احادیث صحیح بخاری

ali_ahmadi

New member
تاریخ ثبت‌نام
25/1/13
نوشته‌ها
1
پسندها
0
محل سکونت
عربستان سعودی

37.jpg

احاديث پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) در فقه و تفكر اسلامي نقش بسزايي دارند. در واقع حديث دومين منبع و مرجع فقه اسلامي را تشكيل می دهد. بعد از قرآن كريم اتكاء فقه و انديشه اسلامي بر حديث است. حديث سخنان و تقرير (تأييد) هاي پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اسلامي در زمان حياتش می باشد.
هدف از باز کردن این تایپیک ::
در این تایپیک احادیث از کتب صحیح بخاری گذاشته میشه تا احادیث این کتاب که بعد از قرآن در نزد اهل سنت و جماعت معتبرترین و صحبح ترین هم شناخته میشه یک جا باشه
امید است در این قدم خیر دوستان هم همکاری کنند .
با تشکر برادی شما احمدی

33.jpg
 

noura

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
404
پسندها
0
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ «كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ، حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ (بخارى:7563)ترجمه: ابوهريره مي گويد: رسول الله فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
 

noura

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
404
پسندها
0
عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ «مَا أَحَدٌ أَصْبَرُ عَلَى أَذًى سَمِعَهُ مِنَ اللَّهِ، يَدَّعُونَ لَهُ الْوَلَدَ، ثُمَّ يُعَافِيهِمْ وَيَرْزُقُهُمْ»بخارى:7378
ترجمه: ابو موسي اشعري مي گويد: «هيچ کس در برابر بد و بيراه شنيدن، از خداوند صبر بيشتري ندارد. مردم ادعا مي کنند که خدا، فرزند دارد ولي او به آنان تندرستي و رزق، عنايت مي فرمايد»
 

noura

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
404
پسندها
0
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ: «يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: مَا لِعَبْدِي الْمُؤْمِنِ عِنْدِي جَزَاءٌ إِذَا قَبَضْتُ صَفِيَّهُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا ثُمَّ احْتَسَبَهُ إِلاَّ الْجَنَّةُ». (بخارى:6424)
ترجمه: ابو هريره مي گويد: رسو ل الله فرمود: «*خداوند متعال مي فرمايد: هرگاه، يکي از عزيزان بندة مؤمنم را در دنيا قبض روح نمايم و او به نيت اجر و ثواب، صبر کند، نزد من پاداشي، جز بهشت ندارد»
 

عمر

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
15/1/13
نوشته‌ها
490
پسندها
0
محل سکونت
پشت پلکهای خیسم
ازابوایوب انصاری ( رضی الله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند:
﴿ کسیکه به غائط می رود ، روی ویا پشتش را بطرف قبله نه کند ، بلکه دراین وقت روی خودرا بطرف شرق ویا غرب نمائید﴾. ( رواءالبخاری 144)
 

عمر

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
15/1/13
نوشته‌ها
490
پسندها
0
محل سکونت
پشت پلکهای خیسم
کسیکه دربالای دو خشت ، قضای حاجت نمود
( 119 ) ـــ ازعبدالله بن عُمر ( رضی الله عـنهما ) روایت است که گفت : مردمی میگویند : وقتیکه به قضای حاجت نشستی ، روی خودرا بطرف قبله وبیت المقدس مکن ، من روزی روی بام خانه ام بالاشده و پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) رادیدم که دروقت قضای حاجت، روی شان بطرف بیت المقد س بود. ( رواءالبخاری 145)
 

عمر

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
15/1/13
نوشته‌ها
490
پسندها
0
محل سکونت
پشت پلکهای خیسم
بیرون شدن زنها جهت قضای حاجت
( 120 ) ـــ ازعائیشه ( رضی الله عـنها ) روایت است که زنهای : پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) شبها برای قضای حاجت ، بطرف مناصع که میدانهای فراخی بود ، بیرون می شدند ، وعُمربرای پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) میگفت : زنهای خودرا ازبیرون شدن منع فرمائید ،ولی پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) منع نه می کردند ، شبی در وقت نماز خفتن ( سَوده بنت زمعه ) یکی اززنهای پـیغمبرخدا( صلی الله علیه وسلم ) ـــ که زنی بلندقامتی بود ـــ [ جهت قضای حاجت ] بیرون شده بود، عُمر( رضی الله عـنه ) اورادیده وگفت: ای سَوده ! ترا شناختم، ومقصد عُمرازاین سخن این بود که : حکم حجاب نازل گردد، وهمان بودکه خداوند [ جل جلاله ] حکم حجاب رانازل فرمود. ( رواءالبخاری 146)
 

عمر

کاربر فعال و مفید
تاریخ ثبت‌نام
15/1/13
نوشته‌ها
490
پسندها
0
محل سکونت
پشت پلکهای خیسم
دوست داشتن پـیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) ازایمان است:
( 14 ) ـــ ازابوهـُریره (رضی الله عنه )روایت است که: پـیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند : « قسم به ذاتیکه جانم دردست اواست ، کسی از شمایان تا آنوقت ایمان نه خواهد داشت که من درنزدش ، ازپدر وفرزندش محبوب تر باشم ».( رواء البخاری : 14 )
 

noura

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
404
پسندها
0
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ: الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ، قَالَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ : أَيُّنَا لَمْ يَظْلِمْ؟ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ. بخارى:32
ترجمه: عبد الله بن مسعود مي گويد: هنگامي كه آية: الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ )يعني كساني كه ايمان آوردند و ايمان شان را با ستم، آلوده نكردند، نازل شد، ياران رسول الله (پريشان شده،) گفتند: چه كسي از ما ظلم نكرده است؟ آنگاه خداوند اين آيه: (إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ) را نازل فرمود. يعني همانا شرك، ظلم بزرگي است.
 
آخرین ویرایش:

yasin90

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/13
نوشته‌ها
421
پسندها
0
سن
31
محل سکونت
ثلاث بابا جانی
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]عن أم المؤمنین أم عبد الله عائشة رضی الله عنها قالت : قال رسول [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif] الله صلى الله علیه وسلم : (مَنْ أَحْدَثَ فِی أَمْرِنَا هَذَا مَا لَیْسَ فِیهِ فَهُوَ [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]رَدٌّ) رواه البخاری ومسلم ، وفی روایةٍ لمسلم : (مَنْ عَمِلَ [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]عَمَلًا لَیْسَ عَلَیْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ) . [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]أم المؤمنین أم عبد الله عائشة رضی الله عنها فرموده است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس چیزجدیدی وبدعتی در دستور ما ایجاد کند پس آن ردّ است . [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif](این روایت صحیح است و آن را بخاری ومسلم روایت نموده اند[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]) [/FONT]
 

yasin90

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
26/1/13
نوشته‌ها
421
پسندها
0
سن
31
محل سکونت
ثلاث بابا جانی
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]عن أبی حمزة أنس بن مالک رضی الله عنه –خادم رسول الله صلى الله علیه وسلم – عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : ( لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتَّى یُحِبَّ لِأَخِیهِ مَا یُحِبُّ لِنَفْسِهِ) رواه البخاری ومسلم . [/FONT] [FONT=arial,helvetica,sans-serif]خادم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ابوحمزه انس بن مالک رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ یک از شما مسلمان (واقعی) نمی گردد تا اینکه دوست بدارد برای برادرش آنچه را که (از امور خیر)برای خودش دوست می دارد. [/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif](این حدیث را بخاری و مسلم روایت نمودند [/FONT]
 

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
«لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثٍ.»
ترجمه: برای هیچ مسلمانی جایز نیست، بیشتر از سه روز با برادر مسلمانش، قهر باشد
روایت صحیح بخاری
 

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
«أَجِيبُوا هَذِهِ الدَّعْوَةَ إِذَا دُعِيتُمْ لَهَا.»
ترجمه: هرگاه به مراسم ازدواج دعوت شدید، آن را اجابت کنید.
روایت صحیح بخاری

«مَنْ جَهَّزَ غَازِيًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَدْ غَزَا.»
ترجمه: هر کس که مجاهدی را در راه خدا، مجهز کند، همانا جهاد کرده است.
روایت صحیح بخاری
 

faezin

مدیریت
Administrator
تاریخ ثبت‌نام
6/1/13
نوشته‌ها
1,168
پسندها
1
محل سکونت
فی ارض الله
«لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ.»
ترجمه: در مدح و ستایش من افراط نکنید، آن گونه که نصاری درباره عیسی بن مریم افراط کردند.

«أَلَا إِنَّ اللَّهَ يَنْهَاكُمْ أَنْ تَحْلِفُوا بِآبَائِكُمْ.»
ترجمه: آگاه باشید! همانا خداوند شما را از این که بر پدران و اجداد خود سوگند بخورید، برحذر داشته است.
 

ئه ستیره

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
1/1/70
نوشته‌ها
925
پسندها
2
محل سکونت
زیر آسمان خدا
سه حدیث در مورد خوش زبانی و خوش رویی در برخورد با دیگران:

عدی بن حاتم رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:
«از آتش دوزخ پروا کنید، اگرچه با صدقه دادن نصف یک خرما باشد و اگر کسی،
این را هم نیافت، پس با گفتن سخن نیکو خود را از آتـش دوزخ دور بگرداند».(1)


ابوهریره رضی الله عنه می گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:
«وسخن نیکو صدقه است».(2)



ابوذر رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
«هیچ کار نیکی را کوچک و ناچیز مپندار؛ حتی این عمل راکه با برادرت
با گشاده رویی ملاقات کنی».(3)


وقتی انسان برادر مسلمانش را می بیند، باید با او خوش رو باشد و به نیــکی
با او سخن بگوید؛ زیـرا این اخـلاق و منشِ پیـامبر صلی الله علیه وسلم بود. چنین
رفتاري، جایـگاه و منـزلت انســان را نـزد الله متــعال بالا می بـرد و پیـروي از سنت
رسول الله صلی الله علیه وسلــم است. چـرا که رسول الله صلی الله علیه وسلم،
همـواره خـوش رو بـود و تبــسـم بر لـب داشت. لـذا چه خـوب است که انسـان بـا
خوش رویی و چهره اي باز و خندان با برادر مسلمانش ملاقات کند و به نیکی با او
سـخن بگویـد، تـا از اجـر و پـاداش ایـن عمل ارزشمنـد بـرخوردار شـود و از تـکبر در
بـرابـر بنـدگان خدا دور گردد و محبت و الفتِ آن ها نسبت به یکدیگر افزایش یابد

1-متفق علیه:صحیح بخاری:6539.6023،صحیح مسلم:1061
2-متفق علیه:صحیح بخاری جزءحدیث:2989،صحیح مسلم جزءحدیث:1009
3-صحیح مسلم:2626
 
بالا