پنجاه حدیث

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
حدیث پانزدهم

15- عن عثمان«رض» عن النبی«ص» قال: «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ» [صحیح بخاری]

ترجمه: از عثمان بن عفان«رض» روایت است که رسول اکرم«رض» فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران تعلیم دهد.

[h=3]توضیح[/h]قرآن آخرین و بهترین پیام آسمانی است که به وسیله جبرئیل؛ بر محمد مصطفی «ص» نازل گردید. از آنجا که قرآن بهترین کتاب آسمانی و حامل آن، محمدع، بهترین انسان روی زمین است، طبعاً کسانی که قرآن را فراگیرند و به دیگران بیاموزانند، آنها نیز بهترین انسان*های زمان خویش محسوب می*شوند.
در حدیثی آمده است که رسول خداع فرمود: روز قیامت به صاحب قرآن گفته می*شود: تلاوت کن و بر درجه*های بهشت، بالا رو، جایگاهت نزد آخرین آیه*ای خواهد بود که تلاوت می*کنی.*
رسول خدا«ص» فرمود: در مقابل هر حرفی که از قرآن تلاوت شود، ده نیکی می*رسد.
پس بر تک*تک مسلمانان است که قرآن را فراگرفته، روزانه بخشی از آن را تلاوت کنند و در صورت امکان به دیگران نیز تعلیم دهند.
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران

[h=2]حدیث شانزدهم[/h]16- عن عبد الله بن مسعود رض قال قال رسول الله ص: «سِبَابُ الْمُسْلِمِ فِسْقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ» [متفق علیه]
ترجمه: از عبدالله بن مسعود رض روایت است که پیامبرص فرمود: دشنام دادن مسلمان فسق و جنگ با او کفر (محسوب) است.

[h=3]توضیح[/h]انسان مسلمان نزد خداوند جایگاه ویژه*ای دارد. ارزش مسلمان به خاطر ایمانی که در قلب دارد، می*باشد.
مؤمن دوست و ولی خداوند است. خداوند می*فرماید: هر کس با دوست و ولی من دشمنی بورزد، خود را برای مبارزه با من آماده کند.
از این*رو نباید مسلمان در پی آبروریزی و تحقیر برادر مسلمان خویش برآید و یا علیه او اسلحه به دست گیرد و بجنگد، بلکه باید مسلمانان از هر نژاد و رنگی که هستند، دست به دست هم داده، در کنار هم برای مبارزه علیه باطل و جهاد با کفار آماده شوند.
ما امروزه متأسفانه شاهد جنگ*های داخلی فراوانی بین قبایل مختلف هستیم که هیچ*کدام از آنها برای خدا و در راه خدا نیست، بلکه به خاطر حمایت از قوم و فامیل خویش است. این*گونه جنگ*ها از نظر اسلام، جاهلی است و منجر به کفر تلقی می*شود.
اگر کسی جنگ با مسلمانان را حلال و جایز بداند، کفر کرده است، اما اگر حلال نداند، در این صورت کلمه کفر به معنی کفران نعمت و عدم توجه به اخوت اسلامی است. والله اعلم

[h=2][/h]
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
[h=2]حدیث هفدهم[/h]17- عن عمر ابی أبی سلمة رض قال, قال لی رسول الله ص: «يَا غُلاَم! سَمِّ اللهَ وَكُلْ بِيَمينِكَ وَ كُلْ مِمَّا يَليِكَ» [متفق علیه]
ترجمه: عمر بن ابی سلمه رض می*گوید، رسول اکرم ص خطاب به من چنین فرمود: ای پسرک! به نام خدا و با دست راست و از پیش خود غذا بخور.

[h=3]توضیح[/h]باید دانست که اسلام دینی است اجتماعی و منظم، که پیروانش را همواره به رعایت آداب در همه چیز امر نموده است.
در حدیث فوق، پیامبر خداع در کلماتی مختصر، مهم*ترین آداب غذا خوردن را به امتش آموخت. بنابراین هنگام غذا خوردن باید دست*ها تمیز باشد، بسم الله گفته شود، لقمه با دست راست برداشته شود. و اگر چند نفر در کنار هم غذا می*خورند، ضمن رعایت حال یکدیگر، هر یک از پیش خود غذا بخورند، لقمه*ها متوسط باشد و در اثنای خوردن غذا، حرکتی که باعث آزردگی خاطر همراهان بشود، انجام نگیرد.
هم*چنین باید از پرخوری پرهیز نمود و شکم را به سه حصه تقسیم کرد: بخشی برای غذا، بخشی برای آب و بخشی برای تنفس. اگر واقعاً ما هنگام غذا خوردن موارد فوق را رعایت کنیم، هیچ*گاه دچار بیماری*های گوارشی نخواهیم شد.
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
[h=2]حدیث هجدهم[/h]18- عن أنس بن مالک رض عن النبی ص قال: «يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا، وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا» [صحیح بخاری]
ترجمه: از انس بن مالک رض روایت است که رسول اکرم ص فرمود: آسان بگیرید و سخت*گیری نکنید، مژده دهید و بیزار نکنید.

[h=3]توضیح[/h]برخی می*پندارند که اسلام دین خشونت و سخت*گیری است، باید گفت که اگر قرار باشد انسان، آزاد از همه چیز و مطابق خواهش*های نفسانی خویش زندگی را به سر کند، آن*گاه درست است که اسلام سخت*گیر است، زیرا محدودیت*هایی در دین مبین اسلام، به خاطر جلب منفعت و دفع ضرر از انسان، وجود دارد که با خواهش*های انسان*ها کاملاً مطابقت ندارد.
اما اگر دین اسلام را در مقابل سایر ادیان و دیگر قوانین ساختگی قرار بدهیم، متوجه خواهیم شد که اسلام سراسر آزادی و آسانی و به دور از خشونت است. در حدیث آمده است که: شخصی نزد رسول خدا ص آمد و گفت: من به خاطر این*که امام مسجد، قرائت نماز را طولانی می*کند، نمی*توانم در نماز جماعت شرکت کنم. رسول خدا ص اصحاب را در مسجد گرد آورد و به موعظه پرداخت و با عصبانیت گفت: چرا بعضی از شما، مردم را از عبادت خدا بیزار می*کنید؟ و افزود: به هنگام امامت نماز، رعایت حال ضعیفان، حاجتمندان و مریضان را بکنید. پس می*طلبد داعیان به سوی اسلام، با استفاده از حکمت و بصیرت، عموم مردم و خصوصاً قشر جوان را برای عمل نمودن به احکام اسلام تشویق و آماده سازند. و نباید با سخت*گیری و حساسیت بی*جا، عرصه را بر جوانان تنگ کرده، آنان را از دین و ایمان فراری دهند.
 

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
[h=2]حدیث نوزدهم[/h]19- عن أبی هریرۀ«رض» قال قال رسول الله«ص»: «يَمِينُكَ عَلَى مَا يُصَدِّقُكَ عَلَيْهِ صَاحِبُكَ» [صحیح مسلم]
ترجمه: ابوهریره «رض» روایت می*کند که رسول اکرم «ص» فرمود: سوگند تو بر آن چیزی خواهد بود که طرف مقابل از تو باور کند.


[h=3]توضیح[/h]در قلب انسان مؤمن، عظمت نام خدا به عنوان نمادی از ایمان و اعتقاد به خدا وجود دارد، به طوری*که انسان مسلمان حاضر می*شود همه چیز خود را از دست بدهد؛ ولی این عظمت را هم*چنان حفظ نماید. طبیعی است که مسلمان عمداً و به ناحق نام خدا را نادیده نمی*گیرد و از آن رد نمی*شود. بنابراین سوگند به نام خدا در شریعت اسلام برای احقاق حق در نظر گرفته شده است. قابل ذکر است که در برخی از قبایل به جای سوگند به نام خدا، روش*های دیگری از قبیل داغ* دادن روغن، افروختن آتش و دم* زدن لقمه مرسوم است، باید گفت که هیچ یک از این روش*ها، اسلامي و شرعي نبوده و حجت نيست و نبايد متهم را به اين*گونه سوگندها مجبور ساخت و هم*چنین نباید متهم، حاضر به تحمل این سوگند*های جاهلی بشود؛ زیرا اعمال نمودن این روش*ها بیانگر ضعیف بودن ایمان کسانی است که دست به این روش*ها می*زنند.
بعضی از مردم، هنگام سوگند خوردن، به گمان خود زرنگی به خرج داده از کلمات مشترک المعنی استفاده می*کنند، تا هم طرف مقابل را قانع سازند و هم از گزند سوگند، محفوظ بمانند. رسول خداع در این حدیث، خطاب به چنین کسانی فرمود: سوگند شما مطابق نیت کسی خواهد بود که شما را سوگند می*دهد، نه مطابق نیت شما.
 

اسما

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
113
پسندها
0
عَنْ أَبِی الدَّرْدَاءِ ، قَالَ :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله علیه وسلم - : مَا طَلَعَتْ شَمْسٌ قَطُّ إِلاَّ بُعِثَ مَلَکَانِ یُنَادِیَانِ یُسْمِعَانِ مَنْ عَلَى الأَرْضِ غَیْرَ الثَّقَلَیْنِ : یَا أَیُّهَا النَّاسُ هَلُمُّوا إِلَى رَبِّکُمْ ، فَإِنَّ مَا قَلَّ وَکَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَأَلْهَى ، وَلا غَرَبَتِ الشَّمْسُ قَطُّ إِلاَّ بُعِثَ بِجَنْبَتَیْهَا مَلَکَانِ یُنَادِیَانِ : اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلْفًا وَأَعْطِ مُمْسِکًا تَلَفًا.


ترجمــــــه:
از ابودرداء رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ روز خورشید طلوع نمی کند مگر اینکه دو فرشته فرستاده می شود و آن دو فریاد می زنند و تمام ساکنان زمین بجز انس و جن همه را می شنوانند (و اینگونه می گویند) ای مردم بسوی پروردگارتان بیایید ، همانا آنچه کم باشد و کفایت کند بهتر است از آنچه زیاد باشد و فرد را از یاد الله غافل و مشغول گرداند. هیچ روز خورشید غروب نمی کند مگر اینکه به دوسمت خورشید دو فرشته فرستاده می شود و آن دو فریاد می زنند: یا الهی به انفاق کننده مال جاگزینی بده و به دست نگه دارنده از انفاق تباهی نصیب گردان.

تحـــــقیق: این حدیث صحیح است و در مسند احمد بن حنبل نیز روایت شده است.
 
آخرین ویرایش:
بالا