عبدالرحمن
کاربر فعال و مفید
- تاریخ ثبتنام
- 12/12/13
- نوشتهها
- 235
- پسندها
- 0
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِينُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَيِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن يَهدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَه، وَ مَن يُضلِل فَلاَ هَادِيَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِيكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.
پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟
زبان با كلماتش شخصيت شما را تعيين و جايگاه شما را در بهشت و جهنم مشخص مي نمايد
آيا زبان شما به ذکر خدا مشغول است؟
آيا ملائكه اطرافت را گرفته اند؟ يا جزو غيبت كنندگاني هستي كه لاي دندانهايشان پر از گوشت برادر وخواهر مسلمان است .
به اجماع مسلمين غيبت جزو گناهان كبيره است.
غيبت نُقل زبان مردم شده، گرچه مي دانند غيبت كاري بس خطرناك و جزو گناهان كبيره است ولي با اين وجود باز هم از آن دوري نمي*كنند .
به فرض مثال در نظر بگيريد، اگر كسي شما را به مجلسي دعوت نموده و با گوشت مردار از شما پذيرايي كند برخورد شما در قبال اين مهماني چگونه خواهد بود؟! آيا تا به حال با خود فكر كرده ايد كه هر روز چه مقدار از گوشت مردار انسان*ها را مي خوريد؟! .
ساعت ده يا يازده كه در دفتر مؤسسه، مدرسه، شركت يا كارگاه جمع مي*شويد تا رفع خستگي نموده و چاشتي و شيريني*جات و كيك و ساير مواد غذايي صرف *كنيد، لحظات خوشي است ولي چرا قبل از پايين بردن كيك، گوشت حرامي لاي آن مي*گذاري؟! تعجب نكن، بله! گوشت، آن هم گوشت برادر و خواهر مسلمانت، آن كيك لذيذ دارد به زهر مبدل مي*گردد و از گلويت پايين مي*رود.
آيا با شنيدن آن همه احاديث، توانستي از غيبت كردن خودداري کني؟آيا از مجالس غيبت دوري گزيده*اي؟ آيا در صدد تغيير اين مجالس برآمده اي؟ آيا از خوردن گوشت مرده دوري كرده اي؛ يا اينكه از مرده خواران بوده اي !؟
اگر كسي به شما بگويد در دنيا آدم خواران وجود دارند شما از گفته او تعجب مي*كنيد، ولي جاي تعجب نيست! چرا كه اکثر انسان ها به روش ديگر شب و روزشان را با خوردن گوشت مرده ها مي گذرانند و خيالشان نيست.
اميد است كه ما از جمله* چنين انسان*هايي نباشيم.
تعريف غيبت:
غيبت اين نيست كه بدي فردي بگوييم، بلكه غيبت: سخن گفتن در غياب فرد مسلمان از آنچه در اوست، كه سبب ناراحتي و نگراني او مي شود .
چند تذکر :
شايد بعضي بگويند: اين صفات در او ست، بله! با وجود اين صفات غيبت است وگر نه تهمت محسوب مي شود به فرمايش رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم در تعريف غيبت گوش بده:
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَرضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم قَالَ « أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ ». قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ « ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ ». قِيلَ أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِى أَخِى مَا أَقُولُ قَالَ « إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ ».
از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: آيا مي*فهميد غيبت چيست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: از برادرت با چيزي ياد كني كه از آن خوشش نيايد. گفته شد: اگر صفتي را كه در برادرم وجود دارد، بگويم چه؟ فرمود: اگر آن صفت كه مي*گويي در او وجود داشته باشد، او را غيبت كرده*اي و اگر آن صفت در او نباشد، بر او افترا بسته*اي.
بعضي مي*گويند: براي اصلاح و مصلحتش مي گوييم. در مقابل گفته ي چنين افرادي بايد گفت: اگر نيت صادقانه اي داريد به طريقه حسنه به او بگوييد تا خود را اصلاح كند.
به بعضي* افراد گفته مي شود غيبت نکنيد، مي*گويند: ما آن حرف*ها را جلو رويش هم مي*گوييم! ولي حقيقت اين است كه جلو فرد جرأت گفتن را ندارند.
بعضي*ها براي تبرئه*ي خود كه بتوانند هر چه بخواهند، بگويند و غيبت كنند مي*گويند: اگر آن صفت در فرد وجود داشته باشد مشكلي نيست غافل از اينكه اين كلاه ابليس است كه سرشان رفته است. روايت زير را با دقت بخوانيد.
عَن أَنسِ بنِ مالكٍ رضی الله عنه قال: كانَتِ العَرَبُ تَخدِمَ بَعضُها بَعضاً فِي الأسفارِ وكانَ مَعَ أبي بَكرٍ رضی الله عنه وَعُمَرَ رضی الله عنه رَجُلٌ يَخدِمُهُما، فَنامَا فَاستَيقِظا وَلَم يُهَيِّء لَهُما طَعاماً، فَقالَ أحَدُهُما لِصاحِبه: إنَّ هذا لَيُوائِمُ نَومَ بَيتِكُم، فَأيقَظاهُ فَقالا: إِئتِ رَسولَ اللهِ ِصلی الله علیه وسلم ، فَقُل لَهُ إِنَّ أبا بَكرٍ وَعُمَر يُقرِئانَكَ السَّلام وَهُما يَستَأدِمانِكَ، فَقال صلی الله علیه وسلم : أَقرَأَهُمَا السَّلام وَأخَبَرَهُما أَنَّهُما قَد إِئتَدَما، فَفَزِعا، فَجاءَا إلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه وسلم فَقالا: يا رَسولَ الله ِصلی الله علیه وسلم بَعَثَنا إلَيكَ نَستَأدِمُكَ فَقُلتَ قَد اِئتَدَما، فَبِأَيِّ شَيءٍ اِئتَدَمنا؟ قالَ: بِلَحمِ أخيكُما، وَالَّذي نَفسي بِيَدِه، إنِّي لَأَرَى لَحمِه بَينَ أنيابِكُما، قالا: فَاستَغفِر لَنا، قال: هُوَ فَليَستَغفِر لَكُما.
از انس بن مالك رضی الله عنه روايت است: عرب ها عادت داشتند که در سفرها خدمت همديگر کنند، و همراه ابوبكر رضی الله عنه و عمر رضی الله عنه مردي بود كه به* آنها خدمت مي*كرد، آنها بيدار شدند و مرد براي آنها غذا آماده نكرده بود، پس يكي به ديگري گفت: گويا خواب خانه را مي*كند. پس او را بيدار كردند و به او گفتند: نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم برو و به او بگو: ابوبكر و عمر سلام رسانده و طلب غذا مي*كنند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آنها غذا خورده*اند، از اين گفته ي رسول اللهِصلی الله علیه وسلم تعجب کرده و نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم آمدند و گفتند: اي رسول الله ِصلی الله علیه وسلم ، آن مرد را به نزد تو فرستاديم تا براي ما غذا بگيرد و شما فرموده ايد: آنها غذا خورده*اند! ما چه چيزي خورده*ايم؟ فرمود: گوشت برادرتان، و قسم به كسي كه نفسم در دست اوست، من گوشتش را در بين دندان*هايتان مي*بينم، گفتند: براي ما طلب مغفرت كن. فرمود: او بايد براي شما طلب مغفرت كند
پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟
زبان با كلماتش شخصيت شما را تعيين و جايگاه شما را در بهشت و جهنم مشخص مي نمايد
آيا زبان شما به ذکر خدا مشغول است؟
آيا ملائكه اطرافت را گرفته اند؟ يا جزو غيبت كنندگاني هستي كه لاي دندانهايشان پر از گوشت برادر وخواهر مسلمان است .
به اجماع مسلمين غيبت جزو گناهان كبيره است.
غيبت نُقل زبان مردم شده، گرچه مي دانند غيبت كاري بس خطرناك و جزو گناهان كبيره است ولي با اين وجود باز هم از آن دوري نمي*كنند .
به فرض مثال در نظر بگيريد، اگر كسي شما را به مجلسي دعوت نموده و با گوشت مردار از شما پذيرايي كند برخورد شما در قبال اين مهماني چگونه خواهد بود؟! آيا تا به حال با خود فكر كرده ايد كه هر روز چه مقدار از گوشت مردار انسان*ها را مي خوريد؟! .
ساعت ده يا يازده كه در دفتر مؤسسه، مدرسه، شركت يا كارگاه جمع مي*شويد تا رفع خستگي نموده و چاشتي و شيريني*جات و كيك و ساير مواد غذايي صرف *كنيد، لحظات خوشي است ولي چرا قبل از پايين بردن كيك، گوشت حرامي لاي آن مي*گذاري؟! تعجب نكن، بله! گوشت، آن هم گوشت برادر و خواهر مسلمانت، آن كيك لذيذ دارد به زهر مبدل مي*گردد و از گلويت پايين مي*رود.
آيا با شنيدن آن همه احاديث، توانستي از غيبت كردن خودداري کني؟آيا از مجالس غيبت دوري گزيده*اي؟ آيا در صدد تغيير اين مجالس برآمده اي؟ آيا از خوردن گوشت مرده دوري كرده اي؛ يا اينكه از مرده خواران بوده اي !؟
اگر كسي به شما بگويد در دنيا آدم خواران وجود دارند شما از گفته او تعجب مي*كنيد، ولي جاي تعجب نيست! چرا كه اکثر انسان ها به روش ديگر شب و روزشان را با خوردن گوشت مرده ها مي گذرانند و خيالشان نيست.
اميد است كه ما از جمله* چنين انسان*هايي نباشيم.
تعريف غيبت:
غيبت اين نيست كه بدي فردي بگوييم، بلكه غيبت: سخن گفتن در غياب فرد مسلمان از آنچه در اوست، كه سبب ناراحتي و نگراني او مي شود .
چند تذکر :
شايد بعضي بگويند: اين صفات در او ست، بله! با وجود اين صفات غيبت است وگر نه تهمت محسوب مي شود به فرمايش رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم در تعريف غيبت گوش بده:
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَرضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم قَالَ « أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ ». قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ « ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ ». قِيلَ أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِى أَخِى مَا أَقُولُ قَالَ « إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ ».
از ابوهريره رضی الله عنه روايت است كه رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: آيا مي*فهميد غيبت چيست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: از برادرت با چيزي ياد كني كه از آن خوشش نيايد. گفته شد: اگر صفتي را كه در برادرم وجود دارد، بگويم چه؟ فرمود: اگر آن صفت كه مي*گويي در او وجود داشته باشد، او را غيبت كرده*اي و اگر آن صفت در او نباشد، بر او افترا بسته*اي.
بعضي مي*گويند: براي اصلاح و مصلحتش مي گوييم. در مقابل گفته ي چنين افرادي بايد گفت: اگر نيت صادقانه اي داريد به طريقه حسنه به او بگوييد تا خود را اصلاح كند.
به بعضي* افراد گفته مي شود غيبت نکنيد، مي*گويند: ما آن حرف*ها را جلو رويش هم مي*گوييم! ولي حقيقت اين است كه جلو فرد جرأت گفتن را ندارند.
بعضي*ها براي تبرئه*ي خود كه بتوانند هر چه بخواهند، بگويند و غيبت كنند مي*گويند: اگر آن صفت در فرد وجود داشته باشد مشكلي نيست غافل از اينكه اين كلاه ابليس است كه سرشان رفته است. روايت زير را با دقت بخوانيد.
عَن أَنسِ بنِ مالكٍ رضی الله عنه قال: كانَتِ العَرَبُ تَخدِمَ بَعضُها بَعضاً فِي الأسفارِ وكانَ مَعَ أبي بَكرٍ رضی الله عنه وَعُمَرَ رضی الله عنه رَجُلٌ يَخدِمُهُما، فَنامَا فَاستَيقِظا وَلَم يُهَيِّء لَهُما طَعاماً، فَقالَ أحَدُهُما لِصاحِبه: إنَّ هذا لَيُوائِمُ نَومَ بَيتِكُم، فَأيقَظاهُ فَقالا: إِئتِ رَسولَ اللهِ ِصلی الله علیه وسلم ، فَقُل لَهُ إِنَّ أبا بَكرٍ وَعُمَر يُقرِئانَكَ السَّلام وَهُما يَستَأدِمانِكَ، فَقال صلی الله علیه وسلم : أَقرَأَهُمَا السَّلام وَأخَبَرَهُما أَنَّهُما قَد إِئتَدَما، فَفَزِعا، فَجاءَا إلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه وسلم فَقالا: يا رَسولَ الله ِصلی الله علیه وسلم بَعَثَنا إلَيكَ نَستَأدِمُكَ فَقُلتَ قَد اِئتَدَما، فَبِأَيِّ شَيءٍ اِئتَدَمنا؟ قالَ: بِلَحمِ أخيكُما، وَالَّذي نَفسي بِيَدِه، إنِّي لَأَرَى لَحمِه بَينَ أنيابِكُما، قالا: فَاستَغفِر لَنا، قال: هُوَ فَليَستَغفِر لَكُما.
از انس بن مالك رضی الله عنه روايت است: عرب ها عادت داشتند که در سفرها خدمت همديگر کنند، و همراه ابوبكر رضی الله عنه و عمر رضی الله عنه مردي بود كه به* آنها خدمت مي*كرد، آنها بيدار شدند و مرد براي آنها غذا آماده نكرده بود، پس يكي به ديگري گفت: گويا خواب خانه را مي*كند. پس او را بيدار كردند و به او گفتند: نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم برو و به او بگو: ابوبكر و عمر سلام رسانده و طلب غذا مي*كنند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آنها غذا خورده*اند، از اين گفته ي رسول اللهِصلی الله علیه وسلم تعجب کرده و نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم آمدند و گفتند: اي رسول الله ِصلی الله علیه وسلم ، آن مرد را به نزد تو فرستاديم تا براي ما غذا بگيرد و شما فرموده ايد: آنها غذا خورده*اند! ما چه چيزي خورده*ايم؟ فرمود: گوشت برادرتان، و قسم به كسي كه نفسم در دست اوست، من گوشتش را در بين دندان*هايتان مي*بينم، گفتند: براي ما طلب مغفرت كن. فرمود: او بايد براي شما طلب مغفرت كند