جدیدترین‌ها

خوش آمدید به انجمن فائزین

برای بهره مندی از تمامی امکانات در انجمن ثبت نام کنید

Ask question

Ask Questions and Get Answers from Our Community

Answer

Answer Questions and Become an Expert on Your Topic

Contact Staff

Our Experts are Ready to Answer your Questions

۞ به پيشواز ماه مبارک رمضان ۞

  • نویسنده موضوع faezin
  • تاریخ شروع

faezin

مدیریت
پرسنل مدیریت
موئسس انجمن
6/1/13
1,232
31
48
فی ارض الله
c_2_.gif

pkx59437.gif




ریاضت های شعبانیه، بستری برای کسب سعادت در رمضان . . .

از جمله الطاف خداوند را می توان در قرار دادن فرصت هایی برای بهره مندی هر چه بیشتر انسان ها از نعمت عبادت دانست. ازجمله ی این فرصت ها می توان به ماه شعبان اشاره کرد که بهره مندی هر چه بیشتر از این ماه، گام نهادن در ماه رمضان را هموار می سازد.بگذارید تلاش ها و مجاهدت های پیشوای امت را در این ماه، مورد بررسی قرار دهیم:

امام بخاری و امام مسلم از ام المؤمنین عایشه، روایت می کنند که ام المؤمنین عایشه می گوید: رسول الله هیچ ماهی را همانند ماه رمضان بطور کامل روزه نمی گرفت و ماهی هم که، اکثر روزهایش در حال روزه بود، ماه شعبان بود. امام بخاری اضافه می کند که وی تمام ماه شعبان را روزه می گرفت و در روایت امام مسلم ذکر شده است که اکثر روزها را روزه بود به جز چند روز.

از روایات و احادیث مربوطه، قول راجح این است که رسول الله در گرامی داشتن ماه شعبان تمام تلاش خود را به کار می گرفت و حداکثر روزهای این ماه را روزه بود. برخی از علما روزه گرفتن این ماه را بر ماه های حرام ترجیح داده اند که دلایل این فضیلت را در این حدیث رسول الله برمی شماریم:

الف) شعبان ماهی است که اعمال انسان ها در پیشگاه خداوند حضور می یابد و چه زیباست، در حالی اعمال انسان نزد پروردگار حضور یابد که انسان به طاعت و عبادت خدا مشغول است و به این امید که این اعمال مورد قبول خدا واقع گردد و سُتره ی گناهانش شود.

ب) شعبان، بین دو ماه پر فضیلت رجب و رمضان واقع شده است. چه بسا انسان هایی هستند که فقط این دو ماه را با ارزش می دانند و نسبت به شعبان غافل می شوند. از آنجایی که انجام عبادت در زمانی که مردم نسبت به آن در غفلت به سر می برند، دارای اجر و ثواب بیشتری است انجام بندگی در ماه شعبان هم با فضیلت می شود. در این مورد، پیرامون فضیلت نمازهای نافله داریم: «أفضل الصلاة بعد المکتوبة صلاة اللیل» زیرا در این وقت انسان ها در خواب اند (نسبت به این زمان سهل انگارند). و همچنین درمورد زمانی که برای گفتن ذکر مناسب است، داریم: «إن الله یضحک ممن یذکره فی السوق» یعنی خداوند از کسی که در بازار به ذکر و یاد او می پردازد بسیار شادمان می گردد؛ و این بدان سبب است که بازار محل رفت و آمد شیطان است و بستر غفلت افراد از ذکر و یاد خدا، فراهم می شود. پس عبادت در وقتی که مردم در غفلت اند یا نسبت به آن سهل انگارند، دارای اجر و ثواب بیشتری است.

ج) سومین عامل فضیلت ماه شعبان را می توان در آماده شدن برای ماه رمضان دانست تا بدین سبب با روزه داری، نفس را بدان عادت دهد و با لذت و نشاط بیشتری ماه رمضان را آغاز کند.
از این رو ماه شعبان مقدمه ای برای پا نهادن در ماه عبادت و بندگی است. و شایسته است که شخص مسلمان با تلاوت قرآن و اقامه نمازهای نوافل، از این ماه نهایت استفاده را ببرد. صحابه ی کرام شش ماه قبل از ماه رمضان در دعاهایشان خواستار رسیدن به ماه رمضان بودند و بعد از اتمام این ماه هم از خداوند مقبولیت عبادات شان در آن ماه را خواستار بودند. از جمله دعاهای رسول اکرم پیرامون فضیلت این دو ماه این چنین است: «اللهم بارک لنا فی شعبان، اللهم بلغنا رمضان» یعنی بار خدایا در ماه شعبان خیر و برکت را نصیب مان فرما و ما را به ماه رمضان برسان (توفیق انجام طاعات در ماه رمضان را به ما عنایت فرما.)
 

faezin

مدیریت
پرسنل مدیریت
موئسس انجمن
6/1/13
1,232
31
48
فی ارض الله
3.gif


فضائل ماه شعبان

قال صلى الله عليه وسلم:
«ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم»رواه النسائي وحسنه الألباني


رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ماهی است بین رجب و رمضان که مردم غافلند از این ماه، ماهی است که اعمال به طرف رب العالمین می روند و من دوست دارم عملم در حالی که روزه هستم بالا رود.

دلیل نامگذاری شعبان

شعبان از مادّه شَعْباً به معنى پراكنده شدن است، و چون ارزاق بندگان در اين ماه منشعب مى شود و يا اينكه اعراب براى طلب كردن آب به صحراها پراكنده مى شدند. اين ماه را شعبان ناميدند
ام المومنین عائشه رضی الله عنها که اکثر اوقات قرب رسول الله صلی الله علیه وسلم نصیب شان بود چنین بیان میدارند:

” كان رسول الله يصوم حتى نقول لا يفطر ويفطر حتى نقول لا يصوم وما رأيت رسول الله استكمل صيام شهر إلا رمضان وما رأيته أكثر صياما منه في شعبان ” رواه البخاري

رسول خدا چنان روزه می گرفتند که فکر می کردیم هیچ افطار نمی کنند وچنان افطار می کردند که گمان می بردیم هیچ روزه نمی گیرند. ومن پیامبر خدارا بجز از ماه مبارک رمضان که سراسر آنرا روزه دار می بودند دردیگر ماه ها ندیدم که آنها تمام آن ماه را روزه بگیرند. وبعد ازماه مبارک رمضان شعبان را اکثر روزها روزه دار می بودند.

فعن أُسَامَة بْن زَيْدٍ رضي الله عنهما قَالَ : قُلْت : يَا رَسُول اللَّه ، لَمْ أَرَك تَصُومُ مِنْ شَهْر مِنْ الشُّهُور مَا تَصُوم مِنْ شَعْبَان , قَالَ :” ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاس عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَان , وَهُوَ شَهْر تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَال إِلَى رَبّ الْعَالَمِينَ ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ”

ازاسامه پسرزید رضی الله عنهما روایت شده که میفرمایند: ازپیامبرخدا پرسیدم که من شمارا بجزماه شعبان که اکثرایام آنرا روزه دار می باشید دردیگرماه ها شما را چنان روزه دار نمی یابم؟ پیامبر خدا فرمودند: ” این ماهی است میان رجب ورمضان قرار دارد و مردم ازآن غافل اند، شعبان ماهی است که اعمال بندگان درآن بسوی خدا برده می شوند ومن دوست دارم که اعمالم به خداوند وقتی پیش شوند که من درحال روزه باشم

معجزاتی برای روزه شعبان

بهتر است برای روزه ماه مبارک رمضان به استقبال روزه های شعبانیه برویم تا جسممان اماده شوداز نظر علمی ثابت شده است كه جسم انسان در روزهايى اول روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان شروع به مصرف کردن موادهای ذخیره شده در جسم انسان (پروتئین ها، چربی ها و غیره) برای جبران کمبودی که به سبب کم خوردن غذا است می کند.در نتیجه سموم (زهرهایی) مانند آدرنالین قبل اینکه بدن همراه ضایعاتش آن را دفع کند با خون جریان پیدا می کند به این دلیل است که روزه دار دچار بعضی از عوارض از جمله سردرد، ضعف، زود عصبانی شدن، تغییر مزاج و شاید هم دشنام و فحش دادن و غیره می شود و این کار شاید روزده دار را ناچار کند که چند روز روزه را ترک کند. و این عوارض به تدریج و چند روز بعد از آغاز روزه گرفتن به سبب برگشتن هورمون ها به حالت طبیعی در خون کاهش و از بین می رود(بإذن الله) و این نکات باید برای روزه داران ملاحظه شود.پس روزه ماه شعبان (سنت است) تمرینی برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان(روزه فرض) است، برای اینکه مسلمان در روزه رمضان دچار خستگی و تکلیف زیاد نشود.(والله سبحانه و تعالی بهتر می داند)

عن أبي هريرة -رضي الله تعالى عنه-عن النّبيّ -صلّى الله عليه وسلّم- قال: «لا تقدموا رمضان بصوم يومٍ ولا يومين. إلا رجل كان يصوم صوماً، فليصمه» رواه مسلم
به پیشواز رمضان به یک یا دو روز روزه گرفتن نروید مگر کسی که روزه دارد روزه ای را( روزه های سنت ) آن پس می تواندروزه بگیرد.
 

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
واقعا چه نکات خوب و مفیدی بیان کردین برادر فائزین خیلی ممنون ، جزاک الله خیرا کثیراxcxcxc

پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده اند:
شعبان شهری و رمضان شهر الله
شعبان ماه من است و رمضان ماه الله تعالی است

در حدیثی دیگر آمده که پیامبر(ص) با دیدن هلال ماه شعبان فرموده اند :
اَللّهُمَّ بارک لَنَا فیِِِِِِ رَجَبَ و شَعبَانَ وَ بَلَبغنَا رَمَضَانَ
بار الها! رجب و شعبان را برای ما مبارک گردانده و مارا به سلامتی به رمضان برسان ,نی توفیق استقبال و احترام آنرا عطا فرما

حضرت اسامه (رض) به خدمت پیامبر(ص) عرض نمودند : ای رسول خدا! شما را مشاهده می کنیم در ماه شعبان بسیار روزه می گیرید؟(علتش چیست)
آنحضرت (ص) فرمودند: این ماه چنان ماهی است که در میان رجب و رمضان قرار دارد ، مرددم از فضیلت و اهمیتش غافل اند، در این ماه بطور خصوصی اعمال بندگان به بارگاه پروردگار عرضه می شود ، من آرزو دارم که به هنگام عرضه شدن اعمالم ، از روزه داران باشم.
فضیلت پانزدهمین شب این ماه ، بیشتر از تمام ماه است، این شب شب برائت (شب نجات) نامیده می شود.
همچنین لیلة الصَّک نیز به آن گفته می شود، خداوند متعال در قرآن شب را لیلة المبارکة بیان کرده است

خداوند در سوره دخان آیات 1-3 فرموده:
حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ
سوگند به قرآن! که روشنگر است. ما قرآن را در شب پر خیر و برکتی فرو فرستاده ایم .

مفسرین در تفسیر آیاتن فوق اختلاف نظر دارنند ، علت اختلاف اقوال اینست که رد این آیات خداوند متعال درباره نزول قرآن کریم ارشادفرموده است
که: ما آنرا در شب مبارکی نازل کردیم، در حالیکه قرآن در شب قدر رمضان شروع به نزول نموده است نه در شب برائت و لذا خداوند از " لیلة القدر " بعنوان " لیلة القدر " یاد نموده است و آن در رمضان می باشد.
جواب این شبه این است که قرآن یکبار بطور کامل از "لوح محفوظ" به آسمان دنیا در شب پانزدهم شعبان نازل شد و به تدریج بر جناب حضرت رشول اکرم (ص) شروع به نازل شدن کرد.
به هر حال، بعد از فضیلت شب قدر فضیلت پانزدهم شعبان می باشد، یعنی کمتر از شب قدر می باشد ، لیکن انکار کردن فضیلت آن بمنزله این است که فردی نابینا وجود خورشید را انکار کند.
گرنه بیند بروز شپرَّه چشم
چشمه آفتاب را چه گناه

ارشاد خداوند متعال است ک در سوره دخان آیه 4 و 5:
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ
در این شب مبارک، هر کونه کار حکیمانه ایی بیان و مقرر می شود . هر کار و باری که از سوی ما صادر و بدان دستور داده شده است.

یعنی در این شب احوال طول سال نوشته میشود . رزق، مریضی، تندرستی، فراخی، تنگی، راحتی ، مشقت و حتی لحظه تولد و وفات شخصی که رد آن سال متولد یا وفات خواهد یافت نیز نوشته می شود.
در روایتی آمده است که : در شب پانزدهم دفتری به "ملک الموت" داده شده و دستور می رسد نامهای افرادی را که قرار است در طول سال بمیرند ازآن دفتر نقل نمایند، فردی مشغول به کشاورزی است ، شخصی در مراسم ازدواج خویش است، اما خبر ندارند که نامش در فهرست مردگان درج شده است.
در روایت دیگری آمده است که : رویدادهای طول سال در این شب نوشته می شود( به طور مثال) ت=متولد شدگان، حج کنندگان که هیچ کمی و بیشی در آن امکان پذیر نیست.

حضرت شیخ عبدالقادر جیلانی (ره )در کتاب " غنیة الطالبین" می فرماید:
فکم من کفن مغسول
وصاحبه فی السوق مشغول
( ای بسا کفنهای شستشو و آماده شده که صاحبان آن تا بحال در بازارها مشول خرید و فروش بوده واز موت غافل اند.)
و کم من قبر محفور
و صاحبه بالسرور مغرور
( ای بسا قبرهای حفر شده که دفن شوندگان در آن (در اثر غفلت و فریب) مسروراند)
و کم من فم ضاحک
و هو عن قریب هالک
( ای بسا انسانهای مسرور و خندان که زود است به هلاکت رسیده و نابود شوند.)





 
آخرین ویرایش:

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا



در حدیثی وارد شده است : خداند متعال بطور خصوصی در چهار شب در وازه های خیر و برکت و رحمت خویش را می گشاید و این حالت تا اذان صبح ادامه دارد ، این شبها از قرار ذیل اند:
1-شب عید قربان
2- شب عید فطر
3-شب پانزدهم شعبان
4-شب عرفه.

حضرت ابوبکر صدیق(رض) می فرمایند که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: الله تعالی در شب پانزدهم شعبان به آسمان دنیا نزول می فرماید و هر آن فرد گنهکاری را که برای گناه خویش طلب آمرزش کند را مورد آمرزش قرار می دهد ، اما مشرک را نمی بخشد ، همچنین افرادی که در دل کینه، عداوت و دشمنی با همدیگر دارند.

حضرت علی(رض) می فرمایند که پیامبر اکرم (ص) ارشاد فرمود: وقتی شب پانزدهم شعبان فرا رسید در آن شب عبادت کنید، و پانزدهمین روز آنرا روزه بدارید ، در این شب خداوند متعال از هنگام غروب با رحمتهای خویش به آسمان دنیا نزول نموده و ارشاد میفرماید:: آیا کسی هست که طلب آمرزش کنند که وی را بیامرزم؟ آیا مریضی است که وی را شفا دهم؟ خلاصه اینکه تمام شب تا صبح صادق اینگونه ندا می شود .
حضرت علی (رض) در این شب بارها بیرون رفته نگاه به سوی آسمان برداشته و میفرمود که حضرت داوود(ع) نیز در این شب اینگونه بیرون رفته نظر به سوی آسمان برداشته و میفرمود:
این لحظه لحظه ای است که هر دعایی از خداوند خواسته شود مستجاب می گردد ، مشروط بر اینکه دعا کننده ساحر وجادوگر نباشد، کاهن نباشد، با ظلم محصول بدست نیاورد، ومدعی بیان امور غیبی نباشد، جلاد نبوده وبوسیله ظلم مال بدست نیاورد و از راه ساز وموسیقی کسب نکند قمار باز نباشد ، زن و مرد زنا کار ، کسی که به نا حق قطع رابطه کند.

ام المومنین حضرت عایشه صدیقه (رض) می فرمایند : شبی پیامبر (ص) را در خانه ندیدم ، برای جستجو خارج شدم ، وی را در بقیع یافتم ، ایشان فرمودند : جبرئیل (ع) به نزدم تشریف آورد وگفت : امشب شب نیمه شعبان است، خداوند متعال در این شب گنهکاران به اندازه موهای گوسفندان قبیله " بنی کلب) را از جهنم نجات می بخشد.بجز مشرک ، کینه توز، از بین برنده رشته و قرابت خود ، نافرمان پدر ومادر و کسی که دائم شراب می نوشد.

حضرت عایشه (رض) میفرایند در شب پازدهم شعبان با پیامبر نماز خواندن وپیامبر سجده را طولانی کردنند و فکرکردم که فوت شده اند لذا با حالتی اندوه ناک از وی نفقد نموده دستم کف پای وی را لمس نموده و پای ایشان(ص) جنبید، اینجا بود که مطمئن شدم و آن هنگام که گوش فرا دادم شنیدم در سجده این دعا را می خوانند:
اَعُوذُ بِعَفوِکَ مِن عِقَابِکَ وَ اَ عُوذُ بِرضَاکَ مِن سَخَطِکَ وَ اَعُوذُ بِکَ مِنکَ جَلَّ وَجهُکَ اَللَّهُمَ لاَ اُحصِی ثَنَاء عَلَیکَ انتش کَمَا اَثنَیتَ عَلی نَفسِکَ
ای الله! به عفو و گذشت توپناه می برم از عقاب و عذابت و به رضای تو پناه برم از ناراضگی و قهرت و از سختیهای وارده از جانب تو به توپناه می برم. بار الها! تعریفات تو را نمی توان برشمرد. ذذات تو بسیار بلند و بالاست، آنگونه که خود بیان فرموده ایی.

از روایت مفصل فوق ، راهکار کامل شب پانزدهم شعبان واضح گشت که خلاصه ان از قرار ذیل است:
1-رفتن به قبرستان و دعای مغفرت برای مردگان.
2-در نمازهای نفل سجده های طولانی انجام داده و دعا نمودن.
3-روزه داشتن پانزدهم شعبان. این سه عمل در این ماه مسنون است، علاوه از اینها هیچ عملی از شرع ثابت نیست.

فضائل و مسائل دوازده ماه
مولانا ابوالمظفر ظفر احمد قادری

 
آخرین ویرایش:

عاطفه

کاربر فعال و مفید
24/4/13
417
0
0
واقعا مطالب مفیدی ارائه کردین من راجع به این ماه قبلا چیزی نمیدونستم الله تعالی به شما خواهرخوبم وبرادر بزرگوارم جزای خیر بده.............. اللهم آمین
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
سلام علیکم و رحمه الله
خواهر ئه ستیره مقالاتی که در مورد نیمه شعبان گذاشتید متاسفانه خالی از اشکال نیستند در مورد نیمه شعبان و جشن گرفتن آن و روزه گرفتن هیچ روایت صحیحی وجود ندارد واثرهایی هم که از سیدنا علی آورده شده سندی ندارند
و متاسفانه بدعت بزرگی در شب نیمه شعبان به اسم شب برات یا برائت که گفته میشه در اون شب رزق مردم معلوم میشه به وجود اومده که هیچ اصل و اساس صحیحی ندارد

شیخ بن باز رحمه الله مقاله ای در رد بدعت های موجود در نیمه شعبان نوشته اند که خواندنش خالی از لطف نیست
از این لینک میتونید مشاهده کنید
http://jaskeslami.blogsky.com/1391/01/08/post-203/
 
آخرین ویرایش:

صدیق

ناظر
19/1/13
620
1
18

السلام علیکم و رحمة الله

[
quote=ئه ستیره;14039]واقعا چه نکات خوب و مفیدی بیان کردین برادر فائزین خیلی ممنون ،جزاک الله خیرا کثیرا

پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده اند:
شعبان شهری و رمضان شهرالله
شعبان ماه من است و رمضان ماه الله تعالی است
[/quote]

اين حدیث را علما تضعیفکردند
... رجوع شود به سلسلة الاحادیث الضعیفةو الموضوعة اثر شیخ آلبانی رقم 3746

[
quote]
در حدیثی دیگر آمده که پیامبر(ص) با دیدن هلال ماه شعبان فرموده اند :
اَللّهُمَّ بارک لَنَافیِِِِِِ رَجَبَ و شَعبَانَ وَ بَلَبغنَا رَمَضَانَ
بار الها! رجب و شعبان را برای ما مبارک گردانده و مارا به سلامتی به رمضان برسان,نی توفیق استقبال و احترام آنرا عطا فرما
[/quote]

این حدیث را نیز علماسنداً تضعیف کردند لکن مضمون آن صحیح است چون جمله ی دعایی می باشد و در فضائل اعمال بنابه دیدگاه برخی از علما بلکه اکثر آنها مادامی که آن را نسبت جزم بهمولانا رسول الله صلوات الله علیه و سلم ندهیم و یا در اسنادش راوی دروغگو و امثال آن نباشد میتوان احتجاج کرد.الله اعلم

[
quote]
حضرت اسامه (رض) به خدمتپیامبر(ص) عرض نمودند : ای رسول خدا! شما را مشاهده می کنیم در ماه شعبان بسیارروزه می گیرید؟(علتش چیست)
آنحضرت (ص) فرمودند: این ماه چنان ماهی است که در میان رجب و رمضان قرار دارد ،مرددم از فضیلت و اهمیتش غافل اند، در این ماه بطور خصوصی اعمال بندگان به بارگاهپروردگار عرضه می شود ، من آرزو دارم که به هنگام عرضه شدن اعمالم ، از روزه دارانباشم.
[/quote]

اسناد این حدیث صحیح یا حسن است و رجال آن از ثقات و معتمدان هستند ، متن عربیحدیث به قرار ذیل است؛

حدثنا أبو سعيدالمقبري، قال: حدثني أسامة بن زيد، قال: قلت: يا رسول الله، لم أرك تصوم من شهر منالشهور ما تصوم من شعبان، قال: ذلك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان، وهو شهرترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين، فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم

السنن الكبرى 3 / 176 ح2678؛الناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت الطبعة الاولی 1421- 2001م
مسند الإمام أحمد بن حنبل 36 / 85 ح21753؛الناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت الطبعة الاولی 2001م

محققان این دو کتاب ،شیخ شعیب الارناؤوط و شیخ آلبانی اسناد این حدیث را "حسن" دانستند وحافظ ابن حجر در فتح الباری می گوید:

والأولى في ذلك ما جاء في حديث أصح مما مضىأخرجه النسائي وأبو داود وصححه بن خزيمة عن أسامة بن زيد قال قلت يا رسول الله لمأرك تصوم من شهر من الشهور ما تصوم من شعبان ... الخ
و سزاوار در آن [روزه شعبان] چیزی که در حدیث صحیح تر ازآنچه گذشت ، نسائی و ابوداود آوردند و ابن خزیمه آن را تصحیح نموده ازاسامه بن زید که می گوید: عرض کردم یا رسول الله صلی الله علیه و سلم ندیدم شما هیچ ماهی از ماه ها روزه بگیرید [به اندازه] آنچه در شعبان روزه می گیرید ... الخ

فتح الباري شرح صحيح البخاري 4 / 215؛الناشر: دارالمعرفة - بيروت، 1379هــ

می گویم:این حدیث دلالت بر فضیلت ماه شعبان وروزه در این ماه می کند.


[quote]
فضیلت پانزدهمین شب این ماه ، بیشتر از تمام ماهاست، این شب شب برائت (شب نجات) نامیده می شود.
[/quote]
در هیچ حدیثی وارد نشده است که این شب نیمه شعبان شب "برائت"نام دارد و یا حتی آن شب را به این اسم معرفی کند لکن باتوجه به حدیثی که از طُرُق متعددی وارد شده و به درجه "صحیح"رسیده است در این شب، الله تعالی بخشش و غفرانش را بر تمام مردم می گشاید و همه را می بخشد بجز مشرک و کینه توز[یا در برخی از روایات قاتل النفس یا زانی آمده است]، که البته اگر این دو صنف نیز به درگاه الهی توبه کنند بخشوده خواهند شد- ان شاء الله تعالی.

قال النبی صلی الله علیه و سلم:يطلع الله إلى خلقه في ليلةالنصف من شعبان فيغفر لجميع خلقه إلا لمشرك أو مشاحن

خداوند شب نیمه شعبان به [اعمال] خلق خود نگاه می کند و همه ی خلقشرا می آمرزد بجز مشرک یا کینه توز.

صحيح ابن حبان 12 / 481 ح 5665؛الناشر: مؤسسة الرسالة، بيروتالطبعة: الأولى، 1408 هـ - 1988 م
سنن ابن ماجه 1 / 445 ح 1390؛الناشر: دار إحياء الكتب العربية- بیروت
المعجم الأوسط 7 / 36 ح 6776؛الناشر: دار الحرمين – القاهرة
المعجم الكبير 20 / 108 ح 215؛الناشر: مكتبة ابن تيمية – القاهرة
شعب الإيمان 9 / 24 ح 6204؛الناشر: مكتبة الرشد - الریاض الطبعة:الأولى، 1423 هـ - 2003 م

حافظ هیثمی در بیان حکم اسناد آن می گوید:

رواه الطبراني في الكبير والأوسط ورجالهما ثقات

طبرانی آن را در کبیر و اوسط روایت کرده و رجال آن دو از ثقاتو معتمدان هستند.

مجمع الزوائد 8 / 65 ح 12956؛الناشر: مكتبة القدسي، القاهرة1414 هـ، 1994 م


حافظ زکی الدین المنذری آن را در "الترغیب" نقل و درپایان می گوید:

رواه الطبراني في الأوسط وابن حبان في صحيحه والبيهقي ورواه ابنماجه بلفظه من حديث أبي موسى الأشعري والبزار والبيهقي من حديث أبي بكر الصديق رضيالله عنه بنحوه بإسناد لا بأس به

روایت کرده آن را طبرانی در اوسط و ابن حبان در صحیحش و بیهقی، و [نیز] آن را روایت کرده ابن ماجه با لفظش از حدیث ابوموسی اشعری ، و بزار وبیهقی از حدیث ابوبکر الصدیق رضی الله عنه به مانند آن با اسنادی که به آن ایرادی نیست.

الترغيب والترهيب 3 / 307 ح 4188؛الناشر: دار الكتب العلمية – بيروتالطبعة: الأولى، 1417هــ

شیخ آلبانی در "سلسلة الأحاديث الصحيحة " این حدیث را ذکر و به بررسی طُرُق آن پرداخته و می گوید:

حديث صحيح، روي عن جماعة من الصحابة من طرق مختلفة يشد بعضها بعضاوهم معاذ ابن جبل وأبو ثعلبة الخشني وعبد الله بن عمرو وأبي موسى الأشعري وأبي هريرةوأبي بكر الصديق وعوف ابن مالك وعائشة.

حدیث صحیح است ،روایت شده از گروهی از صحابه از طُرُق مختلف کهبرخی برخی دیگر را تقویت می کند و آنان ؛ معاذ بن جنبل ، ابو ثعلبه خشنی ، عبدالله بن عمرو، ابوموسی اشعری، ابوهریره ،ابوبکر الصدیق ، عوف بن مالک و عائشه رضی الله عنهم هستند.

سلسلة الأحاديث الصحيحة 3 / 135 ح 1144؛الناشر: مكتبة المعارف –الرياض، 1415 هـ - 1995 م

همو در سه صفحه بعد که در اثنای این سه صفحه به بررسی طُرُقاین حدیث پرداخته می گوید:

وجملة القول أن الحديث بمجموع هذه الطرق صحيح بلا ريب والصحة تثبتبأقل منها عددا ما دامت سالمة من الضعف الشديد كما هو الشأن في هذا الحديث

و خلاصه سخن که این حدیث به مجموع این طُرُق صحیح هستند بدونتردید و صحت این حدیث به کمتر از این تعداد ثابت می شود مادامی که از ضعف شدید سالم باشند همانطور که در شأن اینحدیث است.

سلسلة الأحاديث الصحيحة 3 / 138 ح 1144؛الناشر: مكتبة المعارف– الرياض، 1415 هـ - 1995 م


[
quote]
همچنین لیلة الصَّک نیز به آن گفته می شود،خداوند متعال در قرآن شب را لیلة المبارکة بیان کرده است[/quote]


این اسم "الصکاک" نیز در هیچ حدیثی در فضیلت شب نیمه شعبان اشاره نشده است و از جانب علما میباشد. الله اعلم.


[quote]
خداوند در سوره دخانآیات 1-3 فرموده:
حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ
سوگند به قرآن! که روشنگر است. ما قرآن را در شب پر خیر و برکتی فرو فرستاده ایم .

مفسرین در تفسیر آیات فوق اختلاف نظر دارنند ، علت اختلاف اقوال اینست که رد اینآیات خداوند متعال درباره نزول قرآن کریم ارشادفرموده است
که: ما آنرا در شب مبارکی نازل کردیم، در حالیکه قرآن در شب قدر رمضان شروع بهنزول نموده است نه در شب برائت و لذا خداوند از " لیلة القدر " بعنوان" لیلة القدر " یاد نموده است و آن در رمضان می باشد.
جواب این شبه این است که قرآن یکبار بطور کامل از "لوح محفوظ" به آسماندنیا در شب پانزدهم شعبان نازل شد و به تدریج بر جناب حضرت رسول اکرم (ص) شروع بهنازل شدن کرد.
به هر حال، بعد از فضیلت شب قدر فضیلت پانزدهم شعبان می باشد، یعنی کمتر از شب قدرمی باشد ، لیکن انکار کردن فضیلت آن بمنزله این است که فردی نابینا وجود خورشید راانکار کند.
گرنه بیند بروز شپرَّه چشم
چشمه آفتاب را چه گناه [/
quote]

جمهور مفسران از جمله ابن عباس ، سعید بن جبیر،قتاده ، مجاهد ،ابن زید ، حسن بصری و دیگران فرمودند:منظور از "لیلة مبارکة" همان "لیلة القدر" است، و برخی دیگراز جمله عکرمه فرمودند: منظور شب نیمه شعبان است.

فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ هي ليلة القدر على ما روي عن ابن عباسوقتادة وابن جبير ومجاهد، وابن زيد والحسن وعليه أكثر المفسرين والظواهر معهم، وقالعكرمة. وجماعة: هي ليلة النصف من شعبان.


روح المعاني 13 / 110؛الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت الطبعة: الأولى، 1415 هــ

ابن جریر طبری در "جامع البيان" (22 / 8 و 11)، ابن جوزی در "زاد المسير" (4 / 87)،ابن کثیر در "تفسير القرآن العظيم" (7 / 227) و بسیار دیگر ، "لیلةمبارکة" را همان شب قدر تفسیر کردندکه ظاهراً همین قول اکثر مفسران یه صواب نزدیکتر است. الله اعلم.

می گویم : با سند "حسن " از ابن عباس رضی الله عنهمادر مورد آیات " إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ"[القدر: 1]،{إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ} [الدخان: 3] ، و{شَهْرُ رَمَضَانَالَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ} پرسیده شده ، در پاسخ فرمود:

أنزل الله القرآن جملة واحدة من السماء السابعة إلى سماء الدنيافي ليلة القدر

خداوند قرآن را به طور کامل از آسمان هفتم به آسمان دنیا در شب قدر نازل کرد.

تفسير القرآن العظيم لابن أبي حاتم 8 / 2889 ؛الناشر: مكتبة نزار مصطفى الباز - المملكةالعربية السعودية الطبعة: الثالثة – 1419هــ


[quote]
ارشاد خداوند متعالاست ک در سوره دخان آیه 4 و 5:
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّامُرْسِلِينَ
در این شب مبارک، هر کونه کار حکیمانه ایی بیان و مقرر می شود . هر کار و باری کهاز سوی ما صادر و بدان دستور داده شده است.

یعنی در این شب احوال طول سال نوشته میشود . رزق، مریضی، تندرستی، فراخی، تنگی،راحتی ، مشقت و حتی لحظه تولد و وفات شخصی که رد آن سال متولد یا وفات خواهد یافتنیز نوشته می شود.

[/quote]

اولاً همانطور که گفته شد جمهور مفسران بر این قول هستند کهاین شب مبارک همان شب قدر است با توجه به شواهد و قراین موجود ولذا ادامه آیات نیزبر همان شب مبارک = شب قدر دلالت می کنند.
ثانیاً این ثبت احوال طول سال( رزق، مریضی و ...) در همان شبقدر نوشته می شود.
علامه مبارکفوری در "تحفة الاحوذی" می نویسد:

اعلم أن المراد من لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ فی قوله تعالی إِنَّا أَنْزَلْنَاهُفِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍحَكِيمٍ عند الجمهور هي ليلة القدر وقيل هي ليلة النصف من شعبان وقول الجمهور وهو الحققال الحافظ بن كثير من قال إنها ليلة النصف من شعبان فقد أبعد فإن نص القرآن أنها فيرمضان انتهى

بدان که منظور از شب مبارک در این فرموده ی خداوند متعال"إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍإِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ" نزد جمهور، شب قدر است و گفته شده آن شب نیمه شعبان است ، وقول جمهور حق است ، حافظ ابن کثیر میگوید: کسی که گفته آن شب نیمه شعبان است بسیار بعید است ؛ زیرا نص قرآن [دلالت دارد ] که آن در رمضان است.

تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي 3 / 367؛الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت


[quote]
در روایتی آمده است که : در شب پانزدهم دفتری به "ملک الموت" داده شده ودستور می رسد نامهای افرادی را که قرار است در طول سال بمیرند ازآن دفتر نقلنمایند، فردی مشغول به کشاورزی است ، شخصی در مراسم ازدواج خویش است، اما خبرندارند که نامش در فهرست مردگان درج شده است.
در روایت دیگری آمده است که : رویدادهای طول سال در این شب نوشته می شود( به طورمثال) ت=متولد شدگان، حج کنندگان که هیچ کمی و بیشی در آن امکان پذیر نیست.
[/quote]

روایت اولی را ابن ابی الدنیا از عطاء بن یسار(م 94هــ ، از کبار تابعین ثقة) به صورت مرسل - ضعیف - روایت کرده که بر اصل روایت از کتب ابن ابیالدنیا واقف نشدم لکن آن را از حافظ سیوطی در تفسر "الدر المنثور"(7 / 402؛ط:دار الفكر - بيروت) که نقل کرده و به ابن ابی الدنیا نسبت داده است اینجا آوردم.
وأخرج ابن أبي الدنيا عن عطاء بن يسار قال: إذا كانليلة النصف من شعبان دفع إلى ملك الموت صحيفة فيقال اقبض من في هذه الصحيفة فإن العبدليفرش الفراش وينكح الأزواج ويبني البنيان وان اسمه قد نسخ في الموتى

همچنین عبدالرزاق با سند "ضعیف "(یکی از روات آنمبهم است) آن را از عطاء بن یسار روایت کرده است.

عن ابن عيينة، عن مسعر، عن رجل، عن عطاء بن يسارقال: تنسخ في النصف من شعبان الآجال، حتى إن الرجل ليخرج مسافرا، وقد نسخ من الأحياءإلى الأموات، ويتزوج وقد نسخ من الأحياء إلى الأموات

المصنف عبدالرزاق 4 / 317 ح 7925؛الناشر: المجلس العلمي- الهندالطبعة: الثانية، 1403هـــ

روایت دومی از عکرمه (م104هــ، تابعی ثقة ثبت عالم بالتفسير) نقل شده که سند آن به ضعف نزدیکتر است فالله اعلم.

حدثنا الفضل بن الصباح، والحسن بن عرفة، قالا ثناالحسن بن إسماعيل البجلي، عن محمد بن سوقة، عن عكرمة في قول الله تبارك وتعالى (فِيهَايُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ) قال: في ليلة النصف من شعبان، يبرم فيه أمر السنة،وتنسخ الأحياء من الأموات، ويكتب الحاج فلا يزاد فيهم أحد، ولا ينقص منهم أحد.

جامع البيان 22 / 10؛الناشر: مؤسسة الرسالة – بیروت الطبعة: الأولى،1420 هـ - 2000 م

امام بیهقی در "الدعوات الكبير" (2 / 145 - 147 ح 530، 531) و "فضائل الاوقات"(ص 126 و 127 ح 26 ،27)، از دو طریق حدیثی را روایت کرده است -که البته اسناد هردو خالی از ضعف نیست- سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و سلم درشب نیمه شعبان نماز می خوانده است و میفرماید:

فيها أن يكتب كل مولود من بني آدم في هذه السنة، وفيها أن يكتبكل هالك من بني آدم في هذه السنة، وفيها ترفع أعمالهم، وفيها تنزل أرزاقهم

در این شب هر مولودی از بنی آدم که در این سال به دنیا بیاید نوشتهمی شود و هر کسی که در این سال فوت شود نیز نوشته می شود ، در این شب اعمال آنان بالامیرود و رزقشان نازل می شد.
می گویم: این حدیث باتوجه به طرق آن برخی برخی دیگر را تقویتمی کند و اگر باز قائل به ضعف آن باشیم لکن در شواهد و متابعات مورد استشهاد استدر نهایت امر نیز در فضائل اعمال به این چنین احادیثی می توان استناد کرد.

امام بیهقی در انتها آنروایات مذکوره می گوید:

في هذا الإسناد بعض من يجهل وكذلك فيما قبله , وإذا انضم أحدهماإلى الآخر أخذا بعض القوة والله أعلم.

در این اسناد برخی مجهول هستند و همانطور در [اسناد]قبل از آن ،وهنگامی که یکی از آن دو بر دیگری منضم و پیوست شود بعضاً قوی به حساب میآید.

[
quote]
حضرت شیخ عبدالقادر جیلانی (ره )در کتاب " غنیة الطالبین" می فرماید:
فکم من کفن مغسول
وصاحبه فی السوق مشغول
( ای بسا کفنهای شستشو و آماده شده که صاحبان آن تا بحال در بازارها مشول خرید وفروش بوده واز موت غافل اند.)
و کم من قبر محفور
و صاحبه بالسرور مغرور
( ای بسا قبرهای حفر شده که دفن شوندگان در آن (در اثر غفلت و فریب) مسروراند)
و کم من فم ضاحک
و هو عن قریب هالک
( ای بسا انسانهای مسرور و خندان که زود است به هلاکت رسیده و نابود شوند.)
[/
quote]


صدق شیخ الاسلام عارف بالله عبدالقادر گیلانی قدس الله سره


-------- ----------

علامه مبارکفوری در "تحفة الاحوذی" می نویسد:

اعلم أنه قد ورد في فضيلة ليلة النصف من شعبان عدة أحاديث مجموعها يدل على أن لها أصلا

بدان که در فضیلت شب نیمه شعبان تعدادی احادیث وارد شده کهمجموع آنها دلالت می کند بر این که برای آن اصلی است.

تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي 3 / 365؛الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت

همو ایضاً در دو صفحه بعد می گوید:

فهذه الأحاديث بمجموعها حجة على من زعم أنهلم يثبت في فضيلة ليلة النصف من شعبان شيء والله تعالى أعلم

این احادیث به مجموع آن حجت است بر کسیکه گمان کند در فضیلت شب نیمه شعبان چیزی ثابت نشده است و خداوند متعال داناتراست.

تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي 3 / 367؛الناشر:دار الكتب العلمية – بيروت

حافظ مناوی در فیض القدیر می نویسد:

قال المجد ابن تيمية: ليلة نصف شعبان رويفي فضلها من الأخبار والآثار ما يقتضي أنها مفضلة ومن السلف من خصها بالصلاة فيها وصومشعبان جاءت فيه أخبار صحيحة أما صوم يوم نصفه مفردا فلا اصل له بل يكره قال وكذا اتخاذهموسما تصنع فيه الأطعمة والحلوى وتظهر فيه الزينة وهو من المواسم المحدثة المبتدعةالتي لا أصل لها

مجد بن تیمیه می گوید: شب نیمهشعبان در فضل آن اخبار و آثار که اقتضایبا فضیلت بودن کند روایت شده و کسانی از سلف بودند که آن را به نماز اختصاص دادندو روزه شعبان در آن اخبار صحیحی آمده است، اما روزه روز نیمه شعبان به صورت منفرد برای آناصلی وجود ندارد بلکه کراهت دارد ، همچنین میگوید(ابن تیمیه): آن را به عنوانموسمی که غذا و شیریی تهیه شود و در آن زینت ظاهر گردد ، این از مواسم جدیدبدعتی ای می باشد که برای آن اصلی نیست.

فيض القدير شرح الجامع الصغير 2 / 316؛الناشر:المكتبة التجارية الكبرى – مصر الطبعة: الأولى، 1356هــ

می گویم: بخش دوم سخن شیخ الاسلام ابنتیمیه که روزه گرفتن در نیمه شعبان را به صورت منفرد کراهت دانسته صحیح نیست چراکه در هر ماه روزه گرفتن سه روز (13،14،15) که به ایام البیض مشهور هستند مستح می باشد و بنابر همین استدلال می توان روزه گرفت. اما پخش شیریی یا درست و تهیه و زینت دادن در این شب اگر به شکرانه و بدون اینکه آن را منتسب به دین کند (قائل به سنت باشد)باشد چه اشکالی دارد؟!

با سند "صحیح " از عباد بنعوام (م 185هــ، ثقة) روایت شده است که می گوید:

قدم علينا شريك فسألناه عن الحديث، «إن اللهينزل ليلة النصف من شعبان» قلنا: إن قوما ينكرون هذه الأحاديث، قال: فما يقولون؟ قلنا:يطعنون فيها، فقال: إن الذين جاءوا بهذه الأحاديث هم الذين جاءوا بالقرآن وبأن الصلواتخمس وبحج البيت وبصوم رمضان فما نعرف الله إلا بهذه الأحاديث

شریک بر ما وارد شد و از او از این حدیث " هماناخداوند شب نیمه شعبان [بلا کیف]پایین می آید"سؤال کردیم و گفتیم: گروهی این احادیث را منکر می شوند، شریک گفت: چه میگویند؟ گفتیم: در آنها طعن وارد می کنند. گفت: همانا کسانی که این احادیث را نقل کردند همان کسانی هستند کهقرآن را نقل کردند و [نیز] نمازهای پنجگانه ، حج خانه خدا ، روزه رمضان ، ما خدارا نمی شناسیم مگر با این احادیث.

السنة لعبدالله بن أحمد 1 / 273 ح 508؛الناشر: دار ابن القيم – الدمام الطبعة: الأولى،1406 هـ - 1986م

میگویم: نزول الله تعالی نزد علمادو دیدگاه است ؛ دیدگاه نخست که قائل بهتفویض بدون تأویل که غالب سلف صالح بر این دیدگاه بودند و دیدگاه دوم قائل بهتأویل که برخی از سلف صالح و جمهور خلف صالح بر این دیدگاه هستند. در مورد شریک کهاسم کامل وی شریک بن عبدالله النخعی (م 177هــ)است، در نقل حدیث راستگوست و برخیاز ائمه در مورد او فرمودند: "كان عادلا فاضلا عابدا شديدا على أهل البدع"یعنی؛عادل، فاضل ، عابد ،بسیار بر اهل بدعت سختگیر بوده است.
ان شاء الله فرصت شد بقیه احادیثی که درفضائل نیمه شعبان وارد شده است را به بررسی قرار میدهم.
 
آخرین ویرایش:

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
و علیکم السلام و رحمة الله
برادر عبدالرحمن بزرگوار ممنونم که اطلاع دادین جزاک الله خیرا کثیرا.
برادر صدیق بسیار ازتون ممنونم که همیشه سعی در روشن کردن ما دارید همیشه از فرموده هاتون فیض میبریم .خیلی زحمتتون دادم ممنونم جزاک الله خیرا کثیرا، راستش این کتاب رو مدتی هست خریدم و متأسفانه بدون تحقیق کامل در مورد صحیح بودن احادیث وارده، توسایت گذاشتم.
امیدوارم خداوند به شما برادران بزرگوارم عمری بلند و با عزت عطا کند و به علمتان برکت بیاندازد، آمین.
 
آخرین ویرایش:

faezin

مدیریت
پرسنل مدیریت
موئسس انجمن
6/1/13
1,232
31
48
فی ارض الله
Mmx57181.gif


از شیخ شنقیطی پرسیدند:

برای استقبال از موسم های عبادت چه نصیحت و پیشنهادی داری؟

ایشان در جواب فرمودند :



بهترین کار برای استقبال از این موسم ها

استغفار گفتن زیاد است

همانا گناهان توفیق عبادت را از بنده خواهد گرفت



016.gif

 

faezin

مدیریت
پرسنل مدیریت
موئسس انجمن
6/1/13
1,232
31
48
فی ارض الله
Mmx57181.gif


توصیه های پیامبر(ص)برای ورود به ماه مبارک رمضان :

1 ای مردم، ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است.
2-نفس*های شما در ماه رمضان تسبیح است.
3-و خوابتان عبادت خداست.
4-و عمل شما مورد قبول درگاه خداست.
5-و دعایتان در این ماه عزیز مستجاب است.

6- با نیت های درست و دل*های پاک ، خواسته*هایتان را از خدا بخواهید.
7-و بخواهید که شما را در این ماه به گرفتن روزه توفیق دهد.
8-و نیز به تلاوت قرآن موفق سازد.
9-و به فقرا و محرومان صدقه بدهید.
10-در ماه رمضان به بزرگانتان احترام کنید.
11- ای مردم! جانتان در گروه اعمال شماست ، با طلب مغفرت از خدا، آزادش کنید.
12-و کسی که یک واجب را انجام دهد ثواب 70 واجب به او داده می*شود.
13-و کسی که در این ماه بر من زیاد درود فرستد، خداوند کفهٔ میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می*کند.
14- و کسی که یک آیه در این ماه از قرآن تلاوت کند، پاداش یک ختم قرآن را خواهد داشت.
15- ای مردم! اگر کسی در این ماه اخلاق خودش را نیکو و اصلاح کند، جواز عبور از پل صراط برای او خواهد بود.


ujre.png

منبع : پینوس
 

بنده الله

New member
9/6/14
39
0
0
دوستان من یک سوال در مورد استهلال ماه داشتم:
همان طور که مستحضر می باشید امروزه بوسیله علم و تکنولوژی می توان لحظه تحویل ماه را با دقت "یک ثانیه" (یا لحظه تحویل سال)محاسبه کرد و اینکار مختص امروز هم نمی باشد مثلا حکیم عمرخیام نیشابوری در قرن4 هم می توانست بوسیله علم نجوم چنین استدلالی را اثبات نماید.حال سول من این است که با وجود چنین دقتی دیگر چه نیازی به استهلال مستقیم ماه وجود دارد؟
 

صدیق

ناظر
19/1/13
620
1
18
دوستان من یک سوال در مورد استهلال ماه داشتم:
همان طور که مستحضر می باشید امروزه بوسیله علم و تکنولوژی می توان لحظه تحویل ماه را با دقت "یک ثانیه" (یا لحظه تحویل سال)محاسبه کرد و اینکار مختص امروز هم نمی باشد مثلا حکیم عمرخیام نیشابوری در قرن4 هم می توانست بوسیله علم نجوم چنین استدلالی را اثبات نماید.حال سول من این است که با وجود چنین دقتی دیگر چه نیازی به استهلال مستقیم ماه وجود دارد؟

در حدیث صحیح وارد شده است که سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و سلم فرمود:

لا تصوموا حتى تروا الهلال ولا تفطروا حتى تروه فإن غم عليكم فاقدروا له رواه البخاری و مسلم


روزه نگیرید تا هلال را می بینید و افطار (عید) نکنید تا آن (ماه) را می بینید و اگر آسمان ابری باشد روزهای ماه [شعبان] را بشمارید
.

برخی از فقها رحمهم الله تعالی رؤیت ماه را با حساب فلکی جایز دانستند از جمله ؛

وقال بن سريج وجماعة منهم مطرف بن عبد الله وبن قتيبة وآخرون معناه قدروه بحساب المنازل

ابن سریج ، و گروهی از آنان مطرف بن عبدالله و ابن قتیبه و دیگران معنای آن ،آن را شمارش کنید با حساب منازل است.


شرح النووي على صحيح مسلم 7 / 198؛الناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت الطبعة الطبعة الثانية ، 1392هــ

در اینجا قول برخی از علما نقل شد مبنی برجواز استهلال ماه رمضان بر اساس حساب فلکی لکن جمهور علما رؤیت را صحیح دانستند (رجوع شود به منبع قبل= شرح النووی علی صحیح مسلم ) و لفظ حدیث دلالت بر رؤیت میکند . شیخ یوسف قرضاوی در این خصوص مطلب نیکوئی دارد که در سایت تابش ترجمه آن موجود است می توانید مطالعه کنید.

مطرف بن عبدالله از کبار تابعین متوفی 95 هــ است که ثقه و فاضل بوده و بسیاری از صحابه را درک و از آنها حدیث روایت کرده است.

ابو العباس بن سریج از فقهای بسیار بزرگ شافعی متوفی 306 هــ است که حافظ ذهبی رحمه الله او را " الامام، شيخ الاسلام، فقيه العراقين" توصیف نموده است.

عبدالله بن مسلم بن قتیبه الدینوری از بزرگان و مورد اعتماد و صاحب تألیفات بسیار متوفی 276هــ است که امام خطیب بغدادی رحمه الله او را "ثقة دينا فاضلا" توصیف کرده است.

علامه مردوخ الکردی رحمه الله متوفی سال 1357 هــ . ش در طوماری بر اساس حساب فلکی پیشبینی 100 سال ماه رمضان و عید آن را برآورد کرده است که تا کنون حدود 36 سالی از آن می گذرد صحیح بوده است. الله اعلم.
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا