويد مردود ‏است- و هر كس عملي انجام دهد كه منافي با امر و حكم ما باشد پذيرفته نيست. جامع الاصول تأليف ابن ‏اثير:1/ 289.حديث شماره 75‏.‏
عباداتي كه اين سه ركن را نداشته باشند معتبر نيستند: ‏
مادام كه قصد و عزم و اراده راستين بوجود نيايد، عبادت تحقق نمي يابد، زيرا که عبادت به تمناها و ‏آرزوها ي محض مبدل ميگردد وانسان به انجام واداي آنها همت نمي گمارد و در نتيجه اراده و عزمي وجود ‏نخواهد داشت و مادام كه اخلاص و امتثال و پيروي از رسول الله صلي الله ‏عليه وسلم وجود نداشته باشد، خداوند عبادت را نمي پذيرد.‏
مطلب چهارم: انواع عبادتهايي که نبايد غير خدا را در آنها قصد کرد
عباداتي که نبايد غير خدا را در آنها هدف قرار داد، بر چند نوعند:‏
يکم: عبادتهاي اعتقادي :
اين نوع عبادات پايه و اساس همة عبادتها را تشکيل ميدهند. بدان صورت است که انسان اعتقاد داشته باشد به اين ‏که تنهاخداوند، پروردگاري است که آفرينش و فرمانروايي (خلق وامر) از آن او و سود و زيان بدست اواست، هيچ ‏شريک و انبازي ندارد و جز به اذن و اجازة او کسي حق شفاعت را نخواهد داشت وجز او کسي نيست که شايستة ‏پرستش باشد.‏
دوم: عبادات عملي و قلبي :
عبادتهاي قلبي که نبايد براي غير خدا انجام گيرند و انجام دادنشان براي غير خدا شرک به شمار مي روند بسيارند، ‏همچون بيم و اميد به غير خدا و ميل و آرزو، وحشت و ترس از غير خدا و دوستي و توبه و بازگشت و فروتني و ‏توکل به غير خدا.‏
سوم: عبادتهاي قولي و گفتاري :
همچون بر زبان آوردن شهادتين (کلمة توحيد)، زيرا تنها اعتقاد داشتن به مفهوم و معناي آن کافي نيست، بلکه بايد ‏بدان اقرار نمود، نيز مانند طلب ياري و استعانت از خدا و پناه جستن از خدا و دعا و نيايش و تسبيح و تمجيد خدا ‏و تلاوت قرآن.‏
چهارم:عبادتهاي بدني :
مانند نماز، و روزه و حج، ذبح و نذر، و...‏
پنجم: عبادتهاي مالي ‏:
مانند زکات و انواع صدقات و کفاره ها و قرباني و نفقات ديگر.‏
وصلي الله وسلم علي نبينا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين.‏
وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العاليمن.‏
منبع: کتاب "عقيده و ايمان"؛ دکتر عمر سليمان اشقر.‏
سايت نوار اسلام
IslamTape.Com
 
بالا