جدیدترین‌ها

خوش آمدید به انجمن فائزین

برای بهره مندی از تمامی امکانات در انجمن ثبت نام کنید

Ask question

Ask Questions and Get Answers from Our Community

Answer

Answer Questions and Become an Expert on Your Topic

Contact Staff

Our Experts are Ready to Answer your Questions

توصیه هایی به آقا دامادها قبل از ازدواج

faezin

مدیریت
پرسنل مدیریت
موئسس انجمن
6/1/13
1,232
31
48
فی ارض الله
توصیه هایی به آقا دامادها قبل از ازدواج

122.jpg

هر گاه خواستی تصمیم به انجام کاری بگیری، لازم است استخاره کنی و به الله پناه ببری تا آنچه را که بیشتربه مصلحت توست برایت برگزیند، پیغمبرت صلی الله علیه وسلّم بهترین الگو ونمونه این کار است که استخاره می فرمود و شیوه انجام آن را نیز آشکارا برای صحابه بیان می کرد. البتّه استخاره تنها مختصّ ازدواج نیست، زیرا ازدواج کاملاً خیر است بلکه برای کارهای دیگری نیز تشریع شده است، از جمله:
برای تعیین وقت ازدواج، ودختری که انتخاب کرده اید، مکان ازدواج،آنچه در ازدواج باید انجام ، یاخرج شود و دیگر چیز هایی که با استخاره انسان از خدای خویش می تواند طلب خیر و نیکی نماید.
با این کار الله سبحانه وتعالی آنچه را دوست داری ، بر خواهد گزید، چه آن را با چشم خود دیده باشی وچه ندیده باشی.

مشورت (استشاره)
که به معنی طلب مشورت و نظر درست است. پس ای کسی که نیت ازدواج داری ، بر توست که با کسی که به علم و امانتداریش اعتماد داری، در هر قسمت از این کار مبارک، مشوره کنی و در این راستا رسول گرامیت بهترین الگوی توست زیرا الله می فرماید:
(وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ)(آل عمران/۱۵۹)
همچنین گفته اند که: (پایبندی به مشورت باعث نجات انسان می گردد) یا ( اگر با مردم مشورت کنی در عقل آنان شریک شده ای.) مشورت کردن نه عیب است ونشانه ضعف مشورت کننده، بلکه درهایی را به رویتان می گشاید که قبلاً باز نبودند و نمی دانستید چگونه بازشان کنید؟؟؟مشورت نمودن راه ورسم انسانهای فهمیده و عاقل است وبرعکس، هرکس از مشورت دوری کند، تنها تابع نظر خود خواهد شدو گفته اند : هر گاه خداوند بخواهد کسی را هلاک نماید، با رأی ونظر خود آن فرد او را از بین می برد.
باید مشورت واستخاره، را نصب العین خود قرار دهید تا انشاء الله تعالی قدمهایتان محکم واستوار باشند، اما بیشتر مردم این دو امر مهم را به فراموشی سپرده اند، شیخ الاسلام ابن تیمیه -رحمه الله- می فرماید:” هرکس مشورت کند، پشیمان نمی شود، و هرکه استخاره کند، دچار ضرر وخسارت نمی گردد” ازبعضی بزرگان نقل شده که گفته اند:”هرکس از خداوند طلب خیر (استخاره) کند، و با بندگان او مشورت نماید، هرگز خسارت دیده نمی شود”

دعاء:
از دعا غافل نباشید، زیرا بهترین چیز به همراه مشورت واستخاره همان دعاست. اصرار در دعا نیز از مهمترین عبادات به حساب می آید، لذاست که از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت شده که فرمودند: ((الدعاء هو العبادة))((دعا اصل عبادت است).پس دستهایت را به سوی آن ذاتی بلند کن که حیا می کند که دست بنده اش را که برای طلب به سویش دراز شده، خالی بر گرداند.همان ذاتی که می فرماید:
( وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ) ( غافر/۶۰)(ربّ شما فرموده که مرا(با دعا کردن) بخوانید تا شمارا اجابت کنم.) اوقات اجابت دعا را پیدا وبرای دعا کردن انتخاب کن. که در بسیاری اوقات دعا بهتر مستجاب می شود:
– در نیمه ی آخر شب ، وقت سحر
– بعد از نمازهای فرض
– بین اذان واقامه
– هنگام بارش باران
– آخرین ساعات عصر روز جمعه
– در سجده ی نماز
– بعد از تشهّد آخر نماز
– ماه مبارک رمضان وشبهایی که احتمال لیلة القدر در آنها می رود

انتخاب همسر
زندگی زناشویی میدان تجربه وخطا و محل چشیدن وطعم کردن نیست، اگر کسی دنبال دختر مورد نظرو شریک آینده زندگیش بگردد بر وی ملامتی نیست زیرا اگر نگاه مختصری بیندازید می بینید که بزرگترین مشکلات ازدواج و سختی ها و از هم گسیختگی های آن، از عجله در انتخاب همسر ،بدون تحقیق و دقّت کافی ناشی می شود. بعضی مردم تنها با یک نگاه سحر انگیز دختری به او دل بسته شده، او را نتخاب می کنند، بعضی نیز به مال او چشم طمع می دوزند، یا به خاطر چیز دیگری با او ازدواج می کنند این گونه ارتباطها، که با چنین اهدافی انجام می گیرند، زود است که از بین رفته وپایان یابند.

صفات نیک همسر
در هنگام پرداختن به این موضوع، اوّلین چیزی که به ذهن خطور می کند، حدیث پیامبر صلّی الله علیه وسلم است که فرموده اند:” ((تنكح المرأة لأربع ، لمالها ، ولحسبها ، ولجمالها ، ولدينها ، فاظفر بذات الدين تربت يداك)) .( معمولاً هدف از ازدواج با زنان چهار چیز است : مال او، شرف خانوادگی، زیبایی، دیانت وتقوا. تو زن دیندار را اختیار کن که فایده خواهی دید.) یک بار از حضرت -صلی الله علیه وسلّم- پرسیدند: چه زنی از تمام زنان بهتر است؟ فرمودند:زنی که شوهر از دیدنش شاد شود، و وقتی که به او سخنی می گوید از امرش اطاعت می کند، و در نفس خود او را نافرمانی نمی کند، و مالش را در راهی که دوست ندارد خرج نمی کند.)
این هم روایت شده که: چهار چیز نشانه سعادت انسانند: زن صالح ونیکوکار، خانه ی وسیع، همسایه ی خوب و نیکوکار، سواری راحت.
امام غزّالی -رحمه الله- می فرمایند: “امر رسول خدا صلی الله علیه وسلّم به اختیار زن صاحب دین به معنای نهی از انتخاب همسر زیبا نیست، بلکه به معنای نهی از در نظر گرفتن زیبایی بدون دین، در انتخاب همسر است، و حضرت از این نهی فرموده، زیرا زیبایی غالباً انسان نادان را وا می دارد که بدون توجه به دیانت زن، با اوازدواج نماید . نهی حضرت در اینجا واقع می شود.”
امّا زیبایی در چشم آبی یا سبز،یا سیاه یا عسلی رنگ یا در چشمان بزرگ یا کوچک یا مژه های بلند یا کوتاه نیست. بلکه زیبایی در چشمانی است که وقتی تو با خشم به آنها نگاه می کنی با خشم جوابت را نمی دهند.
کنیز بسیار زیبا و صاحب کمالاتی را به مأمون عرضه کردند، تها عیبی که داشت این بود که یکی از پاهایش کمی شل بود
مأمون به صاحب کنیز گفت: دستش را بگیر و برگرد. اگر شل نبود ، حتماً او را می خریدم. کنیز در جوابش گفت: ای امیرالمؤمنین، شما در وقت نیاز خود به شل بودن نظر ندارید، مأمون از این جواب کنیز شگفت زده شد و دستور خریدش را صادر نمود.
یکی از صفات پسندیده این است که زن بچه دار شود- یعنی نازا و عقیم نباشد- زیرا رسول خدا -صلّی الله علیه وسلّم- فرمود اند:( با زن پر عشق ومحبّت و بارور(ولود) ازدواج کنید، زیرا من در روز قیامت به زیاد بودن تعداد افراد امّت خود افتخار خواهم کرد.) می توان زن باور را نیز از قرائن وشواهد، در خانواده و نزدیکانش، تشخیص داد، البته این چیزی ظنی است، امّا لازم است که مرد در انتخاب خود به آن توجه کند. و ازدواج با زن عقیم ونازا لذّتی زودگذرو مصلحتی موقت و دل خوش کردن به ازدواجی بدون دردسر است. زیرا حضرت معقل بن یسار رضی الله عنه نقل می کند که: مردی به خدمت رسول الله صلی الله علیه وسلّم رسیدند و گفتند: من زن زیبا و با خانواده ای پیدا کرده ام، امّا بچه دار نمی شود،آیا با او ازدواج کنم؟ فرمودند:نه آن مرد برای بار دوم آمدند و همان خواسته را تکرار کردند باز هم پیامبر صلی الله علیه وسلّم او را از این ازدواج منع فرمودند برای بار سوم باز درخواست خود را تکرار کردند پیامبر صلی الله علیه وسلّم در جواب فرمودند: ((تزوجوا الودود الولود)) . (( با زنان بسیاردوست دارنده ی بارور ازدواج کنید.))
یکی دیگر از صفات نیک همسر این است که باکره(دختر) باشد. اسلام به ازدواج با زنان باکره تشویق فرموده، منظور از باکره هم زنی است که قبلاً با هیچ مرد دیگری رابطه زناشویی وجنسی نداشته است . زیرا دختران باکره بیش از بیوه زنان، شوهرانشان را دوست می دارند و با آنان دمساز می شوند، و این طبیعت وسرشت انسان است که با اولین دوست بیشتر الفت پیدا می کند. در حدیث شریف از حضرت جابر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: (( با دختران باکره ازدواج کنید، زیرا رحمهایشان پاکتر و بارورتر ، زبانهایشان شیرین تر و قلبشان ساده تر است و با مال کم زودتر راضی می شوند.))
جابر با بیوه زنی ازدواج کرده بود پیامبر صلی الله علیه وسلّم به او فرمود: (چرا با دختر باکره ای ازدواج نکردی تا با هم شوخی و سرور نمایید)
الله تعالی از زنان باکره تمجید نموده و این صفت را مختصّ زنان و حوران بهشتی قرار داده: (إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً * فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَاراً)(الواقعة/۳۵ ، ۳۶) .
امام غزّالی -رحمه الله- می فرمایند: در زن باکره صفاتی هست که در بیوه وجود ندارد،
یکی این است که زن باکره غیر از شوهر خود به هیچکس عشق نمی ورزد و مطمئن ترین نوع محبّت ، عشق زن به همسر اوّل است.
دیگر، از خوبی های زن باکره این است که مردان به آنان میل و رغبت دارند، و از آنان گریزان نیستند زیرا طبیعت انسان معمولاً از چیزی که قبل از او دیگران به آن دست زده (و ازغذایی که از آن خورده باشند،) دوری می جوید و استفاده از آن بر او سنگین است.
از جمله این صفات آن است که غالباً دختران بکر با تمام شرایط شوهر می سازند، زیرا با او مأنوس شده و مردی غیر از او ندیده و با دیگری شرایط مختلف را پشت سر نگذاشته اند، و ممکن است زن بیوه با بعضی از عاداتی که از شوهر دوّم می بیند سازگار نشود چون قبلا با چیزی غیر از آن الفت پیدا کرده است.
امّا تمام آنچه گفتیم ، اصلاً بدان معنا نیست که ازدواج با زن بیوه مطلقاً مذموم وناپسند است،
و این درست نیست که در ذمّ ازدواج با آنان به حدی زیاده روی کنیم که مردم از آن متنفر شوند. زیرا چه بسیارند بیوه زنانی ، که به مراتب از دختران هم بهترند. بهترین مثال در این باره ، زنان حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلّم – امهات المؤمنین- هستند که همه غیر از حضرت عائشه،( رضی الله عنهن جمیعاً) بیوه بوده اند. خداوند می فرماید: (عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْوَاجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَاراً)(التحريم/۵) که در این آیه بیوه را قبل از باکره ذکر فرموده (و گویا به نوعی ترجیح داده است).
رسول الله ازدواج – صلى الله عليه وسلم – هنگامی که خبردار شدند که ازدواج جابر- رضي الله عنه – با یک بیوه زن، به این انجام گرفته تا از نه خواهر صغیر وی نیز مراقبت ونگه داری کند، به او تبریک گفتند.
یکی از صفات حسنه ای که در زن کم سن وسال وجود دارد این است که سنّ او بیش از کم نباشد شاید این سؤال به ذهن بعضی برسد که چرا نباید با زن کم سنّ وسال ازدواج کرد؟ در چواب گفته می شود که:منظور از ازدواج با زن کم سنّ وسال ازدواجی است که اختلاف سنّی بین زن ومرد بسیار زیاد باشد،مثلاً ازدواج مردی بالای پنجاه سال با دختری کمتر از پانزده سال سن ،ممکن است مشکلات و خطرات زیادی به دنبال داشته باشد به خصوص در زمانه ما که پایبندی به موازین دینی در نزد بسیاری از مردم ضعیف گشته است.
امام ابن جوزی -رحمه الله- می فرمایند:” نادان ترین انسانها پیرمردی است که دختر بچه ای را به نکاح خود در می آورد، در این شکی نیست که اوج لذت در نکاح با زن کم سنّ است، امّا مردی مسن، اگر با زن کم سنّ وسال نابالغی ازدواج کرده باشد ، لذت جنسی زناشویی با او نیز در اوج نخواهد بود، و وقتی این زن (در نکاح مرد مسنّ) بعد از مدتی تازه به سنّ بلوغ می رسد، میل به همبستری بیشتری پیدا می کند، امّا پیرمرد طاقت این کاررا ندارد! و اگر به زور بخواهد این خواسته را برآورده کند، نتوانسته ودر نتیجه زود هلاک می شود ومی میرد.”
واگر بگویند، پس چرا رسول الله صلی الله علیه وسلّم با عائشه ام المؤمنین -رضی الله عنها- ازدواج کردند، در حالی که سن عایشه(رضی الله عنها) تنها نه سال بوده، و پیامبر صلی الله علیه وسلّم پنجاه وسه ساله بوده اند؟ در جواب می گوییم: این حالت، خاصّ بوده و به چند دلیل،از قاعده ی معمول خارج است :
اولاً: اینکه شخصیّت هیچ کس دیگری قابل قیاس با شخصیّت جناب رسول الله صلی الله علیه وسلّم نیست، به همین دلیل هم حضرت عائشه از این ازدواج احساس خوشبختی می نمود، و قبل از ازدواج وقتی به او حق انتخاب دادند، رسول خدا – صلى الله عليه وسلم -را بر گزید.
ثانیاً: هدف رسول الله – صلى الله عليه وسلم – از این ازدواج، برقراری ارتباط بیشتر با حضرت ابوبکر رضی الله عنه بوده
ثالثاً : حضرت عایشه بی نهایت دیندار و عفیف بوده اند، بنابر این وقوع او در هیچ محظوری بعد ازاین ازدواج محال و غیر قابل تصوّر است.
از اعرابی در باره ی زنان سؤال کردند جواب داد: بهترین زنان زنی است وقتی می ایستد، قامتش از همه بلندتر باشد، ووقتی می نشیند، از همه درشت ترباشد ، وقتی سخن می گوید از همه راستگوتر، وهنگامی که خشم می گیرد، بردباری می کند، خنده اش تبسم است، وقتی کاری می کند، آن را به نحو احسن انجام می دهد، مطیع شوهر و با خانه اش مأنوس ،در بین نزدیکان بسیار با عزّت و در نفس خود بسیار متواضع وخاکسار، بارور و عاشق شوهر خویش است، زنی که تمام کارهایش قابل تمجید وتحسین باشد.”
وقتی از ام المؤمنین عاشه رضی الله عنها درباره زنان، پرسیده شد،تعدادی از صفات نیکو را برای زنان برشمردند: “زنی که عیبجویی در سخن دیگران را نمی داند، و بر مردان مکر نمی کند، دل خود را از غیر آرایش برای همسر خویش و حفظ و پاسداری از خانواده خود، فارغ نموده است.”

ترجمه: عبیدالله
سایت خانواده خوشبخت
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا