آیا پيامبر صلي الله عليه وسلم لباسهاي کهنه مي پوشيدند؟!

asemani

مدیر تالار
تاریخ ثبت‌نام
8/3/13
نوشته‌ها
761
پسندها
0
محل سکونت
ایران
پيامبر صلي الله عليه وسلم عمداً لباسهاي کهنه نمي پوشيدند، بلکه هر آنچه داشتند را مي پوشيدند و ايشان لباسهاي تمييز و مرتب و خوشبو داشتند و بقيه را نيز توصيه به آن مي کردند، اما در پوشيدن لباس هم نبايد راه افراط را پيمود و در اين عمل اسراف کرد زيرا خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد، خداوند تبارک و تعالي مي فرمايد:
«كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»(اعراف 31)
يعني: « و بخوريد و بياشاميد ولي* اسراف* نكنيد» يعني*: اسراف* و زياده*روي* در خوردونوش* و در همه*چيز، ناپسند است* «هرآينه* الله اسراف*كاران* را دوست* ندارد»
و شايسته نيست که يک مسلمان بجاي آنکه انرژي و توانايي خود را صرف آخرت و کسب توشه براي قيامتش نمايد، مدام در فکر زينت دنيا و خوردن و پوشيدن و خوشگذراني باشد و اين موارد انسان را از ياد خدا و آخرت دور نگه مي دارند، از طرفي نبايد مانند دسته اي از جهال که فکر مي کنند که پوشيدن لباس کهنه و پاره نشانه ي زهد و تقواست! و اينبار را تفريط را پيموده اند، فرد بايد از لباسهاي مناسب و تميز استفاده کند بگونه ايکه نه افراط کند و هر روز در فکر تهيه لباس جديد و پوشيدن مدلي باشد، و نه آنکه عمدا ترک دنيا نمايد و با وجود توانايي ولي باز لباسهاي پاره و کهنه بپوشد.
اما نبايد فراموش نمود که هر لباسي پوشيدنش جايز نيست، لباس نبايد تنگ و نمايانگر عورت باشد، از پوشيدن لباسهاي مخصوص کفار پرهيز شود زيرا تقليد از کفار در تمامي موارد حرام است. اگر پوشيدن لباس مخصوص خطر افتادن در غرور و تکبر را در پي دارد، بهتر است پوشيده نشود زيرا طبق فرموده ي پيامبر صلي الله عليه وسلم هرکس ذره اي تکبر در قلب داشته باشد، به بهشت نمي رود، پس بهتر است از پوشيدن لباسهاي غرور آور پرهيز کند. ولي اگر از پوشيدن آن احساس غرور به وي دست نمي دهد، پس پوشيدن آن جايز است چنانکه حديث صحيحي از پيامبر صلي الله عليه وسلم روايت شده است که مي فرمايد:
(لايدخل الجنّة من کان في قلبه مثقال ذرّةٍ من کبرٍ، قيل : إنّ الرّجل يحبّ أن يکون ثوبه حسناً، و نعله حسنةً، قال : إنّ الله جميلٌ يحبّ الجمال، الکبر بطر الحقّ و غمط النّاس) « مسلم 131 »
«کسي که هم*وزن ذره*اي غرور و کبر در دل داشته باشد، وارد بهشت نمي*شود.
گفتند : مردي مي*خواهد لباس و کفشش زيبا باشد، آيا اين هم غرور و کبر است؟ پيامبر(صلي الله عليه وسلم ) فرمودند : خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد. «کبر»؛ يعني، نپذيرفتن حق و تحقير مردم».
به هرحال اگر کسي به قصد غرور نوعي لباس بپوشد يا اينکه او در ابتدا چنين قصدي نداشته است ولي با پوشيدن آن لباس به او نوعي غرور و کبر دست مي دهد، شايسته است شخص مسلمان و متقي از پوشيدن آن خودداري کند.
 
بالا