برکت قرآن

  • نویسنده موضوع ahmad
  • تاریخ شروع

ahmad

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
13/1/13
نوشته‌ها
319
پسندها
0
برکت قرآن


الله کتاب خود را به اوصاف عظیمی توصیف فرموده است، از جمله: کتاب عزیز و مبارک، نور، فرقان[1]، شفاء، هدایت و بشارت؛ الله تعالی می*فرماید: { هَذَا بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ }[الأعراف: ٢٠٣]

ترجمه: «این بینشهایی است از پروردگارتان و هدایت و رحمتی برای کسانی که ایمان آورده*اند» با این توصیفات الله دعوت به تدبر و تذکر و اعتبار می*فرماید؛ سبحانه و تعالی فرموده است: { كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الألْبَابِ (٢٩) } [ص: ٢٩] ترجمه: «کتابی است خجسته که بر تو نازل کرده*ایم تا در آیات آن تدبر کنند و صاحبان خرد پند بگیرند»، این آیه این مطلب را می*رساند که این کتاب، کتابی پرخیر و برکت می*باشد[2]، و الله سبحانه و تعالی همچنین درباره این کتاب می*فرماید: {...قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ (١٥)يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (١٦) } [المائدة: ١٥- ١٦] ترجمه: «از نزد الله نور و کتابی روشن نزد شما آمده است * الله با آن کسی را که خشنودی او را بجوید به راههای نجات هدایت می*کند و آنان را به توفیق خود از تاریکیها بسوی نور بیرون می*برد و آنان را به راه راست هدایت می*کند» و ذات سبحانش می*فرماید: { قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا ...} [الأنعام: ١٠٤]. ترجمه: «روشنگریهایی از نزد پروردگارتان برای شما آمده است، پس هرکس [به حقیقت] بینا شود به [سود] خود اوست و هر کس نابینا بماند پس بر علیه اوست» و می*فرماید: { أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَى عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَى لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (٥١)}[العنكبوت: ٥١]. ترجمه: «آیا برای آنها کافی نیست که ما کتاب را بر تو نازل فرموده*ایم [و] تو آن را برای آنها تلاوت می*کنی، همانا در آن رحمت و ذکری برای گروه مؤمنان می*باشد». آجری رحمه الله در مورد برکت قرآن، برای بنده*ای که در مقابل پروردگار خویش ادب و اعتبار دارد، می*گوید: «کسی که قرآن تلاوت می*کند تا مولای بزرگوارش به او اجر دهد، منفعتی نصیب وی می*شود که بالاتر از آن وجود ندارد و به برکتی دست می*یابد که اجرش هم دنیوی است و هم اخروی... الله تعالی می*فرماید: { إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ (٢٩)لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (٣٠)} [فاطر: ٢٩- ٣٠] ترجمه: «همانا کسانی که کتاب الله را می*خوانند و نماز برپا می*کنند و از آنچه برای آنها روزی مهیا کرده*ایم بصورت سری و آشکار انفاق می*کنند، امید به سودهایی دارند که هرگز کم نمی*شود * تا [الله] پاداشهای آنان را به تمام [و کمال] بدهد و از فضل خود [پاداشی هم به آنان] افزون دهد. بی*گمان او آمرزنده*یقدرشناس است»[3].
پیامبر صلی الله علیه و سلم اثر برکت، کثرت قوت و تاثیر آن قرآن و فرق آن را با بقیه معجزات پیامبران را اینگونه توصیف می*فرماید: از ابوهریره رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه و سلم آمده است: «به هر پیامبری معجزاتی داده شد که بوسیله آنها انسانهای ایمان می*آوردند ولی [در بین آنها] فقط برای من معجزه*ای آمده است که وحی می*باشد و الله آن را بر من وحی فرموده است، و در نتیجه امید دارم که بیشترین تبعیت کننده را [بین پیامبران] در روز قیامت داشته باشم»[4].
پیامبر صلی الله علیه و سلم برکت قرآن را بر مؤمنی که آن را می*خواند و از آن اثر می*پذیرد را اینگونه بیان می*فرماید: «مؤمنی که قرآن می*خواند و به آن عمل می*کند مانند ترنجی است که طعم آن خوب و بوی آن نیز خوب می*باشد و مؤمنی که قرآن نمی*خواند مانند خرمائی است که طعم آن خوب ولی بوی خوبی ندارد...»[5]. از برکات دیگر آن هدایت می*باشد همانگونه که الله تعالی می*فرماید: { إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ } [الإسراء: ٩] ترجمه: «همانا این قرآن به قوی*ترین شکل هدایت می**کند».

وسعدی رحمه الله درباره این آیه گفته است: «أقوم»: دلالت بر گرامی*ترین و گرانمایه*ترین و اصلاح شده*ترین است و کمال استقامت و عظمت و پابرجا بودن و اصلاح را برای امور را می*رساند[6].

ابن مفلح رحمه الله در ادامه این فضایل، در توجه حامل قرآن به شکر این نعمت عظیم و مبارک گفته است: حامل قرآن باید معتقد باشد که اگر اهلیت حفظ قرآن را داشته باشد و دنیا را نزد خودش خوار و حقیر شمارد و در شکر گذاری و سپاس الله کوشاتر باشد، الله نعمتهای زیادی به او ارزانی می*دارد.

زیرنویسها:
[1]- فرقان: جداکننده حق از باطل(مترجم).
[2]- فتح القدیر از شوکانی، 4/430.
[3]- أخلاق حملة القرآن، ص 15،16، 17.
[4]- به روایت بخاری، 4981؛ و مسلم 152.
[5]- با این لفظ بروایت بخاری 4884، 7560؛ و مسلم 797؛ ابو داود830؛ ترمذی 2869؛ و نسائی 8/124.
[6]- القواعد الحسان، ص 145.

از کتاب: تدبر در قرآن، نویسنده: سلمان السنیدی، مترجم: پدرام اندایش
 
بالا