- 1/1/70
- 265
- 1
- 0
بسم الله الرحمن الرحیم
إنَّ هَذاالعِلمَ دینٌ، فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ دینَکُم
سپاس خدایی را که در زمان نبودپیامبران، کسانی از اهل علم قرارد که کسی را که گمراه شده، به هدایت ارشاد نمایندو از کوری، آنها را برهانند و با کتابُ الله، دلهای مرده را زنده کنند. چه بسا کسانی که توسط شیطان گمراه شده اند را راهنما شده و چه بسا راه گم کرده ای را که هدایت نموده اند. چه بزرگ است تاثیر آنها بر مردم و چه بی ثمر است تاثیر مردم برآنها. از دین الله تحریف مبطلین و تاویل جاهلان و انتساب گمراهانی را که پرچم های بدعت را بلند کرده اند، نفی می کنند.
الله سبحانه و تعالی را ثنا می گویم و او را شکر می کنم و شهادت میدهم الهی جز او نیست و شریکی ندارد و شهادت میدهم محمد بنده و فرستاده ی او و برگزیده اش و خلیل اوست. صلی الله علیه وعلی آله و صحبه وسلم.
اما بعد:
الله سبحانه و تعالی را ثنا می گویم و او را شکر می کنم و شهادت میدهم الهی جز او نیست و شریکی ندارد و شهادت میدهم محمد بنده و فرستاده ی او و برگزیده اش و خلیل اوست. صلی الله علیه وعلی آله و صحبه وسلم.
اما بعد:
از الله جل و علا برای خود و شما علم سودمند و عمل صالح و قلب خاشع مسألت دارم.
بار الها به ما بیاموز چیزی که به مانفع می رساند و نفع برسان به ما به وسیله ی چیزی که به ما می آموزی و علم و عمل وهدایت و سنت را بر ما زیاد گردان ای ارحم الراحمین.
و اما بعد:
امام مسلم رحمه الله از محمد بن سیرینرحمه الله چنین روایت می کند:
بار الها به ما بیاموز چیزی که به مانفع می رساند و نفع برسان به ما به وسیله ی چیزی که به ما می آموزی و علم و عمل وهدایت و سنت را بر ما زیاد گردان ای ارحم الراحمین.
و اما بعد:
امام مسلم رحمه الله از محمد بن سیرینرحمه الله چنین روایت می کند:
« إن هذا العلم دین فانظرواعمن تأخذون دینکم »
این علم، دین است. پس بنگرید که دینتان را از چه کسی می گیرید.
این قول، در مسائل یادگیری علم بسیارمهم است. امکان ندارد که بشود از هر شخص مجهولی علم فرا گرفت – یعنی تزکیه ی علمای افاضل اهل سنت را نداشته باشد – زیرا این علم، دین است، پس در یادگیری دین، اصل این است که علم را از کسی بگیریم که تزکیه ی اهل علم را دارا باشد و امکان ندارد بشود علم را از کسی گرفت که نه منهجش مشخص است و نه علمش، و در این مورد، رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:
« یحمل هذا العلم من کل خلف عدوله ینفون عنه تحریف الغالین وانتحال المبطلین وتأویل الجاهلین » رواه البیهقی و صححه الالبانی
این علم را در هر نسلی، عادل ترینشان حمل خواهند کرد که تحریف غالیان و انتساب باطل گرایان و تاویل جاهلان را از آن خواهند زدود.
امام مالک رحمه الله می گوید:
( لایؤخد العلم عن أربعة :
ـ سفیه معلن السفه.
ـ و صاحب هوى یدعوا إلیه.
ـ و رجل معروف بالکذب فی أحادیث الناس و إن کان لایکذب على الرسول صلى الله علیه وسلم.
ـ و رجل له فضل و صلاح لا یعرف ما یحدث به )
علم از چهار شخص گرفته نمیشود:سفیهی که سفاهتش بر همه آشکار است. صاحب بدعتی که بسوی بدعتش دعوت می دهد. شخصی که معروف است به دروغگویی در سخنان مردم و اگر چه که بر رسول الله صلی الله علیه وسلم دروغ نگوید. و شخصی که دارای فضل وصلاح است، اما خودش نسبت به آنچه که می گوید نا آگاه است.امام مالک رحمه الله می گوید:
( لایؤخد العلم عن أربعة :
ـ سفیه معلن السفه.
ـ و صاحب هوى یدعوا إلیه.
ـ و رجل معروف بالکذب فی أحادیث الناس و إن کان لایکذب على الرسول صلى الله علیه وسلم.
ـ و رجل له فضل و صلاح لا یعرف ما یحدث به )
و امام بربهاری رحمه الله می گوید:
( والمحنة فی الإسلام بدعة، و أما الیوم فیمتحن بالسنة لقوله : { إن هذا العلم دین ، فانظروا عمن تأخذوا دینکم }
و { و لا تقبلوا الحدیث إلاممن تقبلون الشهادة } فننظر فإن کان صاحب سنة ، له معرفة ، صدوق کتبت عنه و إلاترکته .)
( والمحنة فی الإسلام بدعة، و أما الیوم فیمتحن بالسنة لقوله : { إن هذا العلم دین ، فانظروا عمن تأخذوا دینکم }
و { و لا تقبلوا الحدیث إلاممن تقبلون الشهادة } فننظر فإن کان صاحب سنة ، له معرفة ، صدوق کتبت عنه و إلاترکته .)
کتاب شرح السنة للبربهاری طبعة دارالأثار الصفحة 45 ، 46
محنت در اسلام بدعت است، وامروز، با سنت، امتحان کرده می شود. بخاطر این سخن که: این علم دین است. پس بنگرید دین خود را از چه کسی می گیرید. و این سخن که: و حدیث را از کسی قبول نکنید مگر از کسی که شهادتش را قبول می کنید.
پس نگاه می کنیم، اگر صاحب سنت بود و شناخت داشت، صدوق است و حدیثش نوشته می شود و در غیر این صورت، ترک کرده می شود.
پس سلف پیوسته، گروهی،گروه دیگر را تزکیه می دادند و این تزکیات از گذشتگان به آیندگان می رسید و علمای ما علم را نمی گرفتند مگر از کسی که تزکیه شده بود و از شیوخ خود اجازه دریافت کرده بود.
آخرین ویرایش: