آیا شما هم غیبت می کنید؟

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِينُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَيِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن يَهدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَه، وَ مَن يُضلِل فَلاَ هَادِيَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِيكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.

پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟
زبان با كلماتش شخصيت شما را تعيين و جايگاه شما را در بهشت و جهنم مشخص مي نمايد

آيا زبان شما به ذکر خدا مشغول است؟
آيا ملائكه اطرافت را گرفته اند؟ يا جزو غيبت كنندگاني هستي كه لاي دندانهايشان پر از گوشت برادر وخواهر مسلمان است .
به اجماع مسلمين غيبت جزو گناهان كبيره است.


غيبت نُقل زبان مردم شده، گرچه مي دانند غيبت كاري بس خطرناك و جزو گناهان كبيره است ولي با اين وجود باز هم از آن دوري نمي*كنند .


به فرض مثال در نظر بگيريد، اگر كسي شما را به مجلسي دعوت نموده و با گوشت مردار از شما پذيرايي كند برخورد شما در قبال اين مهماني چگونه خواهد بود؟! آيا تا به حال با خود فكر كرده ايد كه هر روز چه مقدار از گوشت مردار انسان*ها را مي خوريد؟! .

ساعت ده يا يازده كه در دفتر مؤسسه، مدرسه، شركت يا كارگاه جمع مي*شويد تا رفع خستگي نموده و چاشتي و شيريني*جات و كيك و ساير مواد غذايي صرف *كنيد، لحظات خوشي است ولي چرا قبل از پايين بردن كيك، گوشت حرامي لاي آن مي*گذاري؟! تعجب نكن، بله! گوشت، آن هم گوشت برادر و خواهر مسلمانت، آن كيك لذيذ دارد به زهر مبدل مي*گردد و از گلويت پايين مي*رود.
آيا با شنيدن آن همه احاديث، توانستي از غيبت كردن خودداري کني؟آيا از مجالس غيبت دوري گزيده*اي؟ آيا در صدد تغيير اين مجالس برآمده اي؟ آيا از خوردن گوشت مرده دوري كرده اي؛ يا اينكه از مرده خواران بوده اي !؟


اگر كسي به شما بگويد در دنيا آدم خواران وجود دارند شما از گفته او تعجب مي*كنيد، ولي جاي تعجب نيست! چرا كه اکثر انسان ها به روش ديگر شب و روزشان را با خوردن گوشت مرده ها مي گذرانند و خيالشان نيست.

اميد است كه ما از جمله* چنين انسان*هايي نباشيم.
تعريف غيبت:
غيبت اين نيست كه بدي فردي بگوييم، بلكه غيبت: سخن گفتن در غياب فرد مسلمان از آنچه در اوست، كه سبب ناراحتي و نگراني او مي شود .

چند تذکر :
شايد بعضي بگويند: اين صفات در او ست، بله! با وجود اين صفات غيبت است وگر نه تهمت محسوب مي شود به فرمايش رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم در تعريف غيبت گوش بده:


عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَرضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم قَالَ « أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ ». قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ « ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ ». قِيلَ أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِى أَخِى مَا أَقُولُ قَالَ « إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ ».

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: آيا مي*فهميد غيبت چيست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: از برادرت با چيزي ياد كني كه از آن خوشش نيايد. گفته شد: اگر صفتي را كه در برادرم وجود دارد، بگويم چه؟ فرمود: اگر آن صفت كه مي*گويي در او وجود داشته باشد، او را غيبت كرده*اي و اگر آن صفت در او نباشد، بر او افترا بسته*اي.

بعضي مي*گويند: براي اصلاح و مصلحتش مي گوييم. در مقابل گفته ي چنين افرادي بايد گفت: اگر نيت صادقانه اي داريد به طريقه حسنه به او بگوييد تا خود را اصلاح كند.
به بعضي* افراد گفته مي شود غيبت نکنيد، مي*گويند: ما آن حرف*ها را جلو رويش هم مي*گوييم! ولي حقيقت اين است كه جلو فرد جرأت گفتن را ندارند.

بعضي*ها براي تبرئه*ي خود كه بتوانند هر چه بخواهند، بگويند و غيبت كنند مي*گويند: اگر آن صفت در فرد وجود داشته باشد مشكلي نيست غافل از اينكه اين كلاه ابليس است كه سرشان رفته است. روايت زير را با دقت بخوانيد.

عَن أَنسِ بنِ مالكٍ رضی الله عنه قال: كانَتِ العَرَبُ تَخدِمَ بَعضُها بَعضاً فِي الأسفارِ وكانَ مَعَ أبي بَكرٍ رضی الله عنه وَعُمَرَ رضی الله عنه رَجُلٌ يَخدِمُهُما، فَنامَا فَاستَيقِظا وَلَم يُهَيِّء لَهُما طَعاماً، فَقالَ أحَدُهُما لِصاحِبه: إنَّ هذا لَيُوائِمُ نَومَ بَيتِكُم، فَأيقَظاهُ فَقالا: إِئتِ رَسولَ اللهِ ِصلی الله علیه وسلم ، فَقُل لَهُ إِنَّ أبا بَكرٍ وَعُمَر يُقرِئانَكَ السَّلام وَهُما يَستَأدِمانِكَ، فَقال صلی الله علیه وسلم : أَقرَأَهُمَا السَّلام وَأخَبَرَهُما أَنَّهُما قَد إِئتَدَما، فَفَزِعا، فَجاءَا إلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه وسلم فَقالا: يا رَسولَ الله ِصلی الله علیه وسلم بَعَثَنا إلَيكَ نَستَأدِمُكَ فَقُلتَ قَد اِئتَدَما، فَبِأَيِّ شَيءٍ اِئتَدَمنا؟ قالَ: بِلَحمِ أخيكُما، وَالَّذي نَفسي بِيَدِه، إنِّي لَأَرَى لَحمِه بَينَ أنيابِكُما، قالا: فَاستَغفِر لَنا، قال: هُوَ فَليَستَغفِر لَكُما.

از انس بن مالك رضی الله عنه روايت است: عرب ها عادت داشتند که در سفرها خدمت همديگر کنند، و همراه ابوبكر رضی الله عنه و عمر رضی الله عنه مردي بود كه به* آنها خدمت مي*كرد، آنها بيدار شدند و مرد براي آنها غذا آماده نكرده بود، پس يكي به ديگري گفت: گويا خواب خانه را مي*كند. پس او را بيدار كردند و به او گفتند: نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم برو و به او بگو: ابوبكر و عمر سلام رسانده و طلب غذا مي*كنند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آنها غذا خورده*اند، از اين گفته ي رسول اللهِصلی الله علیه وسلم تعجب کرده و نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم آمدند و گفتند: اي رسول الله ِصلی الله علیه وسلم ، آن مرد را به نزد تو فرستاديم تا براي ما غذا بگيرد و شما فرموده ايد: آنها غذا خورده*اند! ما چه چيزي خورده*ايم؟ فرمود: گوشت برادرتان، و قسم به كسي كه نفسم در دست اوست، من گوشتش را در بين دندان*هايتان مي*بينم، گفتند: براي ما طلب مغفرت كن. فرمود: او بايد براي شما طلب مغفرت كند
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
12/12/13
نوشته‌ها
235
پسندها
0
نگاه و نگرشي بر احاديث غيبت

1. در آخرين سال حيات پيامبر ِصلی الله علیه وسلم ، در ماه حرامِ ذي الحجه، در سرزمين مني و در روز عيد قربان در جمع عمومي مسلمين، رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم خطبه خوانده و توصيه هايي فرمودند؛ و حرمت آبروي افراد را برابر با خون و مال قرار مي دهد.
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم خَطَبَ النَّاسَ يَوْمَ النَّحْرِ فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَيُّ يَوْمٍ هَذَا قَالُوا يَوْمٌ حَرَامٌ قَالَ فَأَيُّ بَلَدٍ هَذَا قَالُوا بَلَدٌ حَرَامٌ قَالَ فَأَيُّ شَهْرٍ هَذَا قَالُوا شَهْرٌ حَرَامٌ قَالَ فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ عَلَيْكُمْ حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي بَلَدِكُمْ هَذَا فِي شَهْرِكُمْ هَذَا فَأَعَادَهَا مِرَارًا ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ اللَّهُمَّ هَلْ بَلَّغْتُ اللَّهُمَّ هَلْ بَلَّغْتُ »
از ابن عباس روايت است که رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم در روز قرباني براي مردم سخنراني نموده و فرمود: اي مردم ! امروز چه روزي است؟ گفتند: روز حرام . فرمود: اين شهر چه شهري است؟ گفتند: شهر حرام. فرمود: اين ماه، چه ماهي است؟ گفتند: ماه حرام. فرمود: پس خون ها و مال ها و آبرو و ناموس هاي شما بر شما حرام است مانند حرمت اين روز در اين شهر و اين ماه، و اين جمله را چند بار تکرار کردند. سپس سرش را به طرف آسمان بلند کرده و فرمود: خدايا! آيا تبليغ کردم؟ خدايا! آيا تبليغ کردم؟
در اين حديث رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم حرمت آبروي افراد را برابر با خون و مال قرار مي دهد باز هم مي خواهيم گوشت مسلمين را بخوريم؟! .

2.پيامبرِصلی الله علیه وسلم ايراد سخن فرمودند، آنچنان بلند حرف مي*زدند كه صدايشان به داخل منازل مي*رسيد، مگر چه مطلبي مي خواهد بگويد؟ چرا پيامبرِصلی الله علیه وسلم اينچنين بلند حرف مي*زدند كه دختران در منزل گوش مي*دهند، كدام امر مهمي رخ داده است؟!
عَنْ أَبِى بَرْزَةَ الأَسْلَمِىِّ رضی الله عنه قَالَ نَادَى رَسُولُ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم حَتَّى أَسْمَعَ الْعَوَاتِقَ فَقَالَ « يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيمَانُ قَلْبَهُ لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ وَلاَ تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنْ يَتَّبِعْ عَوْرَةَ أَخِيهِ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ حَتَّى يَفْضَحَهُ فِى بَيْتِهِ ».
از ابي برزه اسلمي رضی الله عنه روايت است كه رسول الله ِصلی الله علیه وسلم بلند سخنراني فرموده تا به گوش دختران در منزل برساند، فرمود: اي گروهي كه به زبان ايمان آورده*، و ايمان به قلبشان وارد نشده است ! غيبت مسلمانان را نكنيد و در پي آبرو و ناموس آنها نباشيد؛ پس كسي كه به دنبال *آبروي آنها باشد خداوند به دنبال آبروي او مي*افتد، و كسي كه خداوند به دنبال آبروي او باشد، او را رسوا مي*كند اگر چه در خانه*اش باشد.

3.شنيده اي كه خداوند با فرد ربا خوار اعلان جنگ نموده(فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله ) البقرة/279، بدان رباي آبروي مؤمن بدتر از رباي پول مي باشد، سبحان الله!؟ چرا فكر نمي كني و افسار زبان را گسيخته و رها نموده اي؟
عن البراء بن عازب رضی الله عنه قال : قال رسول الله ِصلی الله علیه وسلم : « الربا اثنان وسبعون بابا، أدناها مثل إتيان الرجل أمه، وأربى الربا استطالة الرجل في عرض أخيه »
از براء بن عازب رضی الله عنه روايت است كه رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: ربا هفتاد و هفت در دارد و كمترين آن اين است كه مرد با مادرش همبستر شود. و بزرگترين ربا تعدي و تجاوز به آبروي برادرش است.
عَنْ سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ رضی الله عنه عَنِ النَّبِىِّ ِصلی الله علیه وسلم قَالَ « إِنَّ مِنْ أَرْبَى الرِّبَا الاِسْتِطَالَةَ فِى عِرْضِ الْمُسْلِمِ بِغَيْرِ حَقٍّ ».
از سعيد بن زيدرضی الله عنه روايت است كه رسول الله ِصلی الله علیه وسلم فرمود: بزرگترين ربا بي*آبرو كردن مرد مسلمان بدون حق است.

4. اگر روزه باشي و تكه كوچك غذايي كه لاي دندان*هايت مانده، از گلويت پايين برود؛ از علما فتوا مي گيري كه حكم روزه ام چيست؟
آيا تا به حال فكر كرده اي لحظه اي كه غيبت مي كني گوشت مرده مسلماني را زير دندانهايت مي جوي؟ و راحت از گلويت پايين مي رود و خيالت هم نيست!
اگر نمي بيني! رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم به عنوان معجزه مي بيند.
اگر چه نمي بيني! ولي مطمئناً آثار و عواقب سوء آن در قلب و جان و روحت احساس خواهي كرد البته اگر قلب زنده اي داشته باشی.(وقال قرینه ربنا ما أطغیته ولکن کان فی ضلال بعید) ق/27
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رضی الله عنه قَالَ : كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِيِّ ِصلی الله علیه وسلم فَقَامَ رَجُلٌ ، فَوَقَعَ فِيهِ رَجُلٌ مِنْ بَعْدِهِ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم : تَخَلَّلْ ، فَقَالَ : مِمَّا أَتُخَلِّلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ مَا أَكَلْتُ لَحْمًا ، قَالَ : بَلَى مِنْ لَحْمِ أَخِيكَ أَكَلْتَ.
از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روايت است که ما نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم بوديم، مردي بلند شد و رفت و مردي پشت سر او صحبت نمود، رسول الله ِصلی الله علیه وسلم فرمود: دندان*هايت را خلال كن! مرد گفت: از چه چيزي خلال كنم؟ گوشتي نخورده*ام! رسول الله ِصلی الله علیه وسلم فرمود: تو گوشت برادرت را خورده*اي.

5. بدان مرگ و قيامتي هست و حساب و کتاب.
چه زود است كه ملك الموت سراغت بيايد و تو را از دنيا وارد عالم برزخ کند و بعد با برپايي قيامت و روز حساب، خداوند از گفتار و كردارت پرده بردارد.
بدان که غيبت كننده در عالم برزخ وضعيت خوبي ندارد، آنها داراي ناخن هايي از جنس مس و فولاد هستند که از ناخن هاي درندگان قوي تر است. علتش را مي داني؟ تا صورت را خراشيده و درد سختي بكشند.
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم « لَمَّا عُرِجَ بِى مَرَرْتُ بِقَوْمٍ لَهُمْ أَظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلاَءِ يَا جِبْرِيلُ قَالَ هَؤُلاَءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ وَيَقَعُونَ فِى أَعْرَاضِهِمْ ».
از انس بن مالك رضی الله عنه روايت است كه رسول الله ِصلی الله علیه وسلم فرمود: هنگامي كه بالا برده شدم، از كنار طايفه*اي عبور كردم که ناخن*هاي مسي داشتند و سينه و صورت*هاي خود را با آن مي*خراشيدند به جبرئيل گفتم: آنان چه كساني هستند؟ گفت: كساني هستند كه گوشت*هاي مردم را مي*خوردند و از آبرو و حيثيت مردم عيب*جويي مي كردند.

تذكر: اگر اين سزاي غيبت عموم انسان*هاست، پس سزاي غيبت علماي *دين چه خواهد بود؟ غيبت عالم نكن كه گوشت علما مسموم است و با اين عمل دين و دنيايت را به خطر خواهي انداخت .
 
بالا