Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شهید سید قطب

tazkerah

Moderator
2/10/13
564
0
%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%82%D8%B7%D8%A8.jpg


در زیر زندگینامه و تفسیر ارزشمند(فی ظلال القرأن) اثر با ارزش شهید سید قطب ، مبارز اهل سنت ، ترجمه ی فارسی دکتر مصطفی خرمدل رو برای دانلود گذاشتیم : گفتنی است که مقاله اثری است از مركز تحقيقات مجمع جهانى تقريب مذاهب و امکان وجود مطالبی در آن می رود که توسط فائزین مورد تآیید نباشد...
زندگینامه شهید سید قطب به صورت نسخه ی pdf (حجم : ۹۵kb )دانلود
تفسیر فی ظلال القرآن ترجمه ی فارسی دکتر مصطفی خرمدل فایل word (حجم : ۱۵mb)دانلود
 
آخرین ویرایش:
1/1/70
256
0
السلام علیکم...
جزاک الله خیرا...
اما دوستان مستحضر باشند که در تفسیر فی ظلال مرحوم سید قطب چیزهایی هست که خلاف عقیده اهل سنت هست.

 

tazkerah

Moderator
2/10/13
564
0
السلام علیکم...
جزاک الله خیرا...
اما دوستان مستحضر باشند که در تفسیر فی ظلال مرحوم سید قطب چیزهایی هست که خلاف عقیده اهل سنت هست.

علیکم السلام محب السف عزیز
البته خلاف عقیده که چه عرض کنمlkdhbpdi
چون بحث عقیده بحث ساده ای نیست که یک نفر را به سستی در آن متهم کنیم
ایشان در تفسیر فی ظلال مقداری در برخی مباحث تند روی دارند که آن هم ناشی از محیط خشن و بی رحم زندان بوده متأسفانه برادر خوبم
اصولا" تفسیر فی ظلال یکی از متفاوت ترین تفسیرهای اهل سنت به شمار می رود که برخی از علما آن را متهم به تندروی کرده اند
 
1/1/70
256
0
علیکم السلام محب السف عزیز
البته خلاف عقیده که چه عرض کنمlkdhbpdi
چون بحث عقیده بحث ساده ای نیست که یک نفر را به سستی در آن متهم کنیم
ایشان در تفسیر فی ظلال مقداری در برخی مباحث تند روی دارند که آن هم ناشی از محیط خشن و بی رحم زندان بوده متأسفانه برادر خوبم
اصولا" تفسیر فی ظلال یکی از متفاوت ترین تفسیرهای اهل سنت به شمار می رود که برخی از علما آن را متهم به تندروی کرده اند

تذکره عزیز، علمای بزرگی بر سید قطب رحمه الله رد داده اند. خصوصا در مورد کتاب فی ظلال القرآن.
شیخ البانی رحمه الله بر سید قطب رد داده بخاطر اینکه در کلامش سخنان وحدت وجودیها وجود دارد.
محمود شاکر رحمه الله نیز بخاطر طعن سید قطب رحمه الله بر صحابه ای نظیر سیدنا عثمان و سیدنا معاویه رضی الله عنهما رد داده است.
شیخ عبدالله الدویش رحمه الله کتابی دارد به نام: المورد الزلال فی التنبیه علی اخطاء الضلال و در این کتاب حدود صد و هشتاد خطا از سید قطب رحمه الله بیان کرده است.
همچنین قرضاوی و ندوی و فرید عبدالقادر و علی جریشه نیز بر سید قطب رحمه الله بخاطر قضایای تکفیر و بعضی هاشون هم بخاطر سهل انگاری در قضیه شرک، رد داده اند.
البته این چیزها رو برای این میگم که دوستان اگر تفسیر فی ظلال سید قطب رحمه الله رو مطالعه میکنند متوجه باشند که نباید بطور کامل به این کتاب اعتماد کرد و همه مطالب اون رو عقیده اهل سنت دونست.
 

ghotb.net

Active member
12/21/14
43
0
Kermanshah
شهید سید قطب را کسی باید نقد کند که در حد و اندازه های ایشان باشد، در ضمن وقتی کسی خودش در راه وامانده و با کسالت و خستگی تمام راه می رود قطعا آنکه را که معمولی و مسلط راه می رود به چشم تندرو می بیند ... شهید اسلام سید قطب مردی بود به مثابه یک امت ... مردی که اندیشه هایش تاج و تخت جباران و طاغوتان را به لرزه می افکند ... از این روست که جباران و دست نشاندگان غرب حاکم بر کشور های اسلامی از نشر افکار سید رحمه الله در هراسند و اجازه نشر کتاب های ایشان را در کشورهایشان نمی دهند ... شهید اسلام سید قطب بی گمان طلایه دار بیداری اسلامی در معاصر بوده و هست و باورهای ایشان در حال شکل گیری در قلب و روح اکثریت جوانانی است که باور به شکل گیری دوباره امت اسلام بر اساس قرآن و سنت دارند ...
اندیشه های شهید اسلام سید قطب بزرگ تر از آن است که نقد های برخاسته از روح حزبی و فرقه ای بخواهد مانع شکل گرفتنش در بطن جامعه شود.
ان شاء الله در آینده نچندان دور به شبهاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.
هر کسی نقد می شود جز رسوالله صلی الله و علیه و سلم و این باور ماست اما این قبیل نقد ها برخاسته از روح جزبی و فرقه ای است ...
آیا شیخ قرضاوی و ربیع مدخلی از دیدگاه شما قابل نقد هستند؟


سید قطب رحمه الله می فرماید:
هر کلمه و سخنی نمی تواند به درون قلب ها راه یابد و آنها را به حرکت وادارد، بلکه تنها سخنانی این شایستگی را دارند که از خود خون جاری کنند، زیرا تنها آنها هستند که قلب انسان زنده را تغذیه می کنند و به آن زندگی می بخشند ..
صاحبان قلم می توانند چیزهای بسیار بسازند، اما به یک شرط و آن شرط این است که خود بمیرند تا افکارشان از گوشت و خونشان تغذیه کند و زندگی کند .. آنچه را که معتقدند حق است بگویند و خونشان را فدای کلمه حق نمایند .. افکار ما و سخنان ما چون اجسادی خشک و بی روحند تا اینکه در راه آنها بمیریم و آنها را با خون خود تغذیه کنیم، آنگاه است که مانند زندگان به پا می خیزند و در میان زندگان زندگی می کنند.


Neshanehay Rah.jpg
 
آخرین ویرایش:

kurdnews

کاربر فعال و مفید
1/1/70
312
0
جزاکم الله خیرا-خدا سید قطب رحمه الله رو به بهترین درجات جنه الفردوس شاد کنه-ایشون در واقع پدر رستاخیز امت در خواب اسلام معاصر هستند یعنی تا جایی منزلت ایشون والاست حتی دشمنان از ایدلوژی های ایشان برای حکومت و ... استفاده می کنند من همین چند روز پیش کلیپی از حسن رحیم پور ازغدی یکی از استراتژیستین های ایران دیدم در مورد سید قطب رحمه الله کنفراسی رو برگزار کرده بود به راستی نقطه های از زندگی ایشون رو بحث میکرد برای من جای افتخار بود ولی هر چند لاف میزد میخواست ایشونو با نواب صفوی و یکی دیگه که جاش نیست بگم مقایسه کنه در حالی که وقتی سید قطب نطریه میدادن اینا تو قنداق بودن نه میدونستن انقلاب چیه ...ولی دیگه حیف سید عزیز لابی نداشت و حکومت رو به دست نگرفت عده ای دیگه از دشمنان مبانی اهل سنت رو دزیدن و شعار اسلام امریکایی و مبارزه با استکبار و ...سر دادن در حالی که همش اسکی از شهید بود ...فقط برادر لطف کنید یک سری شبهاتی در مورد سید هست من برا خودم مدت هاست سواله کی میتونه جواب بده؟ شما دوستان سایت قطب اگر بتونید این شبهات رو پاسخ بدید عالی میشه
 

ghotb.net

Active member
12/21/14
43
0
Kermanshah
برادر بالاخره هرکسی از جانب خودش یا مذهب اش یا حزب اش یا ... به شکلی به معرفی شهید سید قطب می پردازد ... یا باورهای او را می ستاید و یا رد می کند ولی حرف ما این است که نقد باید علمی و مستند و در قالب مقالات و کتاب و از جانب کسانی باشد که در حد و اندازه های نقد باشند که بتوان به آن جواب داد.
ان شاء الله در آینده در قالب مقالاتی در سایت به این گونه شبهات که بر باورهای سید وارد می کنند و باورهای ما هم هست پاسخ خواهیم داد.
پس صبور باشید

Neshanehay Rah.jpg
 

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
شهید سید قطب را کسی باید نقد کند که در حد و اندازه های ایشان باشد، در ضمن وقتی کسی خودش در راه وامانده و با کسالت و خستگی تمام راه می رود قطعا آنکه را که معمولی و مسلط راه می رود به چشم تندرو می بیند ... شهید اسلام سید قطب مردی بود به مثابه یک امت ... مردی که اندیشه هایش تاج و تخت جباران و طاغوتان را به لرزه می افکند ... از این روست که جباران و دست نشاندگان غرب حاکم بر کشور های اسلامی از نشر افکار سید رحمه الله در هراسند و اجازه نشر کتاب های ایشان را در کشورهایشان نمی دهند ... شهید اسلام سید قطب بی گمان طلایه دار بیداری اسلامی در معاصر بوده و هست و باورهای ایشان در حال شکل گیری در قلب و روح اکثریت جوانانی است که باور به شکل گیری دوباره امت اسلام بر اساس قرآن و سنت دارند ...
اندیشه های شهید اسلام سید قطب بزرگ تر از آن است که نقد های برخاسته از روح حزبی و فرقه ای بخواهد مانع شکل گرفتنش در بطن جامعه شود.
ان شاء الله در آینده نچندان دور به شبهاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.
هر کسی نقد می شود جز رسوالله صلی الله و علیه و سلم و این باور ماست اما این قبیل نقد ها برخاسته از روح جزبی و فرقه ای است ...
آیا شیخ قرضاوی و ربیع مدخلی از دیدگاه شما قابل نقد هستند؟


سید قطب رحمه الله می فرماید:
هر کلمه و سخنی نمی تواند به درون قلب ها راه یابد و آنها را به حرکت وادارد، بلکه تنها سخنانی این شایستگی را دارند که از خود خون جاری کنند، زیرا تنها آنها هستند که قلب انسان زنده را تغذیه می کنند و به آن زندگی می بخشند ..
صاحبان قلم می توانند چیزهای بسیار بسازند، اما به یک شرط و آن شرط این است که خود بمیرند تا افکارشان از گوشت و خونشان تغذیه کند و زندگی کند .. آنچه را که معتقدند حق است بگویند و خونشان را فدای کلمه حق نمایند .. افکار ما و سخنان ما چون اجسادی خشک و بی روحند تا اینکه در راه آنها بمیریم و آنها را با خون خود تغذیه کنیم، آنگاه است که مانند زندگان به پا می خیزند و در میان زندگان زندگی می کنند.


مشاهده فایل‌پیوست 2086

چنان از سید قطب دفاع می کنید انگار بزرگتر از او کسی در این عصر نبوده و نیست.
سید قطب یک جاهل به اسلام بود و کسانی که امروزه پیرو اویند، تکفیریها هستند که همه را غیر خودشان کافر می پندارند.
قبلا بصورت مفصل در مورد سید قطب با برادر صدیق بحث کردیم که موجود هست. می تونید به اون بحث مراجعه کنید.
 

heravi-abooansar

کاربر فعال و مفید
3/4/13
215
0
در اینکه سید قطب رحمه الله مرتکب خطاهایی شده اند شک نیست . نمونه اش قضاوت اشتباه حضرتش در مورد شورشیان علیه خلیفه ی ثالث سیدنا عثمان رضی الله عنه میباشد که البته در جایی دیگر ایشان سخنی دیگر میگویند و همین شورش را توطئه ی یهودیان میدانند... و این دلیلی بر همه ی ماست تا در مورد شخضیت هیچ شخص عالمی مطلق گرا نباشیم چرا که همین مطلق گرایی بزرگترین خوره ای است که میتواند مسلمین را به افول بکشاند . اما نباید با وجود این در حق حضرتش اجحاف کرد . هر عالمی ممکن است خطا داشته باشد و همین هست که باعث بالندگی علم در جهان اسلام شده و میشود . قرار نیست همگی در زندگی شان بدون خطا باشند .
خواهشی که از دوستان دارم این هست که تقوای الله رو داشته باشیم و در مورد کسی قضاوت نکنند و بر ایشان و برای تمام گذشتگانمان دعای مغفرت کنیم ...
 
آخرین ویرایش:

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
در اینکه سید قطب رحمه الله مرتکب خطاهایی شده اند شک نیست . نمونه اش قضاوت اشتباه حضرتش در مورد شورشیان علیه خلیفه ی ثالث سیدنا عثمان رضی الله عنه میباشد که البته در جایی دیگر ایشان سخنی دیگر میگویند و همین شورش را توطئه ی یهودیان میدانند... و این دلیلی بر همه ی ماست تا در مورد شخضیت هیچ شخص عالمی مطلق گرا نباشیم چرا که همین مطلق گرایی بزرگترین خوره ای است که میتواند مسلمین را به افول بکشاند . اما نباید با وجود این در حق حضرتش اجحاف کرد . هر عالمی ممکن است خطا داشته باشد و همین هست که باعث بالندگی علم در جهان اسلام شده و میشود . قرار نیست همگی در زندگی شان بدون خطا باشند .
خواهشی که از دوستان دارم این هست که تقوای الله رو داشته باشیم و در مورد کسی قضاوت نکنند و بر ایشان و برای تمام گذشتگانمان دعای مغفرت کنیم ...

برادر ابو انصار، این که شما ذکر کردید فقط یکی از انحرافات سید قطب رحمه الله هست. ( به او میگم رحمه الله که برخی دوستان فکر نکنند بنده نیز طبق منهج خودِ سید قطب، هر کسی را که با من مخالف باشد تکفیر می کنم. بلکه او را مسلمان میدانم اما مسلمانی که راه حق را گم کرده و عده ی بسیاری را نیز با خود به انحراف کشانده است ).
عالم نیز نبوده است که بگوییم اهل اجتهاد بوده یا با دلیل شرعی سخن گفته. در دین الله تعالی بدون علم سخن گفته و خود که گمراه شده، دیگرانی را نیز به گمراهی کشانده است.
مشکل اینجاست که خیلی از مردم از جمله شما تصور می کنید سید قطب عالم بوده است. در حالیکه غیر از دیوانگانِ او و اخوانیها، کسی این حرف را نزده و خیلی ها که در امر دین، به هر کسی که رنگ دینی به خود داده باشد اعتماد می کنند، فریب آنها را خورده اند.
 

kurdnews

کاربر فعال و مفید
1/1/70
312
0
سلام علیکم و رحمه الله خدمت همه ی دوستان ایمانی بخصوص برادر آلبانی...برادر خودت بهتر میدونی شرایط جامعه رو این طور تازیدن به یک شخصیت اسلامی و داعی بسیار ناجوانمردانه ست خودت خیلی بهتر میدونی یکی از اصول اهل سنت و جماعت نقد شخصیت هاست یعنی هر شخصیت ، رفتار و ...هر کسی در اسلام قابل نقد و بررسی هست بغیر از رسول الله علیه صلاه و سلام ..اما نقدم راهکارهایی داره برادر نباید با زبان فارسی اونم به این شدت ی داعی اسلامی که در قید حیات نیست رو کوبید خودت خیلی بهتر میدونی چقد دشمن داریم...کاش انصاف داشتیم...دلیل دارید اغا سند بدید تا همه بدونن ...
 

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
سلام علیکم و رحمه الله خدمت همه ی دوستان ایمانی بخصوص برادر آلبانی...برادر خودت بهتر میدونی شرایط جامعه رو این طور تازیدن به یک شخصیت اسلامی و داعی بسیار ناجوانمردانه ست خودت خیلی بهتر میدونی یکی از اصول اهل سنت و جماعت نقد شخصیت هاست یعنی هر شخصیت ، رفتار و ...هر کسی در اسلام قابل نقد و بررسی هست بغیر از رسول الله علیه صلاه و سلام ..اما نقدم راهکارهایی داره برادر نباید با زبان فارسی اونم به این شدت ی داعی اسلامی که در قید حیات نیست رو کوبید خودت خیلی بهتر میدونی چقد دشمن داریم...کاش انصاف داشتیم...دلیل دارید اغا سند بدید تا همه بدونن ...

برادر کورد، چیزهایی که شما گفتید را می دانم. اما این برای برخورد و تعامل اهل سنت با اهل سنت است. نه منحرفانی امثال سید قطب.
پارسال در همین ماه رمضان بنده مفصلا با برادر صدیق در این مورد بحث کردم.
می تونید به این بحث مراجعه کنید.
تبرئه استاد سید قطب از برخی سخنان
 

من-مسلمانم

Active member
1/28/15
31
0
سلام علیکم
جناب آلبانی شما این کلیپ صوتی رو چندین بار چندین بار که از سخنان شیخ آلبانی رحمه الله هست گوش کنید میفهمید اون اگه چیزی گفته نه مثل شما به سید قطب کوبیده نه تکفیرش کرده نه به بهش گفته جاهل به اسلام نه گفته بدعتی نه گفته گمراه !!! حالا نمیدونم چرا شما دارید جای شیخ آلبانی رحمه الله دارید در مورد مسائل قضاوت میکنید!!!! خود شیخ تو همین کلیپ به سوال کننده میگه که شما میخواهید من سید قطب رو تکفیر کنم؟!!! من دارم حرفم رو میزنم شما باز یه چیزی میگید از همه دوستان تقاضا میکنم این کلیپ صوتی رو گوش کنید ببینید شیخ رحمه الله چقد قشنک در مورد سید قطب رحمه الله حرف میزنه حالا این جناب کاربر آلبانی حرفاشون رو مقایسه کنید ببینید طرز بیانشون چقدر فرق داره؟!!!
دانلود کلیپ صوتی
 

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
سلام علیکم
جناب آلبانی شما این کلیپ صوتی رو چندین بار چندین بار که از سخنان شیخ آلبانی رحمه الله هست گوش کنید میفهمید اون اگه چیزی گفته نه مثل شما به سید قطب کوبیده نه تکفیرش کرده نه به بهش گفته جاهل به اسلام نه گفته بدعتی نه گفته گمراه !!! حالا نمیدونم چرا شما دارید جای شیخ آلبانی رحمه الله دارید در مورد مسائل قضاوت میکنید!!!! خود شیخ تو همین کلیپ به سوال کننده میگه که شما میخواهید من سید قطب رو تکفیر کنم؟!!! من دارم حرفم رو میزنم شما باز یه چیزی میگید از همه دوستان تقاضا میکنم این کلیپ صوتی رو گوش کنید ببینید شیخ رحمه الله چقد قشنک در مورد سید قطب رحمه الله حرف میزنه حالا این جناب کاربر آلبانی حرفاشون رو مقایسه کنید ببینید طرز بیانشون چقدر فرق داره؟!!!
دانلود کلیپ صوتی

السلام علیکم.
گوش کردم. حرف بنده هم همان حرف شیخ آلبانی رحمة الله علیه است.
میشه بفرمایید بنده کجا سید قطب رو تکفیر کردم؟
اصلا کسی از سلفیها را می شناسید که سید قطب را تکفیر کرده باشد در حالیکه خودِ سید قطب، همه ی جوامع اسلامی را تکفیر میکند؟
شیخ آلبانی همان اول جواب می گوید سید قطب عالم نبوده و ادیب بوده. حرف من نیز همین است. چرا باید به این شخص، امام خطاب شود؟
وقتی میگوییم امام، یعنی امام در دین و به شهادت شیخ آلبانی ( البته اگر حرف شیخ آلبانی رحمه الله را قبول دارید )، سید قطب عالم نبوده، پس شایسته ی لقب امام نیست.
اما جاهل بوده و این را شیخ آلبانی صراحتا در تایید کتاب شیخ ربیع حفظه الله که در رد سید قطب است گفته که سید قطب، جاهل به اصول و فروع اسلام است و در همین تاپیک به اون اشاره شده که تکرارش نمی کنم.
بهتره فقط به یک کلام از شیخ آلبانی رحمه الله در این مورد اکتفا نفرمایید که فکر کنید گمشده ی خود را در آن یافته اید. بقول شیخ البانی رحمه الله : هر کس می گوید آلبانی سید قطب را در جای معینی تکفیر کرده همانند کسی است که می گوید آلبانی سید قطب را در جای معینی مدح و ثنا گفته. اینها اهل اهواء هستند و کاری با آنها نمی شود کرد. این را نیز در همین تاپیک ذکر کردم.
 

سامان

کاربر فعال و مفید
1/1/70
193
0


اصلا کسی از سلفیها را می شناسید که سید قطب را تکفیر کرده باشد در حالیکه خودِ سید قطب، همه ی جوامع اسلامی را تکفیر میکند؟


لطفا با دقت ببینید :



سپس در سال 1415 کتاب "العواصم مما فی کتب سید قطب من القواصم" توسط شیخ ربیع حفظه الله منتشر شد که شیخ آلبانی رحمة الله علیه در مورد این کتاب گفت:
((كل ما رددته على سيد قطب حق وصواب، ومنه يتبين لكل قارئ مسلم على شيء من الثقافة الإسلامية أن سيد قطب لم يكن على معرفة بالإسلام بأصوله وفروعه، فجزاك الله خيراً أيها الأخ الربيع على قيامك بواجب البيان والكشف عن جهله وانحرافه عن الإسلام))
کل چیزهایی که در رد سید قطب نوشته ای حق و صواب است و خواننده ای که مقداری با فرهنگ اسلامی آشنا باشد برایش واضح می شود که سید قطب نه به اصول و نه به فروع اسلام شناخت دارد. پس الله به تو ای برادر ربیع جزای خیر دهد بخاطر انجام وظیفه در بیان کردن و آشکار کردن جهل و انحراف این شخص از اسلام..


اما سوال :

آیا در این سخن شیخ البانی تکفیر ضمنی بر سید قطب رحمة الله نیست؟

انگاه که سید قطب رحمت الله علیه را منحرف از اسلام میداند ایشان رحمت الله علیه را تکفیر نکرده است ؟


 

kurdnews

کاربر فعال و مفید
1/1/70
312
0
دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه



هههه ولله آدم از ختده غش میکنه کی میاد از شهید سید قطب دفاع میکنه شماها خودتون پایه ریز تروریسم و تکفیر توی دنیای اسلامید این مساله به شما تکفیریون-صهیونیستی مربوط نمیشه

اولین کسی که تفکر نبش قبر رو در اسلام رایج کرد کی بود؟

اوایت تکفیرویون که امت مسلمان رو تکفیر کرد کیه و چه مکتبیه؟

اولین کسانی که خون و خرافه رو وارد اسلام کردند کی بودن؟

اولین کسایی که برده ی جنسی و صیغه ناموس مردم رو رایج کرد کیه؟
 
چنان از سید قطب دفاع می کنید انگار بزرگتر از او کسی در این عصر نبوده و نیست.
سید قطب یک جاهل به اسلام بود و کسانی که امروزه پیرو اویند، تکفیریها هستند که همه را غیر خودشان کافر می پندارند.
قبلا بصورت مفصل در مورد سید قطب با برادر صدیق بحث کردیم که موجود هست. می تونید به اون بحث مراجعه کنید.
برادر آلبانی شما در حق شیخ ها خیلی تندروی می کنید، همچون شیخ عریفی و شیخ سید قطب ( رحمت الله علیه) . برادر شما با همه مشکل دارید . شیخ ابن باز از سید قطب به خوبی یاد کرده است . کسی حق دارد که بر سید قطب رد کند که در اندازه ی ایشان باشد .
مسلمانان در این سرزمین ها بسیاردر مدح و ثنای وی بر صبر و استقامت بر آشکار کردن حق گفته اند.و مشایخ بزرگواری ( از کبار علما ی اسلام) همچون شیخ بن باز و عبدالرزاق عفیفی و عبدالرحمن دوسری و امثال آنان بر وی ثنا گفته و بخوبی یاد کرده اند.و همیشه از سید قطب به خوبی یاد می کردند.
 

آلبانی

کاربر فعال و مفید
4/15/13
458
0
برادر آلبانی شما در حق شیخ ها خیلی تندروی می کنید، همچون شیخ عریفی و شیخ سید قطب ( رحمت الله علیه) . برادر شما با همه مشکل دارید . شیخ ابن باز از سید قطب به خوبی یاد کرده است . کسی حق دارد که بر سید قطب رد کند که در اندازه ی ایشان باشد .
مسلمانان در این سرزمین ها بسیاردر مدح و ثنای وی بر صبر و استقامت بر آشکار کردن حق گفته اند.و مشایخ بزرگواری ( از کبار علما ی اسلام) همچون شیخ بن باز و عبدالرزاق عفیفی و عبدالرحمن دوسری و امثال آنان بر وی ثنا گفته و بخوبی یاد کرده اند.و همیشه از سید قطب به خوبی یاد می کردند.

السلام علیکم اخی جان.
اخی، بنده نه مریض هستم و نه روانی که بخواهم از روی حقد و کینه یا هر چیز دیگه ای، با اینها مخالف باشم.
مخالفت بنده از روی امر دینی است نه هوی و هوس. در مورد عریفی در تاپیک خودش بحث بشه بهتر هست.
در مورد سید قطب رحمه الله، بنده مشکل دارم با ایشون. چون ایشون با صحابه مشکل داره. کسی که با صحابه مشکل داشته باشه حتی اگر پدرم باشه باهاش مشکل دارم. این اصل اعتقادی نزد اهل سنت هست.
شيخ الاسلام ابن تيميه رحمه الله در العقیدة الواسطیة می گوید:
وَمِنْ أُصُولِ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ:
250- سَلَامَةُ قُلُوبِهِمْ وَأَلْسِنَتِهِمْ لِأَصْحَابِ مُحَمَّدٍ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
و از اصول اهل سنت و جماعت، سالم ماندن قلب ها و زبان هایشان در مورد اصحاب محمد صلی الله علیه و سلم است.
و امام ابوزرعه رازی می گوید:
هر وقت دیدید کسی حتی یکی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم را مورد تَنَقُص قرار میدهد، بدان که زندیق است.
حال سید قطب بدگویی عثمان ذی النورین می کنه و می گه که عهد عثمان، شکافی بود بین خلافت شیخین و علی رضی الله عنهم.
معاویه و عمرو عاص رو سب می کنه و ابوسفیان رضی الله عنه رو تکفیر.
ولاء و براء ما اگر بر اساس عقیده نباشه، پس بر اساس چیه؟ این شخص به صحابه توهین کرده. حالا چون سید قطب هست، باید چشم پوشی کنیم؟
این فقط یکی از گمراهی های سید قطب عفا الله عنه هست.
اما مدح و ثنای شیخ ابن باز رحمه الله بر او:
برادر گل من، مسأله ای که باید بدونی اینه که حزبیها و مجنونین سید قطب، این فتاوی را انتشار میدن. ولی سخنی از اینکه چه زمانی این سخن گفته شده به میان نمیارن.
دلیلش چیه؟ چون سلف ما یک قاعده ی زیبا دارن که بر این دروغ حزبیها پایان می بخشه. اون قاعده چیه؟ قاعده اینه:
فلما استعانوا علینا بالتدلیس، استعنا علیهم بالتاریخ.
یعنی:
وقتی بر علیه ما از تدلیس کمک گرفتند، ما هم بر علیه آنها از تاریخ کمک می گیریم.
شیخ ابن باز رحمه الله زمانی بر او ثنا گفته اند که از مردم در مورد سید قطب شنیده اند و اینکه کشته شده و و و...
قابل توجه این که علمای اهل سنت، زمانی که در مورد شخصی سخن می گویند، که همه از خوبی آنها می گویند، بخاطر حسن ظن و اینکه اصل بر برائت اشخاص است، تا مادامی که خلاف آن ثابت شود، او را تزکیه می کنند. اما زمانی که خلاف آن ثابت شد، چی؟
بعنوان مثال، شما اگر کتب سلف همانند کتاب شرح اصول اعتقاد اهل سنت لالکائی یا شرح السنة امام بربهاری یا کتب امام احمد را بخوانید می بینید که یکی از قواعدی که برای شناخت مبتدع ذکر کرده اند، این است:
من ستر علینا بدعته لم تخف علینا الفته.
یعنی:
کسی که بدعت خود را از ما پنهان کند، نمی تواند الفتش را از ما پنهان کند.
یعنی به مجرد اینکه سلف می دیدند شخصی که بدعت خود را پنهان کرده، با اهل بدعت همنشین است، او را به همان اهل بدعت ملحق می کردند.
اینجا نیز همین است. شیخ ابن باز ثنای سید قطب را میگوید چون بنا بر برائت اصلیست و هنوز برای شیخ اقوال این شخص و تفکراتش بصورت جزئی و دقیق معلوم نیست.
قاعده ی بعدی نزد اهل سنت و حدیث، این قاعده است:
الجرح المُفَسَّر مقدَّم علی تعدیل مجمل
یعنی:
جرح مفسر ( یعنی علت جرح را بیان کرده ) بر تعدیل مجمل ( یعنی بصورت اجمالی و نه به تفصیل، شخص را تعدیل کردن ) مقدم است.
حال تعدیل شیخ ابن باز رحمه الله برای سید قطب، مجمل است یا مفصل؟
و کسانی که سید قطب را جرح کرده اند، مفسر جرح کرده اند یا مجمل؟
کاملا واضح است. شیخ ابن باز رحمه الله تعدیل مجمل کرده اند. و اتفاقا بعدا او را جرح می کنند. آنجایی که از شیخ ابن باز سوال می شود که سید قطب در فی ظلالش، استوا را به هیمنه تفسیر کرده، شیخ رحمه الله می فرماید: کلامش در مورد استواء دال بر این است که این شخص در تفسیر، ضائع و مسکین است.
این سخن شیخ ابن باز رحمه الله در سال 1416 هـ است. یعنی چهار سال قبل از وفاتشان.
یا هنگامی که سخن سید قطب در مورد موسی علیه السلام را برای ایشان می خوانند، ایشان می گوید:
استهزاء نسبت به انبیاء، خودش ارتدادی مستقل است.
و یا زمانی که سخن سید قطب در مورد معاویه و عمرو بن عاص را برایش می خوانند، می گوید:
کلامیست قبیح، و می گوید که این کتاب ها باید پاره پاره شود.
می بینی برادر جان. برای دفاع از یک شخصیت، از هر وسیله ای استفاده می کنند و اگر نه برای یک سنی واقعی، وقتی بحث صحابه به میان آید، هیچ مماشاتی با هیچ کسی ندارد. بقول یکی از ائمه ی سلف، سنی واقعی کسی است که هر گاه بدعتی ذکر شود، برایش تعصبی نداشته باشد.
 

طارق

New member
10/11/15
1
0
برادر ابو انصار، این که شما ذکر کردید فقط یکی از انحرافات سید قطب رحمه الله هست. ( به او میگم رحمه الله که برخی دوستان فکر نکنند بنده نیز طبق منهج خودِ سید قطب، هر کسی را که با من مخالف باشد تکفیر می کنم. بلکه او را مسلمان میدانم اما مسلمانی که راه حق را گم کرده و عده ی بسیاری را نیز با خود به انحراف کشانده است ).
عالم نیز نبوده است که بگوییم اهل اجتهاد بوده یا با دلیل شرعی سخن گفته. در دین الله تعالی بدون علم سخن گفته و خود که گمراه شده، دیگرانی را نیز به گمراهی کشانده است.
مشکل اینجاست که خیلی از مردم از جمله شما تصور می کنید سید قطب عالم بوده است. در حالیکه غیر از دیوانگانِ او و اخوانیها، کسی این حرف را نزده و خیلی ها که در امر دین، به هر کسی که رنگ دینی به خود داده باشد اعتماد می کنند، فریب آنها را خورده اند.


خداوند از سر تقصیرات همه بگذرد.اعتدال زمانی که علم کافی به قضایا وجود ندارد اولی تر است اگرچه زمانی بوده که سید قطب رحمه الله یک رافضی مثل کاشانی را در نامه ای "سید" خطاب میکند آن هم به دلیل دشمنی با آمریکا. چه فایده از یک باطل رویگردان و به باطل دیگر رو می نهد. از سوی دیگر سید قطب برای اسلام در برابر ملحدان و کافران از جان خود گذشت و کسی جز الله از عقیده واقعی او خبر ندارد و شایسته است نا تاکید و نه تخریب شود و با اعتدال درباره آنچه که مورد اختلاف است صحبت شود ولی آنچه برای دین الله مصلحت دارد باید گفت. به قول آلبانی رحمه الله کسانی که سید قطب راکشتند دشمنان اسلام بودند. و حال ای آقای آلبانی دنباله رو مدعیان سلفی مثل مدخلی نباش که دین و دنیا را خلط کرده و قلمش گاها برای رضای حاکمان می سرد. حاکمان عربستان به دلیل اینکه جهاد را تعطیل کرده اند با افکار جهادی مقابله می کنند و شماجوان یا ... پرشور اندیشه ات رادست آنان نسپار. و آخر اینکه اسلام نه بدون سید قطب ناقص می ماند و نه بدون علمای نزدیک به حاکمان عربستان. دینت را از کتاب الله و سنت رسولش صلی الله علیه وسلم بگیر. معلمانت رااز انسانهای صدر اسلام و آنها که بر منهج راستین رسول الله صلی الله علیه وسلم بودند برگیر.
 
بالا