Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نظر شهید همت درباره اصحابی که در جنگ احد باعث شکست مسلمین شدند

taha______alone

کاربر فعال و مفید
1/1/70
208
0
من خیلی کم به عقاید مذهبی شهدای هشت سال جنگ ایران و حزب بعث کار دارم.
و بیشتر اون مرامشونو دفاع از خاک و ناموسشون برام مقدسه.
اما این سخن حاج همت به نوبه خودش برام خیلی جالب بود

1-آیا پیامبر(ص)اشتباه تعیین کرد ؟؟؟ یعنی پیامبر(صلی الله) در پیامبریش و فرماندهی کل قوا اشتباه تعیین میکرد ؟؟افراد شجاع و غیور و دلیر رو انتخاب نمیکرد برای؟؟؟؟؟؟(متاسفانه اینجای کلیپو نفهمیدم)
چرا ارتفاع رو ترک کردن؟
شجاع نبودن که بودن
دلیر نبودن که بودن
از زبده ها نبودن که بودن
از مومنین خاص نبودند که بودند

چی باعث شد که این اتفاق بیفته؟
عدم اطاعت از فرماندهی به علت وجود هوای نفس
یعنی خاص ترین مومن بودند ولی مومنین خاصم در یک زمان گول شیطان رو میخورند.

من سخنرانی شهید از 1:31 تا 2:21 اوردم ...سخنرانی کامل حاجی در لینک زیر

http://www.aparat.com/v/ZrB1U

 

Maryam

مدیریت
1/12/13
307
0
معلومه که جز ذات پاک حضرت حق هر کسی می تونه جایزالخطا باشه
 

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
معلومه که جز ذات پاک حضرت حق هر کسی می تونه جایزالخطا باشه

خواهر ستاره، اصطلاح جایز الخطا یک اصطلاح اشتباه هست. خطا یا گناه هیچ وقت جایز نیست. بلکه حرامه.
بجای این لفظ باید لفظ ممکن الخطا را بکار برد. چون هر کسی ممکن هست گناه بکنه. اما جایز نیست گناه بکنه.
 

Maryam

مدیریت
1/12/13
307
0
بله برادر منم منظورم همین بود ولی لفظ اشتباه رو به کار بردم جزاک الله تعالی خیرا
 

صالح

New member
1/1/70
4
0
خواهر ستاره، اصطلاح جایز الخطا یک اصطلاح اشتباه هست. خطا یا گناه هیچ وقت جایز نیست. بلکه حرامه.
بجای این لفظ باید لفظ ممکن الخطا را بکار برد. چون هر کسی ممکن هست گناه بکنه. اما جایز نیست گناه بکنه.

با سلام و عرض ادب

نکته ی کلامی منحصر به فردی را بیان فرمودید: خطا یا گناه هیچ وقت جایز نیست. بلکه حرامه.
پس خطا همان گناه است که حرمت فعلی دارد و نتیجه ی اخروی آن نیز عقوبت خواهدبود؟!!

پس برادر چگونه عالمان اهل سنت فرموده اند:
«للمصيب أجران وللمخطيء أجر واحد»؛
یعنی نه تنها مخطی گناه نکرده ؛ بلکه صاحب اجر می باشد؛ زیرا خطا کار خطا نموده و قصد گناه نداشته است. ابن حجر در مورد نزاعهای اصحاب می فرماید:

أما الحروب الواقعة بينهم فإن وقع من بعضهم بغض فذاك من غير هذه الجهة بل للأمر الطاريء الذي اقتضى المخالفة ولذلك لم يحكم بعضهم على بعض بالنفاق وإنما كان حالهم في ذاك حال المجتهدين في الأحكام للمصيب أجران وللمخطئ أجر واحد والله أعلم. فتح، ج1، ص63.

اما با این بیان شما اصحاب گناهکار می شوند و گناهکار نیز عقوبت خواهد داشت.

برادر مطلبی که به این خواهر فرمودید اشتباه است.
 

صدیق

مدیریت
1/19/13
620
1

با سلام و عرض ادب

نکته ی کلامی منحصر به فردی را بیان فرمودید: خطا یا گناه هیچ وقت جایز نیست. بلکه حرامه.
پس خطا همان گناه است که حرمت فعلی دارد و نتیجه ی اخروی آن نیز عقوبت خواهدبود؟!!

پس برادر چگونه عالمان اهل سنت فرموده اند:
«للمصيب أجران وللمخطيء أجر واحد»؛
یعنی نه تنها مخطی گناه نکرده ؛ بلکه صاحب اجر می باشد؛ زیرا خطا کار خطا نموده و قصد گناه نداشته است. ابن حجر در مورد نزاعهای اصحاب می فرماید:

أما الحروب الواقعة بينهم فإن وقع من بعضهم بغض فذاك من غير هذه الجهة بل للأمر الطاريء الذي اقتضى المخالفة ولذلك لم يحكم بعضهم على بعض بالنفاق وإنما كان حالهم في ذاك حال المجتهدين في الأحكام للمصيب أجران وللمخطئ أجر واحد والله أعلم. فتح، ج1، ص63.

اما با این بیان شما اصحاب گناهکار می شوند و گناهکار نیز عقوبت خواهد داشت.

برادر مطلبی که به این خواهر فرمودید اشتباه است.

وعليكم السلام

مع الاحترام به اين مي گويند مغلطه يا همان سفسطه ...

منظور كاك آلباني از خطاء كه حرام است به قرينه ي گناه ، خطائي است كه در آن گناه باشد مگر نــه مجرد وقوع خطاء حرام نيست هرچند براي آن سه معني بيان شده است.( براي اطلاع بيشتر بنگريد به : المفردات في غريب القرآن للراغب ،ص 287 ،قاموس قرآن ، علي اكبر قرشي 2 / 258 - 265 ) يك نوع آن مدلول گناه است و شخص خاطي بازخواست مي شود.

امّا در مورد خطاي اصحاب و يا خطاي مجتهد، اين نوع خطاء در چهارچوپ اجتهاد معنا پيدا مي كند ومستند به حديث صحيح سيدنا رسول الله صلي الله عليه و سلم مي باشد و اجر و ثواب در اينجا براي وقوع خطاء نيست بلكه به خاطر تلاش و كوشش مجتهد است.
 
بالا