خوابهایی که می بینند سه نوع هستند ۱_ خوشحال کننده ۲_ نگران کننده ۳_ دیدن خواب در اثر فکر کردن به حوادث.

صحبت ما روی دومی است یعنی خواب های نگران کننده ، بعضی اوقات آدم ها خواب هایی می بینند که پس از بیدار شدن دچار نگرانی و اضطراب می شوند ، شادی و آرامش خود را از دست می دهند و چه بسا وسواس می گیرند، دوستان عزیز گاها در این خصوص سوال می پرسند لذا بر آن شدیم تا راهنمایی های لازم را که در سنت پیامبر عظیم الشان اسلام آمده است تقدیم همه کنیم.

آنچه در سنت نبوی آمده است : خواب های وحشتناک و ناگوار از سوی شیطان هستند ، اگر کسی چنین خوابی دید سنت پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم این است که:

۱_ با خواندن (اعوذبالله من الشیطان الرجیم) به خدا از شر شیطان پناه ببرد.

۲_ در سمت چپ خود سه بار تف کند بدون نیاز به خارج نمودن آب دهن.

۳_ خوابش را به کسی تعریف نکند.

۴_ حالت خواب اش را تغییر دهد مثلا اگر روی دست راست خواب بوده پس از دیدن خواب بد روی دست چپ بخوابد.

۵_ دو رکعت نماز نفل بخواند.

نتیجه: با انجام موارد بالا هیچ ضرری متوجه او نخواهد شد.

دلیل :

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الرُّؤْیَا ثَلَاثَهٌ : فَبُشْرَى مِنْ اللَّهِ ، وَحَدِیثُ النَّفْسِ ، وَتَخْوِیفٌ مِنْ الشَّیْطَانِ فَإِذَا رَأَى أَحَدُکُمْ رُؤْیَا تُعْجِبُهُ : فَلْیَقُصَّهَا إِنْ شَاءَ . وَإِذَا رَأَى شَیْئًا یَکْرَهُهُ : فَلَا یَقُصَّهُ عَلَى أَحَدٍ ، وَلْیَقُمْ فَلْیُصَلِّ.

قال شعیب الأرنؤوط: “صحیح وهذا إسناد قوی”. (احمد۹۱۲۹).

حضرت ابوهریره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت می کند که آنحضرت فرموده است: خواب ها سه دسته هستند، ۱_ مژده دهنده ازجانب الله، ۲_ حدیث النفس، ۳_ترسناک از جانب شیطان . هرگاه یکی از شما خواب خوشحال کننده ای دید اگر تمایل داشت تعریفش کند . و هرگاه خواب نا گواری دید، برای هیچ کس تعریفش نکند، بلند شود و نماز بخواند.

شعیب ارنووط گفته حدیث صحیح و دارای سندی قوی است.

همچنین خواب های ناخوشایند و ناراحت کننده قابل تاویل نیستند لذا نباید جایی تعریف شوند . زیرا مرد اعرابی نزد پیامبر خدا آمده و گفت : من خواب دیدم که سرم قطع شده است، آنحضرت او را سرزنش کرد و فرمود: از بازی کردن شیطان با سرت به کسی خبر نده (صحیح مسلم).

لذا خوابهای نگران کننده از جانب شیطان هستند تعبیری برای آنها وجود ندارد و نباید تعریف شوند بلکه بهترست به فراموشی سپرده شوند و اگر کسی این توصیه را نا دیده گرفت و نسبت به تعریف و تعبیر آن اقدام نمود با سنت پیامبر مخالفت ورزیده و امکان دارد که اتفاق ناگواری برای شخص بیفتد.