نگاه مختصر بر زندگی حضرت علی اسدالله

عمر

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
15/1/13
نوشته‌ها
490
پسندها
0
محل سکونت
پشت پلکهای خیسم
پس از به شهادت*رسیدن حضرت عثمان در سال 35 هجری مسلمانان به حضرت علی بن ابی طالب بیعت نمودند، و او را به خلیفه و رهبر جهان اسلام انتخاب کردند.
اسم و نسب حضرت علی
نام مبارکش علی، لقبش اسدالله (شیر خدا) اسم پدرش أبوطالب، نام مادرش فاطمه، مدت چهار سال و نه ماه خلافت و رهبری جهان اسلام را به عهده داشت، و در سن 63 سالگی به دست عبدالرحمن بن ملجم در 19 رمضان زخمی و در 21 رمضان سال 40 هجری شهید و در نجف اشرف مدفون است.
(صفات و خدمات حضرت علی )
«حضرت علی از جانب مادر و پدر عموزاده آنحضرت بود، و مانند حضرت عثمان دختر پیغمبر را تزویج کرد، و نخستین نوجوانی بود که ایمان آورد، و تربیت*شدة آنحضرت بود. از این رو از روح اسلام و مقصود به پیغمبر بایستی کاملاً آگاه باشد، گذشته بر این بالطبع معلم اخلاق و مایل بزهد و انزوا بود.
ولی به موقع لزوم در امور دنیا و سیاست نیز کاملاً شریک می*باشد، صفات عجیب و غریب داشت، از کودکی در خدمت آنحضرت بود، و تا وفات صمیمانه خدمت نمود، و در دفع دشمنان اسلام جنگ*های مردانه کرد، کراری بود غیر فرار و در بجاآوردن آنحضرت، چنانکه در قرآن می*فرماید: _ بود([12]). حضرت علی زمان به خلافت رسید کشورهای زیادی در زمان پیامبر ص و ابوبکر و عمر و عثمان y فتح و مسلمان شده بودند، همچنانکه دوستانی زیادی برای اسلام به وجود آمده بود، بالطبع دشمنانی نیز به وجود آمده بودند.
از طرفی کشورهای فتح*شده نیاز به اصلاحات اساسی و انقلاب درونی داشتند، و از طرفی دیگر مقابله با دشمنان و توطئه*های آنان.
متأسفانه دشمنان اسلام که در آن زمان، جهان مسیحیت و یهود و مجوسی بودند، توانستند در بین مسلمانان تفرقه به وجود بیاورند، و جنگ داخلی گریبان*گیر حضرت علی شد و درگیری*های سختی میان مسلمانان رخ داد، و در نتیجه حضرت علی به شهادت رسید.

نمونه از حق* جوی حضرت علی
(وقتی که حضرت علی t تصدی خلافت مسلمانان را عهده*دار گردید، برادرش عقیل نزد او آمد و گفت: یا علی! تو هم اکنون مقام خلافت و رهبری جامعه مسلمین را به عهده داری، می*خواهم که از بیت المال مقداری به من دهی. بنا به قولی: (مقداری بر سهم من بیفزایی. حضرت علی t فرمودند: وقتی که غروب شد و هوا تاریک گردید نزد من برگرد. حضرت علی در سر موعد کیسه*ای چرمی را آماده کرد و تکه*ای آهن را داغ کرد و در لای کیسه گذاشت. در موعد مقرر که عقیل وارد شد، کیسه را به او داد. عقیل که کیسه را گرفت دستش سوخت و کیسه را به زمین انداخت. حضرت علی t که حال او را چنین دید، گفت: آخر مادر به سوگت بنشیند، وقتی از آتش دنیا این حال را داری، فردا در روز قیامت حال تو و حال من چگونه باشد که من هم با تو باید به جهنم بیایم. ای عقیل کسی یک درهم یا یک دینار به مسلمانان خیانت کند در قیامت پلی را بر روی جهنم برای او نصب می*کنند بر روی آن قرار می*گیرد و پل در زیر پایش فرو می*ریزد، و او در آتش جهنم هفتاد پاییز (سال) می*سوزد([13]).
(حضرت علی فرموده اند: پنج چیز را به شما توصیه می*کنم:
1- هیچ یک از شما به جز به پروردگارش امیدوار نباشد.
2- و به جز او را کسی ترس نداشته باشد.
3- اگر چیزی که نمی*داند از او بپرسند، شرم نکند که بگوید نمی*دانم.
4- شرم نکند که یاد بگیرد.
5- بدانید، صبر و بردباری که از ایمان است، به منزله سر از بدن است، وقتی که سر بریده شود، بدن رفتنی است، و همچنین اگر صبر نماند، ایمان رفتنی است)([14]).

([1])- خاتم النبیین پروفسور شوشتری.
([2])- خاتم النبیین پروفسور شوشتری.
([3])- امام ترمذی.
([4])- امام ابوداوود.
([5])- ترجمة انیس المؤمنین.
([6])- خاتم النبیین پروفسور شوشتری.
([7])- * توضیح مترجم:
«بدون شک حضرت عمر t به معنی و مفهوم آیة . بیشتر و بهتر آگاه و دانا بوده است، و می*دانست که هیچ نیازی به گذاشتن این خریدنامه در لای کفن نیست که مأمورین آن را پیدا کنند و بردارند و اجازه ملاقات بگیرند و به پیشگاه باری تعالی . برسانند. و همچنین می*دانسته است که یک خانواده بی*لانه و کاشانه که لقمه نانی را که یکی از بچه*های گرسنه آنان در لای دهنش بگذارد و به آن سد جوع و رمقی بکند ندارند و در حاشیه شهر مدینه به حیات فلاکت*بار خود ادامه می*دهند. در این صورت دست*زدن به چنین اقدامی توصیه به اطرافیان به امت اسلامی و جانشینان آینده خلافت و حکومت امت اسلامی است که بدانند بار مسئولیت سنگین است، همه چیز حساب و کتاب دارد، غفلت سلب مسئولیت را نمی*کند، توصیه به ما است، به ما امت اسلامی از رأس هرم جامعه تا قاعده آن که اگر هرکس وظیفه خود را انجام ندهد و به مسئولیت خود عمل نکند و دین خود را ادا ننماید، جامعه ایده*آل اسلامی جامعه*ای که خداوند متعال آخرین پیامبر بزرگوار خود حضرت محمد مأمور تشکیل آن و خط مشی نظام اجتماعی آن را به او وحی و نازل نمودند، خودنمایی نخواهد کرد، و فرمان خداوند اجرا نخواهد شد. در این صورت آنچه که مسلم است مسئولیت تنها به عهدة کسی که در رأس هرم است نیست، بلکه از رأس هرم تا قاعدة آن هرکسی در حد مسئولیت خود مورد بازخواست قرار خواهد گرفت» م).
([8])- شش نفر عبارت بودند از: حضرات عثمان، علی، طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص، عبدالرحمن بن عوف y.
([9])- تاج الجامع للأصول جلد 2.
([10])- منطق الطیر.
([11])- قصه*های شیرین.
([12])- خاتم النبیین – شوشتری.
([13])- قصه*های شیرین.
([14])- قصه*های شیرین.


 

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
برادر امین برای منظم بودن پست ها از گرینه تشکر استفاده کنید بجای پست اسپم
جزاکم الله خیر در خصوصی هم بهتون این نکته رو گفتم پس رعایت کنید .
 
بالا