جدیدترین‌ها

خوش آمدید به انجمن فائزین

برای بهره مندی از تمامی امکانات در انجمن ثبت نام کنید

Ask question

Ask Questions and Get Answers from Our Community

Answer

Answer Questions and Become an Expert on Your Topic

Contact Staff

Our Experts are Ready to Answer your Questions

برگزاری مراسم جشن مولودی

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
متاسفانه یکی از مراسمات بسیار پر رنگ اهل بدعت، مراسم عید میلاد یا جشن مولودی است که در روز دوازدهم ربیع الاول هر سال، به مناسبت تولد پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وسلم در آن روز برگزار می شود. اینکار تدریجاً به عنوان امری جهانی و فراگیر در سراسر ممالک اسلامی در آمده و عنوان عبادت را به خود اختصاص داده است، در حالیکه در عهد مبارک پیامبر اسلام و خلفای راشدین و صحابه و تابعین وجود نداشته و مرسوم نبوده و دین هم کامل شده و نیازی به کامل کردن ندارد.
آیا واقعا اگر بزرگداشت این روز جایز و شرعی می بود، یاران پیامبر صلی الله علیه وسلم که بیشتر از هر کسی به خیر و ثواب حریص بودند، فضیلت آن روز
را از دست می دادند؟! پس چرا آنها و نه تابعین و نه هیچیک از امامان مذاهب چنین روزی را گرامی نداشتند؟
چون آنها از این هشدار پیامبر صلی الله علیه وسلم بیم داشتند که فرمودند:

«ایاکم و ‏محدثات الامور فان کل محدثة بدعه، وکل بدعة ضلالة».(ابو داوود -امام احمد-ترمذی- ابن ‏ماجه- صحیح). ‏
یعنی: و بر شما باد که از امور بدعت دوری کنید، زیرا هر امر نوپیدایی گمراهی در پی دارد.


پس ما مسلمین اگر ادعای پیروی از راه و روش و سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم و سلف صالح امت را داریم، نباید چیزی را بر دین بیافزاییم و یا کم کنیم، زیرا عمل ما مردود خواهد بود، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ». متفق علیه
«هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند که جزو آن نیست ، مردود است واز او پزیرفته نمی شود».


و شاگرد مکتب و مدرسه ی رسول الله صلی الله علیه وسلم چنین می فرماید:

«کل بدعة ضلالة وإن رآها الناس حسنة» «هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم آنرا خوب ببینند».( سنن دارمی)
پس ما نیز تابع سنت خواهیم بود و از هر نوع بدعتی دوری می کنمی، هرچند که از نظر ما و یا دیگران آن عمل نیک باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: سایت جامع فتاوی اهل سنت
 

mahan-geo

کاربر خیلی فعال
1/1/70
812
0
0
1391/04/11


شماره:
421



اگر کودک تازه متولد شده باشد و اطرافیانش به شکرانه*ی بچه*دار شدن، سور برپا کنند و عقیقه بدهند، این سنت است، اما دیدگاه علما درباره*ی جشن تولد در سال*های بعدی و برای مقدسات، متفاوت است. برخی از علما آن را به سبب شباهت به کار مسیحیان، حرام دانسته*اند، برخی آن را مکروه می*دانند و برخی نیز آن را جایز می*دانند.

اگر در مراسم*های جشن تولد برای مقدسات، آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) تفسیر و تبیین شوند و جنبه*ی تبلیغ و دعوت دینی داشته باشد، اشکالی ندارد و جایز است؛ زیرا آن جشن تولد نیست، بلکه شیوه*یی از دعوت دینی به شمار می*آید.



http://www.islahweb.org/content/2012/7/6224/%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%AC%D8%B4%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%84%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
 

mahan-geo

کاربر خیلی فعال
1/1/70
812
0
0
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وسلام على عباده الذين اصطفى ، وبعد فقد وقع السؤال عن عمل المولد النبوي في شهر ربيع الأول ما حكمه من حيث الشرع ؟ وهل هو محمود أو مذموم ؟ وهل يثاب فاعله أولاً ؟ .
والجواب : عندي أن أصل عمل المولد الذي هو اجتماع الناس وقراءة ما تيسر منالقرآن ورواية الأخبار الواردة في مبدأ أمر النبي صلى الله عليه وسلّم وما وقع في مولده من الآيات ثم يمد لهم سماط يأكلونه وينصرفون من غير زيادة على ذلك هو من البدع الحسنة التي يثاب عليها صاحبها لمافيه من تعظيم قدر النبي صلى الله عليه وسلّم وإظهار الفرح والاستبشار بمولده الشريف ، وأول من أحدث فعل ذلك صاحب اربل الملك المظفر أبو سعيد كوكبري بن زين الدين علي ابن بكتكين أحد الملوك الأمجاد والكبراء الأجواد وكان له آثار حسنة ،................

الحاوی الفتاوی للسیوطی - جلد 1 ص 181

البته بسیاری از علما هم مخالفت کرده اند




قال الإمام أبو شامة شيخ النووي ومن أحسن ما ابتدع في زماننا ما يفعل كل عام في اليوم الموافق ليوم مولده صلى الله عليه وسلم من الصدقات والمعروف وإظهار الزينة والسرور فإن ذلك مع ما فيه من الإحسان للفقراء مشعر بمحبة النبي صلى الله عليه وسلم وتعظيمه في قلب فاعل ذلك وشكر الله تعالى على ما من به من إيجاد رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي أرسله رحمة للعالمين
قال السخاوي إن عمل المولد حدث بعد القرون الثلاثة ثم لا زال أهل الإسلام من سائر الأقطار والمدن الكبار يعملون المولد ويتصدقون في لياليه بأنواع الصدقات ويعتنون بقراءة مولده الكريم ويظهر عليهم من بركاته كل فضل عميم

اعانه الطالبین ج 3 ص 363




 
آخرین ویرایش:

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
برادر ماهان درسته این موضوع اختلافیه اما معدودند کسانی که مولودی گرفتن رو جایز دونستن و دلایل علمایی که اون رو بدعت میدونن خیلی قوی تر است و برای جایز نبودن مولودی همین بس که نه صحابه نه تابعین و نه هیچ کدام از ائمه اهل سنت آن را انجام نداده اند مگر می شود ما از سلف صالح این امت نسبت به رسول الله حبمان بیشتر باشد آنها که جان ومال خود را فدای رسول الله صلی الله علیه وسلم کردن همچین کاری نکردن
والبته علمایی که به جایز بودن آن اجتهاد کرده اند ان شاء الله صواب اجتهادشان را می گیرند اما آنها مجتهد بوده اند و ما مقلد و ما باید قول احسن را تبعیت کنیم
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
بله متاسفانه خواهرم در کردستان و غرب کشور این مراسم خیلی رواج داره ولی در مقابل می بینید در بین اهل سنت جنوب و غرب کشور علما آن را تایید نکرده اند و جلوی آن ایستاده اند الحمدلله
و متاسفانه در کردستان علاوه بر این که خود مراسم بدعت است شعر هایی که در آن خوانده می شوند شرک آلود بوده
ودو نکته ی دیگر خیلی جالب است اول این که رسول الله در یک روز تولد و وفات یافتند پس خوشحالی در روز ولادتشان مساوی خوشحالی در روز وفاتشان است !!
و دوم این که اولین کسانی که جشن مولودی رسول الله را پایه گذاری کردن می دانید کی بودن؟ خلفای فاطمی مصر در قرن 4ام بودن
پس بهتر نیست بجای تقلید از خلفای فاطمی از صحابه و تابعین و ائمه اربعه پیروی کنیم؟
 

صدیق

ناظر
19/1/13
620
1
18
السلام علیکم و رحمة الله

با تشکر از دوستان ...

چند نکته قابل تأمل است :

1. وقتی در مسأله ای فقهی علما اختلاف کردن، صواب نیست که گروهی ،گروهی دیگر را بدعتگذار بخوانند در غیر این صورت احدی از مسلمانان در هیچ مسأله ای نمی بایست اختلاف داشته باشند لکن خلاف آن موجوده پس با این حساب به طور حتم با نگرش دیدگاه اولیه همه بدعت گذارن چون گروهی خودشونو برحق و دیگری خلاف آن و در مسائلی دیگه آن گروه برحق و این گروه بدعتگذار - معاذالله - پس در مسائل فقهی اگه اختلافی محسوسه این به معنی بدعتگذار بودن نیست و اگه مراد بدعت هستش باید بدعت رو تعریف و مفهوم اون کامل بیان بشه .

2.
صرف ترک عملی توسط سیدنا و مولانا رسول الله صلوات الله علیه و سلم دلیل بر منع نیست و مع الاسف برخی دچار وهم شدند ...

الله تعالی می فرماید:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا - حشر / 7

بنابه این آیه ی شریفه امر و نهی دلیل بر اجابت است نه ترک ... در مواردی بوده که سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و سلم عملی را ترک کردند لکن برای آن منعی نبوده و اصحاب انجام دادند و آنحضرت قولاً منعی نکردند هرچند ترک فعل موجب تأسی میشه و به خودی خود از سنت محسوب میشه و ترکی که در عهد نبوی بوده یه معنی داره و ترکی که بعد از عهد نبوی بوده نیز معنایی دیگر البته تشریح این موضوع یعنی ترک عمل توسط سیدنا الرسول صلوات الله علیه و سلم نیاز به وقت بیشتر داره که بنده معذورم در بیانش ، میتونین به کتب اصول فقه مراجعه کنین.

3. بدعت نزد گروهی از ائمه رحمهم الله به بدعت حسنه و بدعت سیئه تقسیم بندی شده است و از امام شافعی رحمه الله تعالی نقل شده است که فرموده :

البدعة بدعتان بدعة محمودة وبدعة مذمومة فما وافق السنة فهو محمود وما خالف السنة فهو مذموم

بدعت دو نوع است: بدعت محمود و بدعت مذموم ، آنچه موافق سنت باشد محمود است و آنچه مخالف سنت باشد مذموم است.

حلية الأولياء 9 / 113؛الناشر : دار الكتاب العربي - بيروت الطبعة الرابعة ، 1405هــ

و نظر به این رأی از امامانی همچون عز بن عبدالسلام و نووی و ابن حجر و ابن رجب و ... رحمهم الله تعالی نقل شده است و اگر برخی دیگر این تقسیم بندی را قبول نمیکنند باز خود اختلافی فقهی است نباید تنش ایجاد کرد و خورده گیری بشود.

4. در خصوص این حدیث "کل بدعة ضلالة" در این حدیث شریف بنابه دیدگاه علما ، لفظ "کل" برای تغلیب است نه عموم .

امام نووی رحمه الله در شرح این حدیث می میگوید:

هذا عام مخصوص ، والمراد غالب البدع ... ولا يمنع من كون الحديث عاما مخصوصا . قوله : ( كل بدعة ) مؤكدا ( بكل ) ، بل يدخله التخصيص مع ذلك ، كقوله تعالى : { تدمر كل شيء }

این عمومیت خاص است و مراد از آن غالب بدعت است. و ممانعتی نیست که حدیث عام مورد خاص باشد، این فرموده ی انحضرت: کل بدعة مؤکد به "کل" بلکه همراه با آن تخصیص داده می شود مانند این فرموده ی الله تعالی : " تُدَمِّر كُلّ شَيْء "

شرح النووي على صحيح مسلم 6 / 155؛الناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت الطبعة الثانية ، 1392هــ

در این آیه "تدمر کل شیء" که در وصف قوم عاد است اشاره به عذاب الهی دارد که همانا بادی بود که با این تعبیر بیان شده که همه(=بسیاری) چیز را نابود کرد لکن اینجا لفظ "کل" تخصیص داده شده است.

اهل لغت نیز لفظ" کل " را به معنای "کثیر" ذکر کردند؛

وقد يستعمل بمعنى الكثير كقوله ( تُدَمِّرُ كُلَّ شَيءٍ بأَمرِ ربِّها ) أي كثيرا ...

و گاهی به معنی کثیر(=بسیار) بکار برده می شود مانند این فرموده ی الله تعالی : "تُدَمِّرُ كُلَّ شَيءٍ بأَمرِ ربِّها " یعنی بسیاری

المصباح المنير 2 / 538 ؛الناشر : المكتبة العلمية - بيروت
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
علیکم السلام و رحمه الله
برادر صدیق قضیه رو از دو زاویه باید دید
اول اینکه من نگفتم علمایی که فتوا به جایز بودن جن مولود داده اند بدعت گذار هستند چون آنها مجتهد بودن و والله اعلم اجتهادشان به خطا رفته
دوم اینکه این عمل بدعت است و این سخن من نیست بلکه سخن جماعت بزرگی از علماست هم چون امام ابن قیم - امام شوکانی - ملاعلی قاری -امام فاکهانی

شیخ الاسلام ابن تیمیه در این مورد در مجموع الفتاوی می فرمایند:
وأما اتخاذ موسم غير المواسم الشرعية كبعض ليالي شهر ربيع الأول ، التي يقال إنها المولد ، أو بعض ليالي رجب ، أو ثامن عشر ذي الحجة ، أو أول جمعة من رجب ، أو ثامن شوال الذي يسميه الجهال عيد الأبرار ، فإنها من البدع التي لم يستحبها السلف ، ولم يفعلوها ، والله سبحانه وتعالى أعلم




وهیچ کس در منهج صحیح شیخ الاسلام ابن تیمیه شکی ندارد پس بدعت خواندن امری حتی اگر بعضی علما به جواز آن رای داده باشند اشکالی ندارد چه برسد به بدعت بزرگی هم چون بدعت جشن مولود که علاوه بر بدعت بودن شعرهایی که در آن خوانده می شود پر از شرک و خرافات است
مشهور ترین شعری که در این مراسم خونده میشه مشهور به قصیده ی بوصیری هست که بهش بردیه میگن یکی از بیت های این شعر اینه

یا أکرم الخلق ما لی من ألوذ به سواک عند حلول الحادث العمم
ای بزرگوارترین فرد در میان مخلوقات، بهنگام سختی ها و دشتواریهای زندگی، جز تو کسی را ندارم که به او پناه ببرم.

اللهم انی اعوذ بک ان اشرک بک و انا اعلم به واستغفرک لما لا اعلم
 

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
برادر عبدالرحمن مراسم مولودی البته به نظر بنده یکی از بهترین مراسم هاست جهت نزدیک کردن مردم ویا آشناکردن با آن مقام بزرگوار(ص)است بنده چندن نفر ر مشاهده نوده ام که با شرکت در مراسم مولودی متحول شده اند البته مراسم مولودی نیز آدابی دارد از قبیل دوری از شرک...
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
برادر عبدالرحمن مراسم مولودی البته به نظر بنده یکی از بهترین مراسم هاست جهت نزدیک کردن مردم ویا آشناکردن با آن مقام بزرگوار(ص)است بنده چندن نفر ر مشاهده نوده ام که با شرکت در مراسم مولودی متحول شده اند البته مراسم مولودی نیز آدابی دارد از قبیل دوری از شرک...

خواهر سیران آشنایی با سیره رسول الله صلی الله علیه وسلم نباید به یک روز محدود بشه باید در کل سال بازگو بشه همان طور که سلف صالح این امت همین گونه بوده اند
کسی هم که الله متعال اراده ی هدایتش را بکند به هر سببی هدایتش میکند


عن العرباض بن سارية قال: وعظنا رسول الله (ص) موعظة وجلت منها القلوب وذرفت منها العيون فقلنا يا رسول الله: كأنها موعظة مودع فأوصنا قال:

«أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن تأمر عليكم عبد وإنه من يعش منكم فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين

عضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل بدعة ضلالة».


عرباض بن ساریه میگوید: رسول الله (ص) چنان سخنرانی رسایی ایراد نمود که به سبب آن قلب¬ها به وحشت افتاد و چشم¬ها گریان گردید، ما

گفتیم ای رسول خدا(ص): گویا این سخنرانی آخر و وداع است، پس ما را سفارش کن، فرمود: «شما را به تقوای پروردگار سفارش می¬کنم، و گوش فرا

دادن و اطاعت از والیان امر، هر چند برده¬ای حبشی حاکم شما باشد، هر کس پس از من زنده بماند، به¬زودی اختلافات زیادی خواهد دید،

بر شماست که از سنت من و خلفای راشدین راه یافته پیروی کنید و آن را با دندانهایتان محکم بگیرد (کنایه از پایبندی محکم است)

و بر شماست که از امور نوپیدا دوری کنید، چرا که تمام بدعتها، گمراهی¬اند».
 
آخرین ویرایش:

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
سلام علیکم آقای عبدالله، بنده با کسانی که مقام پیامبر بزرگوار و اولیایی خداوند رو در حد خداوند بالا میبرند مخالف هستم و اعمالی شبیه اهل تشیع اجام میدهند. اما در سنت و جماعت باید همیشه اعتدال باشد و چندین بار در مراسم مولودی شرکت کرده ام و در اشعار مولودی نامه ها بیشتر زندگی نامه پیامبر بزرگوار (ص) و سختی هایی که کشیه اند ،بیان میشود و هیچ گاه آن اشعاری که میفرمایید...؟ را نشنیده ام مراسم مولودی در یک روز نیست بلکه در روزهای پراکنده در ماه مولود در مساجد یا در منازل و یا به صورت غذا درست کردن برای فقرا و هر کار خیر دیگری به نیت رضایت خدا و پیامبر(ص) و بخشش گناهان صورت میگیرد و این مراسم صرفا به نیت ییدار شدن و یادآوری سختی های آن بزرگوار(ص) است . در اسلام پاداش هر کاری به نیت آن بستگی دارد (علما به دوصورت فتوا میدهند یکی علمای ظاهر که با ظاهر قضیه فتوا میدهند همان چیزی که شما فرمودید ودیگری علمایی که برای موردی با توجه به باطن یا نیت آن فتوا میدهند و مراسمی که در آن یاد خدا و پیامبر باشد به نظرتان بهترین مراسم ها نیست؟ آیا ین مراسم بهتر است یا...؟ به نظر بنده ای کاش تمام سال مردم مثل ماه مولود به فکر کارهای پسندیده بودند آنگاه شاید قلها اندکی کمتر دور میشدند
این روزها حال و هوایی خاص دارد و آیا مدانید که یهودیان به شدت از این مراسم نفرت دارند؟َ
 
آخرین ویرایش:

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
و شما از حدیثی سخن میگویید که محتوایش این است پیامبر (ص) فرموده اند: مسیح 71فرقه و یهود72 فرقه و زمانی میرسد اسلام 73فرقه میشود و کسانی هدایت یافته اند که تنها راه راست (سنت و جماعت ) را در پیش گیرند ولی متأسفانه بدع هایی هستند.... که مثل همان ریشه خودمان را به آن چسپانده ایم اما مراسمی که در آن یاد خدا و رسولش باشد را بدعت میدانیم بنده شرایط دیده را بیان میکنم در محیط زندگیم مردم همدیگر را به این مراسم دعوت میکنند و سال گذشته یکی از هم دانشگاهیهایم در مراسم مولودی اسلا واقعی را درک کرد و مسلمان شد
خب این هم سبب برای ایمان آوردن آن یک نفر
شاید باید تنها همان دندانی که خراب است را بکشیم به جای اینکه شخص را بکشیم منظورم کسانی است که اشعاری مثل اشعار اهل تشیع برای امامان.... می سرایند، است البته بنده ندیده ام
 

mahan-geo

کاربر خیلی فعال
1/1/70
812
0
0
عرض سلام
برادر عبدالرحمن حس دلسوزانه ی شما را در باره اسلام و پاینده بودن اون درک میکنم . اما جامعه انسانی یک جامعه پویا هست که هر روز حوادثی رخ میده که در تاریخ سابقه نداشته .
مثله یک کلونی مورچه یا زنبور عسل ممکنه چند هزار سال بگزره اما سبک زندگیشون تغییری نکنه اما از یک توده ی انسانی نمیشه چنین انتظاری داشت .
فرض کنیم که یکی سوار ماشین بشه و بره مسجد نماز بخونه ایا در زمان پیامبر چنین چیزی سابقه داشته ؟ و یا جشن تکلیف که دار مدرسه برای دختر ها میگیرن که گمان میکنم تاثیر خوبی در روحیه مذهبی داره . و یا خواندن قران در دله دشت و کوه و....... هزار تا کار رو میشه گفت که مثلا قدیم انجام نمیشده اما منعی هم در این باره نبوده . یعنی در اون زما این عمل رخ نداده که پیامبر بخاهند تایید کنند یا رد کنند . در این مواقع به نظر من باید اصل عمل رو مد نظر داشت اگر مسائلی مانند شرک و یا سایر منکرات در اون نباشه از نظر من اشکالی در انجام اون نیست .
 

mahan-geo

کاربر خیلی فعال
1/1/70
812
0
0
عرض سلام
برادر عبدالرحمن حس دلسوزانه ی شما را در باره اسلام و پاینده بودن اون درک میکنم . اما جامعه انسانی یک جامعه پویا هست که هر روز حوادثی رخ میده که در تاریخ سابقه نداشته .
مثله یک کلونی مورچه یا زنبور عسل ممکنه چند هزار سال بگزره اما سبک زندگیشون تغییری نکنه اما از یک توده ی انسانی نمیشه چنین انتظاری داشت .
فرض کنیم که یکی سوار ماشین بشه و بره مسجد نماز بخونه ایا در زمان پیامبر چنین چیزی سابقه داشته ؟ و یا جشن تکلیف که دار مدرسه برای دختر ها میگیرن که گمان میکنم تاثیر خوبی در روحیه مذهبی داره . و یا خواندن قران در دله دشت و کوه و....... هزار تا کار رو میشه گفت که مثلا قدیم انجام نمیشده اما منعی هم در این باره نبوده . یعنی در اون زما این عمل رخ نداده که پیامبر بخاهند تایید کنند یا رد کنند . در این مواقع به نظر من باید اصل عمل رو مد نظر داشت اگر مسائلی مانند شرک و یا سایر منکرات در اون نباشه از نظر من اشکالی در انجام اون نیست .
 

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا
سلام علیکم برادر ماهان ، بنده کاملا با نظر شماموافق هستم البته این مطلب را هم باید در نظر بگیریم که واقعا امت اسلامی(عوام) ضعیف هستند و حتی پیامبر بزرگوار(ص) هم در شب معراج هنگامی که نماز بر امت اسلامی فرض شد ضعیف بودن امت را بیان نمود اند و این گونه مراسم ها تأثیرات بسیاااااااااااااااار مطلوبی به دنبال داره
 

عبدالرحمن

کاربر فعال و مفید
12/12/13
235
0
0
سلام علیکم

خواهر ئه ستیره و برادر ماهان تشکر میکنم که مطالب رو میخونید و اظهار نظر می فرمایید.
الحمدلله چیزی که بین ما وشما مشترک است این است که حضور شرک در این مراسم ها رو قبول نداریم و هممون مخالفش هستیم و یا اینکه بعضی ها در این روزها نذری میکنند و میگن در راه خدا و مولود پیامبر!الحمدلله همه مخالف این هستیم

اما خود مراسم فرضا که در آن شرکی وجود نداشته باشد که من خیلی کم دیدم :

دو سوال دارم
1- نظر شما چیه که شخصی بعد نماز عصر در مسجد بنشیند و نماز سنت بخواند؟ در حالی که رسول الله بعد نماز عصر نماز سنت نخوانده اند نظرتون رو خواهشا بفرمایید

2- چرا هیچکدام از سلف صالح در روز ولادت پیامبر هیچ عملی اضافی بر روزهای دیگر انجام نداده اند یعنی اوها محبتشون نسبت به رسول الله از ما کمتر بود؟
 
آخرین ویرایش:

mahan-geo

کاربر خیلی فعال
1/1/70
812
0
0
1- نظر شما چیه که شخصی بعد نماز عصر در مسجد بنشیند و نماز سنت بخواند؟ در حالی که رسول الله بعد نماز عصر نماز سنت نخوانده اند نظرتون رو خواهشا بفرمایید

من در این باره چیزی نمیدونم داداش

2- چرا هیچکدام از سلف صالح در روز ولادت پیامبر هیچ عملی اضافی بر روزهای دیگر انجام نداده اند یعنی اوها محبتشون نسبت به رسول الله از ما کمتر بود؟

نه، محبت اونها کمتر نبوده است . عدم انجام مولودی هم دلیل بر عدم محبت نیست چون مولودی جزء دین نمیباشد انجاک یا عدم انجام اون چیزی ثابت یا رد نمیکنه .
اما خب نظر من اینه که اگر به قول معروف پول و بودجه باشه ادم یک جشن کوچیک بگیره بمناسبت ولادت رسول خدا بعد به فقرا غذا بده . و البته منکرات هم درش نباشه . اون وقت فقرایی که مثلا اعتقاد ضعیفی دارن این محبت رو یک جورایی به لحاظ روحی روانی با پیامبر در قرابت میبینن و یه جورایی خوش بین میشن . یه چیزی مثله همون مولفت القلوبهم .
 

ئه ستیره

ناظر
1/1/70
950
18
18
زیر آسمان خدا

سلام علیکم برادر عبدالرحمن ،راستش بعد نماز عصر ،نماز سنت جایز نیست اما قبل نماز عصر میتوان نماز سنت خواند.
(نمازهای سنت به این ترتیب هستند:1- دورکعت قبل از نماز صبح 2-چهار رکعت قبل از نماز ظهر 3-دو رکعت بعد از نماز ظهر 4-چهار رکعت قبل از نماز عصر 5- دو رکعت بعد از نماز مغرب 6- سه رکعت بعد از نماز عشاء که یک رکعت آن وتر است) در سنندج بسیاری از مساجد بعد نماز عصر کلاس قرآن و حدیث دارند و خداوند صدای دو شخص را بسیار دوست دارد اول کسی که بعد نماز صبح قرآن میخواند دوم کسیکه بعد نماز عصر قرآن میخواند
و صبح به این دلیل که با نفس مقابله نموده و قرآن ر ا بر خواب ترجیح داده و عصر چون وقت کار است باز هم قرآن را بر دنیا ترجیح داده و بنده مخالف بعضی برچسب ها هستم که به برادران دینیمان میزنیم بهتر نیست حُسن ذن داشته باشیم؟ شاید ندانند،نشنیده باشند.
_در مورد سوال دوم شما بنده نظر برادر ماهان رو قبول دارم نمیدانم فیلم های حضرت رسول(ص) ویا حضرت عمر(رض) را مشاهدنموده ایدیا نه ،برای صحابه رضای خدا و رسولش(ص) از همه چیز مهم تر است و جان و مالو پدرو مادرو هرچه که دارند را در راه ورضای خدا و رسول(ص) فدا میکنند. چرا ما نباید برای رضای خدا و رسول عزیزمان جان را چه بگم حداقل مقدار کاری که از دستمان بر می آید برای خدمت انجام ندهیم؟ ،اگر مثل بنده نفرت یک غیر مسلمان را نسبت به پیامبر بزرگوارمان را از نزدیک میدیدید آنوقت احساس الان بنده رو درک میکردید
ماه مولود هم مثل ماه رمضان بهانه ای برای یادآوری به مردم هست و باعثی برای آشتی با مسجد.
و همچنین در مراسم مولودی البته در بسیاری از مساجد اینگونه بوده لامپ ها را خاموش کرده و به مدت تقریبا چهل دقیقه صلوات میدهند
وبه نظرتان در روزگاری که برای فلان دانشمندو محقق مراسم یادبود...میگیرند اشکالی دارد برای شخصی که سراسر رحمت و نور است مراسمی (مولودی) داشته باشیم و ما هم سببی باشیم برای معرفی پیامبر عزیزمان به جهانیان؟ میگویند فلان ملت در این دوره از سال فلان آداب و رسوم را دارند و ملتهای دیگر به تحقیق در مورد آن آداب ورسوم میپردازند و چرا نباید ما به این مراسم مذهبی پر و بال ندهیم؟ تا ملتهای جهان چه بسا بسیاری از هم شهریهای خودمان را نسبت به اسلام ناب محمدی و رنجهایی که پیامبر(ص) کشیده اند کنجکاو نکنیم شاید با شنیدن زحمات و رنج های پیامبر(ص) و صحابه یزرگوارش بیداری باشد برای همه و دیگر آنقدر سهل انگار نباشیم .
و این را اضافه کنم همانطور که بیان کرده ام اشعاری که در مولودی میخوانیم(مولودی نامه) فقط پیرامون زندگی ومشکلات و رنجهای پیامبر(ص) است و فقط میتوانیم اگرشرکی باشد آن را حذف کینم
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا